sy
door sylviabouwmans Jan 4, 2012 om 17:14
Geldzaken & recht

Vingerafdruk als toegang

De sportschool waar ik bij aangesloten ben wil ineens werken met een vingerafdruk als toegang. Ik laat liever niet zomaar overal mijn vingerafdruk achter. In hoeverre kan / mag ik dit weigeren? Mag de sportschool zomaar overstappen van een pasje naar een vingerafdruk?

12186 17 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 4, 2012 om 17:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Die vingerafdruk laat je al achter op alles wat je daar aanraakt ;-)

Maar ja, dat mag, als je dat weigert kom je er niet meer in............
Dus keus is aan jou.
Het is wel een wijziging van de voorwaarden dus zou je kostenloos moeten kunnen opzeggen met ingang van deze wijziging.

Mijn werkgever had ook ineens besloten tot een vingerscanner aan de deur om binnen te kunnen komen,
dat was moeilijk weigeren als je binnen moet zien te komen om je werk te doen.........

Dit soort manier van identificatie zal in de toekomst nog wel veel vaker voor gaan komen ook verwacht ik.

th
door theo sprong - Jan 5, 2012 om 12:16
27 Antwoorden / 9 Vragen

dat maakt niks uit !! ik zou het wel toelaten . het gebeurt ook bij de videoland . ik heb het ook gedaan , en vingerafdruk kunnen ze toch niet namaken . en op de paspoort moet het ook

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2012 om 12:22
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zie het zo: een pasje o.i.d. kan je vergeten mee te nemen, je vingers heb je altijd bij je, tenzij je met vuurwerk hebt gestunt.

natuurmens
door natuurmens - Jan 6, 2012 om 10:31
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ja het mag, maar daar hoort wel een sleutel overeenkomst bij. Daarin hoort te staan dat je vingerafdruk alleen gebruikt mag worden als toegang. Hetzelfde geld als je een sleutel aan iemand uitleent voor tijdelijk gebruik. Let wel dat de sleutel overeenkomst getekend dient te worden beiden keren bij afgeven en het wissen door u zelf.

ma
door maron - Jan 6, 2012 om 10:54
31 Antwoorden / 8 Vragen

kun je na beeindiging dan ook je vingerafdruk/gegevens terug vragen?

pe
door petrov_1 - Jan 6, 2012 om 10:57
42 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, mooi, we hadden toch ooit een duur betaalde overheidsdienaar die de privacy van de burger zou bewaken??? je hoort geen ruk meer van.

an
door ankhor - Jan 6, 2012 om 10:59
122 Antwoorden / 0 Vragen

@theo sprong, ik denk dat je vingerafdruk heel goed na te maken is, dat is namelijk
het trucje wat criminelen gebruikten op schiphol, waar er een aparte poort was
voor europese vluchten waar zakenlui dus met hun vingerafdruk doorheen konden,
die criminelen hadden dus een rubberen overschuif over hun vinger en het apparaat registreerde dus iemand anders. Dus, je vingerafdruk is zeker na te maken. Of iemand de moeite neemt is weer een tweede in dit geval ;o)
En inderdaad, bij paspoort en IDkaart moet dit tegenwoordig ook, ik heb dus een dag voordat dit inging een nieuwe gehaald. Ben ik nog even wat meer Big Brother Free.

th
door theo sprong - Jan 6, 2012 om 11:30
27 Antwoorden / 9 Vragen

het is best wel goed . een vingerafdruk kan niet nagemaakt worden, en een pasje kunnen de crimninelen ook namaken !!! net zoals een sleutel die leen je toch nooit uit aan iemand . dat is stom als je dat doet .

audb
door audb - Jan 6, 2012 om 11:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Voor het afnemen en mogen gebruiken moet er vooraf toestemming worden gevraag en goedkeuring zijn geweest door de College bescherming persoonsgegevens : http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx

Is dit niet gebeurt dan kan daarover een klacht worden ingediend via de site.

Wat id-kaarten betreft is het onzin om je vingerafdrukken niet te willen geven.
Justitie mag er niets mee doen en de gegevens zijn ook niet zondermeer uit te lezen.
En criminelen die je vingerafdrukken gebruiken, daarvoor is meer nodig dan een vingerafdruk van bv een glas.
Jaren geleden is dat al eens gedemonstreerd in een tv programma je moet namelijk fysieke contact maken met een vinger om een vingerafdruk te nemen daar ook een diepte patroon moet worden afgenomen.

ti
door timfelix - Jan 6, 2012 om 15:14
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=theo sprong schreef op vrijdag 6 jan 2012, 11:30]het is best wel goed . een vingerafdruk kan niet nagemaakt worden, en een pasje kunnen de crimninelen ook namaken !!! net zoals een sleutel die leen je toch nooit uit aan iemand . dat is stom als je dat doet .

In tegendeel. Een vingerafdruk is vrij makkelijk na te maken, vooral als je gebruik maakt van (goedkopere) optische scanners. Het is zelfs zo erg dat je met een kopietje van een vingerafdruk al sommige poortjes kunt misleiden.

Overigens zijn de vingerscan poorten voor Privium members op Schiphol vervangen door irisscan apparaten, die zijn wel heel veilig.

