Ri
door Rik21 Nov 18, 2017 om 10:31
Geldzaken & recht

Van hoofdhuurder naar onderhuurder

Hallo allemaal,

Ik ben al 5 jaar hoofdhuurder van een woning en heb meerdere onderhuurders gehad (dit mag van de huurbaas). Ik ga binnenkort samenwonen met mijn studerende vriendin. Nu wil ik haar hoofdhuurder maken en dat ik ga onderhuren, ook dit mag van de huurbaas. Zodat m'n vriendin recht heeft op huurtoeslag. Maar mag dit ook van de belastingdienst? Of gaan we hier problemen mee krijgen?

Ik kan hier nergens informatie over vinden, daarom hoop ik dat op dit forum specialisten / ervaringsdeskundigen aanwezig zijn die mij hier een antwoord op kunnen geven.

5814 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u wilt de huur opzeggen en dan een kamer gaan huren bij uw vriendin?

Nog even afgezien van het feit dat de opzet fraude is, heeft u zich wel gerealiseerd dat als zij niet meer uw vriendin is, u op straat kan komen te staan met totaal geen rechten?

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2017 om 10:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je gaat samenwonen, maar om huurtoeslag te kunnen ontvangen, wil je de boel oplichten? Nee, ik ben geen deskundige op het gebied van frauderen. En ik ga hier ook zeker niet aan mee werken door verder in te gaan op je vraag.

Ri
door Rik21 - Nov 18, 2017 om 10:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn vraag is inderdaad of het fraude is, in dat geval zal ik er niet aan mee werken.

Maar het is maar hoe je het bekijkt. Als ze een andere woning gaat huren, waar ik als onderhuurder in trek, dan is dit volgens de Belastingdienst geen probleem. Maar het betreft hier een woning waar ik al woon.

Zoals gezegd heb ik met meerdere vrienden samengewoond, dmv onderhuur. Ik heb niet bedacht dat het inkomen van de onderhuurder niet meegerekend wordt voor het inkomen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag :)

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2017 om 10:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iemand met wie je als partner gaat samenwonen, is geen onderhuurder. Daar zit de fraude.

DOOR RIK21 - 18 NOV. 2017 OM 10:52
ANTWOORDEN / VRAGEN

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn vraag is inderdaad of het fraude is, in dat geval zal ik er niet aan mee werken.

Maar het is maar hoe je het bekijkt. Als ze een andere woning gaat huren, waar ik als onderhuurder in trek, dan is dit volgens de Belastingdienst geen probleem. Maar het betreft hier een woning waar ik al woon.

Zoals gezegd heb ik met meerdere vrienden samengewoond, dmv onderhuur. Ik heb niet bedacht dat het inkomen van de onderhuurder niet meegerekend wordt voor het inkomen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag :)

panter22
door panter22 - Nov 18, 2017 om 11:35
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de hoogte van de huurtoeslag maakt het niet uit of je hoofdhuurder bent of niet. Jullie gezamenlijk jaarinkomen is beslissend of jullie voor huurtoeslag in aanmerking komen,
Maak een proefberekening:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

getty
door getty Nov 18, 2017 om 13:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij een officiële onderhuurconstructie gelden  andere regels en kan het voordelig zijn .

in deze situatie zou het fraude zijn aangezien het een relatie betreft.

panter22
door panter22 Nov 18, 2017 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Nu snap ik de situatie. Je vriendin pakt de maximale huurtoeslag. Jij hebt een contract voor onderhuur. En jullie wonen samen Daar is de huurtoeslag niet voor bedoeld.

sy
door sylvia_71 - Nov 18, 2017 om 12:29
288 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het toch een plezier om te lezen hoe mensen van alles bedenken om via een bepaalde constructie gebruik te kunnen maken van bepaalde toeslagen. Succes met het vinden van een advies wat in dit geval positief voor jou uitvalt! En dan ook niet komen zeuren mocht je in problemen komen.

aurora1
door aurora1 - Nov 18, 2017 om 13:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lekker fraude plegen en de belastingbetaler - dus ook mij -  oplichten?
Dat is crimineel denken waar je aanleg voor moet hebben.
En hier zoekt u hulp om fraude te kunnen plegen?
Wat voor studie doet die mejuffrouw eigenlijk en wat is uw beroep?
Wat een schaamteloosheid.
En ook nog al die kromme praatjes, smoesjes en kletspraat als reactie?
U beide bent werkelijk aanwinsten in deze maatschappij. Driewerf BAH.
Wat ook beledigend: ervaringsdeskundigen met frauderen hier die u zouden moeten adviseren over frauderen?
Verdient u goed aan dat onderverhuren in de woning van een ander?

me
door mein33 - Nov 18, 2017 om 13:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Rik21,

U zult uw huidige huurcontract moeten opzeggen en officieel de woning moeten verlaten.
De nieuwe huurder gaat met de verhuurder een nieuw huurcontract aan en geniet huurbescherming inzake de wet op de huurbescherming.  Als huurder kan zij dan inderdaad huursubsidie aanvragen.
U blijft wel in de woning wonen, maar nu als onderhuurder en hebt daarmee volledig afstand gedaan van uw recht als huurder (de wet op de huurbescherming).

