Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 01:30
Geldzaken & recht

Vernietiging koopovereenkomst ivm niet tekenen partner.

Hallo,

Ik heb met mijn stomme kop een koopovereenkomst getekend, met het voorbehoud op een nog tot te sluiten financiering/hypotheek.
Mijn vrouw was niet aanwezig bij het tot stand komen van deze overeenkomst, en heeft dus noch schriftelijk noch mondeling toestemming gegeven aan deze koopovereenkomst.
Nu hebben wij dit wetsartikel gevonden:
wetgever heeft bepaald dat voor de volgende overeenkomsten toestemming van de echtgenoot is vereist:
• Overeenkomsten die er toe strekken dat de echtgenoot zich als borg of als medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt.
Kan iemand mij vertellen of mijn vrouw op basis van dit wetsartikel de koopovereenkomst kan vernietigen.
Bij voorbaat dank

Mark

4864 21 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2021 om 01:42
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U had de kennelijke intensie om een huis (hypotheek?) te kopen, zonder aanwezigheid/overleg/overeenstemming met en van uw vrouw. En uw handtekening gezet. Het zal mij niet verbazen dat "niet willen tekenen van uw vrouw" wel eens een dure aangelegenehid zou kunnen worden. Dit soort contracten staan vol met kleine letters. Ik ben beniuwd wat de geleerden hieronder plaatsen.

Ma
door Mark S - Feb 16, 2021 om 02:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het was een een vertegenwoordiger voor kunstof kozijnen, ik dacht dat het een offerte was, maar bleek een koopovereenkomst.
Nu zou mijn vrouw medeschuldenaar worden van de nog over te sluiten hypotheek, en daarom haar expliciete toestemming had moeten geven aan deze overeenkomst, zo lees ik de wet tekst in ieder geval.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Feb 16, 2021 om 08:09
6599 Antwoorden / Vragen

Info:
https://www.wvtadvocaten.nl/toestemmingsvereiste-artikel-1-88-bw/

Artikel 88

  •
  • 1Een echtgenoot behoeft de toestemming van de andere echtgenoot voor de volgende rechtshandelingen:

    • a.overeenkomsten strekkende tot vervreemding, bezwaring of ingebruikgeving en rechtshandelingen strekkende tot beëindiging van het gebruik van een door de echtgenoten tezamen of door de andere echtgenoot alleen bewoonde woning of van zaken die bij een zodanige woning of tot de inboedel daarvan behoren;

    • Artikel 89

      •
      • 1Een rechtshandeling die een echtgenoot in strijd met het vorige artikel heeft verricht, is vernietigbaar; slechts de andere echtgenoot kan een beroep op de vernietigingsgrond doen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2021-01-01#Boek1_Titeldeel6_Artikel88
Neem contact op met het juridisch loket voor gratis juridisch advies,
https://www.juridischloket.nl/

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 16, 2021 om 08:27
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Staat het voorbehoud ook in de koopovereenkomst? Oftewel, zou de koop enkel doorgaan als er een financiering mogelijk is? Zou u de financiering zelf regelen, of gaat dat via de verkoper?
Als de financiering en de koop los van elkaar staan, dan staat u zeer zwak. Als de financiering onderdeel is van de overeenkomst, dan zou u er onderuit kunnen.

getty
door getty - Feb 16, 2021 om 08:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Had u de verkoper zelf uitgenodigd of kwam deze spontaan langs? Bij het laatste kunt u wellicht nog annuleren wegens colportage.

rj
door rjw Feb 16, 2021 om 09:32
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Komen kunststofkozijnenverkopers nog langs de deur? Dat was toch meer iets voor de jaren 80/90?

audb
door audb Feb 17, 2021 om 12:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nee soms komen ze gewoon langs met het verhaal dat in je buurt heel veel wordt ingebroken en dat je met kunstof kozijnen daar veel minder kans op zou hebben.

Bij ons zou het zelfs €7000 gaan kosten om de ramen aan de voorzijde te vervangen! Ik heb uit gerekend wat het normaal zou kosten en dat was incl plaatsen zo €4500 dus toch maar niet gedaan.

Ma
door Mark S - Feb 16, 2021 om 09:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het voorbehoud staat ook in de koopovereenkomst.
Letterlijke tekst in de koopovereenkomst is: deze aankoop wordt aangegaan onder voorbehoud van goedkeuring financiering/hypotheek.
Het was bekend dat er een hypotheek voor overgesloten moest worden bij de verkoper.

rj
door rjw Feb 16, 2021 om 09:34
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dan is weer de vraag of een weigering van een bank omdat jouw vrouw het niet wil een valide reden is voor de kozijnenboer. Normaal gesproken kan je een beroep doen op zo'n clausule als meerdere financiers een lening hebben afgewezen omdat bijvoorbeeld de financiele middel te laag of de risico's te hoog zijn.

