Jo
door Joop F Oct 28, 2021 om 14:06
Geldzaken & recht

Veiligheid KvK bij verzoek om UBO registratie

Verenigingen en Stichtingen krijgen vanuit de KvK een verzoek om in te schrijven in het UBO register. Een wettelijke verplichting.
Wat men wil weten van bestuurders o.a., van verenigingen en stichtingen is: voornamen en achternaam, het BSN nummer en een copy van het identiteitsbewijs, voor en achterkant, BSN nummer, alleen pasfoto en handtekening mogen worden afgeplakt. Nu is bekend dat Kvk te pas en te oppas gegevens uit regiusters doorverkoop aan derden. Tevens heeft Justitie en de Belastingdienst vrijelijk inzage in de gevens.
Gelet op de huidige discussie betreffende de toeslagen affaire, wie is nog wel een betrouwbare partner en hoe wordt iets gewaarborgd, is dit weer een
regelgeving waar men onbeperkt inzage heeft over BSN nummers en identiteit. Hoe zit het met de VGA want bij de stukken is hier niets over terug te vinden, ook niet op de website van de KvK en hoe kan men garanderen dat de gegevens niet, middels een gehackte computer van de KvK op straat komen te liggen.????
Dit betreft niet een individueel probleem maar van vele duizende stichtingen en verenigingen. .

1917 6 Rapporteer

sira
door sira - Oct 28, 2021 om 14:12
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Als het een wettelijke verplichting is, komt u er niet onder uit en dan maar hopen dat ze er zorgvuldig mee omgaan,

Ik kan mij best voorstellen dat u hier ongerust over bent. Voor de rest weet ik niets over het UBO-register. Misschien komen er nog forumleden met tips.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 28, 2021 om 17:02
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Enige uitleg...
https://www.exact.com/nl/blog/ondernemen/ubo-register

u kunt als ondernemer beter contact opnemen met https://www.higherlevel.nl/

sira
door sira Oct 28, 2021 om 18:16
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk er nooit bij na dat er ook higherlevel is.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 28, 2021 om 18:50
7193 Antwoorden / 3 Vragen

De vragensteller ook niet. :))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 28, 2021 om 19:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een verzoek van KVK lijkt me  vrijwillig en niet verplicht.

En dan Wettelijke Verplichting.

Denk dat de bevoegdheden  duidelijk moeten zijn.

Zijn de  ingeschreven als bestuur  verantwoordelijk en verder niets  is dat gewoon die mensen.

Maar als een club  een kantine heeft met omzet en inkoop?

En ze dat zelf mogen doen?

Zijn er niet bij KVK ingeschreven personen die  zaken mogen regelen en kopen/verkopen?

En ik denk dat vele nu  enkele bestuurders aanmelden waar de gegevens al bekend zijn en gewoon doorgaan.

Controle is  lastig en fraude bleef mogelijk.

Net als tot 10 jaren bewaren?

Wat als ik  kom te overlijden en  ze nog 9 jaren mogen wachten op nieuwe in te schrijven?

Na dit eenmalig invoeren maar ik weet hoe vaak  stichtingen en verenigingen  nog jarenlang op verdwenen personen bleef staan.

Bedoeld om fraude te bestrijden, prima plan maar uitwerking?

Ook weet ik dat afgelopen 40 jaren vele KVK kantoren verdwenen zijn, en  oudere niet altijd digitaal thuis zijn om de nieuwe bestuurders door te geven!

Een goed plan maar gezien de vermoedelijke uitvoering en tijd  zal het volgens mijn alleen maar veel duur papierwerk opleveren en nauwelijks  iets aan de bestrijding van Fraude doen.

En wat doen we met mensen  die een Buitenlandse Legitimatie hebben en geen BSN op staat?
Vooral in de grensstreek is dat een ramp.

Naast de  KVK  medewerkers die wel eens slordig zijn  heb ik mijn twijfels over UBO....

 Een afkorting waarbij je het woordenboek moet raadplegen voor wat het nu precies betekende.

Ik denk dat als 1 persoon dit doorgeeft voor de gehele  Stichting dat je geen boete kreeg.

Vooral als je oudere hebt die over enkele jaren  dement of overleden is?

Als er 1 persoon bevoegd is  lijkt mijn meer dan voldoende.

mamamama
door mamamama Apr 1, 2022 om 14:04
67 Antwoorden / 7 Vragen

Uw beschrijving is in slecht Nederlands en daarom er vermoeiend om hetallemaal te lezen.

user123
door user123 - Oct 28, 2021 om 19:57
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Elke bestuurder krijgt te maken met de verplichte registratie van zijn gegevens. Niet alleen verenigingen en stichtingen.

Dat wordt weer een mooie interessante database waar hackers op los kunnen gaan en zeker een lek zullen vinden.

het is in elk geval beter om op 1 plaats de gegevens op te slaan dan bij elke afzonderlijke financiele organisatie.

ke
door kenbeimer - Apr 1, 2022 om 13:46
2 Antwoorden / Vragen

De privacy ben ik niet zo bang voor, maar het dwingende karakter erachter baat mij toch zorgen. De eerste brief niet goed gelezen en ik kreeg al gelijk een "dreigbrief" van de kvk en het is blijkbaar ook individueel nodig via de bank. Klantenservice niet bereikbaar en bankrekening is nu geblokkeerd.

Het is ze geraden dat ze er zorgvuldig mee om gaan. Ik vind dit eigenlijk geen stijl, het is al lastig genoeg om vrijwilligers te vinden om vrijwilligerswerk te doen.