ni
door nitwitje Jun 21, 2014 om 10:49
Geldzaken & recht

Verzamelinkomen

Mijn man heeft een verzamelinkomen van 11.295,== euro en ik 27.016.==. over 2013. Wij willen straks ons huis verkopen en dan huren. Bij het huren van een huis bij een woning- bouwvereniging moet je de inkomens vermelden, bedoelen ze dan beide verzamelinkomens??? Maar dan snap ik het woordje "verzamel "niet. En wat mag dat inkomen zijn om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning... Gaarne uw reactie

3951 27 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2014 om 11:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk bedoelen ze beide inkomens. Het maximale inkomen om voor een sociale woning in aanmerking te kunnen komen ligt nu op 44.800,- euro voor een meerpersoonshuishouden.

Je hebt nu hypotheekrente aftrek, daardoor ligt je verzamelinkomen lager. Je moet uit gaan van beide inkomens opgeteld, zie daarvoor jullie jaaropgaven over 2013.

Weet niet waar je woont, maar de wachttijd voor een sociale huurwoning ligt al gauw op 5 - 10 jaar.

jo
door joentje1978 - Jun 21, 2014 om 11:18
367 Antwoorden / 6 Vragen

Jij en je man hebben gewoon een inkomen en beide inkomens "bij elkaar verzameld" is een verzamelinkomen.
Mocht 1 of beide van jullie een keer gescheiden zijn geweest en er wordt partneralimentatie betaald dan gaat dat van het verzamelinkomen af.

jo
door joentje1978 - Jun 21, 2014 om 11:19
367 Antwoorden / 6 Vragen

En als je partneralimentatie ontvangt dan komt dat erbij.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De grens om een sociale huurwoning te kunnen krijgen, ligt op bijna € 35.000.

Lees hier.

De woningbouwvereniging mag 10 % van zijn huizen verhuren aan mensen met een hoger inkomen, maar die moeten dan nog wel aan extra andere eisen voldoen.

De term verzamelinkomen slaat op het inkomen in box 1, box 2 en box 3 opgeteld.

Als inderdaad op het inkomen hypotheekrente in mindering is gebracht, kunt u het kunnen krijgen van een sociale huurwoning wel vergeten.

Grote uitzonderingen daargelaten.

ni
door nitwitje - Jun 21, 2014 om 12:09
69 Antwoorden / 35 Vragen

hartelijk dank allemaal. Tijger 1 zegt 35.000 max inkomen en Carola 83 zegt 44.800
Als het inderdaad 35 mille , zoals tijger 1 zegt dan komen we er niet voor in aanmerking , maar als Carola 83 gelijk heeft met 44 dan wel. .Wii hebben we nu nog wel ons huis maar we hebben goede hoop ons huis binnenkort te verkopen . Ik heb een huurwoning gezien die ik leuk vind en in de binnen stad van Hoorn , maar om onze opgespaarde centjes, na 50 jaar full time werken allemaal in een huurwoning te stoppen van meer dan 1000 euro vind ik wat begrotelijk., zeker als je leest hoe de heren van de woningcorporaties de zakken vol stopten.

Niwitje

.

diumenge
door diumenge - Jun 21, 2014 om 12:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hebt u de informatie achter de link van tijger1 gelezen, lijkt mij duidelijk dat daar het juiste bedrag staat.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"U hebt een huurwoning gezien, die u leuk vindt."

U ziet het helaas allemaal veel te simpel. Gezien uw inkomen, waarop naar ik aanneem geen hypotheekrente meer afgetrokken is omdat daar 50 jaar spaarcentjes inzitten, komt u dus volgens de gewone regels niet in aanmerking. Zijn er extra redenen dan nog zijn er wachtlijsten van hier tot ginder voor huurwoningen.

Staat u wel ingeschreven?

En dat volstoppen gebeurde ook juist bij de sociale woningbouw. En dan nog, als een huurwoning vrij komt, wordt vaak de huur tot het maximum opgetrokken, dus dan zit je zo aan de bijna € 700,00. En uw inkomen is te hoog om huursubsidie te krijgen.

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2014 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......De grens om een sociale huurwoning te kunnen krijgen, ligt op bijna € 35.000. .......

