ei
door eiberhofje May 21, 2022 om 14:22
Geldzaken & recht

Vermogen en Toeslagen

Hallo
Ik heb in  dec 2021 een woning verkocht omdat ik een sociale huurwoning kreeg toegewezen.
Ik kreeg 151.000 gestort en ik heb mijn toeslagen gewijzigd omdat ik vermogen had.

Moet ik mijn vermogen met beleid uitgeven zodat ik in de toekomst geen aanspraak maak op de toeslagen? Ik heb verder geen uitkering ik ben gewoon in loondienst.

Maar ik zou graag een auto willen en een speedbike . Mag dat? Gaan ze bij belastingdienst kijken wat ik heb gekocht?

7198 12 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 21, 2022 om 14:27
2074 Antwoorden / Vragen

Uw vermogen is als het goed is gewoon bekend bij de fiscus dus uitgeven maakt niets uit. Sterker door het uit te geven daalt uw vermogen want kapitale goederen als ze al meetellen lijken mij per definitie minder waard dan het bedrag dat u ervoor betaalt en zeker niet meer.

getty
door getty May 21, 2022 om 14:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Natuurlijk maakt dat uit. Bij de nieuwe toetsing per januari is het vermogen lager en kan je opnieuw kijken of je aan de vermogensvoorwaarden voldoet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 21, 2022 om 15:43
2074 Antwoorden / Vragen

@Getty
Schrijf ik nou zo onbegrijpelijk Nederlands of lees je enkel een zinsdeel en ontgaat de boodschap je echt volledig?

getty
door getty - May 21, 2022 om 14:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt het geld uitgeven zoals u wilt. Het saldo van 1!januari telt voor het hele jaar mbt de toeslagen

De belastingdienst heeft geen mening of oordeel waaraan u het uitgeeft.

Mabelle
door Mabelle - May 21, 2022 om 16:01
427 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag je het spaargeld uitgeven zoals jij wilt. Maar is het nou echt belangrijk om met genoemd vermogen te gaan muggenziften over een beetje toeslag?

ei
door eiberhofje May 21, 2022 om 16:22
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou muggeziften. Het gaat wel om 350 pm. Maar daar gaat het niet om; ik wil nu ook eens luxe. Misschien doe ok pas overc10 jaar een beroep op de toeslagen
Ik heb nl een loon paar tientjes boven bijstandsniveau en ik had voor mijn een vrij hoge hypotheek maar je moet toch wat als je wordt ontslagen wordt door faillissement en daarna toch een baan weet te vinden maar niet zo maar aan een sociale huurwoning kwam. En na 15 jaar is dat gelukt en wil ik nu eens dingen kopen wat niet kon met een koophuis. Als je achtergrond niet weet moet je niet zomaar wat roepen

Franske1958
door Franske1958 May 21, 2022 om 17:00
429 Antwoorden / 2 Vragen

Muggeziften over toeslagen??   Toeslagen hebben voorwaarden waarmee wordt bekenen of iemand daar wel of niet recht op heeft.
Iemand met een laag inkomen en die net als TS een laag inkomen heeft, zoals TS zelf schrijft. Die doet er zeer goed aan om
ervoor te zorgen dat zijn spaargeld op komende 1 Januari onder de grens zit, dit door middel van een aankoop van, zoals hij
van plan is. Een auto in een goede prijsklasse om op deze manier ervoor te zorgen dat hij dan krijgt waar hij recht op heeft,
namelijk zorgtoeslag. Voor huurtoeslag ligt het maximale spaargeld helaas een stuk lager.   Verdiepen in regeltjes welke behoren
bij toeslagen en zorgen dat iemand daar aan voldoet dat is niet verboden en kan soms heel veel "extra" inkomen opleveren.

Thecla58
door Thecla58 May 21, 2022 om 17:41
857 Antwoorden / 3 Vragen

@Franske1958

Dan moet TS meer dan 100k verbrassen want de het maximale spaargeld dat je op 1 januari mag hebben was dit jaar 31.747 €. Met een overwaarde zoals TS zegt te hebben...

Mabelle
door Mabelle May 21, 2022 om 17:45
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Eiberhofje: als je inkomen zo laag is en het blijkbaar om 350,- p.m. gaat, heb ik niets gezegd. Ik schatte een veel lagere toeslag in. In jouw geval dan: koop de gewenste auto, een speedbike en richt je nieuwe woning leuk in, houd wat reserve voor financiële tegenslag enz. en geniet er van. Als je kinderen hebt, kun je die ook belastingvrij nog wat leuks geven (max. 4.000,- per jaar uit mijn hoofd sprekend.) De Belastingdienst bemoeit zich niet met jouw uitgaven.

