mi
door mij1234 Aug 8, 2012 om 11:05
Geldzaken & recht

Verzoek kinderbijslag ligt stil vanwege vakantie

Vanaf april werkt mijn man in België.
Zijn baas heeft daar kinderbijslag aangevraagd.
Nu heb ik hier de kinderbijslag ingelicht en vanaf mei krijg ik hier geen kinderbijslag meer en heb ik recht op gezinsbijslag vanuit België.
Vanuit België zijn de gegevens bij de SVB nederland aangevraagd begin juni.
Bij navraag in België blijkt dat zij nog steeds op de gegevens wachten(!!)
Dus ik maar contact opgenomen met de SVB en nu blijkt dat de behandelende persoon op vakantie is tot 20 augustus!! dus of ik nog even geduld wil hebben.

Nee dus!!mijn dochter gaat een kappersopleiding volgen en de school wil voor 9 augustus de betaling rond hebben en vanaf 20 augustus moet ik ook een busabonnement gaan betalen.
Ik heb gevraagd of er geen ander collega's zijn die het dossier af kunnen handelen,ik wacht nog op antwoord.

Dit kan toch zomaar niet??

1139 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan dus zomaar wel. Het gaat hier niet om een urgente aanvraag. Het kan dus zijn dat er tijd overheen gaat, zeker in deze periode.

In België zijn ze trouwens ook niet zo snel.

Bron

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mij is het wel urgent! ik heb die centen echt nodig.
Als de supermarkt cassiere op vakantie gaat,zit er toch ook tijdelijk een ander?
Of zouden ze tijdens de vakantie alle winkels maar moeten sluiten.
Bij de SVB zit ze toch ook niet alleen?

België doet iig wel zijn best en moeten nu wachten op antwoord vanuit nederland.
Als ik van de SVB op 26 juni door krijg dat ik vanaf mei recht heb op KB uit België met een berekening erbij,kunnen ze dat toch ook doorsturen naar België !!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

net een telefoontje gehad van een andere medewerker en die ging het dossier nakijken en de papieren vandaag nog naar België sturen,dus het kan blijkbaar toch wel...hij bood ook z'n excuus aan voor degene die mij dat mailtje had gestuurd,das toch nog netjes.

Nu maar afwachten

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien had je daar van te voren eens over moeten nadenken!
Nooit gehoord van sparen? Dan heb je iets achter de hand gehad voor dit soort gevallen! ;-)

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom,
ik denk niet dat mevrouw op jou antwoord zit te wachten

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

dankjewel richard,
jammer dat sommige mensen niets (willen)snappen van andermans situatie....

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een rare vraag, hoe kan je met het geld vd kinderbijslag een kappersopleiding betalen? Wij krijgen met onze 1 jarige dochter, niet eens genoeg om pampers te kopen. dat betreft ben ik met hereistom eens, altijd geld achter de hand houden, voor later.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de medewerker op vakantie is is totaal niet relevant, dan moet iemand anders het afhandelen. De persoon die u aan de telefoon had had dat helemaal niet mogen mededelen en dus als excuus mogen gebruiken. U kunt daar een klacht over indien, dat versnelt de boel wel.

U moet echter contact houden met Belgische instantie, daar bent u immers de aanvrager en niet meer in Nederland. De SVB heeft met wettelijke beslistermijnen te maken, dus de vraag is of er in België ook zo iets bestaat?

Wellicht kunt wel contact opnemen met Bureau voor Belgische Zaken.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, laat maar, had je reactie van woensdag 8 aug 2012, 14:25 over het hoofd gezien.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stofzuigers,
met de kinderbijslag kan ik in ieder geval een gedeelte van de opleiding betalen.
jammer maar ook al zo kortzichtig.

het ging trouwens om het feit of een medewerker je dossier zomaar opzij kan leggen om op vakantie te gaan...nee dus!!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge
ik had al contact met belgië opgenomen,vandaar mijn contact met de SVB in nederland.
Dankjewel voor de informatie,er komt een hoop kijken bij ander werk in het buitenland...al dat geregel allemaal en een hoop geduld moet je ook hebben,helaas.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

stofzuigers schreef op woensdag 8 aug 2012, 19:10: Even een rare vraag, hoe kan je met het geld vd kinderbijslag een kappersopleiding betalen? .

