Sc
door Schat1 Mar 8, 2017 om 08:28
Geldzaken & recht

Verkeerd advies belastingtelefoon ivm kinderopvang toeslag

In 2015 Belasting telefoon gebeld ivm aanvragen kinderopvang toeslag.
Men zei dat men mij daarover ging terugbellen, want men moest het eerst even uitzoeken.
Volgende dag ben ik teruggebeld, met advies aanvragen via belastingdienst.
Nu in 2017 blijkt dit advies verkeerd te zijn geweest, want het moest eigenlijk bij de gemeente worden aangevraagd.
Maar gemeente kan met terug werkende kracht hier niets aan doen, zegt men.
Belastingdienst vordert nu het ontvangen bedrag terug!!
Uiteraard bezwaar hier tegen gemaakt en vertelt dat men mij dan verkeerd geadviseerd heeft!!
Er is nl jurispudentie ivm het mogen vertrouwen van het advies van de Belasting telefoon.
Nu ontkent de Belastingdienst glashard dat men teruggebeld heeft met het verkeerde advies.
Ook kontakt gezocht met Ombudsman, maar die zeggen niks te kunnen doen, dus die is er ook niet voor de mensen!!
Hebben andere mensen dezelfde ervaring en zou Kassa hier niet eens wat aan moeten doen cq aandacht aan besteden!!
Het gaat nl om een fors bedrag, plm Euro 10.000,-, die wij niet op de plank hebben liggen!!

1390 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2017 om 08:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt blijkbaar over 2015 en 2016 KOT gehad van € 10.000,00, terwijl u dat van de gemeente had moeten krijgen?

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de gemeente zulke bedragen aan opvang uitkeert.

En op grond waarvan zou u dat van de gemeente moeten krijgen en niet van de belastingdienst?

Maar goed, u hebt al bezwaar gemaakt tegen de terugvordering wat is afgewezen. En zelfs de Ombudsman, die er zeker wel voor de mensen is, kan er niets aan doen. Dan houdt het echt op.

Dus u zult een betalingsregeling moeten treffen. Ik zie niet in waarom Kassa hier iets aan zou moeten doen.

Topantwoord

ha
door halex - Mar 8, 2017 om 09:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

In 95% van de gevallen verliest een belastingplichtige de procedure wanneer die uitsluitend informatie van de BelastingTelefoon als oorzaak geeft van foutief handelen. De reden hiervoor is dat de eiser bijna nooit kan aantonen wat er exact gevraagd is. U krijgt antwoord op basis van de situatie die u schetst. Mogelijk hebt u niet gemeld dat opvang nodig is vanwege sociaal medische indicatie. In die situaties is vaak meer opvang nodig dan het aantal uren dat een ouder werkt. En daarvoor moet de gemeente opdraaien.
Als u op de site van de Ombudsman kijkt, ziet u dat deze heel veel zaken aanneemt en uitzoekt. Als uw zaak wordt afgewezen, is die of kansloos of u hebt nog niet de klachtenprocedure bij de Belastingdienst/Toeslagen doorlopen. De Ombudsman geeft altijd een reden waarom ze u niet helpen.

sn
door snitzel - Mar 8, 2017 om 19:25
38 Antwoorden / 0 Vragen

Precies wat Halex zegt. U krijgt telefonisch advies op basis van de situatie die u mondeling schetst. En daarom kunnen er geen  rechten  aan een mondeling advies ontleent  worden. Ook niet  als een burger de proefberekening invult omdat dat ook op basis is die een burger zelf schetst.

U hoeft maar aan drie eisen te voldoen om in aanmerking te komen voor de kinderopvangtoeslag. Namelijk, u werkt, u volgt een re-integratietraject van het UWV, gemeente of oude werkgever of u volgt een ( verplichte) inburgeringscursus. Deze eisen zijn ook van toepassing op een eventuele toeslagpartner ( tenzij eerste graads of tweede graads zijlijn).

Blijkbaar heeft u op alledrie de vragen met "ja" beantwoord toen u de toeslag aanvroeg. Dus aanvechten heeft geen enkele zin. U bent zelf ten alle tijde verantwoordelijk voor de toeslag die u aanvraagt.

U kunt een betalingsregeling treffen.

Weet wel dat de gemeente strengen eisen heeft voor het toekennen van de kinderopvangtoeslag op sociaal-medisch noodzaak. U mag bijv. al niet meer dan 110 of 120% van de bijstandsnorm verdienen.

getty
door getty - Mar 11, 2017 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bedoelt mogelijk  dat het een niet door de gemeente erkende kinderopvang was?
Deze voorwaarde staat duidelijk op de site genoemd, dus dat had u kunnen weten. Terugvordering is dan terecht.