vr
door vraagjes Sep 26, 2008 om 19:14
Geldzaken & recht

Vergelijken verschillende pensioenfondsen

Ik ben op zoek naar een instelling waar ik pensioen kan opbouwen. Nu zijn er nogal wat maatschappijen die aan deze behoefte voorzien. Ik kan echter nergens een site vinden waar ik de verschillende pensionfonden/ mogelijkheden duidelijk kan vergelijken. Alle vergelijkingssites eindigen met een adviseur die bij je langs komt voor 'een persoonlijk advies'. Voor ik zo iemand in huis haal, wil ik me graag eerst goed voor laten lichten.

Weet iemand misschien of er een dergelijke vergelijkingssite bestaat? En zo ja, waar kan ik deze vinden? Of hoe ik op een andere ONafhankelijke manier informatie kan krijgen?

2440 4 Rapporteer

poltol
door poltol - Sep 26, 2008 om 19:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste vraagjes,

U heeft wellicht de zaken rond de woekerpolissen gevolgd? Dat zou u ook kunnen overkomen bij een "pensioenfonds". U komt namelijk altijd bij een verzekeringsmaatschappij uit. De fondsen zijn van werknemers die in bedrijven of bij de overheid werken. Bent u zelfstandige dan zijn er ook mogelijkheden maar dan moet u bij uw branche organisatie informeren of bij KvK. het meeste geld bouwt u echterop door elke maand een vast bedrag op een hoge rente rekening te storten. En daar niet voor uw pensioen aan komen. Reken maar eens uit wat dat opleverd met rente over rente. Niet beleggen, niet verzekeren maar sparen op hoge rente rekening. geen verborgen kosten en andere jat methodes met uw geld.

Succes, poltol

drees
door drees - Sep 26, 2008 om 19:40
26 Antwoorden / 5 Vragen

Even een misverstand uit de weg ruimen. Een pensioenfonds kan je niet uitkiezen. Daaraan neem je deel via de werkgever. Dit is het 2e pijler. U bent op zoek naar pensioen opbouw in de 3e pijler. Hiervoor kunt u terecht bij verzekeringsmaatschappijen.

Wat poltol zegt over sparen (het nieuwe banksparen is een optie) is in feite juist, maar bedenk dan wel dat bij overlijden en arbeidsongeschiktheid geen uitkering is. Hiervoor moeten dan weer aparte verzekeringen worden afgesloten die ook geld kosten. Een vergelijkingssite ken ik niet, wellicht die van independer. Anders gewoon offertes opvragen en die vergelijken.

poltol
door poltol - Sep 26, 2008 om 20:11
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Banksparen

Via een geblokkeerde spaarrekening of beleggingsrekening kan er gespaard worden voor pensioen en/of aflossing hypotheek.

Het spaarbedrag voor pensioen is onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar van de belasting, vergelijkbaar met een lijfrenteverzekering.

De voorwaarden voor banksparen zijn ruim. Hierdoor is de regeling beschikbaar voor veel mensen met een pensioentekort. De bankspaarregeling is simpel en daardoor in de uitvoering goedkoper. Hiermee is de drempel verlaagd om te gaan sparen voor pensioen .

Verschil met 'gewoon' sparen
Op een gewone spaarrekening betaalt u vermogensbelasting boven een vrijstelling van € 20.315. U kunt dan sparen voor elk doel, en u bepaalt u zelf hoeveel en wanneer u spaart, en wanneer u het geld van de spaarrekening haalt. Bij banksparen voor het pensioen daarentegen, betaalt u belasting over het tegoed op het moment dat u het laat uitbetalen. Toch hoeft u bij het banksparen minder belasting te betalen over uw vermogen dan wanneer u het op een gewone spaarrekening heeft staan.

Vr.gr. poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 16:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.