Werkvraag
door Werkvraag Nov 5, 2020 om 15:42
Geldzaken & recht

Verplicht vakantie opnemen eind contract

Binnenkort eindigt mijn contract, deze wordt niet verlengd. Vandaag brief ontvangen en hier ben ik akkoord mee. Echter verplicht de werkgever mij de vakantie uren op te nemen zodat ik ruim een maand eerder kan stoppen. Ik wil deze uren niet opnemen als vakantie, maar straks in geld als buffer. Kan hij mij dit verplichten?

4036 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2020 om 15:47
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Re - Neen, de werkgever kan u daartoe niet verplichten tenzij er mogelik daarover iets is geregeld bij CAO of andere arbeidsvoorwaarden hetgeen echter vrijwel naar mijn weten nooit voorkomt. . Zie o.a.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemenhttps://www.mr-online.nl/verplicht-opnemen-vakantie-en-verlofdagen/. of deze  https://www.personeelsnet.nl/bericht/kan-een-werknemer-worden-verplicht-zijn-vakantiedagen-op-te-nemen/
Men kan wel stellen dat u niet meer behoeft te verschijnen maar moet dan wel betalen.

P.s. Dit soort zaken zijn op zich een goede reden om lid te zijn van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering te hebben m.b.t. arbeidsvoorwaarden.

ne
door neodutchio - Nov 5, 2020 om 15:52
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is binnenkort? Als u dit jaar nog uit dienst gaat mag dat niet zomaar. Als u in januari weg gaat ligt het er aan hoeveel uur u hebt en hoeveel uur u mee mag nemen naar het volgend jaar.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2020 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Werkvraag
door Werkvraag - Nov 5, 2020 om 15:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga per januari uit dienst, werkgever wilt dat ik vanaf 4 december 12:00 mijn spullen inlever wat prima is, maar ook mijn uren opneem tot 6 januari.

sw
door swat1500 Nov 5, 2020 om 17:37
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet u wel uitkijken of u volgens de CAO wel alle dagen van 2020 mag meenemen naar 2021. Als dat niet het geval is bent u ze op 1 januari kwijt en worden ze ook niet uitbetaald.

ne
door neodutchio Nov 5, 2020 om 17:39
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Dan hebt u behoorlijk wat vakantie uren staan. In onzo CAO is opgenomen dat wij maximaal 5 dagen mee mogen nemen in het nieuwe jaar. Meer dagen zullen vervallen. Als dat ook in uw CAO staat dan is het beter om deze op te nemen. Als dit er niet in staat en vakantiedagen onbeperkt meegenomen kunnen worden, dan mag het niet.

Werkvraag
door Werkvraag Nov 5, 2020 om 17:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas geen CAO in dit geval, dus wellicht ook weer een voordeel, in het contract wordt hier niets over vermeld.

sw
door swat1500 Nov 5, 2020 om 21:35
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is het dus maar de vraag of uw 2020 vakantiedagen op 1 januari 2020 nog bestaan. Een cao mag alleen regels bevatten die beter zijn dan wat wettelijk is bepaald. Als er geen cao is die anders bepaald dan zijn de wettelijke vakantiedagen geldig tot 6 maanden in het opvolgende jaar.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 6, 2020 om 09:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als er nu teveel personeel is  begrijp ik deze werkgever wel....

Ook mag je  niet eerder beginnen  als je werk zou vinden,  dan krijg je 2 werkgevers!
Maar wat als je ziek werd nu....  tijdens ziekte blijven dagen staan en  heeft U alsnog  iets....   uch... Covid 19 en test kan  even duren!
Fraude mag niet  maar   ik wil dit nooit uitsluiten.

pino123
door pino123 Nov 6, 2020 om 13:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Bijzonder dat u aangeeft dat fraude niet mag en u dit toch als alternatief aangeeft.

mo
door mof - Nov 6, 2020 om 11:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Dat kan hij. Daarvoor dienen vakantieuren, om vakantie te nemen.

pino123
door pino123 Nov 6, 2020 om 13:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waar heeft u deze informatie vandaan als u de bovenstaande reacties leest?

ze
door zeemannetje - Nov 6, 2020 om 12:09
120 Antwoorden / 0 Vragen

Je noemt een brief waarmee je accoord bent gegaan. Waarmee ben je dan accoord gegaan?
Als je die vakantieuren niet wilt opnemen zul je waarschijnlijk moeten werken tot 1 januari, stop je met werken per 4 dec dan kost het je je vakantie.
En ja, dit is waarom je een lidmaatschap bij een vakbond of een goede rechtsbijstandverzekering zou moeten nemen.

Werkvraag
door Werkvraag Nov 6, 2020 om 14:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wist dat mijn contract niet werd verlengt wat ik ook snap, alleen de dingen die in de brief staan zijn niet in overleg gegaan. Ik ben ook gewoon beschikbaar voor werk.

ze
door zeemannetje Nov 17, 2020 om 09:59
120 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kun je deze vraag het beste bij een adbeidsrecht advocaat neerleggen

sw
door swat1500 - Nov 6, 2020 om 12:32
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Besef dat je over het uitbetalen van je verlof uren vaak meer belasting moet betalen. Vakantie opnemen en dan bijklussen levert meer op vermoed ik.

Ja
door Janitavfh - Nov 6, 2020 om 15:25
37 Antwoorden / 21 Vragen

Nee u bent dit niet verplicht maar raad het aan dit wel te doen, aangezien het UWV met dit "extra" geld rekening houdt en mogelijk uw uitkering kort. Overigens niet zomaar akkoord geven, ook dat kan invloed hebben op uw uitkering. Ook vragen om een reden voor niet verlenging!

1paul
door 1paul Nov 6, 2020 om 15:33
3156 Antwoorden / 0 Vragen
Ja
door Janitavfh Nov 6, 2020 om 16:57
37 Antwoorden / 21 Vragen

Achterstallig verlof is wat anders als vakantiedagen. Er wordt wel degelijk rekening gehouden met vakantiedagen.
Advies neem nu al contact op met het UWV!

ro
door ronny530 - Nov 6, 2020 om 17:23
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Als er geen specifieke CAO is afgesproken dan geldt de CAO die voor de branche waarin u werkzaam bent gehanteerd. De wettelijke vakantie uren komen niet voor uitbetaling in aanmerking enkel de bovenwettelijke vakantie uren en dat zullen er niet veel zijn. Als u enkel wettelijke vakantie uren toegekend krijgt dan vervallen die uren bij einde contract en dat wil de werkgever u niet aandoen. De werkgever kan u niet verplichten om die uren op te nemen maar sec gezien werkt u dan gratis door en dat gaat u zeker niet doen. Dat de werkgever niet verder met u wil kan gebeuren maar de werkgever geeft u wel de mogelijkheid om nog een maand door te betalen terwijl u geen arbeid verricht.