dd
door dd1967 Oct 5, 2012 om 22:45
Geldzaken & recht

Verplicht slopen stacaravan

4 jaar geleden hebben wij een stacaravan overgenomen (toen al gedateerd) Er is toen geen sprake geweest van de mogelijkheid dat hij niet meer verkocht zou mogen worden. Vanwege de stijgende maandlasten en de reisafstand, willen wij de stacaravan weer verkopen. Nu geeft de camping aan dat dit niet kan/mag. Als wij de huur niet meer voortzetten moet hij gesloopt worden en de plek schoon opgeleverd worden. Mag een campingeigenaar verkoop weigeren ?

14522 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij mag de verkoop van de caravan niet weigeren, maar hij hoeft niet de staanplaats aan de nieuwe koper te verhuren. Je kan dus alleen je caravan verkopen, die dan vervolgens weg moet. Hij mag eisen dat bij verkoop de staanplaats schoon opgeleverd wordt.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult hem dus verkpen aan iemand die hem gelijk mee neemt dat is de enige weg om er nog wat voor te krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Campingeigenaren/beheerders hebben zo hun eigen voorwaarden. De stacaravan is al oud en inderdaad is het zo dat je dat ding er op eigen kosten moet laten afslepen. Op dit moment worden oude caravans veel gebruikt om buitenlandse werknemers erin te huisvesten, echter dit doet deze eigenaar kennelijk niet. Is er geen mogelijkheid om het ding te laten staan zonder dat je er geld voor vraagt (wij hadden n.l. wel gelukkig die keus) of alles incl. wat er in stond of wegslepen en kavel schoon opleveren.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de houding van de eigenaar, verwacht ik niet dat ze dat toestaan (laten staan).
De vraag was eigenlijk meer of de campingeigenaar dit zomaar kan eisen/ niet toestaan van de verkoop.

Wat betreft de sloop, volgens een eerdere vraag/reactie (http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/sloopkosten/cpagina/15/?vHash=c749c73j) word/ is de campingeigenaar tevens eigenaar van de caravan, dus opruimen/slopen, zal ik conform dit advies ook aan hem overlaten.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2012 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit kan hij eisen, helaas.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

dd1967 schreef op vrijdag 5 okt 2012, 23:46: Gezien de houding van de eigenaar, verwacht ik niet dat ze dat toestaan (laten staan).
De vraag was eigenlijk meer of de campingeigenaar dit zomaar kan eisen/ niet toestaan van de verkoop.

Wat betreft de sloop, volgens een eerdere vraag/reactie (http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/sloopkosten/cpagina/15/?vHash=c749c73j) word/ is de campingeigenaar tevens eigenaar van de caravan, dus opruimen/slopen, zal ik conform dit advies ook aan hem overlaten.

Volgens mij haal je nu wat dingen door elkaar. Je mag die stacaravan verkopen alleen niet met staplek.

Als jij wilt dat die caravan wordt gesloopt zal je er afstand van moeten doen en verdien je er niets aan. Vraag is dan wel of die campingeigenaar alsnog tot sloop over zal gaan.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, maar haal geen dingen door elkaar, het verbaasde me dat het niet verkocht mocht worden (en 4 jaar geleden wel, caravan was toen al gedateerd). Maar goed dat verlies zijn we nu wel akkoord mee. Echter als er ook nog sloopkosten bijkomen (circa € 2000,= - € 3000,=) is het wel erg gerekend richting de campingeigenaar, hij wil graag de plek opeisen om er een fraaie (dure) stacaravan te plaatsen, maar heeft daar niets voor over !

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag die caravan wel verkopen. Alleen zonder staanplaats. In dat geval verdien je er nog iets op.

Andere optie is dat jij er afstand van doet. In dat geval kan de campingeigenaar hem dus slopen, maar ..... hij kan hem dan ook alsnog verkopen.

Ben je er trouwens zeker van dat jouw caravan geen roerend goed is?

