ro
door robben Dec 19, 2017 om 14:11
Geldzaken & recht

Verplichte contrebutie

Ik ben lid van een tennis vereniging en als ik me wil afmelden ivm omstandigheden  bv verhuizing of ziekte  dan moet ik dit doen voor 1 Dec . Maar als ik me af meld op i maart dan kan dit niet of ik moet mijn lidmaatschap doorbetalen tot 1 Dec . Volgens mij is dit wettelijk onjuist ..
Wie kan mij hier over meer informatie geven .
Al vast bedankt

2104 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2017 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is wettelijk NIET onjuist. U bent lid van een vereniging en dan gelden de voorwaarden van die vereniging.

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2017 om 14:26
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Lid zijn van een club (sportvereniging) is anders dan een abonnement hebben op iets. Dus u moet simpelweg betalen.

Gr
door Grunn1 - Dec 19, 2017 om 16:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is net als de ANWB, als je niet tijdig opzegt zit je er weer voor een jaar aan vast. Als je volgend jaar ook weer niet tijdig opzegt zit je het jaar erop ook weer aan vast. Als je het jaar erop ook niet pfff ga zo maar door

tenormin
door tenormin Dec 19, 2017 om 16:37
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, nee, dat is niet meer zo. Na een jaar lidmaatschap bij de ANWB kun je daarna per maand opzeggen. Weet ik omdat ik chat heb gehad met hen, ik auto per 31 Januari niet meer heb en dus lidmaatschap heb kunnen opzeggen. (Gisteren gedaan).

Gr
door Grunn1 Dec 19, 2017 om 19:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb even gekeken en inderdaad de algemene voorwaarden zijn veranderd, vandaar dat er ook nog geen vragen over zijn geweest.
Het is dus niet gelijk als de ANWB.

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2017 om 16:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Volgens mij is dit wettelijk onjuist ..

Volgens mij niet. ;-)

marita5
door marita5 - Dec 19, 2017 om 16:17
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Robben ,

Ik ben lid van een vereniging

Een lidmaatschap bij een vereniging is bijvoorbeeld een lidmaatschap bij een sportvereniging of ANWB.

Opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschap

Voor het opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen geldt andere wetgeving, namelijk de regels van het verenigingsrecht. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging. De statuten worden door de vereniging zelf bepaald.

Een sportvereniging is niet altijd hetzelfde als een sportschool. Voor een sportschool kunnen de regels voor het consumentenrecht gelden. .

Gaat de vereniging niet akkoord met uw opzegging? Dien dan eerst schriftelijk een klacht in bij de vereniging. Komt u er met de vereniging niet uit? Kijk dan of deze is aangesloten bij De Geschillencommissie, zodat u de klacht hier kan indienen .

Bron : juridisch loket.nl

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2017 om 16:40
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, geldt niet meer voor ANWB, na een jaar lid te zijn geweest kan je daarna per maand opzeggen. Heb zelf gisteren opgezegd per 31 Januari, want dan heb ik geen auto meer.

edrick3
door edrick3 Dec 19, 2017 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klopt.

Na afloop van de eerste contractperiode kun je je Wegenwacht Service dagelijks opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Als je in de tussentijd hebt gekozen voor een duurdere Wegenwacht Service, dan wordt de contractperiode verlengd en kun je na afloop van deze verlengde contractperiode opzeggen met 1 maand opzegtermijn.

Na afloop van de eerste contractperiode kun je je het ANWB lidmaatschap dagelijks opzeggen met een maand opzegtermijn.

Na al het commentaar van de afgelopen jaren zijn ze eindelijk verstandig(er) geworden. ;-)

tenormin
door tenormin Dec 19, 2017 om 17:53
16840 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @edrick3, plan is om scootmobiel aan te schaffen. Je lidmaatschapnummer blijft een jaar na opzeggen "nog van jou". Zou ik dus door kunnen gaan met de platina kaart.

tijger1
door tijger1 Dec 19, 2017 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom houdt u uw lidmaatschap van de ANWB dan niet aan? Kunt u dat volgend jaar uitbreiden met scootmobielhulp.

panter22
door panter22 Dec 19, 2017 om 18:59
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, lidmaatschap kost €15 voor een heel jaar. Komt nog wat bij voor de scootmobiel. Je wordt opgehaald en thuisgebracht bij pech. Dat heb je niet bij elke organisatie.
Wat is er met je auto gebeurd?
https://www.scootmobielhulpdienst.nl/scootmobiel-pechhulp/?gclid=EAIaIQobChMI2vCsoNKW2AIV7LDtCh2qQwEgEAAYASAAEgLzLvD_BwE

tenormin
door tenormin Dec 19, 2017 om 19:58
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Vergat ik te vermelden: heb ik natuurlijk gedaan voor € 15,00.

Cookies
door Cookies Dec 19, 2017 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Vergat ik te vermelden: heb ik natuurlijk gedaan voor € 15,00.........Je schrijft dat je gisteren hebt opgezegd.

tenormin
door tenormin Dec 19, 2017 om 20:42
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, en...

marita5
door marita5 Dec 20, 2017 om 06:52
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , bedankt voor de informatie , de voorwaarden zijn veranderd die had ik niet gelezen

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2017 om 21:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens in de statuten van de vereniging en de voorwaarden van lidmaatschap en dan weet u het.
Overigens als bijv. door langdurige zware ziekte (aantoonbaar, iedereen is ervan op de hoogte) u niet meer kunt spelen, dan is er bij sommige sportverenigingen weleens sprake van coulance als u al vele jaren lid bent en mogelijk ook nog veel voor de vereniging doet/gedaan heeft. Een verhuzing is geen reden om niet  door te betalen.
Zie ook de andere reacties.