Pa
door Paul Hovius Dec 25, 2017 om 16:26
Geldzaken & recht

Verklaring van erfrecht

In november is mijn vader overleden als weduwnaar van mijn moeder. Ik ben enig kind en dus ook de enige erfgenaam. De erfenis bestaat uit twee bankrekeningen. Geen onroerende goederen en de inboedel waarvan we hopen dat er nog iemand in is geinteresseerd. De ING vroeg om een verklaring van erfrecht op te stellen door een notaris. Ik heb inmiddels alle benodigde documenten akte van overlijden, uittreksel CTR, dat er geen testament is en kopie familieboek. Het enige dat ontbreekt is een erfgenamen onderzoek. Volgens de gemeente kan ik als privé persoon geen erfgenamenonderzoek aanvragen, maar zou dit door een notaris moeten worden aangevraagd. De kosten van een notaris zijn marktprijzen en tamelijk hoog voor alleen een erfgenamen onderzoek aanvragen en dan de verklaring opstellen. De legeskosten worden nog doorberekend.

De verklaring van erfrecht is alleen nodig om de bank te vrijwaren van eventuele andere erfgenamen. Ik wil de ING voorstellen dat ik een verklaring onderteken, waarin ik de ING vrijwaar van eventuele andere erfgenamen. Mogelijk is ook het saldo op de bankrekeningen van invloed. Heeft iemand ervaring en kan mij adviseren.

14035 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2017 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt echt een verklaring van erfrecht nodig. U hebt wel een verklaring van het CTR, wat betekent dat er geen testament is, maar daarmee is nog niet voor 100% vastgesteld dat u de enige erfgenaam bent.

U kunt namelijk niet aantonen dat uw vader niet nog ergens kinderen heeft.

Kijk op het internet bij: De goedkoopste notaris.nl, vraag een offerte inclusief alle kosten en laat zo’n verklaring van erfrecht opnaken.

sw
door swat1500 - Dec 25, 2017 om 18:12
3792 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt van alles voorstellen maar als de Bank die verklaring wil hebben dan zult u die moeten leveren. De bank staat in haar recht. U kunt de kosten, als het goed is, aftrekken bij de aangifte die u moet doen het erven bij de belastingdienst.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 25, 2017 om 18:24
432 Antwoorden / 2 Vragen

Hiervoor moet U toch echt bij een notaris zijn.  En dan niet alleen voor een erfgenamen onderzoek maar voor alles af te werken.
Bij een erfenis komen meer zaken kijken,  Onder andere moet er een complex formulier ingevuld worden voor erfrechtbelasting.
Door ofwel iedere erfgenaam of door 1 van de erfgenamen namens allemaal.
En inderdaad wat een vorige be-antwoorder al aangaf, wie weet heeft uw vader kinderen waarvan U het bestaan niet weet.
Ikzelf heb hier pas ook mee te maken gehad, ik heb alles uitbesteed aan een plaatselijke notaris, dat is immers zijn vakgebied.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik zijn rekening voor ALLES af te werken op zich mee vond vallen.

getty
door getty Dec 25, 2017 om 18:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Die aangiftes zijn prima zelf te doen.

tijger1
door tijger1 Dec 25, 2017 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@piet.
Dat formulier voor het doen van de aangifte erfbelasting is “dood”simpel. Zeker als er alleen maar geld is.

@swat1500. De kosten voor een verklaring van erfrecht zijn niet in mindering te brengen op de nalatenschap.

En voor nog geen € 300 is de Ts klaar.

aurora1
door aurora1 - Dec 25, 2017 om 23:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Toch maar een verklaring van erfrecht laten opmaken want die heeft uw werkelijk nodig. Anderen weten niet of er niet toch meer erfgenamen zijn.
Het is ook handig en nodig voor als allerhande opgezegd zou moeten worden, dus zorg voor een paar exemplaren.

aurora1
door aurora1 Dec 26, 2017 om 01:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor sommigen is een kopie van een originele verklaring voldoende.

rb
door rb - Dec 26, 2017 om 15:22
65 Antwoorden / 0 Vragen

Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig en meestal zonder van het geld.
Een verklaring van erfrecht is feitelijk alleen om de schuldeisers of vorderingen uit te laten betalen Indien een bank zonder een verklaring van erfrecht een bedrag uit betaald, kan deze aansprakelijk worden gesteld indien aan de verkeerde persoon wordt uitbetaald Wordt er uitbetaald op grond van de gegevens verklaring van erfrecht, dan kan de bank niet meer aansprakelijk worden gesteld. Zelfde is voor andere schuldeisers en voor vorderingen.

Wanneer er maar 1 erfgenaam is. ga met de bank praten Sommige banken gaan dan akkoord zonder een verklaring van erfrecht om de bankrekeningen vrij te geven

jo
door jorisw Dec 27, 2017 om 09:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wie zegt dat er maar 1 erfgenaam is? De bank wil wel wat meer zekerheid dan het woord van TS.