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 6 okt 2012, 11:32: Je mag die caravan wel verkopen. Alleen zonder staanplaats. In dat geval verdien je er nog iets op.

Andere optie is dat jij er afstand van doet. In dat geval kan de campingeigenaar hem dus slopen, maar ..... hij kan hem dan ook alsnog verkopen.

Ben je er trouwens zeker van dat jouw caravan geen roerend goed is?

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 6 okt 2012, 11:32: Je mag die caravan wel verkopen. Alleen zonder staanplaats. In dat geval verdien je er nog iets op.

Andere optie is dat jij er afstand van doet. In dat geval kan de campingeigenaar hem dus slopen, maar ..... hij kan hem dan ook alsnog verkopen.

Ben je er trouwens zeker van dat jouw caravan geen roerend goed is?

Volgens eerder schrijven, is een stacaravan voorzien van aansluiting(en) zoals water/electra/gas te zien als onroerend, daar deze caravan alle 3 heeft, lijkt me het een onroerende zaak.

De caravan verkopen (staat op een lastige plek om te verwijderen) en de leeftijd is verkoop zonder staplaats eigenlijk geen optie.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dd1967 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 12:06:
Volgens eerder schrijven, is een stacaravan voorzien van aansluiting(en) zoals water/electra/gas te zien als onroerend, daar deze caravan alle 3 heeft, lijkt me het een onroerende zaak.

Het geheel moet wel "duurzaam" zijn. Een gewone caravan heeft ook dat soort aansluitingen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

dd1967 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 08:34: Klopt, maar haal geen dingen door elkaar, het verbaasde me dat het niet verkocht mocht worden (en 4 jaar geleden wel, caravan was toen al gedateerd). Maar goed dat verlies zijn we nu wel akkoord mee. Echter als er ook nog sloopkosten bijkomen (circa € 2000,= - € 3000,=) is het wel erg gerekend richting de campingeigenaar, hij wil graag de plek opeisen om er een fraaie (dure) stacaravan te plaatsen, maar heeft daar niets voor over !

Daar staan nu net de campingeigenaren/beheerders om bekend. De meesten willen er geld uithalen tot "de laatste druppel". Wij hadden alleen het "geluk" dat er een andere eigenaar kwam die andere plannen had met de hele camping, maar daarvóór moest iedereen zijn kavel schoon opleveren á raison van €3000,00 (want dat konden de meeste oudjes niet meer zelf doen).

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, deze stacaravan heeft een vaste aansluiting voor zowel gas/elektra als water, er zijn zelfs enkelen die er overwinteren! De elektra bijvoorbeeld loopt via een externe meterkast, vanaf de gaskraan (buiten) zit een vaste koperen aansluiting naar de stacaravan.

Hij staat echter op een zo lastige plek (op een heuvel) om te verwijderen (dat weet de campingeigenaar uiteraard ook) dat er alleen sloop als alternatief overblijft.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een stacaravan is geen onroerend goed, vaste aansluitingen voor nutsvoorzieningen doen daar niets aan af. Onder een stacaravan zijn wielen gemonteerd al dan niet verwijderd, er is dus geen sprake van een fundering die de caravan onroerend goed maakt. In feite huurt u een kavel van de camping eigenaar en die hoeft bij einde contract een volgende huurder niet te accepteren. Gevolg kavel ontdaan van goederen opleveren. Triest maar het gebeurt vaker, slopen of met een grof verlies de stacaravan aan de camping eigenaar verkopen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 gaf in een andere topic een heel ander antwoord.

"Beste Dick.
als je voor de sloop van een stacaravan moet betalen aan de campingeigenaar : niet doen.
Volgens een wet die ongeveer 6 jaar geleden is aangenomen zijn wettelijk stacaravans eigendom van de eigenaar van de grond waarop hij staat, omdat ze met electra en waterleiding en riool aan de grond van de eigenaar vastzitten.
Jouw stacaravan is dus niet meer van jou.
Vraag maar na bij de ANWB.
Gewoon tegen de eigenaar van de grond zeggen : het is jouw stacaravan, sloop je eigen caravan maar.
Laat wel weten hoe het afloopt.
Heb je geen water, electra, en riool aansluitingen dan wordt het verhaal anders."

