door willemselma Sep 13, 2021 om 11:57
Geldzaken & recht

Vergoeding borstprothese

Zes jaar geleden heb ik een borstamputatie ondergaan ivm borstkanker. Ik heb gekozen voor een borstprothese. Wat schetst mijn verbazing...de prothese wordt vergoed vanuit de basisverzekering dat houdt dus in dat dat meteen je hele eigen bijdrage kost van rond de 400 euro. Prothese beha's kosten gemiddeld rond de 70 euro ook die moet je zelf betalen. Ook moest ik veel nieuwe kleding aanschaffen, lage v halsen kan niet meer, jurkjes met spaghettibandjes kunnen niet meer en ga maar zo door. Een operatie waarbij een borstimplantaat wordt ingebracht en waarbij vaak meerdere operaties  gemoeid zijn...kosten.. iets meer dan 10.000 euro. jawel die worden volledig vergoed!!! Ik heb een laag inkomen en het is elke keer weer puzzelen hoe ik het ga doen. Onvoorstelbaar dat hier nergens een potje voor is ook niet via de zorgverzekeraar, alsof ik en velen met mij erom gevraagd hebben om borstkanker te krijgen. Boos??? Absoluut!!! Mijn vraag is dan ook...Kan hier niet eens naar gekeken worden???

1498 15 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Sep 13, 2021 om 12:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je bedoelt het eigen risico. Dat eigen risico ben je ook kwijt als je borstimplantaten neemt. Als je een laag inkomen hebt, ontvang je hoge zorgtoeslag. Een deel van die zorgtoeslag is een tegemoetkoming van het eigen risico.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 13, 2021 om 12:37
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte WillemSelma,

U zit hier bij de rubriek "vraag en antwoord".

Ik raad u aan om uw vraag aan de redactie te stellen, klik op de volgende link :

https://www.bnnvara.nl/kassa/over-kassa

Gr
door Grunn1 - Sep 13, 2021 om 12:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wees blij dat het vergoed wordt vanuit de basis verzekering en dat je hetniet zelf hoeft te betalen.
Ik moet ook elk jaar mijn eigen risico extra betalen aan medicijnen en controle vanwege ernstige hart problemen terwijl ik daar ook niet om gevraagd heb.

ma
door marnix1 - Sep 13, 2021 om 12:54
256 Antwoorden / 22 Vragen

Is het niet mogelijk bij de belasting wat terug te krijgen?

rj
door rjw - Sep 13, 2021 om 12:54
3269 Antwoorden / 5 Vragen

"Wat schetst mijn verbazing...de prothese wordt vergoed vanuit de basisverzekering dat houdt dus in dat dat meteen je hele eigen bijdrage kost van rond de 400 euro."

Dan is de oplossing simpel: haal het uit de basisverzekering en stop het in een aanvullende verzekering. Dan gaat het niet van je eigen risico af.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2021 om 12:58
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas ook voor u is dit zoals het is geregeld maar mogelijk kunt u bij uw verzekeraar een adequate aanvullende verzekering afsluiten. Daarbij is het ook zo dat u kosten die u extra dient te maken zoals t.a.v. kleding meestal wel kut opvoeren als aftrekpost en ik neem aan  dat u ook in aanmerking komt voor zorgtoeslag en die ook krijgt steeds aanvraagt en krijgt.

Wij kunnen er als leden van een vraag en antwoord forum en niet gebondsen aan de Kassa redactie niets mee vandaar ook de tip kassa@bnnvara.nl:

sira
door sira Sep 13, 2021 om 17:03
2350 Antwoorden / 24 Vragen

U wordt wel erg grof in de mond ;-)) (Lees 2e regel eens na).

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2021 om 17:09
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Oh Oh, @SIRA dat is een wel zeer stomme typefout. hier behoort duidelijk kunt te staan maar ik neem aan dat de vraagstelster dat ook begrijpt.

sira
door sira Sep 13, 2021 om 18:18
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Ik snapte het ook hoor, maar ik moest het toch even kwijt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2021 om 18:38
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Geen enkel probleem, juist dank voor de opmerking opdat ik ook kon corrigeren! :-)

va
door vanlotjegetikt - Sep 13, 2021 om 15:00
809 Antwoorden / Vragen

Niemand vraagt erom om ziek te worden en niemand zal dat ontkennen.
Alleen kleding heeft iedereen nodig en bij de een kost dit meer als bij de ander.
Door eczeem kan ik bepaalde kleding niet dragen en moet ook altijd zelf speciale kleding aanschaffen, ongeacht de kosten krijg ik dat niet vergoed.
Beter is het als u niet de vraagstelling maar wel uw gevoel omtrent deze materie bij een persoon neerlegt die u hiermee verder kan helpen om het gevoel van niet eerlijk vinden een plaats te kunnen geven.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 13, 2021 om 15:15
858 Antwoorden / 3 Vragen

@Willemselma,

Van dichtbij, dochter heeft borstkanker en moest een volledige amputatie ondergaan, meegemaakt dat alle kosten die voorvloeien uit de behandeling van de kanker vergoed worden door ze zorgverzekering. Helaas is de aanschaf van nieuwe kleding geen onderdeel van de behandeling, wat ook heel logisch is.

