Bitterbleu
door Bitterbleu Oct 12, 2017 om 14:15
Geldzaken & recht

Tijdelijk adresloos zijn, kan dat?

Beste lezers, ter overbrugging tussen het verhuizen van onze huidige huis (gemeente A) naar ons nieuwe huis (gemeente B) gaan we voor drie weken naar een vakantiepark (gemeente C). Ik wil eigenlijk voor die drie weken niet mijn post laten bezorgen bij het vakantiepark maar tijdelijk bij vrienden. Weet iemand van u hoe dat precies wettelijk is geregeld?

63498 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2017 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw post kunt u rustig laten bezorgen waar u wilt, maar u zult zich, in principe, ergens in moeten schrijven. Want alleen uitschrijven op het oude adres kan niet.

Kunt u zich niet heel tijdelijk even bij die vrienden inschrijven, of bij familie? Ik weet natuurlijk niet of u kinderen hebt en/of toeslagen, maar anders krijgt u daar problemen mee.

Toen mijn dochter haar huis verkocht en voordat zij haar nieuwe huis betrok, heeft zij zich met haar gezin ook even tijdelijk bij mij ingeschreven.

Bitterbleu
door Bitterbleu Oct 12, 2017 om 14:37
55 Antwoorden / 59 Vragen

Dat tijdelijk inschrijven is het punt. Ik lees dat je dat niet zomaar via internet ofzo kunt doen. Daarvoor moet je fysiek naar de gemeente.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2017 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt aan de gemeente. Bij sommigen kan dat wel gewoon via internet. Maar wat is het punt van fysiek inschrijven?

Ge
door Genee - Oct 12, 2017 om 14:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen
Bitterbleu
door Bitterbleu Oct 12, 2017 om 14:38
55 Antwoorden / 59 Vragen

Voor die drie weken is dat flink aan de prijs!

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2017 om 14:54
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft PostNl niet meer de service om het drie weken (of  langer) vast te houden. ?

https://www.postnl.nl/ontvangen/doorsturen-en-bewaren/bewaarservice/

ne
door neodutchio - Oct 12, 2017 om 15:43
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Voor de post is het geen probleem, maar NOOIT inschrijven op een briefadres. Dit in tegenstelling tot wat hierboven geschreven. U moet ingeschreven staan op het adres waar u verblijft. Als u zich daar niet kunt inschrijven, is het huis dus niet geschikt voor permanente bewoning. Wel kunt u tijdelijk aan die vrienden vragen om tijdelijk op hun adres in te laten schrijven. Voor een korte periode heeft dit geen invloed op toeslagen. Dit omdat u samen geen duurzaam huishouden runt.

Een briefadres is voor mensen die niet meer op een woonadres kunnen wonen, maar wel een officieel verblijfplaats hebben. Denk aan langdurige ziekenhuisopname of gevangenis. Als 'normaal' persoon woon je in een woonhuis en moet je daar ingeschreven staan. Zonder vaste verblijfplaats bent u onvindbaar voor de belastingdienst en zullen alle toeslagen stopgezet worden. Een vakantiepark is geen plek om als verblijfplaats aan te geven.

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2017 om 15:48
7390 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u al bij gemeente B geïnformeerd of u daar reeds ingeschreven kan worden en anders gewoon bij gemeente A ingeschreven blijven tot de verhuizing. Als u 3 weken op vakantie gaat laat u zich toch ook niet elders inschrijven. Wel even het andere postadres aan betreffende instanties doorgeven. Postadres kan overal zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2017 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is huis A een koophuis? En is dat verkocht? Dan zal de koper het niet op prijsstellen als u daar ingeschreven blijft staan.

al
door alrom - Oct 13, 2017 om 14:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan je gewoon op een briefadres bij kennissen of familie in laten schrijven, zonder dat dit qonsequenties heeft voor iemands belastbaar inkomen.
Op een briefadres, staat men niet als woonachtig ingeschreven en is ervoor bedoeld dat er door overheidsinstanties, zoals de belastingdienst, correspondentie / aanslagen / toeslagen etc. kan worden verzonden.

De briefadres gever, moet persoonlijk akkoord geven en moet er bij zijn als u, zich gaat inschrijven op het briefadres!

