bobmalooga
door bobmalooga Nov 5, 2012 om 20:09
Geldzaken & recht

Voorlopige teruggaaf

Ik kreeg onlangs van de belastingdienst een merkwaardige brief, hierin staat;

"Voor 2013 is een aantal regels in de belastingwetgeving veranderd. Wij kunnen daardoor niet goed inschatten welke gevolgen dit heeft voor uw belastbaar inkomen over 2013.

Op basis van uw aanvraag kunnen wij u een juiste voorlopige aanslag sturen."

Met andere woorden de belastingregels zijn verandert, de belastingdienst weet niet wat precies, maar ik als belastingbetaler moet dan de belastingdienst gaan vertellen hoe het wel zit. Leuker kunnen ze het niet maken.

Zijn er meer mensen die deze brief hebben ontvangen en wat moet ik met deze brief? Ik heb geen zin om achteraf weer een groot bedrag terug te betalen.

3723 11 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 5, 2012 om 20:43
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Er worden je inschattingsproblemen bij de BD medegedeeld en daarom wordt er schriftelijk toegelicht dat er allereerst een voorlopige aanslag naar je verstuurd zal worden. Dat betekent dat er netjes gezegd nog iets kan veranderen als men meer helderheid heeft. Goed voor je om te weten.

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2012 om 21:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@zwemmer, men krijgt toch altijd eerst een voorlopige aanslag? Tenminste, ik betaal al jarenlang belasting (wie niet) en heb nog nooit een definitieve aanslag in één keer gehad.

@bobmalooga, hieruit kunt u lezen dat ik (gelukkig) nog niet zo'n brief heb ontvangen, maar u schrijft dat het gaat over voorlopige teruggaaf. Inderdaad vreemd.

bobmalooga
door bobmalooga - Nov 5, 2012 om 21:10
229 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Zwemmer, in dezelfde brief vragen ze me om zelf informatie aan te leveren en een aanvraag voor voorlopige teruggaaf te doen. Maar daar gaat natuurlijk geen nieuwe informatie in staan die ze nog niet hadden.

Dit lijkt me dan ook een zinloze exercitie waar ik niets van begrijp. Verwarring zaait het wel.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 5, 2012 om 21:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Inderdaad in 2013 zijn er andere regels in de belasting, maar dat u geen voorlopige aanslag krijgt heeft er mee te maken dat zij het eerst nog moeten uitwerken voordat u de vooruit betaling van 2013 kan gaan betalen. U houd dus langer het geld in u bezit.

zwemmer
door zwemmer - Nov 5, 2012 om 21:31
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Vraag het anders eens bij de BD zelf na, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende weg. Wat is het probleem? Even bellen en je hoort de uitleg.

sw
door swat1500 - Nov 6, 2012 om 16:26
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat TS sterk wisselende inkomsten heeft. De BD kan daardoor zelf geen inschatting maken op de inkomsten die TS in 2013 zal gaan genieten.

Wellicht werkt TS als zzp-er op basis van contracten die voor bepaalde in tijd gelimiteerde projecten worden afgesloten.

Cookies
door Cookies - Nov 7, 2012 om 07:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tienduizenden Nederlanders moeten de komende weken voor het eerst sinds jaren weer een voorlopige aanslag aanvragen bij de fiscus. Wie weigert, kan fluiten naar zijn maandelijkse teruggave in 2013.

Dit blijkt uit een brief die de fiscus heeft gestuurd aan 24.000 belastingplichtigen, bij wie eerder grote verschillen in de teruggave zijn gesignaleerd.
In het schrijven staat het verzoek om voor 2013 zelf een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen. De fiscus wil zo voorkomen dat deze mensen in 2014 onverwacht een groot bedrag moeten terugbetalen.
Nederlanders kunnen met een voorlopige aanslag alvast geld van de fiscus krijgen, dat normaal gesproken pas later wordt uitbetaald.
Doorgaans wordt een voorlopige aanslag na een keer aanvragen elk jaar automatisch verlengd.

Bron: Telegraaf

bobmalooga
door bobmalooga - Nov 7, 2012 om 08:17
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 7 nov 2012, 07:32]Tienduizenden Nederlanders moeten de komende weken voor het eerst sinds jaren weer een voorlopige aanslag aanvragen bij de fiscus. Wie weigert, kan fluiten naar zijn maandelijkse teruggave in 2013.

Dit blijkt uit een brief die de fiscus heeft gestuurd aan 24.000 belastingplichtigen, bij wie eerder grote verschillen in de teruggave zijn gesignaleerd.
In het schrijven staat het verzoek om voor 2013 zelf een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen. De fiscus wil zo voorkomen dat deze mensen in 2014 onverwacht een groot bedrag moeten terugbetalen.
Nederlanders kunnen met een voorlopige aanslag alvast geld van de fiscus krijgen, dat normaal gesproken pas later wordt uitbetaald.
Doorgaans wordt een voorlopige aanslag na een keer aanvragen elk jaar automatisch verlengd.

Bron: Telegraaf

Ik had al sterk het idee dat ik niet de enige was. Bedankt voor deze quote!

poltol
door poltol - Nov 7, 2012 om 14:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Nog een artikel.

staat op NU

Vr.gr. poltol

tenormin
door tenormin - Nov 7, 2012 om 14:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 7 nov 2012, 14:16]Hallo,

Nog een artikel.

staat op NU

Vr.gr. poltol

Hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken om weer een onplezierig bericht van de belasting te krijgen, als het maar 24.000 mensen betreft. Dit uit het oogpunt bezien van het aantal belastingbetalers die Nederland heeft.

moeder56
door moeder56 - Nov 7, 2012 om 14:51
483 Antwoorden / 2 Vragen

Om te voorkomen dat mensen voor ,,nare verrassingen'' komen te staan, moeten 24.000 mensen voor het eerst sinds lange tijd van de Belastingdienst weer een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aanvragen. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft dat woensdag bevestigd.

Verschil terugbetalen
Met actie wil de Belastingdienst voorkomen dat deze groep volgend jaar plotseling een groot bedrag aan de fiscus moet terugbetalen. Het gaat om belastingplichtigen van wie de afgelopen jaren het reële inkomen steeds sterk verschilde van het inkomen dat voor de voorlopige teruggaaf was opgegeven. Het opgegeven inkomen bleek in veel gevallen lager dan het echte inkomen.

Aanpassing belastingwet
Ook een groep van 40.000 mensen die via een voorlopige aanslag alvast geld afdragen aan de fiscus zijn benaderd. Ook zij zullen bij de definitieve aanslag vermoedelijk meer moeten betalen. Dat komt omdat de belastingwet volgend jaar wordt aangepast. Hierdoor kan het bedrag dat mensen bij de definitieve aanslag moeten betalen flink oplopen.

'Service'
Beide groepen zijn geselecteerd omdat juist zij een grote kans lopen achteraf meer te moeten betalen. Om te voorkomen dat ze hierdoor worden verrast, heeft de fiscus ze nu al aangeschreven. Het is service, aldus de woordvoerder. Het gaat om een relatief klein aantal belastingplichtigen; de Belastingdienst verwerkt jaarlijks ongeveer 4 miljoen voorlopige aanslagen.

Aanvraag indienen
Mensen die de aanvraag voor 2013 nu niet opnieuw indienen, krijgen geen geld terug. Ze kunnen echter op een later tijdstip altijd nog een aanvraag voor een voorlopige teruggaaf indienen.

ANP