pe
door pewi39 Sep 21, 2008 om 12:41
Geldzaken & recht

Teruggave foutieve overboeking

Goedemiddag,
ik heb op 6 augustus naar mijn oudste broer EUR 1.000 overgemaakt via internet.
Ik had echter een verkeerd banknummer van hem gekregen. Desondanks heeft de bank het geld naar dit foute nummer overgemaakt. Ik heb het naar een 10-cijferig nummer overgeboekt en mijn broer heeft een 9-cijferig nummer. Ik heb dit op 11 augustus gemeld bij de bank en die heeft pas op 28 augustus een bevestiging van de melding gestuurd dat het in behandeling is genomen. Ik had op dat monent al diverse malen gebeld met de bank (ING). Ik kreeg afgelopen week via de mail de melding dat het nog twee maanden zal duren eer ze de naam vrij geven van de persoon die mijn EUR 1.000 op zijn rekening heeft gekregen en dat ik daarna naar de politie moet gaan om melding hiervan te doen en tevens mijn rechtsbijstandverzekering moet inschakelen om zo mijn EUR 1.000 terug te krijgen. De bank geeft aan dat ik de schuldige ben van de foutieve boeking en hun geen schuld treft.
Is het niet zo dat de bank moet reageren als naam en rekeningnummer niet met elkaar overeenkomen? Ik ben straks een halfjaar verder en heb nog steeds mijn geld niet terug waar ik wel heel hard voor gewerkt heb. Kunt u hier mij van advies dienen wat mijn rechten zijn?
Met vriendelijke groet,
Wil de Kort



969 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

birdies
door birdies - Sep 21, 2008 om 12:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

.......Is het niet zo dat de bank moet reageren als naam en rekeningnummer niet met elkaar overeenkomen?........

Nee. En zeker niet bij internetbankieren.

Wel is het zo dat als ik van een PB rek. naar PB rek. geld overmaak er een waarschuwing komt dat iets niet klopt. Maak ik een fout van PB naar bijv. Amro dan krijg ik geen melding.


holstein
door holstein - Sep 21, 2008 om 12:57
922 Antwoorden / 16 Vragen
0

Het is overgemaakt naar een bestaand nummer en de bank kan bij de ontvanger vragen om het terug te boeken, maar zelf kunnen ze niks zomaar terughalen van de andere rekening, je moet de medewerking van de ontvanger ook hebben.
vervelend dat het zo lang moet duren, maar de ontvanger heeft de sleutel in handen en de bank weet wie het is en jij niet, daarom zal je toch in gesprek met de bank moeten, maar dwingen kunnen ze niemand...

hp
door hpb - Sep 22, 2008 om 10:43
19 Antwoorden / 4 Vragen
0

ik dacht dat 10-cijferige banknummer niet bestonden, blijkbaar wel. Wat de bank controleert is mij ook niet duidelijk. Een 11-proef op het banknummer lijkt mij toch het minste. Wat gebeurt er tegenwoordig: klanten nemen werk over van de bank middels het internetbankieren, toch worden elk jaar de banktarieven opgeschroefd en blijkbaar worden controlemechanismen ook maar afgeschaft. En als de klant een foutje maakt is het eigen schuld dikke bult. Lekker bezig die banken.


Maar om terug te komen op je vraag: Helaas mag een bank dit geld niet zomaar terug boeken (maar soms doen ze dat wel, stond 2 weken geleden of zo iets over in de krant).


Er is hier sprake van een onverschuldigde betaling en dat zou het aanknopingspunt moeten zijn om je geld terug te krijgen. Een rechtsbijstand zou kunnen helpen bij het nemen van de juiste stappen of bv. de Consumentenbond. Politie lijkt mij vreemd op dit moment: er is immers niets strafbaars gebeurd. Dat wordt het wel als de ontvanger weigert terug te betalen. Heel vervelend allemaal, maar het gaat wel goed komen.

op
door oplossing - Sep 22, 2008 om 15:40
119 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als u geld overboekt krijgt u dan geen dagafschrift? of kan u die misschien opvragen? dan kunt u zien naar wie het geld is overgemaakt en naar welk rekeningnr. meestal staat er een naam en plaatsnaam van de ontvanger op vermeld. zodra u dat weet kan u in aktie komen door in het telefoonboek of google te zoeken waar deze persoon woont, Ik heb met bijna hetzelfde probleem te kampen gehad, Ik heb tel.contact gehad met die mevrouw waar mijn geld terecht was gekomen en zij is zo lief geweest om het terug te storten. Succes    

co
door colour1939 - Sep 22, 2008 om 17:12
21 Antwoorden / 4 Vragen
0

Goedemiddag,


Een relatie van me heeft hetzelfde aan de hand gehad. Wat heeft hij gedaan om in kontakt te komen met de ontvanger van zijn geld?


Hij heeft 1 euro naar hetzelfde rekeningnummer overgemaakt met de vermelding van zijn telefoonnummer en daarbij gemeld dat hij per abuis geld heeft overgemaakt. Er is helaas weinig plaats voor tekst. Maar hopen dat de ontvanger u zal bellen.


Succes

ni
door nicobart - Sep 23, 2008 om 09:05
5 Antwoorden / 0 Vragen
0

Probeer via de site www.wieowie.nl of anders gidssites, het tel.nr. of adres van de begunstigde te achterhalen en ga er zelf achteraan. Wacht niet op de bank: die doet niets voor jou. (Alleen hun zakken vullen).

na
door namliam - Sep 23, 2008 om 10:19
99 Antwoorden / 7 Vragen
0

Ja, alle bankrekening nummers zijn 10 cijferig (in Nederland) alleen beginnen onze rekeningnummers nu met een 0 en daar doen we als mensen niks mee.


De kans dat u van een geldig '9-cijferig' bankrekening nummer 'per ongeluk' een fout maakt en daar een geldig 10 cijferig nummer van krijgt dat ook nog eens in gebruik is... die kans is erg klein... heel erg klein... nihil zelfs...


Weet uw broer niet van wie dat rekening nummer is? Ik ben overigens benieuwd welk 10 cijferig nummer dit zou zijn.
Ik werk met HEEL veel gegevens van consumenten en zie HEEL veel bankrekening nummers. Ben al een tijdje aan het wachten op de eerste '10 cijferige', maar heb er tot nog toe geen gezien.

pe
door pewi39 - Sep 23, 2008 om 16:02
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goedemiddag,

IK heb inderdaad mijn dagafschrift gekregen maar staat gewoon de naam van mijn broer bij.
bedankt voor uw reactie.

Mvrgr, Wil



johanpc
door johanpc - Sep 23, 2008 om 16:17
1379 Antwoorden / 2 Vragen
0

Spaar en spaarloon rekeningen bij de sommig banken (niet bij de postbank)hebben  10 cijfers.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer