nw
door nwpm Nov 28, 2008 om 11:38
Geldzaken & recht

Vakantie aanvragen op werk

De vakantie voor de zomer van 2009 moet weer geplanned worden en nu heeft het bedrijf al briefjes uitgedeeld waarop je aan kunt vragen welke perioden je vrij wil zijn. Dit briefje is al weer terug ingeleverd. Op de camping waar wij naar toe gaan moet je in augustus al weer reserveren voor volgend jaar want in januari zit deze nagenoeg vol. En aan het eind van dit jaar moeten wij al een aanbetaling doen. Nu kan mijn baas pas eind februari mij vertellen ofdat ik de aangevraagde vakantie krijg. Ik kan dus niet reserveren of ik ben mijn aanbetaling kwijt.

De periode is drie weken en wel in de bouwvakvakantie maar dit is nog nooit een probleem geweest. Moet ik echt tot eind februari wachten of heb ik er recht op om dit eerder te weten ook al omdat alle aanvragen al uitgedeeld zijn dus ook ingdiend kunnen worden?

Alvast bedankt

2108 7 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Nov 28, 2008 om 11:46
519 Antwoorden / 73 Vragen

Aantal vragen komen op:
Werk je pas sinds kort bij deze baas? Zo niet, dan is dit niet de eerste keer dat dit gebeurt. Hoe heb je dat vorige jaren opgelost?

Heb je het probleem al aan je baas voorgelegd? Zo niet, dan zou ik daarmee beginnen. Misschien is het probleem dan niet zo groot als het lijkt

nw
door nwpm - Nov 28, 2008 om 11:56
17 Antwoorden / 26 Vragen

Nee ik werk hier al langer maar ik heb wel een andere afdelingschef en nieuwe bazen, nieuwe wetten! Voorheen is dit nooit een probleem geweest. En ik heb ook al gevraagd of ik dit eerder kon weten ivm met reserveren maar hij wil wachten tot eind februari en dan horen we pas iets! Vandaar dat ik wil weten hoe dit wettelijk is geregeld.

Bedankt voor de reactie

ridder_1
door ridder_1 - Nov 28, 2008 om 12:54
376 Antwoorden / 8 Vragen

Is er bij u een CAO van toepassing waarin deze secondaire arbeidsvoorwaarden worden vermeld ??

Volgens het Burgelijk Wetboek dient een werkgever binnen 5 weken na schriftelijke opgave (bij voorkeur ook schriftelijk) te reageren, daarna is de voorgestelde vakantiedatum bindend geworden. De praktijk is echter dat hij dit niet graag schriftelijk wilt doen om flexibel mensen in de vakantieperiode te kunne laten werken. Wel mag een werkgever indien er zwaarwegende argumenten zijn en het bedrijfsbelang voor gaat, u altijd verzoeken om in de door u opgegeven periode door te werken, waarna u op een andere tijd wel uw vakantieperiode kunt opnemen. Via de rechter zal het bedrijfsbelang altijd preveleren boven het persoonlijke belang van de werknemer. Hiervan is genoeg correspondentie (jurisprudentie) aanwezig en deze uitspraken zijn allen in het voordeel van de werkgever uitgevallen.

Ik adviseer u op niet in dit soort toestanden terecht te komen want u begrijpt dat dan de overlegsituatie op uw werkplaats aanzienlijk wordt bekoeld. Probeer uw werkgever op basis van redelijke argumenten tegemoet te komen, hij zal begrijpen dat dit nu eenmaal nodig is om dit vooraf en ruim van te voren te regelen. Kunt u niet een collega zien te porren die uw werk in deze periode goed kan overnemen en die in een andere periode op vakantie gaat ? Stel dit voor aan uw werkgever. Indien deze collega eventueel nog uw werkzaamheden moet leren, dan heeft u nog vele maanden de tijd om het hem/haar te leren.

Het argument dat e.e.a. in het verleden wel goed werd geregeld door uw oude baas/chef is geen steekhoudend argument in deze kwestie en hieraan kunt u dus ook geen (gewoonte)recht ontlenen

succes !!

Ridder

wel

pavoordf
door pavoordf - Nov 28, 2008 om 12:58
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik vond het volgende op www.arbeidsrecht.nl

Vaststelling vakantiedagen

De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te
stellen tenminste de wettelijke vakantiedagen op te nemen. De
vaststelling kan worden geregeld in de CAO of individuele
arbeidsovereenkomst. Als dat niet is gebeurd stelt de werkgever het
begin en einde van de vakantie vast en moet hij daarbij in beginsel de
wensen van de werknemer volgen.

Je kan bij hen ook met vragen terecht. Ik ben het er overigens mee eens dat je dit het best onderling kan regelen en beter niet kan afdwingen, om een gefrustreerde arbeidsverhouding te voorkomen

na
door namliam - Nov 28, 2008 om 19:04
99 Antwoorden / 7 Vragen

In het algemeen eerst verlof, dan boeken.

Doe je het andersom, loop je zelf risico je aanbetaling kwijt te raken.

Als ik nu al moet boeken om in 2010 op vakantie te kunnen dan moet ik nu eerst vragen of het goed is.
Had u eerder e.a. geregeld, dan had u onder "wie het eerst komt die het eerst maalt" waarschijnlijk geen problemen gehad.

Wel is er een mate van "eerlijkheid en billikheid", waarbij de 'last' van schuiven met vakanties over U en Uw collega's verdeeld moet worden.

Overigens is m.i. de periode tussen nu vakantie indienen in pas in Februari response krijgen VEEL te lang, dit strookt ook met andere antwoorden dat dit beperkt mag worden tot 5 weken, immers u heeft nu schriftelijk een verzoek ingedient.

Bovendien lijkt het mij dat het mogelijk moet zijn om in 9 maanden tijd voldoende e.a. te kunnen garanderen qua vervanging e.d.

nw
door nwpm - Nov 28, 2008 om 19:07
17 Antwoorden / 26 Vragen

Dankjulliewel allemaal. Ik ben zeker wat wijzer geworden van jullie reacties. Ik wil het zeker niet op de spits gaan drijven en op mijn strepen gaan staan. Voorheen is het ook nooit een probleem geweest maar sommige bazen hebben nu eenmaal de neiging om zich direct te laten gelden en jou te laten voelen dat je van hun afhankelijk bent.  Ik hoop dat ik nog een normale reactie van hem zal krijgen en dat ik op tijd mijn vakantie kan gaan bespreken.

Bedankt

na
door namliam - Dec 1, 2008 om 09:20
99 Antwoorden / 7 Vragen

Er is op zich geen spraken van "op de spits drijven" als je hem vraagt waar hij blijft.

9 maanden is ruimschoots de tijd om e.a. te regelen tenzij alle medewerkers tegelijk willen, dan moet er iemand schipperen.