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 10:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een vernieting op basis van artikel 88-1 lid c van het  burgerlijk wetboek. Niet om een ontbindingsclausule in de overeenkomst.

rj
door rjw Feb 16, 2021 om 19:29
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag me af artikel 88-1 lid c hier van toepassing is. Dit artikel lijkt me eerder bedoeld voor de lening, niet voor de koopovereenkomst voor de kozijnen. Er wordt immers nadrukkelijk over "schuld" gesproken. Dus om bijvoorbeeld een persoonlijke lening af te sluiten moet beide echtgenoten akkoord gaan.

pino123
door pino123 - Feb 16, 2021 om 09:15
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Is hier dan ook geen sprake van misleiding? Zoals ik het nu lees, denk je voor een offerte te tekenen, maar je hebt een koopovereenkomst getekend. AL vind ik dit ook wel een beetje een gek verhaal, als je namelijk een offerte tekent, zit je al zeer dicht tegen een overeenkomst.

rj
door rjw Feb 16, 2021 om 09:35
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is speculeren. We hebben de documenten niet gezien en we zijn niet bij het gesprek geweest.

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 09:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

.

audb
door audb Feb 17, 2021 om 12:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dit trukje gebruiken ze ook bij de Mandenmaker firma`s

"nee hoor dit is alleen een offette" maar ondertussen is het een koop contract.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Feb 16, 2021 om 09:50
3161 Antwoorden / 0 Vragen

laat uw vrouw een aangetekende brief schrijven naar deze firma en de overeenkomst vernietigen....

verwijs daarbij naar de wet, deze kunt u zo opzoeken....

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 10:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ga ik ook zeker doen, bedankt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2021 om 16:44
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, dat kan niet, zie ook de reactie van @NEODUTCHIO!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2021 om 09:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening is de enige oplossing als u de koop wenst toch toestemming te verkrijgen van uw echtgenote. Als dat niet het geval is gaat de overeenkomst op basis van het niet verkrijgen van financiering omdat uw echtgenote weigert simpelweg niet door!. Zie o.a. de wetgeving waar @PANTHER22 al naar verwijst. Nu kan het wel zo zijn dat eventuele specifieke  huwelijksvoorwaarden dit anders doet zijn maar dat weet ik niet zeker.

Zie ook de opmerking van @GETTY m..b.t. de bedenktijd bij colportage. Zie: Hoeveel bedenktijd heeft u. Net zoals bij kopen op afstand online via een postorderbedrijf of telefoon, is er bij colportage sprake van een wettelijke bedenktijd. Bij colportage geldt vanaf een aankoopbedrag € 50 een wettelijke bedenktijd van veertien dagen.

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 10:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik en mijn vrouw hebben zo'n nare bijsmaak gekregen van deze firma, dat we de overeenkomst niet meer willen, ik ben blij dat mijn vrouw niet heeft getekend, en wil er op basis van dit wetsartikel vanaf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2021 om 10:20
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dan is het toch simpel: geen financiering mogelijk omdat uw echtgenote weigert en de lening / finianciering niet geen doorgang kan vinden. Dus een kwestie van snel een bericht van uw bank dat u geen financiering krijgt geregeld (waarbij u kunt aangeven dat de bank in die bevestiging de reden niet eens behoeft te aan te geven). Ps. Op basis van de AVG

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 10:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee , zo simpel is het niet, hun stellen dat ze van 2 banken afwijzingen moeten zien op basis van hun verkoopvoorwaarden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2021 om 10:48
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ook simpel, dan dat met twee banken regelen. Finincierders hebben zich ook aan de wetgeving te houden en mogen dus niet financieren als uw echtgenote niet meewerkt!.

Dan ook nog: waar haalt de leverancier de regel vandaan dat u van twee financierders bericht zou moeten hebben als één het om reden van wetgeving al niet mag/kan? Derhalve ook nog een tip: raadpleeg daarover eventueel de AFM contact of www.kifid.nl voor advies.

En dat dan toch: u krijgt geen financiering en het zou dan 'basta' moeten zijn. Bij mij komt nu ook de opmering van @PINO m.b.t. misleiding naar voren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2021 om 16:51
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom toch nog weer even terug omdat het in ieder geval zo is dat de verkoper geen andere reden behoeft te hebben dan dat u de financiering 'niet rond krijgt'. De reden die u aangeeft gaan in beginsel de verkoper helemaal niets aan en afgezien daarvan zouden er ook andere redenen kunne zijn zoals bijv. aantekeningen bij BKR m.b.t. telefoonaankoop, andere leningen, hypotheek, autofinanciering etc. etc en is het dus van belang dat u een bericht/bevestiging heeft van de finincieringsinstantie dat de aanvraag is afgewezen. Herhaald, de leverancier heeft helemaal niets te maken met de reden die u hier aan ons taangeeft en daarmee vervalt mijn twee reactie die mij simpeler leek. Helaas, neen dus.

