no
door nora Jun 25, 2011 om 14:54
Geldzaken & recht

Vader overlijd in het buitenland

Wie kan me hiermee helpen.
Vader en moeder nooit getrouwd. Kind nu 10 jaar.
Vader overlijdt in het buitenland.
Moeder loopt nu tegen een hele hoop vragen op en zou graag de overlijdingsakte of in ieder geval een bewijs van overlijden hebben. Waar moet zij zich toe wenden met deze vraag?

Ambasade, buitenlandse zaken??
Met erbij zeggen dat de burgelijkestand in de woonplaats nog niets wist.

4537 30 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 25, 2011 om 14:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heeft vader het kind erkend? Is er dus sprake van een familieband?

Vladja

vladja
door vladja - Jun 25, 2011 om 15:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In welk land? Vader daar woonachtig of op vakantie? Recent gebeurd, nog niet begraven/gecremeerd?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2011 om 20:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Ik zit met exact dezelfde vragen.

Als ik er van uit ga dat vader het kind niet erkend heeft , dan valt er niets te erven.

Heeft vader het kind wel in Nederland erkent (dat regel je bij de Burgerlijke Stand), dan is het kind erfgenaam, tenzij vader een testament had gemaakt waaruit anders blijkt. Een akte van overlijden kun je alleen maar krijgen bij de gemeente waar iemand overleden is. Dat is in het buitenland ook het geval.

no
door nora - Jun 26, 2011 om 10:18
66 Antwoorden / 52 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord.
Maar het gaat niet om eventueel een erfenis.
Het gaat om juridische vragen.

Moeder heeft het volledige gezag (door een rechtbank uitgesproken), maar vader heeft het kind bij geboorte wel erkent.
Vader woonde en werkte de laatste jaren in Frankrijk en heeft misschien/waarschijnlijk ook de Franse nationaliteit. Hij is bovendien in Frankrijk begraven.

Maar om de burgelijke stand in Nederland op de hoogte te brengen van zijn overlijden is blijkbaar een bewijs nodig. Want ondanks het gezag van de moeder, is het kind nog gekoppeld aan een (levende) vader.

Wat moet de moeder doen om zo snel mogelijk het bewijs te kunnen krijgen. Hoe werkt dit??

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 10:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Met erbij zeggen dat de burgelijkestand in de woonplaats nog niets wist.

Vader staat nog niet geregistreerd als overleden. Dat moet eerst gebeuren.

Een paar jaar geleden heeft mij dat 6 maande gekost om dat voor elkaar te krijgen van een persoon, die op Bali aan een hartaanval is overleden. Dat terwijl het stoffelijk overschot met toestemming van het Ministerie van Buitenlandse Zaken terg vervoerd is naar Nederland en gecremeerd. Zaten overlijdenspapieren bij van de Indonesische overheid in het Engels. Dat waren echter niet de goede formulieren en konden door de gemeente niet geaccepteerd worden om het overlijden in te schrijven.

Ondanks dat het stoffelijk overschot met toestemming van het Ministerie terug vervoerd was, waarvan er papieren waren.

Ik moest naar hetzelfde Ministerie om een verzoek in te dienen voor de voor de Nederlandse wet wel geaccepteerde overlijdens verklaring - via de Ambassade in Indonesie - te krijgen. Kosten enige honderden euro's. Behandeltijd - met een beetje geluk - een maand of 8, waarschijnlijk één jaar.

De aanvraag komt gewoon op de stapel tussen alle andere aanvragen voor verblijfsvergunning, geboortebewijzen van importbruiden etc. Doden kregen geen voorrang. De verklaringen van het eigen ministerie over de toegestane terugkeer van een stoffelijk overschot stonden "los" van het opvragen van de juiste papieren. En papieren waren papieren in wat voor omstandigheid dan ook. En die worden volgens bepaald patroon afgehandeld op nummertje.

Als iemand mij dit verhaal verteld had (toen ik het nog niet meegemaakt had) dan had ik die persoon vierkant uitgelachen en op mijn voorhoofd gewezen.

Ik heb het toen via een goedwillende Nederlander op Bali ter plaatse kunnen regelen. Nadat ik die Nederlander eenmaal gevonden had (met hulp van derde), was het binnen een week of 6 geregeld met de papieren.

Vladja

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 10:51
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=nora schreef op zondag 26 jun 2011, 10:18]
Vader woonde en werkte de laatste jaren in Frankrijk en heeft misschien/waarschijnlijk ook de Franse nationaliteit. Hij is bovendien in Frankrijk begraven.