Franske1958
door Franske1958 May 21, 2022 om 18:03
429 Antwoorden / 2 Vragen

De spaargeldgrens voor 2022 voor huurtoeslag is inderdaad E 31,747,-  Maar voor zorgtoeslag voor een alleenstaande
is de grens E 120.020,-    En  E 151.767,- voor als TS een toeslagpartner heeft.  Dus een beedje creatief zijn met rekenen
hoe duur die nieuwe auto moet zijn en op tijd opzoeken waar de grenzen liggen voor 2023 kan TS best wel wat inkomen schelen.

Franske1958
door Franske1958 - May 21, 2022 om 16:19
429 Antwoorden / 2 Vragen

U mag kopen wat U wilt van uw geld. Voor eventuele huur of zorgtoeslag is er maar 1 toets moment en dat is 1 januari
Op DEZE site kunt U een proefbereking maken voor toeslagen.  eventueel kunt U spelen met bedragen op deze site
om te zien wat het effect is van de aankoop van een duurdere auto ( lees minder spaargeld op 1 januari)  Reken eens
na of laat narekenen wat het effect is van part time gaan werken.   Omdat uw bruto inkomen dan lager is gaat U er netto
in verhouding niet echt veel op achteruit, in sommige gevallen zelf op vooruit omdat U mogelijk (zorg? toeslag gaat krijgen.
En niet bang zijn dat als U, als voorbeeld 1 dag inlevert en dus 80 procent werkt, dat U dan ook maar 80 %  pensioen
opbouw heeft. Nee dat scheelt maar een paar procent. Dit omdat bij de berekening van uw inleg bij part time werken
ook uw franchise omlaag gaat. Oftewel iemand die 80 procent werkt voor een bepaald loon die bouwt meer pensioen
op als iemand die voor dat zelfde loon 100 procent moet werken. Ik heb er al heel veel jaren geleden een sport van
gemaakt om veel regeltjes op dit gebied te leren kennen, en die in mijn voordeel toe te passen. daar is niets oneerlijks aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2022 om 18:26
16870 Antwoorden / 202 Vragen

U vindt hier het antwoord waar u naar vraagt: U kunt in 2022 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2022 niet hoger is dan € 120.020. Hebt u een toeslagpartner? Dan mag het vermogen op 1 januari 2022 van u samen maximaal € 151.767 zijn.

Hoeveel vermogen mag ik hebben voor zorgtoeslag?  m.b..t. zorgtoeslag en deze m.b.t. huurtoeslag: Hoeveel vermogen mag ik hebben voor huurtoeslag? In 2022 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2022 niet hoger was dan € 31.747. In 2021 was dat maximaal € 31.340. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag uw vermogen op 1 januari 2022 van u samen maximaal € 63.494 zijn.

Hoeveel vermogen mag ik hebben voor huurtoeslag?  Lijkt mij duidelijk waar u aan toe bent.

ei
door eiberhofje May 21, 2022 om 18:38
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ja van die bedragen weet ik het wel.
Het gaat erom of ik wat van mijn vermogen wat duurs mag kopen zonder daarbij op de vingers getikt te worden .
En dat mag dus

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2022 om 18:46
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ja! Indien u met die aankoop iets koopt dat dan niet toch ook als vermogen kan worden gezien! Ook dit is erg gemakkelijk te vinden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/vermogen/  ergo iets duurs aanschaffen kan wel als vermogen worden gezien dus is het een kwestie van goed nagaan wat u dan koopt. Een leuke reis maken en daarmee geld opmaken in ieder geval niet.