Dit is dus een post van wimmi20 niet van mij.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat het niet mag maar brandstichting is ook een oplossing.
Vooral als je niet mag doorverkopen gebeurde het wel vaker omdat alleen het ijzer opruimen na zagen makkelijker is en je beroep je op overmacht.....

Dan zal hij wel anders reageren als er nog iemand in deze situatie zit want ik weet dat het vaker voor kwam.
Na 3 verbrande die wilde verkopen was deze regel plotseling weer afgeschaft.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:09: Een stacaravan is geen onroerend goed, vaste aansluitingen voor nutsvoorzieningen doen daar niets aan af. Onder een stacaravan zijn wielen gemonteerd al dan niet verwijderd, er is dus geen sprake van een fundering die de caravan onroerend goed maakt. In feite huurt u een kavel van de camping eigenaar en die hoeft bij einde contract een volgende huurder niet te accepteren. Gevolg kavel ontdaan van goederen opleveren. Triest maar het gebeurt vaker, slopen of met een grof verlies de stacaravan aan de camping eigenaar verkopen.

Die campingeigenaar geeft er geen cent voor, 1000% zeker weten.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tijd dat een camping voor de minder bedeelden bedoelt was om toch vakantie te kunnen vieren is al heel lang einde oefening. Campings worden overgenomen door concerns die er het liefst bungalowparken van maken en gaan daarin heel ver, contracten van bestaande gasten worden niet verlengt of er worden absurde eisen gesteld. Het is in deze branche slikken of opzouten en de Recron de overkoepelende organisatie vindt het wel best, die bestaat voor het merendeel uit camping eigenaren. Vraagsteller kan geen kant op maar zelf de stacaravan met een ploegje slopen lucht ook op. Het ding is gedateerd en het puin van de sloop gooi je bij de campingbaas in de container.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 16:54: De tijd dat een camping voor de minder bedeelden bedoelt was om toch vakantie te kunnen vieren is al heel lang einde oefening. Campings worden overgenomen door concerns die er het liefst bungalowparken van maken en gaan daarin heel ver, contracten van bestaande gasten worden niet verlengt of er worden absurde eisen gesteld. Het is in deze branche slikken of opzouten en de Recron de overkoepelende organisatie vindt het wel best, die bestaat voor het merendeel uit camping eigenaren. Vraagsteller kan geen kant op maar zelf de stacaravan met een ploegje slopen lucht ook op. Het ding is gedateerd en het puin van de sloop gooi je bij de campingbaas in de container.

Dat zeg je nu wel zo leuk, met dat ploegje slopen. Maar wat vind je nu van die post van wimmi20 die ik hier had gekopieerd, vind je dat onzin of hoe zit dat?

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:17: wimmi20 gaf in een andere topic een heel ander antwoord.

"Beste Dick.
als je voor de sloop van een stacaravan moet betalen aan de campingeigenaar : niet doen.
Volgens een wet die ongeveer 6 jaar geleden is aangenomen zijn wettelijk stacaravans eigendom van de eigenaar van de grond waarop hij staat, omdat ze met electra en waterleiding en riool aan de grond van de eigenaar vastzitten.
Jouw stacaravan is dus niet meer van jou.
Vraag maar na bij de ANWB.
Gewoon tegen de eigenaar van de grond zeggen : het is jouw stacaravan, sloop je eigen caravan maar.
Laat wel weten hoe het afloopt.
Heb je geen water, electra, en riool aansluitingen dan wordt het verhaal anders."

Dit is dus een post van wimmi20 niet van mij.