Ik zou proberen uit te zoeken waar en wanneer de vader is overleden. Dan namens kind overleidensakte opvragen in frankrijk, eventueel via nederlandse ambassade in frankrijk. Deze laten voorzien van apostolie in frankrijk en indienen bij gemeente den haag dan kunnen zij die gegevens verwerken in het landelijk GBA.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 11:12
157 Antwoorden / 3 Vragen

sorry foutje van mij, vader leefde in frankrijk dus staat niet ingeschreven in nederland, dus ook niet in GBA. naar gemeente den haag heeft dus geen zin.

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 11:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bouke,
Was de vader wel in Nederland ingeschreven geweest, dan had je de gemeente moeten hebben waar hij ingeschreven was.

Nu zul je moeten vervoegen bij de gemeente waar het kind ingeschreven is.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 11:28
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 26 jun 2011, 11:22]Bouke,
Was de vader wel in Nederland ingeschreven geweest, dan had je de gemeente moeten hebben waar hij ingeschreven was.

Nu zul je moeten vervoegen bij de gemeente waar het kind ingeschreven is.

Marcel
Off topic. is het niet zo dat buitenlands akte alleen door gemeente den haag in het GBA worden verwerkt ? tenminste geldt dat wel voor trouw- en geboorteaktes.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 11:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Buitenlandse akten van geboorte, huwelijk, registratie van een partnerschap, echtscheiding of overlijden kunt u laten inschrijven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.

Een verzoek tot inschrijving kunt u alleen schriftelijk doen bij de dienst Burgerzaken, afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag.

Om voor inschrijving van buitenlandse akten in de burgerlijke stand van Den Haag in aanmerking te komen moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

- De akte is buiten Nederland opgemaakt, volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie. Hieronder vallen niet een Nederlandse ambassade of consulaat.
- De akte is voorzien van een legalisatie of apostille.

Vladja

ro
door ron530 - Jun 26, 2011 om 11:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kan nog moeilijk worden, als de vader uit Nederland is vertrokken met de status adres en land onbekend dan wordt hij uit alle registers gehaald. De nationaliteit is ook vaag Frans/Nederlands, maakt het er niet makkelijker op. Is het eigenlijk nog wel relevant? moeder heeft het gezag en vader komt verder niet meer in beeld. of zit er toch nog een addertje.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 11:47
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 26 jun 2011, 11:37]Buitenlandse akten van geboorte, huwelijk, registratie van een partnerschap, echtscheiding of overlijden kunt u laten inschrijven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.

Een verzoek tot inschrijving kunt u alleen schriftelijk doen bij de dienst Burgerzaken, afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag.

Om voor inschrijving van buitenlandse akten in de burgerlijke stand van Den Haag in aanmerking te komen moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

- De akte is buiten Nederland opgemaakt, volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie. Hieronder vallen niet een Nederlandse ambassade of consulaat.
- De akte is voorzien van een legalisatie of apostille.

Vladja

bedankt voor de bevestiging

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 11:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 26 jun 2011, 11:40]Kan nog moeilijk worden, als de vader uit Nederland is vertrokken met de status adres en land onbekend dan wordt hij uit alle registers gehaald. De nationaliteit is ook vaag Frans/Nederlands, maakt het er niet makkelijker op. Is het eigenlijk nog wel relevant? moeder heeft het gezag en vader komt verder niet meer in beeld. of zit er toch nog een addertje.

Ron530,

Je wordt nooit uit alle registers gehaald. Al zouden een aantal mensen dat misschien wel willen.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 11:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het kind heeft recht op een halfwezen-uitkering. Daarvoor moet aangetoond worden dat de vader, die het kind erkend heeft, overleden is.

Vladja

ro
door ron530 - Jun 26, 2011 om 12:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dus toch een addertje.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 12:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 26 jun 2011, 12:01]Dus toch een addertje.

Ik zie niet wat dat voor addertje is. Het is een wettelijk geregelde uitkering. Het vervangt de bijdrage in de kosten van levensonderhoud, die anders door een vader gegeven wordt, zodat het kind niet de dupe wordt.

Bedragen halfwezenuitkering per 1 januari 2011

Vanaf 1 januari 2011 bedraagt de halfwezenuitkering € 249,85 bruto per maand, exclusief vakantietoeslag van € 20,04 bruto per maand. De vakantietoeslag bouwt u per maand op en ontvangt u in mei.

Lees hier...

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 12:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ron,
Daarnaast heeft vader het kind erkent. Er is dus een familierechtelijke betrekking ontstaan tussen vader en kind. Dat moeder alleen het gezag heeft, is een ander verhaal. In beginsel is het kind dus ook erfgenaam. Aangezien de vader in Frankrijk woonde is de kans groot dat het Franse erfrecht van toepassing is.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 13:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Alles wat er in Frankrijk te erven valt, valt onder het Franse erfrecht. En het Franse erfrecht is erop gericht om het kapitaal/spullen in de familie te houden. Dat houdt in dat in Frankrijk de kinderen erfgenaam zijn en niet de partner. Die doet vrijwel niet mee in het erfrecht, ook met een testament is het aandeel van de partner beperkt.