ro
door ronny530 - May 22, 2022 om 08:22
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U bent zeg maar financieel onafhankelijk want u voorziet in uw eigen inkomen en heeft daarnaast ook nog een redelijk eigen vermogen. Dat eigen vermogen mag u besteden zoals u dat wenst dus als u een nieuwe auto en een speedbike aan wenst te schaffen mag dat gewoon. De belastingdienst ziet een nieuwe auto en een speedbike niet als vermogen omdat die voor dagelijks gebruik bedoelt zijn en snel in waarde afnemen. Het eigenlijk een beetje een luxe probleem want om voor zorgtoeslag in aanmerking te komen dient u dit jaar minimaal 30.000 euro van uw vermogen uit te geven om volgend jaar weer voor zorgtoeslag in aanmerking te komen omdat de peildatum voor dit jaar reeds gepasseert is. Van het overgebleven vermogen kunt u maandelijks een deel aan uw inkomen toevoegen en daarmee de gemiste huurtoeslag compenseren en een deel van dat vermogen gebruiken om die leuke dingen doen die in het verleden niet mogelijk waren. U loopt nu 350 euro huurtoeslag mis maar om nu al het vermogen met de knollen de pot in te gooien om maar voor die huurtoeslag in aanmerking te komen heeft ook geen enkele nut.

Ja
door Jan Netten - May 22, 2022 om 16:07
9 Antwoorden / Vragen

Hoe je zoiets alleen al durft te vragen, ga je de tandjes schamen. Mag half NL morgen weer vroeg uit bed om te gaan werken ga jij truucjes vragen om gratis geld van die mensen binnen te harken. Het wordt steeds erger met die profiteurs.

ei
door eiberhofje May 22, 2022 om 19:30
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben gewoon in loondienst hoor. Ik heb geen uitkering. Ik sta morgen gewoon op om te werken . Mijn inkomen is iets meer dan bijstand

ei
door eiberhofje May 23, 2022 om 07:40
32 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien ben jij ook wel een "profiteur" met hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag.

Ja
door JannyBoe May 23, 2022 om 11:26
520 Antwoorden / Vragen

Het was even wachten op de veroordelende en onbeleefde meningen maar daar zijn ze dan CATKLEIN. Iets om heel trots op te zijn....

ei
door eiberhofje - May 22, 2022 om 20:06
32 Antwoorden / 4 Vragen

Voor iedereen die dit soort dingen roept.
Ik ben gewoon in loondienst; ik heb geen uitkering. MIjn inkomen is iets boven bijstandsnorm

co
door cocabo - May 23, 2022 om 12:10
5 Antwoorden / 3 Vragen

Stop met die schandalige opmerkingen als profiteur van hypotheekaftrek etc.
Niemand zit toch opmerkingen te maken over kinderbijslag,huurtoeslag zorgtoeslag etc.ect.
Geef gewoon antwoord op een vraag die iemand stelt en anders ga iemand lastig vallen met dergelijke domme opmerkingen

ei
door eiberhofje May 23, 2022 om 12:31
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou dat doe ik toch ook. Maar zoals Catklein beweerd dat ik niet werk en half Nederland dat voor mij doet....

Ik zeg heus niet dat ik per 1 januari gelijk aanspraak wil maken op mijn toeslagen

 Ik wil gewoon een leuk tweedehands autootje en een speedbike.

En de vraag was of dat mocht en ik heb mijn antwoord

ei
door eiberhofje May 23, 2022 om 12:31
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou dat doe ik toch ook. Maar zoals Catklein beweerd dat ik niet werk en half Nederland dat voor mij doet.... en mij bestempeld als profiteur..br />
Ik zeg heus niet dat ik per 1 januari gelijk aanspraak wil maken op mijn toeslagen

 Ik wil gewoon een leuk tweedehands autootje en een speedbike.

En de vraag was of dat mocht en ik heb mijn antwoord

ei
door eiberhofje May 23, 2022 om 13:56
32 Antwoorden / 4 Vragen

Daarbij vroeg ik wat en heb ik antwoord gekregen. Zo'n opmerking als je bent een profiteur kan ook achterwege gelaten worden

Maar ok ik laat het hierbij.

mo
door mof - May 23, 2022 om 18:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als u in loondienst bent kunt u uw geld aan niet waardevaste zaken uitgeven. Een auto iseen twijfelgeval.een speedbike kunt u zo kopen.

mo
door mof - May 23, 2022 om 18:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt het ook in fysiek goud opslaan. Staafjes van 100 gram of 50 gram. Je kunt 10000€ per jaar aankopen of weer verkopen zonder dat melding wordt gedaan bij de belastingdienst. Voor aankopen van elektronische aard ligt bij elke transactie de grens bij 10000€. Daarboven moet een melding bij de belastingdienst worden gedaan tegen witwassen. De informatie mag niet zomaaar aan de tak inkomstenbelasting en vermogen worden doorgespeeld. Daarom kunnen mensen een auto bezitten en toeslagen ontvangen.