jane55
door jane55 Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik niet weer 3 maanden wil wachten?
Alvast bedankt, Jane

3578 6 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Sep 23, 2024 om 12:10
935 Antwoorden / 3 Vragen

Lees dit artikel. Klik op de rode woorden

jane55
door jane55 Sep 23, 2024 om 13:59
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel

sira
door sira - Sep 23, 2024 om 12:11
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Ik verwacht dat u er bij een ander ook op moet wachten, tenzij u een showroombank kunt meenemen.

jane55
door jane55 Sep 23, 2024 om 13:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dat weet ik ook. Er zijn ook winkels die binnen 2 weken kunnen leveren, dus de vraag is, kan ik de koop ontbinden omdat het bedrijf zijn afspraak niet na komt en ik niet weer 3 maanden wil wachten, daar gaat het om.
bedankt voor uw reactie

sira
door sira Sep 23, 2024 om 15:34
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Lees de voorwaarden door. Volgens de regels moeten ze eerst de fout herstellen

mahadma
door mahadma Sep 27, 2024 om 21:06
11739 Antwoorden / 52 Vragen

Er zijn ook winkels die binnen 2 weken kunnen leveren schrijft u, zeker weten of beweren ze dat?

sira
door sira Sep 27, 2024 om 21:52
2566 Antwoorden / 24 Vragen

@Mahadma
Ja, meestal zeggen ze dat, maar de praktijk is over het algemeen anders

ne
door neodutchio Sep 28, 2024 om 08:58
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Maar de winkel die binnen 2 weken kan leveren, is dat wel dezelfde bank dan?

marita5
door marita5 - Sep 23, 2024 om 12:29
11667 Antwoorden / 15 Vragen
jane55
door jane55 Sep 23, 2024 om 14:02
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2024 om 13:22
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven reacties is naar mijn mening indien er overduidelijk een andere bank is geleverd dan door u besteld de leverancier in gebreke is en dus ook in gebreke gesteld kan worden. U kunt dit benutten https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ waarin u dan kunt stellen dat u binnen (er moet sprake zijnn van een redelijke termijn) en dat kan 2 weken zijn alsnog goede levering wenst en zo niet de koop als ongedaan wenst te beschouwen met recht op uw geld terug. Zend die brief aangetekend. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader de verzekeraar dan voor advies /hulp.

Zie ook deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden

ne
door neodutchio Sep 27, 2024 om 14:39
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Als je een bank besteld met een normale levertijd van 3 maanden, hoe kan 2 weken dan als redelijk termijn gezien worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2024 om 14:48
16987 Antwoorden / 202 Vragen

'kan twee weken zijn'. Wat redelijk is bepaalt uiteindelijk een rechter. Hoe dan ook kan van een koop ontbinding eerst sprake zijn. Mijn grote vraag is en blijft of 3 maanden wel redelijk is gelet op eerdere foute levering.

ne
door neodutchio Sep 27, 2024 om 15:41
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe zou u een sneller een bank bij de klant kunnen krijgen? Die 3 maanden worden aangehouden omdat dat simpelweg de tijd is om een bank vanaf de fabrikant tot de verkoper te krijgen. Dat kan zijn omdat het maatwerk is en de productie en levertijden zo lang zijn, maar ook als het uit het verre oosten moet komen dat die container niet sneller in Nederland kan zijn.

rj
door rjw Sep 28, 2024 om 13:22
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Zeker de wat duurdere banken of een minder gangbare kleur worden over het algemeen op bestelling gemaakt. Dus je kan hoog en laag springen met wetteksten in je hand maar binnen 2 weken kan gewoon niet. Maar goed, maak dat kamergeleerden als HK maar eens wijs.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 28, 2024 om 16:28
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn kennelijk 'reageerders' die niet begrijpen dat men zoiets kan stellen en dan het antwoord op de stelling kan antwoorden. Daarbij gaat het hier volgens mij toch echt over het kunnen inbinden van een aankoop en gaf ik overigens aan dat uiteindelijk een rechter bepaalt wat welk of niet in een situatie als deze redelijk is qua termijn. En aan dit onderlinge 'geneuzel' wat heeft vraagsteller daaraan??

ne
door neodutchio Sep 28, 2024 om 16:45
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Om een termijn te stellen en om te ontbinden is geen rechter voor nodig hoor. Wel kan een rechter ingeschakeld worden als de verkoper niet wil meewerken aan "binnen 2 weken". En dan kan TS voor behoorlijke kosten opdraaien als blijkt dat het onrealistisch kort is.

