Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 14:53
Geldzaken & recht

Tips gezocht geld besparen

Op dit moment ben ik een familielid aan het helpen met zijn/haar financien op een rijtje krijgen. Er zijn veel schulden opgebouwd over de jaren heen bij verschillende instanties (voornamelijk toeslagen/belastingen, zie hier voor meer informatie https://www.rtlz.nl/opinie/column/4761171/toeslagenstelsel-toeslagen-schulden-overheid).

Ik heb met de instanties een betalingsregeling afgesproken en dat gaat nu goed maar ik ben op zoek naar manieren om nog meer geld op vaste lasten te besparen zodat er nog meer afgelost kan worden. Welke tips hebben jullie hiervoor en waar moet ik naar kijken?
De volgende dingen heb ik al gedaan/mee rekening gehouden:
- Alleenstaand, geen kinderen, sociale huurwoning (max huur van sociale huurprijs). Vaste lasten komen volledig voor zijn/haar rekening.
- Komt niet in aanmerking voor toeslagen. Inkomen komt nét boven de grens uit.
- Geen losse abonnementen op "onzin" of reeds opgezegd.
- Internet/TV is overgestapt op Tele2. Goedkoopste optie op dat moment.
- Telefoonabonnement is sim-only. Niet superduur.
- Alleen inboedel + aansprakelijksverzekering. Bij aanbieder met laagste prijs.
- Zorgverzekering gaan we per januari aanpassen. Als hiervoor tips zijn hoe ik de goedkoopste kan vinden hoor ik het graag!
- Het inkomen is te hoog om voor veel minima regeling in aanmerking te komen.

Ik heb helaas geen invoed op het uitgavenpatroon, we hebben een maandelijks "potje" van €500 afgesproken voor boodschappen/overige uitgaven nadat alle vaste lasten eraf zijn. Dit lijkt mij niet onredelijk voor een alleenstaande. Alles wat er na vaste lasten + €500 voor het potje overblijft wordt gebruikt voor de schulden afbetalen. Dus alles wat bespaard kan worden is welkom.

Wat zijn nog dingen waar ik naar kan kijken? Of plekken waar ik eventueel nog meer op kan besparen?

2208 14 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 7, 2019 om 15:04
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Vind €500,00 eigenlijk best nog veel. Met kopen bij discounter en geen luxe kopen kan het best minder.
Ik, getrouwd en zoon van 9 en zoon van 4 komen we lang niet aan €500,00. Voor ons is het een spel. Zo goedkoop mogelijk inkopen, geen a merken en geen merkleding. Toch leven we niet enorm sober en gunnen we ons af en toe best wat en de kinderen komen ook niets tekort.
We koken bijna altijd voor 2 dagen. Zo kunnen we groot verpakkingen kopen (meestal goedkoper, niet altijd) en hoeft er niets weggegooid te worden. De eenpersoonsverpakking zijn vaak belachelijk duur gerekend per kg product

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 15:41
3 Antwoorden / 3 Vragen

Goed om te horen! Helaas is het bedrag van €500 een afspraak tussen ons twee en niet onderhandelbaar, ik wou dat dit het wel was maar helaas. Ik ben dus manieren aan het zoeken om buiten het potje van €500 nog geld te besparen.

ju
door juliomariner Nov 7, 2019 om 15:52
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Als dit niet onderhandelbaar is vraag ik mij af of hij/zij er wel van heeft geleerd en hij/zij wel wil veranderen

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 18:29
3 Antwoorden / 3 Vragen

Geloof mij, ik ook. Deze persoon heeft al jaren op een te grote voet geleefd (vandaar ook de schulden) en heeft een gat in zijn/haar hand. De schuld is 100% opgebouwd uit te veel uitgeven tijdens etentjes en vakanties. Ik heb al reeds aangegeven dat in deze periode van alles terugbetalen is een goede kans om aan te leren hoe te budgetten en te begrijpen wat je bestedingslimiet is. Ik hoop dat ze er iets van zullen leren.
Ook hierom is het potje van €500 niet bespreekbaar, deze persoon moet van maandelijks €1500+ uitgeven naar €500. Het was al lastig om dit voor elkaar te krijgen en als ik eis dat ze met nog minder gaan doen denk ik dat ik al helemaal niets voor elkaar krijg bij ze. Ik hoop dat als we een paar maanden verder zijn het misschien omlaag kan.

Ik doe dit overigens omdat ik om ze geef maar ook omdat er mij veel geld schuldig is. Zodra alles bij de instanties is afgelost ben ik aan de beurt. Als ik ze aan hun lot overlaat ben ik nog verder van huis. Dus ik probeer het beste ervan te maken.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2019 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het hier steeds over 'ze', maar in het topic over alleenstaand. Dus wat is het nu?

