f.
door f.menger Jan 28, 2022 om 09:18
Geldzaken & recht

Verklaring van erfrecht

Mijn vader is overleden en het huis staat op zijn naam. Nu is er een testament ,waarin staat dat mijn moeder het recht heeft om alle roerende en onroerende zaken over te nemen. Kan het huis nu op haar naam gezet worden, of is een verklaring van erfrecht nodig? En is het nodig om het huis op haar naam te laten zetten? We krijgen nu oa aanslag belasting op naam van mijn vader en aan de erven van. Maar als dit het enige 'nadeel' is, dan vinden we dit niet zo'n probleem.
En als mijn moeder (ook al boven de 90) komt te overlijden, is er dan opnieuw een verklaring van erfrecht nodig of kun je dit nu al in 1 keer regelen.

1361 5 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 28, 2022 om 09:24
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo F.Menger ,

Gecondoleerd met het overlijden van uw vader .

Verklaring van erfrecht laten inschrijven bij kadaster .

Bestaat uw erfenis uit een huis, stuk grond of boot? Dan is het verstandig een verklaring van erfrecht door de notaris in te laten schrijven bij het Kadaster. In het Kadaster staat namelijk de overledene als eigenaar van het goed vermeld. Na inschrijving van de verklaring van erfrecht, staat u als eigenaar geregistreerd in het Kadaster. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld de WOZ-aanslag, het energielabel en de levensverzekering.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-is-een-verklaring-van-erfrecht-en-wanneer-heb-ik-deze-nodig

Lees ook hier onder : Lees meer over verklaring erfrecht , scroll naar beneden .

https://www.doehetzelfnotaris.nl/heb-ik-altijd-een-verklaring-van-erfrecht-nodig/

https://www.doehetzelfnotaris.nl/waarom-een-verklaring-van-erfrecht-eerder-overleden-ouder/

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2022 om 10:11
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ook door mij gecondoleerd en als antwoord: een verklaring van erfrecht is altijd uitermate zinvol, zelfs indie niet persé nodig.
De verklaring is een vastlegging van wie de erfgenamen zijn en indien er een testament is, hoe de erfopvolging dan eventueel anders dan wettelijk is. Zodra uw moeder overlijdt is het ook weer zinvol aangezien uw moeder dan geen erfgenaam meer is en de verdeling de dan resterende erfgenamen betreft.

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2022 om 11:13
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Gecondoleerd. Als uw moeder straks het huis op haar naam heeft staan, is het uiterst verstandig dat zij persoonlijk haar testament a s a p regelt.

ma
door malty - Jan 28, 2022 om 13:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het huis op haar naam gezet gaat worden moet u naar een notaris en zal die vanzelf een verklaring van erfrecht opstellen want u kunt niet zelf bij het kadaster aangeven wie eigenaar van de woning is.

Het is niet echt nodig om het huis op haar naam te zetten.
Wanneer de hypotheek op het huis is afgelost moet deze bij het kadaster uitgeschreven worden voordat het huis verkocht kan worden. Dus als u besluit toch naar de notaris te gaan kunt u dat ook ter sprake brengen.
Als uw ouders in gemeenschap van goederen getrouwd waren klopt het in principe ook niet dat uw vader bij het kadaster als enige eigenaar vermeldt staat.
Als uw moeder komt te overlijden is er opnieuw een bewijs van erfrecht nodig.

mariodings
door mariodings - Jan 28, 2022 om 13:16
40 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze alleen het recht heeft om het "over te nemen", dan betekent dat dat zij het van de andere erven mag kopen. Is niet handig. Beter is het om voor moeder een testament en wilsverklaring aan te schaffen.
Het klinkt overigens niet logisch, dat recht. Gaat het niet over een volledig "vruchtgebruik" ?