M.v.g. A.R.

tr
door tree - Oct 13, 2017 om 14:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tree,
Mevrouw het maakt niet uit waar U tijdelijk gaat wonen. U kan nog in de Gemeente waar U nu staat ingeschreven een POST adres aanvragen
voor bij U dochter. Dit moet wel met beide zijn. Uw dochter moet ook tekenen voor toestemming.
Als U in het Nieuwe huis gaat wonen laat U zich zowel per Post adres uitschrijven net als de Woonplaats die U verlaat.

il
door iljaha - Oct 13, 2017 om 17:20
181 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt bij de gemeente een briefadres aanvragen. Dat betekent dat de (overheids-)post op dat adres zal worden bezorgd. Uw vrienden moeten wel akkoord zijn en verklaren de voor u binnengekomen post aan u te overhandigen. Uiteraard moet u hiervan de reden opgeven, maar die heeft u. Succes!

ne
door neodutchio - Oct 13, 2017 om 17:24
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een postadres moet men aantonen dat men in Nederland verblijft. Hiervoor heeft u dus een verblijfadres nodig. Aangeven dat men op een vakantieparc zit is niet voldoende. Een verblijfadres is een verzorgingstehuis zonder eigen voordeur of een gevangenis, Een postadres is niet bedoeld als oplossing tussen 2 huizen. Ik heb zelf een paar weken een postadres gehad en ben daarna anderhalf jaar bezig geweest om alle problemen op te lossen. Toeslagen werden stopgezet en zelfs de leerplichtambtenaar kwam op school van mijn kinderen. Zonder vaste inschrijving op een woonadres is men onvindbaar en heeft nergens recht op.

tenormin
door tenormin Oct 13, 2017 om 17:37
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Precies, daarom begrijp ik ook niet dat hij, de TS dan, de post niet gewoon laat vasthouden. Het is maar voor 3 weken, kan hij alles zelf ophalen (alsof je echt op vakantie bent ☺); daarna gewoon aan iedereen het nieuwe adres opgeven. Okay, kost geld maar dan heb je ook geen moeilijkheden die u beschrijft.

ne
door neodutchio Oct 13, 2017 om 18:58
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Ik weet wel zeker dat het tarief voor het vasthouden van post echt niet opweegt tegen de elende die je met een postadres krijgt. Prive auto was in princiepe onverzekerd, kinderbijslag kwam niet, kinderopvangtoeslag werd stop gezet. Voor alle instanties waren wij onvindbaar omdat wij bij geen enkele gemeente ingeschreven stonden, maar wel uitgeschreven waren bij de oude. Uiteindelijk via juridische wegen en bewijzen dat wij gewoon in Nederland waren na anderhalf jaar procederen eindelijk alles recht kunnen trekken.

diumenge
door diumenge Oct 14, 2017 om 07:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt aan de situatie, ik ben een tijd in het buitenland geweest (ongeveer een jaar) terwijl ik gewoon in Nederland op een briefadres stond ingeschreven. Zonder problemen.

ne
door neodutchio Oct 14, 2017 om 09:08
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Op dat moment bent u niet woonachtig in Nederland en bent u ook niet ingeschreven in Nederland. De post zal gewoon aankomen, maar toeslagen e.d. heeft u dan geen recht op.

diumenge
door diumenge Oct 15, 2017 om 13:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nogmaals, dat ligt aan de situatie. Ik was in het buitenland voor een jaar en ik was gewoon in Nederland ingeschreven, had ook gewoon een zorgverzekering en heb gewoon een jaar AOW opgebouwd. Kwestie van van te voren e.e.a. laten toetsen door je verzekeraar. Toeslagen heb ik niet en best mogelijk dat daar op dat moment ook geen recht op bestaat. Maar er is meer dan toeslagen.

ta
door tatraman - Oct 13, 2017 om 19:25
1 Antwoorden / Vragen

geen invloed op de toeslagen, als je bij iemand in gaat wonen, omdat je geen toeslagpartner bent, lees ik hier. Voor de huurtoeslag ben je medebewoner en word jou inkomen zeker meegenomen met het toetsingsinkomen

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2017 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die post is toch eigenlijk het minst belangrijke. Hoeveel post krijgt een mens nou eigenlijk nog?

Als het “huidige” huis direct bewoond wordt, kunt u daar ook een paar gefrankeerde grote enveloppen afgeven met bijvoorbeeld het adres van vrienden, met het verzoek een keer in de week de post door te sturen.

En misschien hebben de nieuwe bewoners er geen bezwaar tegen dat u daar nog even ingeschreven blijft staan.

mo
door mof - Oct 14, 2017 om 06:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kan toch gewoon? U moet wel ergens staan ingeschreven, maar als uw vrienden dat goedvinden laat u zich inschrijven op hun adres.
of u de post kunt laten bezorgen zou ik met post nl opnemen. Die kunnen u informeren hoe dat werkt. Het lijkt me dat daarvoor slechts een afspraak met hen nodig is ( en uiteraard uw vrienden) maar de wet daar verder weinig van vindt.