fi
door fishman Dec 20, 2013 om 23:50
Geldzaken & recht

Uitbetaling zorgtoeslag niet meer op rekening ouders

Hallo,

Ik heb voor studerend Kind nr 3, die deze maand 18 is geworden, zorgtoeslag aangevraagd. Wat nu blijkt is dat het per 1 december 2013 niet meer mogelijk is dat dat direct op mijn rekeningnummer wordt gestort, ik betaal nl ook hun zorgpremie en alles wat daar bij hoort. Voor studerende Kinderen 1 en 2 ging dat altijd goed, ze hadden er geen omkijken naar.

Maar in 2014 kan iemands zorgtoeslag alleen gestort worden op zijn of haar eigen rekeningnummer.
Dat is -voor ons- erg onhandig. Je kunt natuurlijk wel via automatische overschrijving maandelijks een vast bedrag overmaken, maar dat gaat fout als Zoon- en of Dochterlief even rood staat.

Desgevraagd zei de Belastingtelefoon dat dit de wet is. Ik snap dat er misbruik van gemaakt kan worden door mens die zo onterecht toeslagen van anderen inpikken.

Maar heeft iemand een tip om dit voor ons praktisch op te lossen?

groeten Vangelis

9440 14 Rapporteer

door 14peter - Dec 21, 2013 om 00:13
567 Antwoorden / 2 Vragen

Met internetbankieren is het een kleine moeite voor de kinderen om een periodieke overschrijving in te stellen zodat het bedrag iedere maand automatisch van hun rekening naar de uwe gaat lijkt me.

fi
door fisbel - Dec 21, 2013 om 00:14
851 Antwoorden / 3 Vragen

Een gezamenijke rekening openen. Alleen voor de zorgtoeslag.
Maar of dat nou een 'oplossing' is?

ph
door philip36 - Dec 21, 2013 om 00:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U stort uw bijdrage aan de zorgpremie op de rekening van uw dochter en zij betaalt door automatische incasso de gehele premie aan de zorgverzekeraar.

be
door bertil12 - Dec 21, 2013 om 09:15
29 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het ueberhaupt beter dat uw kinderen alle betalingen betreffend hun eigen zorgkosten
via hun eigen rekening zien lopen, krijgen ze een indruk van de werkelijke kosten. Dit hoort ook bij het zelfstandig worden op 18 jarige leeftijd.
Idd het antwoord van Philip36 is een oplossing.

jantje7
door jantje7 - Dec 21, 2013 om 09:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik wil niet betweterig zijn maar iemand van 18 heet volwassen te zijn. Is het niet verstandiger dat studerend kind 3 zelf (met ondersteuning van u) haar financiën gaat regelen?
Tip, laat haar ook gebruik maken van de mogelijkheid geld te lenen voor haar studie, om dit op een spaarrekening te zetten. De rente die ze straks moet betalen is zo laag dat er altijd winst valt te behalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is anders echt oud nieuws en al maanden bekend dat dat er aan zat te komen. Volgens mij kan ook de studiefinanciering alleen overgemaakt worden op een rekening die op naam van het kind staat.

Als het kind alleen een basisbeurs heeft van ca. € 100 plus die zorgtoeslag, kan er met die rekening al amper wat gedaan worden. Dus ongetwijfeld zult u nog op een andere manier bijdragen of het kind heeft een bijbaantje.

Last het kind een andere rekening ernaast openen om betalingen mee te verrichten en gebruik de hoofdrekening alleen voor het ontvangen van zorgtoeslag en studiefinanciering en het betalen van de premie en maak het restant over naar de andere rekening.

Ook opvoeden dat rood staan zeer onverstandig is, kan geen kwaad, om over extra lenen maar niet te spreken. Als de studie onverhoopt zonder succes beëindigd wordt, is er al schuld genoeg opgebouwd.

mahadma
door mahadma - Dec 21, 2013 om 11:14
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Wat een optie is, maar of de gemiddelde student daar aan wil is de vraag, maar zet de "roodstand" optie op € 0,00. Probleem opgelost.

jantje7
door jantje7 - Dec 21, 2013 om 11:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 21 dec 2013, 11:14]Wat een optie is, maar of de gemiddelde student daar aan wil is de vraag, maar zet de "roodstand" optie op € 0,00. Probleem opgelost.

Dit is de slechtste raad die ik ooit gehoord heb. Mocht een automatische incasso niet lukken omdat het saldo net niet toereikend is komen dus de problemen. Beter is om het pinnen bij negatiefsaldo te laten weigeren.

mahadma
door mahadma - Dec 21, 2013 om 11:50
11716 Antwoorden / 52 Vragen

@Jantje7,

nee rood staan is verstandig, dan is de kans op problemen juist aanzienlijk groter. Ze moeten als ze volwassen zijn zich ook volwassen gedragen en dit is een harde maar efficiënte leerschool.

jantje7
door jantje7 - Dec 21, 2013 om 11:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 21 dec 2013, 11:50]@Jantje7,

nee rood staan is verstandig, dan is de kans op problemen juist aanzienlijk groter. Ze moeten als ze volwassen zijn zich ook volwassen gedragen en dit is een harde maar efficiënte leerschool.

Ben benieuwd als het 1 februari is geweest. De regel is dat bij saldo tekort de automatische incasso's worden geweigerd. De maand daarop komt dan een dubbele incasso. Daarna komen de verhogingen van € 40,- per geweigerde incasso. Bij ING is dit opgelost door het toegestane negatieve saldo te tellen als positief saldo. We wachten maar even af....

pter_nn
door pter_nn - Dec 21, 2013 om 19:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk, ofwel meer vertrouwen in uw kind(eren) hebben, of een 2e rekening openen voor uw kind zonder pinpas, persoonlijk zou ik het dan bij een andere bank doen dan de huidige. Maar goed alle financiele dienstverleners gebruiken BKR en nog een paar andere systemen (EVA/SFR) om over risco-klanten gegevens te delen. Dus mocht een kind niet leren hoe met geld om te gaan dan vangt het bankennet het toch wel op ... met alle ongemakken vandien ...

succes met het opvoeden ;)

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pter nn

Het kind is al 18 dus moeder kan daar geen rekening voor openen. En wat heeft het BKR ermee van doen? En waarom bij een andere bank?

pter_nn
door pter_nn - Dec 21, 2013 om 20:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

BKR komt pas in beeld als de rekening leeg is en niet meer op tijd gevuld wordt, dus pas als het fout is gegaan .... andere bank ... omdat mocht u kiezen voor een en/of constructie met de rekening van het 'kind' de bank(medewerker) tekorten zal aanvullen vanuit uw eigen rekening ook zonder uw toestemming omdat u dan ook aansprakelijk bent voor de roodstanden. Soortgelijke ervaring heb ik zowel met Rabobank als met de ING ondervonden.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pter nn

Ja dat is allemaal bekend, maar daar gaat het hier helemaal niet over.