fa
door famboermann Jun 6, 2010 om 21:26
Geldzaken & recht

Vraagje erfrecht

Hallo,ik heb een vraagje.
De moeder van mijn vrouw is ongeveer 10 jaar geleden overleden.Ze was getrouwd en haar man heeft dus alles geerfd.Nu is de oma van mijn vrouw overleden en vroegen wij ons af wie nu recht heeft op de erfenis van oma?De kinderen van mijn overleden schoonmoeder of haar man.
Er is geen testament.
Weet iemand hoe dat precies zit?

5169 14 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Jun 6, 2010 om 23:23
483 Antwoorden / 2 Vragen

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2010 om 08:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je schoonmoeder 10 jaar geleden is overleden, is het niet dus zo dat je schoonvader alles geërfd heeft. Dat kan alleen het geval zijn als je schoonmoeder een testament had waarin een zogenaamde ouderlijke boedelverdeling was opgenomen. Ik hoop dan ook dat er destijds een notaris ingeschakeld is om een verklaring van erfrecht op te stellen en een en ander vast te laten leggen.

Maar dit is overigens niet van belang voor het antwoord op je vraag. In dit geval zal de plaatsvervulling gaan werken. Dat betekent dat de kinderen van je schoonmoeder in de plaats van je schoonmoeder van oma erven. Praktisch gezien: de kleinkinderen erven dan tezamen het deel dat hun moeder geërfd zou hebben. Overigens zal een notaris je dit antwoord ook geven. Die zul je moeten inschakelen om bijvoorbeeld een bankrekening op te kunnen heffen en eventuele verzekeringen tot uitkering te laten komen.

moeder56
door moeder56 - Jun 7, 2010 om 08:40
483 Antwoorden / 2 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2010 om 08:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Moeder56,
Dat is hetzelfde als wanneer een timmerman wijst naar de zaag en een stapel planken en meent dat jij daar dan wel even een kast van kunt maken. En daarbij komt ook nog dat het lezen van een wettekst iets anders is dan weten wat er staat. Je moet ook nog rekening houden met rechtsspraak en literatuur. De wet is niet altijd zo duidelijk als het lijkt.

[edit - off-topic- de redactie]

moeder56
door moeder56 - Jun 7, 2010 om 09:05
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 7 jun 2010, 08:51]Moeder56,
Dat is hetzelfde als wanneer een timmerman wijst naar de zaag en een stapel planken en meent dat jij daar dan wel even een kast van kunt maken. En daarbij komt ook nog dat het lezen van een wettekst iets anders is dan weten wat er staat. Je moet ook nog rekening houden met rechtsspraak en literatuur. De wet is niet altijd zo duidelijk als het lijkt.

En als het je niet aanstaat: niets weerhoudt je er van om er mee te stoppen.

Met jouw mening kan ik leven, dat staat je vrij.
[edit - off-topic - de redactie]

jansje
door jansje - Jun 7, 2010 om 14:22
131 Antwoorden / 14 Vragen

je kan naar een notaris bellen, eerste 10 of 15 minuten kan u gewoon telefonisch vragen stellen

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2010 om 14:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Jansje,
Mag de notaris dat nog zelf bepalen? Er is bedrijfseconomisch niets op tegen om meteen kosten in rekening te brengen.

Als je een schilder vraagt even voor te doen hoe je een voordeur moet schilderen en je gaat zelf de achterdeur schilderen, moet je ook betalen voor het schilderwerk.

th
door themummy - Jun 7, 2010 om 15:17
10 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb geen antwoord voor u, maar wel een verwijzing. Ik werd door het juridisch loket gewezen op de notaris telefoon 0900 3469393. Zij beantwoorden gratis uw vraag.

Succes.

Met vriendelijke groet,

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2010 om 15:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Themummy,
Het antwoord is al gegeven, namelijk plaatsvervulling en dus erven de kinderen van schoonmoeder.

En overigens bedragen de kosten voor het bellen met de notaristelefoon € 0.25 per minuut. Dat is dus geen kostenloze beantwoording van de vraag.

soepkiep
door soepkiep - Jun 7, 2010 om 15:56
529 Antwoorden / 75 Vragen

de moeder van u vrouw is overleden
de vader erft dit
nu is de moeder van u schoen moeder overleden
zeg maar oma
de eigen kinderen van oma krijgen ieder hun deel
omdat u schoon moeder dood is krijgt u schoon vader niets
maar wel zijn kinderen krijgen hun deel
stel oma had 4 kinderen
dat 4e deel wordt verdeelt dan over de kinderen van haar over leden dochter

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2010 om 17:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Soepkiep,
Ik snap wat je wilt zeggen (denk ik), maar de kinderen van schoonvader hoeven niet de kinderen van de vooroverleden schoonmoeder te zijn.

Ook je openingsconclusie deel ik niet. Schoonmoeder is zo'n 10 jaar geleden overleden. Was er dan geen testament, dan zijn de echtgenoot en de kinderen gezamenlijk erfgenaam. Aangezien er toen nog geen zogenaamde wettelijke verdeling bestond, zijn de kinderen ook mede-eigenaar geworden van alle goederen. Onder het huidige erfrecht zijn nog steeds de langstlevende en de kinderen erfgenaam, maar wordt de langstlevende eigenaar van alle goederen en krijgen de kinderen een niet direct opeisbare vordering ter grootte van hun erfdeel.

dw
door dwergkeesjes - Jun 7, 2010 om 18:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

dat hebben wij ook meegemaakt.
oma z,n erfdeel gaat naar u vrouw,dus niet naar haar vader.
het gaat eigenlijk altijd naar de familie toe de erfdeel.
schoon familie delen dan niet mee in de erfdeel.

soepkiep
door soepkiep - Jun 7, 2010 om 19:40
529 Antwoorden / 75 Vragen

ja dat bedoelde ik ook te zeggen
wij hebben dit ook zo mee gemaakt

soepkiep
door soepkiep - Jun 7, 2010 om 19:44
529 Antwoorden / 75 Vragen

de moeder van u vrouw is overleden
dit moest zijn de moeder van jou schoon moeder