Maar om even op de vraag terug te komen, ja het mag en ik zou er geen groot probleem van maken. We worden een beetje paranoide over onze persoonsgegevens tegenwoordig, ik denk dat je daar niet al te zwaar aan moet tillen. Ga maar na hoeveel DNA, wat nog wel een stukje persoonlijker is dan je vingerafdruk, je verliest elke dag. Als je je daar zorgen om gaat maken is je leven ook niet leuk meer.

ma
door mahonie - Jan 6, 2012 om 20:00
11 Antwoorden / 2 Vragen

Met alle respect daarvoor, maar het heeft zo weinig zin hier een heleboel persoonlijke meningen te ontvangen. Het lijkt me beter te googlen naar 'Rijksoverheid' en als onderwerp 'Persoonsgevens' aan te klikken voor algemene info over de wettelijke bescherming. Daarnaast kun je het beste kijken op de site van de Commissie bescherming persoonsgegevens (http://www.cbpweb.nl/) voor de concrete invulling van wat wel en niet mag.
Succes.

dobby
door dobby - Jan 6, 2012 om 20:53
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=timfelix schreef op vrijdag 6 jan 2012, 15:14][quote=theo sprong schreef op vrijdag 6 jan 2012, 11:30]het is best wel goed . een vingerafdruk kan niet nagemaakt worden, en een pasje kunnen de crimninelen ook namaken !!! net zoals een sleutel die leen je toch nooit uit aan iemand . dat is stom als je dat doet .

In tegendeel. Een vingerafdruk is vrij makkelijk na te maken, vooral als je gebruik maakt van (goedkopere) optische scanners. Het is zelfs zo erg dat je met een kopietje van een vingerafdruk al sommige poortjes kunt misleiden. Tsja.. het al dan niet namaakbaar zijn.. ligt voor een deel ook aan de gebruikte scanners..

Bijvoorbeeld: de allereerste budget scanners waren (voor het verhaal even wat kort door de bocht) een glasplaat met daar een CCD onder.. je legt je vinger er op, die werd in 1 keer gescand ("foto") en klaar. Dat er een keurige complete fingerprint op de plaat achterbleef, (en ook perfect te oogsten was en te reproduceren - voor dezelfde techniek...) ach... *detail*.

Toen de tweede generatie: een smalle array scanner ("een streepje") waar je je vinger over moest bewegen..

Daarna: een scanner met een (IR) temp sensor erin.. ok - triviaal, maar toch... weer een stukje beter.

Nu scannen ze ook op "beweging" (ook IR).. en dat zal heus nog wel verder gaan (en inmiddels al verder geevolueerd zijn!).. dat een gegeven iets theoretsch goed werkt/kan werken wil niet zeggen dat alle implementaties altijd even goed zijn.. en zeker de eerdere (of goedkopere) implementaties..

blok
door blok - Jan 7, 2012 om 16:09
79 Antwoorden / 8 Vragen

wat is te maken = ook te kraken.
ik heb niet de illusie dat er ook maar één systeem veilig is.

dobby
door dobby - Jan 7, 2012 om 16:47
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=blok schreef op zaterdag 7 jan 2012, 16:09]wat is te maken = ook te kraken.
ik heb niet de illusie dat er ook maar één systeem veilig is.
Define *veilig* ...

Het is altijd een compromis tussen aan de ene kant de beveiliging, en aan de andere kant de enduser.. (dan wel theorie vs praktijk, mogelijkheden vs. werkbaarheid).

Met zo weinig mogeljk last/overhead/moeite moet een zo groot mogelijke "veiligheid"/uniekheid/identificeerbaarheid/herleidbaarheid gerealiseerd worden..

Maar ben wel met je eens - 100% zekerheid is niet zonder meer, binnen "redelijke" grenzen onder alle omstandigheden te garanderen ,,,

marijke77
door marijke77 - Jan 7, 2012 om 21:50
158 Antwoorden / 3 Vragen

Wat maak je jezelf toch druk, overal waar je ook maar iets aanraak met je vingers blijven je vingerafdrukken achter, alleen jij kunt met jou vingerafdruk dan binnen komen en niemand anders ze kunnen hem ook niet misbruiken tenzij ze je vinger afhakken en die ook meenemen.

pauls0
door pauls0 - Jan 8, 2012 om 03:40
149 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn genoeg sportscholen die niet met vingerafdrukken werken, dus de keuze ligt bij u.

Ik lees dat niemand problemen in zien, en allemaal normaal vinden, dat overal prive-gevoelige gegevens worden opgeslagen. Ik heb wel zo mijn bezwaren, maar goed wie ben ik... In ieder geval bij deze sportschool ben ik al bijvoorbaat crimineel.. Wekt wel veel vertrouwen bij haar klanten..

Ik weet niet of met bescherming van privacy regels dit zomaar mag? Het is een inbreuk op de privacy, volgens mij mogen sommige overheden dit onder strikte voorwaarden uitvoeren.. Maar ik ben geen jurist, en heb de kennis niet mijn macht..

tucker
door tucker - Jan 10, 2012 om 10:54
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie het probleem niet, tenzij je een internationaal gezocht terrorist o.i.d. bent. Je laat dagelijks duizenden keren je vingerafdrukken achter zonder je daar om te bekommeren, dus die ene keer extra kan er ook nog wel bij. Ik vind het een topidee, zouden ze overal moeten doen: lekker snel, geen gedoe meer met verloren of vergeten sleutels en pasjes. Ik ben helemaal voor!