nw
door nwpm Oct 28, 2010 om 23:13
Geldzaken & recht

Verplichte dagdienst

Hallo, mijn partner is al 15 jaar werkzaam in ploegen. Hij heeft een contract voor 3 ploegen en bij minder drukke tijden word dit 2 ploegen.
op dit moment werken zij in 3 ploegen alhoewel het niet erg druk is maar ze verwachten dat er wat aan kan komen. In de tussentijd worden er wat mensen uitbesteed aan andere afdelingen.
Nu is dat werk in dagdienst en dat is voor de duur van 6 tot 8 weken. Dit is wel met behoud van salaris natuurlijk.
Men mocht aangeven als je daar interesse in had en er is gemeld in het groepsoverleg dat niemand tegen zijn zin in dat hoeft te doen.
Mijn partner heeft aangegeven niet in dagdienst te willen omdat dat niet uitkomt met zijn sociale leven.
Hij word nu verplicht om dit toch te doen.
Kan dat? Er blijven tenslotte mensen over in de 3-ploegendienst waarvan er zeker 1 te kennen heeft gegeven wel graag in dagdienst te willen en deze mag niet.
Mijn partner heeft afgelopen weken wel op een andere afdeling gewerkt in ploegen-dienst dus hij heeft er geen probemen mee om uitgeleend te worden maar met alleen met de werktijden.
Mijn vraag dus: In hoeverre kan het bedrijf hem hier toe dwingen en is weigering dan ook werkweigering?
Alvast bedankt voor uw antwoorden.

2847 2 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 29, 2010 om 11:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als het werk, dat jouw man normaal doet, er niet is, dan mag de baas hem inzetten waar wel werk is. En de baas beoordeelt waar dat het beste kan. Jouw man kan hooguit voorstellen aan de baas om te ruilen met een collega, maar als de baas daar niets in ziet is het einde oefening.

Als jouw man weigert in dagdienst te gaan werken, dan is dat werkweigering. Lees hier... over wat werkweigering voor gevolg kan hebben en hoe de rechter (ook in hoger beroep) daar over denkt.

Vladja

nw
door nwpm - Oct 29, 2010 om 18:06
17 Antwoorden / 26 Vragen

Maar het werk wat mijn partner normaal doet gaat gewoon door. Dus er is mogelijkheid in zijn eigen functie te blijven. Dus mogelijkheden genoeg om in ploegen te werken. Hij heeft alles daarbuiten juist aangepast aan zijn tijden en is met dagdienst dan nu gedwongen vrije uren op te nemen.
Maar dat kan dus inderdaad als ik u begrijp.
Alvast bedankt voor uw reactie.