Dat is voor een eenpersoonshuishouden!

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2014 om 12:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 21 jun 2014, 12:21]Hebt u de informatie achter de link van tijger1 gelezen, lijkt mij duidelijk dat daar het juiste bedrag staat.

NEE, daar staat niet het juiste bedrag. Topicstarter is met 2 personen!

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2014 om 12:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor de meeste woningen met een huur tot € 699,48 gelden maximale inkomensgrenzen:

Bent u alleenstaand dan mag uw fiscale inkomen maximaal € 34.678 per jaar zijn om te kunnen reageren.

Verhuist u met twee of meer personen dan mag uw gezamenlijk fiscale inkomen maximaal € 44.800 per jaar zijn om te reageren. Het inkomen van uw eventuele partner of andere meerderjarige huisgenoten wordt daarbij meegerekend, maar het inkomen van uw eventuele kinderen niet.

Bron: woonnet-haaglanden.nl

Misschien dat ik nu geloofd wordt, aangezien mensen hier schijnen te denken dat ik bedragen uit mijn duim tover???

zoekster
door zoekster - Jun 21, 2014 om 13:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik merkwaardig vind is dat die inkomens alleen bij Haaglanden of sites die met Haaglanden zijn verbonden, te vinden zijn.

Bij woningnet is er weer een uitzondering voor een gezin met kind of bij stadsvernieuwing.
klik HIER

Snapt u het, snap ik het...

zoekster
door zoekster - Jun 21, 2014 om 13:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En bij de Alliantie staat dat het geldt voor het inkomen van een huishouden.

Geldt de € 34.678-grens per individu of per huishouden?
De regeling geldt per huishouden. Punt van aandacht is dat het inkomen van kinderen, anders dan bij de huurtoeslag, geen onderdeel uitmaakt van het huishoudensinkomen.

bron

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2014 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij Aedes (overkoepelend orgaan wbv's) hebben ze het voor een meerpersoonshuishouden over een bedrag van 43.602,-.

diumenge
door diumenge - Jun 21, 2014 om 13:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 21 jun 2014, 12:54][quote=diumenge schreef op zaterdag 21 jun 2014, 12:21]Hebt u de informatie achter de link van tijger1 gelezen, lijkt mij duidelijk dat daar het juiste bedrag staat.

NEE, daar staat niet het juiste bedrag. Topicstarter is met 2 personen!

Dat is dan op z'n minst verwarrend, gezien deze informatie over verzamelinkomen:

[quote]Wat wordt met mijn inkomen meegerekend bij de toewijzing van een sociale huurwoning?

Bij het toewijzen van een sociale huurwoning kijkt een woningcorporatie naar het huishoudinkomen van [u]u en uw eventuele partner[/u]. Het gaat om het inkomen dat u heeft in het jaar waarin u het huurcontract tekent. Uitgegaan wordt van het 'verzamelinkomen' zoals de Belastingdienst dat hanteert.

Ik zie op de pagina's van Rijksoverheid over dit onderwerp nergens een onderscheid tussen een- of meerpersoonshuishoudens. Waarmee ik overigens niet zeg dat je ongelijk hebt carola.83.

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2014 om 13:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=nitwitje schreef op zaterdag 21 jun 2014, 12:09]hartelijk dank allemaal. Tijger 1 zegt 35.000 max inkomen en Carola 83 zegt 44.800
Als het inderdaad 35 mille , zoals tijger 1 zegt dan komen we er niet voor in aanmerking , maar als Carola 83 gelijk heeft met 44 dan wel. .Wii hebben we nu nog wel ons huis maar we hebben goede hoop ons huis binnenkort te verkopen . Ik heb een huurwoning gezien die ik leuk vind en in de binnen stad van Hoorn , maar om onze opgespaarde centjes, na 50 jaar full time werken allemaal in een huurwoning te stoppen van meer dan 1000 euro vind ik wat begrotelijk., zeker als je leest hoe de heren van de woningcorporaties de zakken vol stopten.

Niwitje

.

Het inkomen wat ik noem is voor een meerpersoonshuishouden; het bedrag dat tijger1 noemt, is voor een 1-persoonshuishouden.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan bij WOONNET alleen dit vinden.