Dat vroeg ik mij ook al af....

Dat wordt op een houtje bijten

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 07:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mij1234 Ja, het is inderdaad veel geregel. Nou ja, je moet je maar bedenken dat het voor de Nederlandse en Belgische kinderbijslag ook lastig is zo'n geval van samenloop van twee regelingen.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op woensdag 8 aug 2012, 19:22: Dat de medewerker op vakantie is is totaal niet relevant, dan moet iemand anders het afhandelen. De persoon die u aan de telefoon had had dat helemaal niet mogen mededelen en dus als excuus mogen gebruiken.

Waar baseer je dat op? Of vind jij dat?

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 08:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik baseer dat op de regels die golden toen ik er werkte. Is weliswaar een behoorlijke tijd geleden, maar omdat het een zinnige regel is neem ik aan dat deze nog steeds van toepassing is.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

in een mailtje stond dat zij(SVB) na haar vakantie(20aug) weer verder ging met het dossier en na een mailtje van mij met de vraag of iemand anders het over kon nemen,belde een ander op om het recht te zetten,hij ging meteen verder met mijn dossier.

is inderdaad niet makkelijk,maar dezelfde brief die ik thuis heb gekregen van het SVB,gaat nu naar België met enkele toevoegingen,dat had toch meteen 26 juni gekund.

opleiding is kostbaar maar wordt in termijnen betaald,de boeken en kleding moet ik in 1x betalen en de koffer+materialen heb ik enige tijd geleden op marktplaats gekocht.

in ieder geval kan mijn dochter al naar school,nu ff afwachten of het op de fiets of met de bus moet...

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

mij1234 schreef op woensdag 8 aug 2012, 23:21:
het ging trouwens om het feit of een medewerker je dossier zomaar opzij kan leggen om op vakantie te gaan...nee dus!!

Ja, dat kan dus wel. De overheid hoeft niet voor elk ambtenaar 24 uur per dag en 7 dagen per week een backup te hebben. De overheid moet wel maatregelen als de afwezigheid voor langere duur is en er geen anderen zijn die die werkzaamheden kunnen uitvoeren.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

mij1234 schreef op woensdag 8 aug 2012, 23:21: @stofzuigers,
met de kinderbijslag kan ik in ieder geval een gedeelte van de opleiding betalen.
jammer maar ook al zo kortzichtig.

het ging trouwens om het feit of een medewerker je dossier zomaar opzij kan leggen om op vakantie te gaan...nee dus!!

Blijkbaar is iedereen die naar jou mondje praat kortzichtig! Diegene die kortzichtig is ben je zelf!
Je weet dat als je kinderen hebt dat die later een opleiding gaan volgen, dus dan is het logisch dat je daarvoor ook spaart en het niet af laat hangen of je wel of niet kinderbijslag krijgt, dan ben je pas kortzichtig en schuif je jou probleem op een ander af!

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op vrijdag 10 aug 2012, 00:14:
mij1234 schreef op woensdag 8 aug 2012, 23:21: @stofzuigers,
met de kinderbijslag kan ik in ieder geval een gedeelte van de opleiding betalen.
jammer maar ook al zo kortzichtig.

het ging trouwens om het feit of een medewerker je dossier zomaar opzij kan leggen om op vakantie te gaan...nee dus!!

Blijkbaar is iedereen die naar jou mondje praat kortzichtig! Diegene die kortzichtig is ben je zelf!
Je weet dat als je kinderen hebt dat die later een opleiding gaan volgen, dus dan is het logisch dat je daarvoor ook spaart en het niet af laat hangen of je wel of niet kinderbijslag krijgt, dan ben je pas kortzichtig en schuif je jou probleem op een ander af!

Daarbij komt ook nog dat de hoogte van de kinderbijslag ten alle tijde door de overheid kan worden verandert en dus sowieso geen gegarandeerde inkomsten zijn op basis waarvan je verplichtingen kunt aangaan. In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, maar in deze tijden van overheidstekorten kan je van alles verwachten.