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 20:15
3 Antwoorden / 3 Vragen

@TIJGER1
Gaat alleen om hem/haar. Ben eigenlijk op zoek naar een enkelvoudig gerderneutraal woord zoals het Engelse 'they' tegenwoordig wordt gebruikt voor genderneutraal. Maar het lukte mij niet helemaal omdat ik ook meervrouwige woorden ging gebruiken als 'zullen'.

aurora1
door aurora1 Nov 7, 2019 om 20:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hij/zij? Maar als iemand niet wil, geen inzicht wil hebben, is het door u verspilde tijd, energie en moeite. U kunt eisen die 500 te verlagen, anders dat u p/o stopt met helpen en er ook niets meer over wilt horen. Met zachte heelmeester zijn bereikt u helemaal niets en in dit geval wordt u ook nog in het ootje genomen. Van mij mogen trouwens alle subsidies en toeslagen afgeschaft worden en dat mensen zelf werken voor geld en zelf hun broek ophouden. Nu werken belastingbetalers voortdurend voor ander

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 20:43
3 Antwoorden / 3 Vragen

@AURORA1, dat kan maar ik vind dat vervelend lezen ofzo. Dus probeerde een ander woord uit.

Nederlands is superleuk maar zo gaan we wel een beetje van het onderwerp af.

aurora1
door aurora1 Nov 7, 2019 om 20:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat gebeurt als je in het ootje genomen wordt door een onwillige persoon die gemakkelijk en zorgeloos achterover leunt en u het werk laat doen en u bezorgd laat zijn. En het heeft alles met het onderwerp te maken.

marita5
door marita5 Nov 7, 2019 om 20:53
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@Yanmar , met € 500,- schiet je de vogel mee af , wat een bedrag voor een alleenstaande .

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2019 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan ons natuurlijk helemaal niet schelen of het een hij of een zij is. They in het Engels is trouwens meervoud.

Waarom zou u geheim willen houden of u een vrouw of een man helpt? We kennen ze toch helemaal niet?

Maar blijkbaar hebt u het zelf ook gelukkig ruimschoots dat u € 500 voor een alleenstaande niet onredelijk vindt.

Maar ik begrijp dat u ook nog zelf aan die schuldensituatie hebt mee geholpen door maar te lenen aan 'het'.

Misschien ook voor u een leerschool om daar wat voorzichtiger mee om te gaan.

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 22:44
3 Antwoorden / 3 Vragen

@TIJGER1. Singular they bestaat al heel erg lang. https://public.oed.com/blog/a-brief-history-of-singular-they/
'
They have borrow money' kan zowel een groep personen als één persoon zijn.
Het maakt ook niet uit, want het is inderdaad anoniem maar ik wil het verhaal graag genderneutraal houden. Vind ik prettig.

Ik leen op dit moment ook niet meer uit, het bedrag welke ik geleend had was om te voorkomen dat deze persoon uit zijn/haar woning gezet ging worden en op straat terecht kwam.

Nog tips op meer geld besparen buiten het "budget" van €500 om?

aurora1
door aurora1 Nov 8, 2019 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin dat gedoe over gender neutraal oid, en dan ook nog een link plaatsen over “they”, hoe verzint u het? Wilt u de vrijwillige helpers op dit forum onderwijzen? En ú heeft vragen? (De gezochte antwoorden zijn overal op internet te vinden, pagina’s vol). Het heeft totaal niets met het onderwerp te maken, en het interesseert ook helemaal niemand. Wat wél met het onderwerp te maken heeft is waarom u dingen uitzoekt, wilt uitzoeken zoals energie e.d. en niet hij? Zachte “heelmeester”.... Dan leert hij niets als alles uit handen genomen wordt, lekker gemakkelijk. Maar hij wil ook niets leren. Ik geloof trouwens dat u naar uw geld zult kunnen fluiten, de hij interesseert het helemaal niet en u laat zich maar in het ootje nemen. Als 500 euro onbespreekbaar is dan maakt het hem helemaal niets uit, interesseert het hem helemaal niets dat u geld van hem krijgt. U heeft zelf deze persoon mede zo gemaakt naar mijn indruk en blijft daarmee doorgaan. Straks weer “lenen” als er uithuiszetting dreigt?

Hij moet besparen, u niet. En als u hem als een klein kind behandelt, zal hij zich als een klein kind blijven gedragen en dus lachend achteroverleunen.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Nov 7, 2019 om 15:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Naast besparen kan ook worden gekeken of er nog wat inkomsten gerealiseerd kunnen worden, bijvoorbeeld door overbodige spullen te verkopen.

