drevil
door drevil Jun 18, 2007 om 20:16
Geldzaken & recht

Vermindering op premie volksverzekeringen

Hallo,

Een vriend van mij is in 2006 3 maanden naar australie geweest. In deze periode is hij uitgeschreven uit zijn gemeente en als "temporary resident"in Australie verbleven.
Nu vraag ik mij af of hij daarom recht heeft op vermindering op premievolksverzekeringen. En zo ja hoeveel?
Hij heeft in die periode geen werk gehad in Nederland en hier en daar wel losse baantjes (allemaal wit) gehad in Austalie.

Iemand een idee?

788 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen en ik zou dat ook niet aanraden. Met minder premie pvv eventueel ook korting op AOW rechten al is dat bij 3 maanden nog niet aan de orde. Ik neem aan dat belastingplicht in Nederland is blijven bestaan. dat betekent dan het wereldinkomen aangeven en eventuele in Australié betaalde belasting daarop aangeven. Let op, bij ziekte zou mogelijk ook deels de AWBZ van toepassing zijn gebleven. Ergo: geen recht op vermindereing maar hoe dan ook niet handig.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is van een aantal factoren afhankelijk. Volgens de nationale wetgeving is iemand die Nederland niet metterwoon verlaten heeft en maximaal drie maanden buiten nederland verblijft toch gezien als ingezetene (ook als hij werkt in het buitenland). Dit betekent dat hij dus ook premies volksverzekeringen moet betalen, echter er is een verdrag met Australie. En in deze kwestie is wat in het verdrag staat bepalend.

Ik kan het verdrag niet op internet vinden. Morgen kan ik het verdrag inkijken en dan met het juiste antwoord komen.

groet  louisa2

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Louisa@ het is maar 3  maanden!

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Naar aanleiding hiervan wil ik nog even toevoegen dat hij in totaal 8 maanden aaneengesloten (oktober t/m juni 2007) in Australie is geweest (met tussen poosen van 3 weken nw zeeland en 3 weken thailand).

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

drevil@ was hij in Nederland uitgeschreven?

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij was uitgeschreven uit zijn gemeente en heeft zich niet ingeschreven in een andere gemeente. Hij heeft in deze periode ook geen verplichte ziektekostenverzekering hoeven te betalen. Dus ik denk inderdaad dat hij echt uit nederland was uitgeschreven.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gerrit. Dat lees ik ook. En als er geen verdrag is dan zou die vriend als ingezetene beschouwd blijven en dus verplicht premies af te dragen.

Met Australie is er een verdrag en er is gewerkt in Australie. Het is dus bepalend wat er in het verdrag staat over de toepasselijke wetgeving. Staat er niets over in dan blijft het Nederland, maar de kans bestaan dat het de Australische wetgeving is. Als er bepalingen over werken en toe te passen wetgeving in het verdrag staan dan maak het theoretisch niet uit of iemand een dag of een jaar werkt.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

poeh, dan heeft hij geluk gehad dat hij niet ziek is georden "down-yonder.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, hij was wel verzekerd hoor :-), maar dan een stuk goedkoper geloof ik zonder de verplichte basispremie. De zorgverzekering zat geloof ik bij de totale reisverzekering.

En hij heeft ook een huisarts bezocht daar. Ik zou hem eens moeten vragen hoe dat gegaan is met betalen...

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, maar het waren wel maar 3 maanden in 2006.
Die maanden heeft hij natuurlijk ook geen premie betaald, omdat dit wordt ingehouden op het loon. Maar ik dacht dat hij mischien op zijn jaarinkomen dan gemiddeld in aanmerking kwam voor korting.

Als ik dus invul bij "periode waar ik vrijstelling om verzoek": 09-10-06 t/m 31-12-06 wordt daarna gevraagd: "het inkomen waarover u om vermindering premie volksverzekeringen verzoekt"

over welk inkomen zou ik dan korting moeten verzoeken? Is dat dan over het totale inkomen 2006 of over 1/4 van het inkomen? Of gewoon helemaal niet omdat hij in die specifieke periode niets in nederland heeft verdiend?

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen het inkomen dat buiten nederland verworven is. Dus niet het jaarinkomen (Nederland en buitenland) nemen en daar 1/4 deel van, maar gewoon alleen het buitenlandse inkomen.

Het klopt dat hier in Nederland geen premies op ingehouden zijn. Maar als er niet om vrijstelling wordt verzocht dan zal er een naheffing plaats vinden.

Als het goed is krijgt uw vriend die naheffing over zijn buitenlandse inkomen niet, maar verder gaat nederland niet, hij krijgt geen korting.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Louisa bedankt,

Het is me duidelijk... Ik denk dat ik deze keer de opgaaf maar niet zelf ga invullen haha,  want ik had er al geen rekening meegehouden dat hij ook zijn buitelandse inkomsten moest opgeven. Ik vraag me af of dat dan weer nodig is als hij niet ingeschreven stond in Nederland. Daarbij weet ik niet of de persoon in kwestie loonstroken of dergelijke al in ontvangst heeft genomen. Dus ik ga het risico maar niet nemen om de verkeerde dingen in te vullen. Als er dan na voorlopige teruggaaf weer terugbetaald moet worden...

in ieder geval bedankt voor de goede en de snelle antwoorden,

Dr Evil

ve
door verwijderd - Jun 18, 2007 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat veranderd de zaak. Langer dan 3 maanden weg uit Nederland, uitgeschreven en gewerkt buiten Nederland. Dan is de Nederlandse wetgeving niet meer van toepassing en zou hij geen premies volksverzekeringen hoeven te betalen. Bij de aangifte aanvinken dat er vrijstelling is voor de premies volksverzekeringen.

Als uw vriend het echt zwart op wit wil hebben kan hij bij de Sociale Verzekeringsbank een tussentijdse vaststelling van de verzekerde periode aanvragen.

Waarschijnlijk had uw vriend een globetrotterverzekering (gewone reisverzekeringen geven meestal niet zo'n lange dekking en de globetrotter is speciaal voor mensen die langer tijd naar het buitenland gaan).

groet louisa2