Co
door Cor0789 Sep 15, 2024 om 16:38
Geldzaken & recht

Verhuurder weigert inzage servicekosten aan huurcommissie. Wat nu?

Een huurder van onze flat (66 woningen)  heeft huurcommissie ingeschakeld om te beoordelen of de onderliggende facturen van de servicekosten wel kloppen.

De huurcommissie heeft een onderzoeksrapport geschreven en de servicekosten op 0 gezet omdat verhuurder ondanks herhaald verzoek weigert inzage in de facturen te geven.

Zoals huismeesterkosten terwijl er geen huismeester is.
Hoge energiekosten algemene ruimtes.
Extra kosten reinigen vuilniscontainers.

De huurder die het verzoek heeft ingediend krijgt nu waarschijnlijk geld terug. Hoewel verhuurder nog naar de rechter kan stappen.

Maar wat betekent deze uitspraak voor de andere huurders? Die hebben nog steeds geen uitspraak over enkele posten in de servicekosten waarover iedere huurder twijfels heeft.

Dank alvast voor jullie antwoorden.

1478 8 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 15, 2024 om 17:00
2280 Antwoorden / Vragen

Geen idee of dat soort uitspraken algemeen bindend zijn maar zo nee stap je toch ook naar de huurcommissie.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 15, 2024 om 17:17
7384 Antwoorden / 3 Vragen

De huurder die het verzoek heeft ingediend heeft het balletje aan het rollen gebracht en na verloop van tijd zal er voor iedere huurder een oplossing moeten komen.
Het wachten is dus op de uitslag van het onderzoek.

gerbera
door gerbera - Sep 15, 2024 om 21:56
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom zou alleen die ene huurder geld terug krijgen, de huurcommissie is er voor alle huurders en dient deze zaak met de verhuurder te  regelen. Als de commissie de servicekosten op 0 heeft gezet zou dit betekenen dat er door de huurders geen servicekosten betaald hoeft te worden totdat duidelijk is wat de werkelijke kosten zijn. Dit behoort de huurcommissie dan ook naar alle bewoners  communiceren, en ook wat hun verdere stappen zijn om de juiste gegevens in hun bezit te krijgen.

1paul
door 1paul - Sep 16, 2024 om 08:01
3345 Antwoorden / 0 Vragen

rechter kan bepalen dat alle kosten terug betaald moeten worden OF de overige huurders kunnen de rechter hierom vragen met terugwerkende kracht uiteraard!!

ook kan de rechter inzage eisen en verhuurder verplichten..

Ja
door JannyBoe - Sep 16, 2024 om 09:04
584 Antwoorden / Vragen

Hallo, in Groningen is onlangs een zeer vergelijkbare zaak geweest. Misschien is het wel exact de zaak waar u het over heeft?
Dit staat in het artikel: Nou is het niet zo dat alle huurders stante pede over de afgelopen jaren het geld terugkrijgen. Zo is het helaas niet geregeld in de Nederlandse wetgeving. Elke huurder moet afzonderlijk bezwaar maken tegen de servicekosten en eventueel naar de Huurcommissie stappen. Tenzij de verhuurder zegt: ‘Laten we direct collectief fiksen, want deze uitspraak geldt de facto voor alle huurders.’
Zie hier voor het hele artikel.

Co
door Cor0789 Sep 16, 2024 om 14:12
28 Antwoorden / 6 Vragen

Dank Janny Boe en anderen voor jullie reacties.
Situatie beschreven in dat artikel is inderdaad vergelijkbaar met onze situatie. Huurcommissie komt binnenkort met definitieve uitspraak. Verhuurder kan dan alleen nog naar rechter.

Andere vraag.
Heeft naar de rechter gaan opschortende werking wat betreft terugbetaling servicekosten?

Ja
door JannyBoe Sep 16, 2024 om 14:41
584 Antwoorden / Vragen

Vraag het eens aan een jurist.
Bij het Juridisch Loket bijvoorbeeld. Veel advocaten hebben een gratis eerste gesprek bijvoorbeeld. Succes.

Co
door Cor0789 - Sep 28, 2024 om 20:32
28 Antwoorden / 6 Vragen

Het is nu definitief. Huurcommissie heeft verhuurder veroordeelt tot terugbetalen van €332,-- servicekosten. Plus een leges van € 300,--.

Maar hebben we dus nog steeds geen uitspraak. Juridisch loket heeft dit nog nooit meegemaakt. En huurcommissie is zelf ook heel verbaasd.

Wat kan achterliggende gedachte zijn? Zou verhuurder fraude hebben gepleegd?

Wat kunnen wij als huurders nu verder nog doen?

1paul
door 1paul Sep 29, 2024 om 08:49
3345 Antwoorden / 0 Vragen

servicekosten staan op nul nu? zo ja dan zo laten en laat verhuurder maar actie ondernemen zo nee gezamenlijk naar de rechter toe stappen.

Co
door Cor0789 Oct 1, 2024 om 10:01
28 Antwoorden / 6 Vragen

We willen bijna allemaal een uitspraak van de huurcommissie over bepaalde posten in de servicekosten. Daarom heeft 1 huurder huurcommissie ingeschakeld.
Maar omdat huurcommissie geen facturen kan inzien krijgen we dus ook geen helderheid daarover.

Zou huurder die de € 332,-- terug krijgt misschien zelf naar de rechter moeten stappen? Hij wil dat geld eigenlijk niet, maar een uitspraak.

Het is zo'n vreemde situatie dat zelfs het juridisch loket niet weet hoe hier mee om te gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 1, 2024 om 10:33
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Coro,

Ik raad u aan om met andere mondige bewoners een bewonerscommissie op te richten : samen staan jullie sterker.

Vraag aan uw buren, die bericht hebben gehad van de huurcommissie ("veroordeling"= uitspraak) dit te delen met andere buren.