Deze vraag heb ik inderdaad, in navolging van mijn eigen vraag, nogmaals aan wimmi20 gesteld

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoekster, daar zou Wimmie dan wel eens gelijk in kunnen hebben, achteraf gezien. Nu pas lees ik dit, hoewel ik er destijds ook mijn antwoord over zal hebben gehad. Maar hoewel men nooit over "het meegemaakt te hebben" mag schrijven: wij stopten met de caravan in sept. 2007. Tot en voor die tijd werd of iedere stacaravan weggesleept (of om elders een plek te hebben gevonden of om geld te besparen om proberen het particulier te verkopen) maar de campingeigenaar gaf nooit toestemming tot verkoop op zijn plek. De caravans waren gewoon aangesloten op alles, maar was roerend goed omdat er dus wielen onder zaten. Wij, zoals ik al stelde, boften omdat we nieuwe eigenaars kregen die er allerlei chalets op liet zetten. Dat is dan in die tijd geweest waarover jij wimmie20 citeert (en waar ik niets van wist) dat er kennelijk een wet veranderd was. Verkopen konden we dus niet, maar wel volledig alles achter moesten laten, inclusief je mes en vork;-). Maar wij waren allang blij niet te hoeven betalen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een toevoeging: dat oude ding is, achteraf helemaal niet gesloopt: hij staat er, half ingestort nog en is aan 6!! Polen en Burgaren verhuurt, hoorde ik van de nog daar verblijvende mensen en ze mogen iedere maand ieder €250,00 neerleggen voor dat, nu, krot. Dus half chalet camping, half vervallen toestanden.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 6 okt 2012, 17:21: Zoekster, daar zou Wimmie dan wel eens gelijk in kunnen hebben, achteraf gezien. Nu pas lees ik dit, hoewel ik er destijds ook mijn antwoord over zal hebben gehad. Maar hoewel men nooit over "het meegemaakt te hebben" mag schrijven: wij stopten met de caravan in sept. 2007. Tot en voor die tijd werd of iedere stacaravan weggesleept (of om elders een plek te hebben gevonden of om geld te besparen om proberen het particulier te verkopen) maar de campingeigenaar gaf nooit toestemming tot verkoop op zijn plek. De caravans waren gewoon aangesloten op alles, maar was roerend goed omdat er dus wielen onder zaten. Wij, zoals ik al stelde, boften omdat we nieuwe eigenaars kregen die er allerlei chalets op liet zetten. Dat is dan in die tijd geweest waarover jij wimmie20 citeert (en waar ik niets van wist) dat er kennelijk een wet veranderd was. Verkopen konden we dus niet, maar wel volledig alles achter moesten laten, inclusief je mes en vork;-). Maar wij waren allang blij niet te hoeven betalen.

zie ook een artikel van de ANWB :

Wanneer onroerend,

Een stacaravan is onroerend als:
- De stacaravan duurzaam met de grond verenigd is. Hiervan is sprake als de stacaravan of het recreatieonderkomen naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven.
- Het voor iedereen duidelijk is dat het recreatieonderkomen bestemd en gebouwd is om duurzaam ter plaatse te blijven.
- Bij twijfel geven de ‘verkeersopvattingen’ de doorslag, dat wil zeggen de in de maatschappij geldende opvattingen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

dd1967, bij die van ons zaten duidelijk frame en wielen onder, dus roerend goed. En ontroerend dat we er gratis afkwamen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:09: Een stacaravan is geen onroerend goed, vaste aansluitingen voor nutsvoorzieningen doen daar niets aan af. Onder een stacaravan zijn wielen gemonteerd al dan niet verwijderd, er is dus geen sprake van een fundering die de caravan onroerend goed maakt. In feite huurt u een kavel van de camping eigenaar en die hoeft bij einde contract een volgende huurder niet te accepteren. Gevolg kavel ontdaan van goederen opleveren. Triest maar het gebeurt vaker, slopen of met een grof verlies de stacaravan aan de camping eigenaar verkopen.

Je zit er hardstikke naast!