Th
door Thijs124 - Nov 7, 2019 om 15:56
289 Antwoorden / Vragen

Energieleverancier elk jaar wijzigen om de bonus van ca €200 elk jaar te vangen. Via gaslicht.com vergelijken. Nooit telefonisch, nooit aan de de deur met colpolteurs en nooit voor tegoedbonnen bij mediamarkt.

ne
door neodutchio Nov 7, 2019 om 17:56
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Goed idee, een dure overeenkomst aangaan om €200,- terug te krijgen. Beter is gewoon om naar het verbruik te kijken, daarop besparen en te onderzoeken welke bedrijven de goedkoopste zijn in vebruikerskosten en vaste kosten. Zo’n bonus zegt niets.

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 18:31
3 Antwoorden / 3 Vragen

Energieafrekening/verwarming loopt helaas via de woningbouwvereniging en wordt via hen jaarlijk afgerekend. Hij/zij krijgt hiervoor al best veel geld terug maar er kan inderdaad altijd gekeken worden naar verbruik.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2019 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat alle vaste lasten en afbetalingsregelingen automatisch per bank gaan.

Persoonlijk vind ik € 500 per maand voor eten en overige voor een alleenstaande tamelijk riant.

Misschien verdient het aanbeveling eens een tijdlang een kasboek hij te houden en daarin elke cent die uitgegeven wordt te noteren.

En hoewel er bespaard moet worden, zou ook nog overwogen kunnen worden een extra bankrekening te openen, daar maandelijks het vrij te besteden bedrag op te zetten en alleen die pinpas voor de boodschappen en zo te gebruiken.

Dan is er een veel beter overzicht van de vaste betalingen en op de andere bankrekening van de overige zaken.

Let ook op de limieten van de pas en de bankrekeningen. Naar beneden bijstellen.

in de loop van de maand komt het nieuwe aanbod voor de zorgverzekering. Dan bijvoorbeeld op Independer of zo vergelijken. Houd rekening met eventueel medisch gebruik, dus of een ziekenhuis een contract heeft met die zorgverzekeraar. Dus niet zomaar overstappen naar de goedkoopste budgetpolis.

Als die persoon met zijn inkomen net boven de grens zit voor huurtoeslag, dan aan het eind van het jaar toch maar een proefberekening maken voor die toeslag, want de maximale inkomensgrens komt voor volgend jaar te vervallen.

panter22
door panter22 - Nov 7, 2019 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Komt je familielid niet in aanmerking voor zorgtoeslag, dan heeft hij/ zij een inkomen van €30.000 bruto. Daar kun je heel wat van doen.
Ook een hoop schulden aflossen,
Als je een regeling met de schuldeisers hebt getroffen en iedereen is tevreden, waarom zou je meer willen aflossen?
Waar je wel op kunt letten is, hoe je familielid die €500 maandelijks krijgt. Op een aparte bankrekening waar hij niet rood op mag staan, of contant. Het belangrijkste is, dat hij niet even mag lenen van een andere rekening. Op=op.
Wat hij zelf kan doen om rond te komen, is kijken naar de wekelijkse aanbiedingen van de supermarkt. Kan hij ook vinden op reklamefolder.nl of spotta.nl.
En niet snel wat halen bij mcdonalds of de friettent. Elke dag vers koken. Dat is voor een persoon niet zoveel werk, maar je moet je er even toe zetten. En het kan gemakkelijk met groente en vlees uit de reklame.
Dat is het voordeligst. En zo weinig mogelijk kant en klaar kopen, Geen verspakketten. En kijken op internet voor eenvoudige kookrecepten. bv op pinterest,

jo
door jorisw - Nov 7, 2019 om 16:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou die 500 euro eerst terugbrengen naar 300 euro en de rest gebruiken om de schulden af te lossen. En dan een tijdje aankijken hoe het gaat. Mocht het om wat voor reden toch niet lukken voor 300 in de maand, dan verhoog je het met 50 euro.

ro
door ron503 - Nov 7, 2019 om 17:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te lezen is die 500 euro huishoudgeld niet onderhandelbaar en dan komt het er op neer dat u alles mag regelen en de persoon in kwestie er weinig tot niets van merkt. Het lijkt mij het meest handig om een deadline waarin de schulden afbetaald moeten zijn te stellen van bijvoorbeeld drie jaar al naar gelang de hoogte van de gezamelijke schuld het maandelijks bedrag dat afgelost dient te worden telt u bij de vaste lasten op. Het bedrag wat er te besteden overblijft keert u niet als huishoudgeld uit maar verdeelt dat in een potje reserveringen voor onvoorziene uitgaven/kleedgeld en wat er dan overblijft keert u uit als zeg maar leefgeld. U maakt dus een soort van budgetplan en heeft als voordeel dat schuldeisers gewilliger zijn om een deel van de schuld te laten vallen maar dan wel met u als coach. De persoon in kwestie dient er wel mee in te stemmen maar als die blijft weigeren dan zie ik geen andere optie dan uw handen er van af trekken en doorverwijzen naar de schuldhulpverlening in uw gemeente.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2019 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ne
door neodutchio - Nov 7, 2019 om 17:58
5154 Antwoorden / 12 Vragen

€125,- per week om van te eten, dat is dik €17,- per dag. Er zitten gezinnen in de schuldhulpverlening die van €65,- per week moeten rondkomen. En dat met een meerpersoonshuishouden. Dus gewoon flink naar beneden schroeven, andere mensen wachten op hun geld.