Wat je zou kunnen proberen is om je gemeente te bellen en wellicht kun je door bijzondere bijstand aanvragen of een beroep doen op de wmo. Dikke kans is dat ze het afwijzen, dat is dan niet leuk maar dan heb je het wel geprobeerd.

Ik lees ook dat je een laag inkomen hebt. Zelf zit ik op bijstandsniveau en ik krijg van mijn gemeente - in het kader van armoedebestrijding - elk jaar een zogeheten inkomensverklaring en die is geldig bij allerlei maatschappelijke instantes. Denk aan kledingbanken. Twee keer per jaar mag ik gratis een 'nieuwe' garderobe uitzoeken.

Kijk eens naar de mogelijkheden binnen jouw gemeente.  Hier klagen, hoe vervelend je situatie ook is en hoezeer ik (en anderen met mij) met je meevoelen, in de slachtofferrol kruipen heeft niet echt zin. Je hebt toch maar mooi die kanker overleefd...

sira
door sira Sep 13, 2021 om 17:07
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Petje af dat u naar de kledingbank gaat. Daar heb ik respect voor.
Maar helaas zijn tegenwoordig veel mensen verwend en zullen de kledingbank te min vinden, het moet allemaal nieuw zijn en liefst een merknaam hebben.

Thecla58
door Thecla58 Sep 13, 2021 om 17:10
858 Antwoorden / 3 Vragen

@sira,

Dankjewel, maar het is geen schande om naar de kledingbank te gaan. Daar vind je vaak pareltjes die je in en vintage winkels ook vindt maar daar betaal je er een vermogen voor en dan is het ineens hip ;-)

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2021 om 15:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat u de pech heeft borstkanker te hebben gehad is erg genoeg, maar door wie dacht u dat uw operatie betaald was? En nieuwe kleding, die koopt u neem ik aan niet in een keer maar past dit aan met het budget wat u op dat moment te besteden heeft. Maar wist u dat veel ouders, ook die met een klein inkomen, met kleding op kosten gejaagd worden omdat hun pubers ineens uit de "maat" schieten. U bent boos omdat u 6 jaar geleden uw eigen bijdrage, wat toen nog lang tegen de € 400,- was, moest betalen.  En dat potje, neem aan dat u zorgtoeslag en huurtoeslag krijgt en mocht u er finaciëel niet uitkomen kunt u altijd een bij de gemeente informeren.

panter22
door panter22 - Sep 13, 2021 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Dat potje is er wel geweest. Niet alleen voor protheses, maar ook voor zorgkosten van chronisch zieken. Dan had je in het eerste jaar een bijdrage gekregen van rond de €400. Het bedrag weet ik niet meer precies. Had je kunnen besteden aan bh's en nieuwe kleding.
Dit potje wegbezuinigd.
Nu moet je de prothese zelf betalen tot aan het eigen risico.
Je hebt recht op 1 prothese per 2 kalenderjaar. Let er op dat je die zelf aanvraagt. De winkel mag je geen brief meer sturen om je er op attent te maken.
De bh's zijn duur. Daar krijg je geen compensatie voor. Je kleding zal je na 6 jaar wel vervangen hebben. Daar hoef je geen extra kosten voor te maken.
Dat je ziek bent of hulpmiddelen nodig hebt betekent dat je €385 per jaar moet betalen. Ook met een bijstandsuitkering,
Ben je gezond, dan bespaar je die €385 en kun je er leuk van op vakantie of een weekendje weg.

getty
door getty - Sep 13, 2021 om 17:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sommige gemeenten vergoeden voor minima een deel van het eigen risico, informeer daar eens naar

Verder is er wellicht een kleding bank in uw gemeente waar u wat kan uitzoeken?

aurora1
door aurora1 - Sep 13, 2021 om 18:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zal ernaar kijken omdat u zo vriendelijk vraagt en niet klaagt.
Misschien staat u er niet bij stil (vast niet), maar er zijn veel mensen met permanente medische problemen en -sores en veel kosten daarvoor. Gelukkig komen die allen niet hier klagen en zich beklagen.
Wat betreft kleding kunt u allerhande dragen en waarom zou u decolleté's moeten dragen? Dat wordt al veel te veel gedaan en vaak tot ongenoegen van anderen die haast verplicht dat in het gezicht krijgen. En dat in de rij bij de kassa van bijv. de supermarkten al dat bloots met spaghettibandjes tegen je aan geduwd wordt. Niet prettig. Wees blij dat u genezen bent. Jammer dat u nooit een spaarpotje opgebouwd heeft, maar het is nooit te laat om daarmee te beginnen. Of wat extra geld met extra werk te verdienen?

Kijk ook eens bij kringlopers e.d.

aurora1
door aurora1 - Sep 13, 2021 om 20:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar vergeet u niet al die subsidies en toelagen die u krijgt te vermelden? Opgebracht door de belastingbetalers, evenals de kosten voor dure operaties. Daar is het eigen risico maar een schijntje bij. We leven in een vrij luxe land, jammer dat er zoveel onredelijk geklaagd wordt.