Ma
door Mark S - Feb 16, 2021 om 09:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er om of mijn echtgenote op basis van het hoofdelijk mede schuldenaar worden van de in de overeenkomst gemelde financiering de koopovereenkomst kan vernietigen, aangezien zij noch schriftelijk noch mondeling toestemming had gegeven op basis van, art88.1 lid C van het burgerlijk wetboek.

Artikel 88

  •
  • 1Een echtgenoot behoeft de toestemming van de andere echtgenoot voor de volgende rechtshandelingen:

    •

    • c.overeenkomsten die ertoe strekken dat hij, anders dan in de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf, zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt, of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van de derde verbindt;

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2021 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt de financiering toch al nietrond zonder uw vrouw. Doe daar een beroep op.

Voortaan eerst lezen wat u tekent.

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 10:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik mij er niet in had moeten laten praten ben ik wel achter, maar het gaat er niet om of ik de financiering wel of niet rond krijg, het gaat erom of mijn vrouw de overeenkomst kan vernietigen.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2021 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom moeilijk doen terwijl het makkelijk kan?

panter22
door panter22 - Feb 16, 2021 om 10:38
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zou het ook maar wat simpel houden.
Je schrijft dat je zonder je echtgenote een koopovereenkomst bent aangegaan onder voorbehoud van financiering.
Het moet de verkoper bekend zijn dat de echtgenote op grond van BW1:88 toestemming moet verlenen voor het afsluiten/verhogen van de hypotheek.
Je vrouw weigert de toestemming en  zij vernietigt de koopovereenkomst.

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 10:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat dacht ik ook, maar ik wilde weten of het enige zin had om dit te doen, in mijn ogen was dit wetsartikel hierop toepasbaar, maar ben geen jurist en wilde daarom toch wat zekerheid.
Bedankt voor uw antwoord.

panter22
door panter22 Feb 16, 2021 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

Zekerheid krijg je niet een een forum. Voor de zekerheid kun je beter overleggen met de juristen van het juridisch loket.

ne
door neodutchio - Feb 16, 2021 om 10:47
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Uw vrouw moet mede tekenen voor de financiering, maar niet voor de koopovereenkomst. U bent de overeenkomst aangegaan, dat wil zeggen dat u zich aan de afspraken moet houden. Dat uw vrouw niet wil tekenen is op dat moment uw probleem. U hebt namelijk afgesproken dat u beide een financiering aan wil gaan. Dan kan u niet zomaar terug krabbelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2021 om 11:03
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even snel bij u terug om dat het mogelijk nog veel simpeler kan: Uw vrouw resp. u zelf kunnen een brief zenden waarin wordt gemeld dat zij niet mee wenst te werken en verwijzen naar de wetgeving en de financieringsvoorwaarde in de overeenkomst! En dan even afwachten hoe er dan wordt gereageerd.

Mogelijk kunt u bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ wel iets vinden dat te benutten is.

ne
door neodutchio Feb 16, 2021 om 11:28
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Dan pleegt TS dus contractbreuk. Hij is de afspraak aangegaan om een financiering te regelen. Dat hij dat nu niet meer wil of kan is aan hem te wijten.

Ma
door Mark S Feb 16, 2021 om 12:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan de brief niet schrijven,  dat moet volgens de wet mijn echtgenote doen, en wat neodutchyo schrijft, is volgens die wet volgens mij wat kort door de bocht aangezien mijn vrouw medeschuldenaar wordt van de financiering.

ne
door neodutchio Feb 16, 2021 om 14:16
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt tegen de kozijnboer gezegd dat uw vrouw mee financiert. Dat u dat vooraf niet besproken hebt is niet slim te noemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 16, 2021 om 16:04
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, helaas m.i. NEEN! Hij kan en mag dit wettelijk gezien niet doen. Inderdaad was het niet slim om dat bij de afsluiten van de overeenkomst te vertellen. Bij het niet verkrijgen van de financiering kan is de koopovereenkomst volgens de gegeven voorwaarden hoe dan ook niet in stand blijven.

@MARK S, inderdaad is het het beste dat uw vrouw de brief schrijft. MAAR: misschien was ik bij nader inzien toch zelf 'iets te simpel'en is toch het hebben van een bevestiging van een financiële instelling dat u geen fiunanciering kunt krijgen al voldoende (op basis van het feit dat uw vrouw niet instemt. Desnoods van twee.

panter22
door panter22 Feb 16, 2021 om 17:14
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio, er is geen sprake van contractbreuk.

Indien een overeenkomst vernietigbaar is, dan is de overeenkomst in beginsel geldig, maar kan een van de partijen een beroep doen op de vernietigbaarheid. Zolang er geen beroep op de vernietigbaarheid wordt gedaan, blijft de overeenkomst in stand.