Verder kijken naar verbruik gas/water/licht en kijken naar goedkopere aanbieders.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 7, 2019 om 19:46
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vind het uiterst knap wat u probeert te doen maar ik wil u toch ook wijzen op de mogelijkheden voor schuldsanering die een enander mogelijk gemakkelijker maken. https://financieel.infonu.nl/diversen/163854-de-schuldsanering-wat-is-het-en-hoe-werkt-het.html  Dit met het argument dat u dan geen risico loopt als afspraken toch niet worden nagekomen etc.

Ya
door YanMar Nov 7, 2019 om 20:21
3 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas zal hij/zij niet geaccepteerd worden in een schulsanerings traject. Inkomen is relatief hoog en schulden kunnen binnen twee jaar afbetaald worden met een beetje doorzettingvermogen. Daarnaast zijn alle schulden ontstaan door 'onverantwoordelijk koopgedrag' (etentjes, vakanties).
Daarom probeer ik het zo te doen. Daarnaast is hij/zij mij ook veel geld schuldig welke ik niet zal terugzien wanneer hij/zij in een schuldsaneringtraject komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 7, 2019 om 20:39
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ga er van uit dat u probeert het vrijwillige schuldsaneristraject te volgen voor uw famililid. Ik probeerde u te wijzen op risicio's die u familiair loopt als het per saldo niet lukt door bijv. niet nakomen door de schuldenaar van afspraken.  https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/hoe-werkt-de-schuldsanering-wsnp  Uit de info die u in de verwijzing vindt (mogelijk kent  die) dat er altijd de mogelijkheid aanwezig is van een faillissementsaanvraag door of schuldeisers of door de schuldenaar zelf en de beslissing dan aan een rechter is. Die bepaalt dan of er wel of geen sprake zal zijn van WNSP.

En indien dat gebeurt, dan loopt u inderdaad het risico dat u dan ook inlevertomdat u dan ook geen preferente schuldeiser bent er er eventiueel ook achterstand is bij betalen van belastingen.

Uit de info in de gegeven verwijzing ziet u dat u 36 maanden tijd heeft in plaats van 24 en dat geeft u dan wel enige 'lucht'. Ik hoop voor u dat uw inspanningen slagen.

ju
door juliomariner - Nov 7, 2019 om 20:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals de situatie nu is geschetst ben ik bang voor het volgende. Zo gauw de belastingdchuld en andere grote schulden zijn betaald wordt u hartelijk bedankt en heeft u uw geld nog niet terug.
Gezieen de instelling van de persoon (over de €500,00 is niet te praten) zal er niets van geleerd worden en zit de prrsoom zo weer diep in de schulden

Ik denk dat u de schuld beter af kunt schrijven en laat de persoon in zn sop gaarkoken. Misschiem krijgt u het geld terug maar reken er niet teveel op.

panter22
door panter22 - Nov 8, 2019 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Als de schulden binnen 2 jaar afgelost kunnen worden, dan komt je familielid niet in aanmerking voor schuldsanering. Dan valt er niets te saneren en kunnen de schuldeisers betaald worden.
Ik vind het goed dat jij probeert om op deze manier het bedrag dat je geleend hebt, terug  te krijgen.
Maar ik denk wel dat je een vinger aan de pols moet houden. Je familielid moet alleen niet minder uitgeven, maar zijn levenswijze aanpassen en dat is veel moeilijker. Mogelijk heeft hij daar hulp bij nodig.
Kijk eens op:
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/leren-omgaan-met-geld
of:
https://www.wijzeringeldzaken.nl/geldzaken-op-orde/hulp-bij-geldzorgen/
of deze:
https://www.maxvandaag.nl/cursussen/omgaan-met-geld/

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2019 om 09:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die schulden grotendeels bestaan aan schulden aan de belastingdienst is het eigenlijk compleet belachelijk dat zij akkoord gegaan zijn met een afbetalingsregeling van 24 maanden, terwijl er een vrij te besteden bedrag overblijft van € 500 voor één persoon. En niet alleen belachelijk maar ook nog schandelijk.

En deze persoon leert echt helemaal niets van uw hulp, hoe goed bedoelt ook.

En dan zet u ook nog een link neer, alsof de overheid schuld zou hebben aan dat onverantwoorde gedrag van die persoon.