Vladja

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 14:05
157 Antwoorden / 3 Vragen

de vraagsteller heeft het niet specifiek om een erfenis maar om in eerste instantie over de administratieve afhandeling in de registratie systemen van de overheid zodat haar jongen de vermelding krijgt dat zijn vader is overleden.

Dat er misschien nog een nalatenschap is is een tweede. Ook nuttig maar denk ik niet eerste prioriteit.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 16:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Niet iedereen is op de hoogte van de Franse erfwetgeving. Dat - in tegenstelling tot de Nederlandse - afstamming/bloedband daar voor gaat en niet de partner alles erft, zoals hier. Het zal niet de eerste insteek van de vraag zijn, maar je moet het wel weten, anders doe je het kind tekort.

Vladja

no
door nora - Jun 26, 2011 om 16:55
66 Antwoorden / 52 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 26 jun 2011, 12:15][quote=ron530 schreef op zondag 26 jun 2011, 12:01]Dus toch een addertje.

Ik zie niet wat dat voor addertje is. Het is een wettelijk geregelde uitkering. Het vervangt de bijdrage in de kosten van levensonderhoud, die anders door een vader gegeven wordt, zodat het kind niet de dupe wordt.

Bedragen halfwezenuitkering per 1 januari 2011

Vanaf 1 januari 2011 bedraagt de halfwezenuitkering € 249,85 bruto per maand, exclusief vakantietoeslag van € 20,04 bruto per maand. De vakantietoeslag bouwt u per maand op en ontvangt u in mei.

Lees hier...

Vladja

Vlada.
Dit is niet wat ik heb gevraagd. En ik wil wel wat recht zetten.
Het kind krijgt geen halwezenuitkering. De vader woonde en werkte in het buitenland. Hij was dus niet voor deze zaken verzekerd voor de nederlandse Wet. Maar daar gaat het niet om.

Voor alle duidelijkheid. Deze overlijdensakte is nodig om niet steeds geconfronteerd te worden met een vader die nog steeds staat vermeld in de Burgelijke Stand, waar de moeder steeds stuk op loopt, ondanks het gezag dat zij alleen heeft gekregen van de rechter. dit omdat de vader jaren niets van zich liet horen en ook geen aliminitatie betaalde. Moeder en kind willen gewoon van alles af!!

Als de burgelijke stand van Den Haag misschien gegevens heeft, willlen we dit wel proberen. Misschien is het adres bekend??

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 17:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nora,
De Burgerlijke Stand van Den Haag heeft geen verdere gegeven, daar zul je zelf dus achteraan moeten in Frankrijk. Als je weet waar hij overleden is en dat is bijvoorbeeld via de Ambassade te achterhalen, dan kun je bij die gemeente een akte van overlijden opvragen.

Overigens vraag ik me af of de vader ooit wel het gezag heeft gehad en/of de vader wel daadwerkelijk uit de ouderlijke macht is ontzet. Het niet betalen van alimentatie is daar niet voldoende voor. Je wordt alleen uit de ouderlijke macht ontzet als er gevreesd moet worden voor het leven van het kind.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 17:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat bedoel je met het adres bekend? Het laatste adres van de vader in Frankrijk? Waar hij ingeschreven stond in bij de Franse burgerlijke stand?

Vladja

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 18:01
354 Antwoorden / 40 Vragen

Nora, hoe weet je dat de vader is overleden? Dat moet je toch van iemand hebben gehoord? Die zal dan toch ook wel weten waar en hoe en waar hij officieel woonde? Ook bestaan er sites waar je personen kunt zoeken.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 18:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marccel,

Overigens vraag ik me af of de vader ooit wel het gezag heeft gehad en/of de vader wel daadwerkelijk uit de ouderlijke macht is ontzet. Het niet betalen van alimentatie is daar niet voldoende voor. Je wordt alleen uit de ouderlijke macht ontzet als er gevreesd moet worden voor het leven van het kind.

Nou er zijn meer gronden volgens art. 269 van Burgerlijk Wetboek 1,

nl.: misbruik van het gezag, of grove verwaarlozing van de verzorging of opvoeding van een of meer kinderen.

Ook als de vader het kind wel erkend heeft (niet gehuwd of geen geregistreerd partnerschap) dan moet de vader nog wel gezamenlijk met de moeder een verzoek indienen bij de rechtbank voor het verkrijgen van het ouderlijk gezag. Gebeurt dat niet, dan is er slechts eenhoofdig ouderlijk gezag van de moeder.