Tot zover niets illegaals aan deze zaak, maar ik ga toch even op de stoel van de "duivel" zitten.
Relaties worden gestart, maar even zo makkelijk weer verbroken en in dat laatste geval kan uw vriendin u zo met uw spulletjes op straat zetten aangezien zij de huurder van de woning is. U heeft geen enkel recht (meer).
Natuurlijk gebeurt dit bij u niet in het echt, maar voor het geval van "je kan niet weten' toch iets om even over na te denken.  :-))

panter22
door panter22 - Nov 19, 2017 om 11:36
6599 Antwoorden / Vragen

Waar ben je mee bezig? Je huurt al 5 jaar een woning. Hebt af en toe een onderhuurder, Geen probleem.
Nu heb je een vriendin gevonden en jullie willen samenwonen. Ook geen probleem.
Het probleem is de huurtoeslag. Mogelijk  kreeg je geen huurtoeslag omdat je inkomen te hoog was,Maar kreeg je huurtoeslag, dan kun je die huurtoeslag ook nog krijgen als jullie samen niet te veel inkomsten hebben.
Maar dat is kennelijk niet genoeg. Dan gaan jullie een constructie maken om toch die huurtoeslag binnen te halen.
Je zegt de huur voor je woning op en je vriendin wordt nu (hoofd) huurder. Jij wordt onderhuurder. Daarmee geef je je recht als huurder op en maak je je afhankelijk van je vriendin.
Op deze manier haal je de maximale huurtoeslag binnen. Als de huur tenminste niet te hoog is voor de huurtoeslag van €592,- voor 1 persoon. Is de huur hoger, dan krijgt zij niets. Als jij dan weer opnieuw wilt huren, dan geldt voor jou hetzelfde. Huurtoeslag is dan alleen mogelijk als jullie samen de woning huren. Maar het gaat goed.
Vriendin blij. Een paar honderd euro per maand extra inkomsten. En jij, wat schiet jij op met deze deal?
Je verliest je woning en al wat jou rest is een kamer in de woning.
En mochten jullie bij een fraudeonderzoek tegen de lamp lopen, wie gaat dan de huurtoeslag en boete betalen? Studenten hebben geen geld.
Begin er niet aan.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2017 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Huur hoger dan €  592 dan krijgt zij niets”.

Hoe komt u daarbij? Dat hangt van haar leeftijd af. Is zij 23 of ouder dan kan gehuurd worden tot € 710. Is zij jonger dan stop de huurtoeslag al als zij meer verhuurd dan € 414.

panter22
door panter22 Nov 19, 2017 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is de grens die de woningcorporaties moeten aanhouden voor toewijzing van een woning aan een alleenstande.
Zij huren particulier, dan klopt de grens inderdaad niet en wordt het €710

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2017 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wbv’s mogen daar ook van afwijken. Overal zijn uitzonderingen op.

panter22
door panter22 Nov 20, 2017 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Ja een afwijking is mogelijk van 5%. Dus de kans dat je een te duur huis krijgt toegewezen, is in feite nihil.

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 19, 2017 om 13:49
509 Antwoorden / Vragen

Heel verstandig en er niets mee om de vraag hier te stellen,maar beter was het geweest om de vraag aan de belastingdienst te stellen.Dan had je waarschijnlijk als antwoord gekregen dat het niet toegestaan is .Dat had je een hoop antwoorden gescheeld van de hier aanwezige moraalridders die je nu voor fraudeur uitmaken , terwijl aan het peilen bent of iets mag.

mo
door mof - Nov 20, 2017 om 13:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw vriendin hoofhuurder is zou ze toeslagen kunnen krijgen. MAr als er onderhuurders zijn en daardoor de huur lager voor uw veiendin, dan raakt ze de toeslagen wellicht weer kwijt.
vraag het aan de belastingdienst, wees eerlijk, dan geven ze je het advies datbij je situatie past.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2017 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij onderhuurders raak je je huurtoeslag niet kwijt. Wel bij samenwonen.

il
door iljaha - Nov 20, 2017 om 17:00
179 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is de boel besodemieteren en dat mag niet. Die huurtoeslag wordt niet uit liggende gelden betaald maar uit geld dat o.a. door mij moet worden opgebracht.