Lees hier

Daar wordt niet gesproken over één persoon.

En het gaat mij ook niet om het gelijk. De site van de overheid vermeldt een bedrag. Ik mag toch aannemen dat als dat bedrag alleen van toepassing zou zijn voor één persoon er ook een bedrag zou staan voor meer personen.

Dat er andere regels gelden voor urgenten wegens stadsvernieuwing kan ik mij voorstellen, maar dat zijn dan uitzonderingen.

Maar goed, huur al bijna 40 jaar niet meer. Dus als ik het mis heb, prima.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De overheid heeft het over een "huishoudinkomen". Dus mijns inziens logische gesproken van samen.

zoekster
door zoekster - Jun 21, 2014 om 13:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er wordt/werd flink gebekvecht over die Europese regels.

klik HIER

en HIER

Daar zal die onduidelijkheid wel vandaan komen. Woningbouwverenigingen zijn aan het rekken en strekken. Vreemd dat de VVD die motie voor een hogere inkomensgrens niet steunt. Lijkt me ook van belang voor hun achterban.

Het laatste woord is hier waarschijnlijk nog niet over gezegd....

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar in al dat gesteggel gaat het volgens mij nog steeds over het huishoudinkomen.

getty
door getty - Jun 21, 2014 om 14:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gaat om het huishoud inkomen, dus per huishouden maximaal € 34000.
De inkomensafhankelijke huurverhoging is ook berekend op het huishoudinkomen.

zoekster
door zoekster - Jun 21, 2014 om 14:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1 dat denk ik ook. Maar Haaglanden schijnt er zo mee weg te komen...

Ik heb even voor Hoorn gekeken, daar moet je bij Intermaris zijn en als ik het goed begrijp hanteren zij de strenge (gewone?) norm.

Per 1 januari 2011 geldt een nieuwe regeling voor het toewijzen van sociale huurwoningen. Woningen met een huurprijs onder de € 699,48 mogen niet meer worden toegewezen aan huishoudens met een verzamelinkomen van € 34.678,00 of hoger.

Maar voor Purmerend hebben ze weer een uitzondering voor elkaar gekregen met een bepaalde doelgroep ;-)

Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat je snel in aanmerking zou komen voor een sociale huurwoning in de binnenstad. Ik ken Hoorn goed en de binnenstad is enorm populair. Dus er zal wel een flinke wachtlijst zijn.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=getty schreef op zaterdag 21 jun 2014, 14:14]Het gaat om het huishoud inkomen, dus per huishouden maximaal € 34000.
De inkomensafhankelijke huurverhoging is ook berekend op het huishoudinkomen.

Maar daar kan het inkomen wel weer deels of helemaal worden meegeteld, dus dat is geen vergelijk.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het inkomen van kinderen, bedoel ik.

ni
door nitwitje - Jun 21, 2014 om 19:22
69 Antwoorden / 35 Vragen

Tja ik dacht even bij Kassa vragen die weten het vast wel. Ik heb de knuppel wel in het hoenderhok gegooid he? . Maar ik ga uit van de 34.678 en daar en daar komen mijn man en ik niet onder.
Fijne avond allemaal.

Nitwitje

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2014 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u moet ook gelezen hebben dat er uitzonderingen mogelijk zijn, maar helaas ook de andere problemen om iets te krijgen. Succes.

ni
door nitwitje - Jun 21, 2014 om 21:28
69 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 jun 2014, 19:30]Maar u moet ook gelezen hebben dat er uitzonderingen mogelijk zijn, maar helaas ook de andere problemen om iets te krijgen. Succes.

Tiger 1
Mijn dank is groot. Ik weet genoeg en een uitzondering dat zijn wij , mijn man en ik, vast niet.,
Nitwit

target
door target - Jul 8, 2014 om 14:35
297 Antwoorden / 3 Vragen

Je kiest een lastig moment.
Je wilt uit een koophuis gaan huren, terwijl juist men net nu poogt de meeste huurders uit hun huurhuis een koophuis in te jagen met dat zogenaamde scheefhuurdersgedoe.

En dan begin ik nog even niet over de probleemgevallen die niet vrijwillig plotsklaps dakloos zijn geworden en een huurhuis behoeven.