Ik denk dat dat hir het geval is.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 18:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vlad,
Helemaal mee eens, maar dan kan de rechter niet het eenhoofdig ouderlijk gezag toewijzen aan de moeder als de vader het gezag al niet eens had.

Van grove verwaarlozing en misbruik van het gezag is pas sprake als het kind daar schade van ondervindt in zijn opvoeding. Er moet toch echt sprake zijn van een onhoudbare situatie. Nogmaals: alleen het niet meer betalen van allimentatie is niet genoeg.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 18:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Als beide ouders het ouder gezag hebben, dan moet je toch eens de rechtbank-oproepen tot verschijning in de rechtszaal in de kranten volgen. Daar zitten ook oproepen bij aan X zonder bekende woon en/of verblijfplaats in binnen- of buitenland teneinde gehoord te worden over het verzoek tot het wijziging van het ouderlijk gezag. Dan is X met de noorderzon vertrokken en geeft het gezamenlijk oudergezag problemen (geen enkele levensbedreigende situatie voor het kind).

Vladja

no
door nora - Jun 26, 2011 om 19:11
66 Antwoorden / 52 Vragen

[quote=bosbess schreef op zondag 26 jun 2011, 18:01]Nora, hoe weet je dat de vader is overleden? Dat moet je toch van iemand hebben gehoord? Die zal dan toch ook wel weten waar en hoe en waar hij officieel woonde? Ook bestaan er sites waar je personen kunt zoeken.
Ja, de vader is overleden en begraven. Laatste adres is ook bekend.
Er zijn, volgens mij ook mensen (familieleden?) die gegevens hebben, maar dat is een ander verhaal en ik hoop bij deze dat de beantwoording hier nu niet meer op verder gaat.

[quote=marcel75 schreef op zondag 26 jun 2011, 17:10]Nora,

Overigens vraag ik me af of de vader ooit wel het gezag heeft gehad en/of de vader wel daadwerkelijk uit de ouderlijke macht is ontzet. Het niet betalen van alimentatie is daar niet voldoende voor. Je wordt alleen uit de ouderlijke macht ontzet als er gevreesd moet worden voor het leven van het kind.

Aan Marcel wil ik antwoorden dat de vader het kind wel heeft erkent en in de eerste jaren ook het gezag heeft gehad met moeder, maar de moeder heeft op haar verzoek, enige jaren geleden,het gezag gekregen, daar zijn gerechtelijke papieren van.
Ik snap bovendien niet waar deze discussie nog omver gaat ,als mijn gegevens in twijfel worden getrokken.

Iedereen hier mag dnekne wat hij/zij wil, maar ik hoop dat de vraag die ik heb gesteld en de gegvens die ik heb gegeven verder niet in twijfel wordt genomen.

vladja
door vladja - Jun 26, 2011 om 19:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij overlijden moet de plaatselijke huisarts de dood vaststellen en een certificat de décès opmaken, waarmee men binnen 24 uur na het overlijden aangifte moet doen op het gemeentehuis van de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. (Je komt dan in het bezit komt van kopieën van de akte van overlijden en de toestemming tot begraven of cremeren.) Vond het overlijden plaats in een ziekenhuis, dan komt de verklaring van de dienstdoende arts.

Het certificat de décès is wat je nodig hebt en deze moet dan nog gelegaliseerd worden. .

Voor de legalisatie moet bekend zijn welke nationaliteit de overledene heeft. Alleen buitenlandse akten van personen met de Nederlandse Nationaliteit kunnen door de Nederlandse ambassade in Parijs gelegaliseerd worden. Als de overledene afstand heeft gedaan van de Nederlandse nationaliteit en de Franse heeft aangenomen moet een ander weg bewandeld worden.

Welke nationaliteit had de vader?

Vladja

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 20:11
354 Antwoorden / 40 Vragen

Nora, in je vraag stonden erg weinig gegevens. Wij doen allemaal ons best om je te helpen, maar om mee te denken moeten er dan vragen worden gesteld. Dat wil niet zeggen dat we je woorden in twijfel trekken. Ik heb pas geleden het overlijden van een Fransman in Frankrijk meegemaakt en zijn vrouw moest na de begrafenis een verklaring halen op het gemeentehuis om allerlei zaken te kunnen regelen. Vandaar dat ik je deze vragen stelde. Sommige beantwoorders dwalen soms een beetje van de hoofdlijn af, maar dat is echt niet alleen bij jouw vraag hoor. En iedereen bedoelt het goed moet je maar denken.