Vernietiging heeft terugwerkende kracht. Wordt de overeenkomst vernietigd dan wordt deze geacht nooit te hebben bestaan. Indien er al prestaties zijn verricht, dan dienen deze ongedaan gemaakt te worden.
https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/vernietiging-en-nietigheid-overeenkomst

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2021 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat toch financiering "eigen bank"? Niet twee banken.

rj
door rjw Feb 16, 2021 om 19:26
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht dat daar mee bedoeld wordt dat je zelf de financiering regelt en niet via de kozijnenleverancier.

ma
door malty - Feb 16, 2021 om 11:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik met mijn vrouw een auto ging kopen was één handtekening, die van de koper, voldoende.
Bij financiering is het anders dus u kunt, lijkt me, alleen onder de overeenkomst uit als u de financiering niet rond krijgt.
Over welk bedrag gaat het, het zal toch geen €100.000 zijn waardoor het een risicovolle overeenkomst voor uw vrouw zou zijn,
Lees eens https://www.keurmerkprivatelease.nl/paginas/keurmerkaanbieders/vraag-en-antwoord/vragen/overige-vragen/meetekenen-toestemming-echtgenoot/partner

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2021 om 13:52
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ben ik geen financiëel expert maar volgens mij gooit u 2 verschillende zaken door elkaar. U heeft een contract getekend voor de aanschaf van kozijnen, daar heeft u geen handtekening van uw vrouw voor nodig. Het enige wat zij hierop kan inbrengen is, "hoe dom kun je zijn" dit zonder overleg te doen. Vervolgens zal er voor die aankoop een financiëring geregeld moeten worden. En om die financiëring rond te krijgen zal de Bank van u beide een handtekening willen hebben zodat beide borg staan voor terugbetaling. Dat de verkoper bepaald dat afwijzing door 2 Banken moet geschiede is niet aan hem om dat te bepalen uiteindelijk beslist u zelf met welke bank, onder welke voorwaarden, u akkoord gaat. Wel heeft het gevolg als een Bank u geld wil verstrekken maar u dit aanbod afwijst, in dat geval gaat de optie, bij geen financiëring, (mag tenminste aannemen dat de optie in de koopovereenkomst is opgenomen) vervalt de koop.  Daarnaast lees ik dat de financiëring door uw eigen Bank gedaan moet worden dus als die dat niet doet is het volgens mij einde verhaal voor de verkoper.

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2021 om 21:44
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Nog ter aanvulling, als uw Bank de lening wil verstrekken onder voorwaarden dat ook uw vrouw tekend maar zij dit weigert kon het nog wel eens een duur grapje worden om onder de koop uit te komen. U dacht een offerte te tekenen maar ook het voor akkoord  tekenen van een offerte is een koop, want zolang u niet tekend is deze niet rechtsgeldig en heeft u recht op bedenk tijd. Overigens geeft u een andere (onjuiste) uitleg van art88.1 lid C van het burgerlijk wetboek, deze heeft betrekking tot het aangaan van een geldlening, en de aankoop van kozijnen is niet het aangaan van een geldlening als zodanig. Dat u een lening moet afsluiten om de kozijnen te financiëren staat hier geheel los van.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 17, 2021 om 12:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk of er offerte of  koopovereenkomst staat......

En  getekend voor offerte mag ook....
Ze willen graag verdienen en zijn opdringerig...

Je weet nog niet hoeveel rente jou  bank gaat vragen en in hoeveel maanden deze betaald moet worden.
Hypotheek is met dure afsluitkosten en notaris vaak...

Normale lening is vaak voordeliger mits  betaalbaar.
Na vrijblijvende offerte  eerst kijken of het betaalbaar is  en niets tekenen.....

Zeker geen contract met  onder voorbehoud hypotheek of zo....  dat teken ik zeker nooit.
Eerst  Lening of Hypo moet dan rond zijn.

audb
door audb - Feb 17, 2021 om 12:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Datum    ,  Plaats naam en dan uw naam en adres

Geachte heer ...

Naar aanleiding van uw bezoek op datum

Moeten wij u helaas meedelen dat wij , (naam van u en uw vrouw) geen hypotheek dan wel een personelijke lening hebben kunnen afsluiten daarom vernieten wij de koop overeenkomst opgrond van op de koopovereenkomst vermelde voorwaarden.

Met vriendelijke groet,

Meer hoeft u niet te doen.

Stuur deze wel aangetekend en via een email aan deze firma.

Een tweede manier is deze :Misleiding echter is het dan wel aan u om aan te tonen dat u misleid bent en dat gaat een stuk moeilijker omdat op de "offete" duidelijk staat vermeld dat het gaat om een koop overeenkomst.

De rechter zou dan zeggen dat u beter had moeten opletten.