fr
door francesco Feb 28, 2010 om 17:05
Geldzaken & recht

Vergoeding aanv.zorgverzekering voor hulpmiddelen

LS Ik had in 2009 een aanvullende zorgverzekering en op basis daarvan bij de hoortoestellen die ik aanschafte een vergoeding gekregen.Nu eist de belasting dat ik als als aftrekpost daarvoor rekening houd met de aldus verkregen vergoeding en mag ik ook niet meer de premie betaald voor de aanvullende verzekering aftrekken.Dit is onbillijk op zo'n manier had ik mij beter niet aanvullend kunnen verzekeren.

466 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 28, 2010 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Nu eist de belasting dat ik als als aftrekpost daarvoor rekening houd met de aldus verkregen vergoeding...........

Ja, wat dacht je dan? Het is al jaren zo dat je alleen niet-vergoede hulpmiddelen en/of medicatie op mag voeren als aftrekpost. En inderdaad, de premies voor de (aanvullende) zorgverzekering zijn ook niet meer aftrekbaar.

Als je denkt dat het voordeliger voor je is om geen aanvullende verzekering meer te nemen, staat het je natuurlijk vrij dat m.i.v. januari a.s. te doen.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2010 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

francesco

Voor elke belastingplichtige geldt, dat de premie van de aanvullende verzekering over 2009 niet meer mag worden afgetrokken en voor elke belastingplichtige geldt altijd dat je de vergoeding eerst van de aftrekpost moet aftekken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De premies voor aanvullende verzekeringen konden in voorgaande jaren ook niet effectief worden afgetrokken (soms een deel). Het totaal van de ziektekosten moest wel boven een drempel uitkomen.
En inderdaad, een vergoeding moet er altijd eerst af.
Zeer waarschijnlijk had u meer van de belasting teruggekregen als u het toestel in 2008 had aangeschaft. Toen was het resultaat van de regeling aftrek ziektekosten doorgaans (veel) gunstiger.
Overigens is er door consumentenrubrieken al diverse keren gemeld dat veel mensen aanvullende verzekeringen hebben afgesloten die ze eigenlijk niet nodig hebben.