k.
door k.luiting5 Jun 10, 2013 om 16:45
Geldzaken & recht

Vakantieuren

Ik werk 24 uur per week bij Icare Thuiszorg.
Nu wordt er per 12 weken gekeken of ik meer of minder uren heb gewerkt.
De meer uren worden uitbetaald, maar voor de min uren willen ze vakantie uren gebruiken om aan mijn contract uren te komen en het vreemde aan dit hele verhaal is dat er uitzendkrachten worden ingehuurd zonder ons te vragen.
Ik heb niets tegen het inhuren van uitzendkrachten maar wel de manier waarop dit gebeurt.
Mijn vraag is kan dat zomaar?
Morgenmiddag is hier o.a. een bijeenkomst over, en ik wil dan van de leiding het verhaal hebben waarin dat staat,of heeft iemand nog een ander advies.

384 1 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Jun 10, 2013 om 18:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit mag niet. De wens van de werknemer is in beginsel leidend. Hiervan kan worden afgeweken door bij schriftelijke overeenkomst de vakantie vast te stellen. Hierbij kunt u denken aan de bouwvakkers- of onderwijsvakantie die op vastgestelde data zijn.

Ook kan het naar de gegeven omstandigheden onredelijk zijn om in een bepaalde periode vakantie op te nemen. Daarbij kunt u denken aan wielrenners die vanwege de aard van hun werk in een bepaalde periode nu eenmaal voor hun werk beschikbaar moeten zijn.

Tot slot geld dat de werkgever zich als goed werkgever moet gedragen. Daaronder valt niet het achteraf vaststellen van de vakantie om zo doende de contractuele uren maar te halen. Daarmee zadelt de werkgever de werknemer met zijn problemen op.

=Artikel 7:638 lid 2 BW: Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.[/quote
=Artikel 7:638 lid 4 BW: De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.[/quote
=Artikel 7:645 BW: Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.

=Artikel 7:628 lid 1 BW: De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.[/quote
=Artikel 7:628 lid 7 BW: Na het verstrijken van de termijn, bedoeld in lid 5, kan van dit artikel slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

De termijn bedoelt in lid 5 bedraagt zes maanden na het aangaan van het eerste arbeidscontract.