1paul
door 1paul - Sep 27, 2024 om 16:01
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Als men binnen een redelijke termijn het juiste produkt kan leveren dan niet, dan komt de vraag omhoog wat redelijk is, redelijk is de termijn dat je de eerste X op het meubel moest wachten in de meeste gevallen..

wat je wel kunt proberen is een brief schrijven of mail met daarin de eis dat de nieuwe bank binnen 15 dagen geleverd word of je geld terug gestordtop je rekening met ontbinding van de koop en dan maar zien wat de verkoper doet!!

ne
door neodutchio Sep 27, 2024 om 18:28
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Binnen 15 dagen is totaal niet redelijk bij een bank die of op wens gemaakt word of vanuit het buitenland moet komen. Er is geen fabriek die hun werk aan de kant gaat leggen om met spoed aan de slag te gaan. En zelfs als een leverancier zo gek gevonden word om al het werk te laten vallen is het zeer lastig om om binnen 15 dagen een bank bij de uiteindelijke klant te hebben.
Er moet een romp gemaakt worden, hier moet op maat gemaakt schuim op komen, de bekleding moet gestikt worden en na montage moet het op transport. Je zou dan alle materialen op voorhand op maat moeten hebben en de transporteur al ingepland hebben wil je dit kunnen halen. En dan maar hopen dat het een fabriek in Nederland is.

1paul
door 1paul Sep 27, 2024 om 20:20
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Alles is er al op de bekleding na maar lees vooral ook de eerste 2 regels!!

ne
door neodutchio Sep 27, 2024 om 22:10
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Dus u denkt dat een bank terug kan naar de leverancier, hier simpelweg de bekleding van af kan trekken en een nieuw hoesje er omheen kan doen? Misschien moet u zich eerst verdiepen hoe banken gemaakt worden.

1paul
door 1paul Sep 28, 2024 om 07:42
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien wel Neo, al wat ik wil zeggen is dat als men wil, echt wil er altijd wel een weg gevonden kan worden..

ne
door neodutchio Sep 28, 2024 om 09:02
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Een winkel is afhankelijk van de fabrikant. Een fabrikant heeft meer klanten, heeft ook levertijden en heeft een vaste productielijn.
Een weg die gevonden kan worden is dat TS de verkeerde bank zou kunnen laten staan ter overbrugging van de levering van de juiste.

rj
door rjw Sep 28, 2024 om 13:27
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Snel een andere stof er op doen kan alleen als een lokale stoffeerder dat gaat doen en dan is het nog maar de vraag of die dat binnen 15 dagen kan doen. Je moet wel heel veel mazzel hebben dat die toevallig de juiste stof op voorraad heeft liggen. Zo niet, dan zal je eerst uit moeten zoeken welke leverancier de bankfabrikant gebruikt en welke stof het precies moet zijn. Als je alleen al kijkt wat een stoffenmerk als Kvadrat aan assortiment heeft dan is dat al overweldigend. En dat is maar 1 leverancier. Daarnaast zou ik als klant niet zomaar accepteren dat de stoffering door een ander bedrijf dat de fabrikant gedaan gaat worden. Je kiest een bepaald merk niet voor niets.

ga
door gary598byers - Oct 10, 2024 om 11:49
1 Antwoorden / Vragen

Hello,

Yes, you can cancel the purchase due to hpinstantink the incorrect delivery and the inconvenience caused. According to consumer rights, you are entitled to return the product and request a refund. Contact the company and formally request to cancel the order and get your money back.

Best Regards,

Gary Byers