La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 15:44
Geldzaken & recht

Vroegpensioen en ioaw

Ik ontvang een ioaw uitkering. Nu krijg ik binnenkort een deel van het vroegpensioen van mijn ex-partner. Ik begrijp dat dat bedrag gekort wordt op de ioaw uitkering. Het vroegpensioen ontvang ik bruto. Daar gaat dus een deel belasting vanaf. Ik wil graag weten of de ioaw gekort wordt met het bruto- of netto bedrag. Als het namelijk het bruto bedrag is kom ik onder het bestaansminimum. Of is dat bestaansminimum altijd gegarandeerd? Behoud ik dat sowieso?

3455 6 Rapporteer

getty
door getty - Jan 9, 2021 om 15:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dit moet wel inderdaad. Maar heeft u de vraag al aan de gemeente te voorgelegd?

La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 16:07
Antwoorden / 2 Vragen

Dat ga ik doen. Dank je wel. Heb het pas gehoord van het vroegpensioen. Moet dus even wachten tot maandag.

panter22
door panter22 - Jan 9, 2021 om 16:04
6599 Antwoorden / Vragen

Zo snel mogelijk doorgeven aan de gemeente. Dan zul je een kopie van de brieven die je gekregen hebt van het vroegpensioen moeten opsturen naar de gemeente. Ioaw is een uitkering op bijstandsnivo. Minder zul je niet krijgen.

La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 16:06
Antwoorden / 2 Vragen

Dat stelt me al gerust. Zo gauw ik de papieren in huis heb ga ik contact op nemen met de gemeente. Dank je.

panter22
door panter22 Jan 10, 2021 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Wordt het maandbedrag IOAW met vroegpensioen wel iets lager dan dat je normaal zou krijgen met alleen IOAW, dan wordt dit rechtgetrokken met het vakantiegeld. . Vraag aan je bijstandsconsulent hoe het precies zit,

va
door vanlotjegetikt - Jan 9, 2021 om 16:33
809 Antwoorden / Vragen

Is er geen mogelijkheid om dit pensioen later in te laten gaan, dan wordt uw IOAW  niet gekort.
Er wordt sinds vorig jaar deze mogelijkheid aangeboden.

La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 17:25
Antwoorden / 2 Vragen

Ik geloof dat dat niet kan als het om prepensioen van een ex partner gaat.
Zal er eens achteraan gaan. Dank je wel

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2021 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard wordt het brutobedrag gekort, maar daardoor betaalt u weer minder belasting op uw IOAW uitkering.

Maar lees ook dit.

https://www.hr-kiosk.nl/vraagbaak/mag-ik-mijn-prepensioen-uitstellen-als-ik-een-ioaw

La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 17:26
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je voor de reactie.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2021 om 16:52
11602 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een uitkering op bijstand nivo heeft zal 'de bijstand' elke andere inkomstenbron ook zien als een reden om die uitkering te verlagen/beeindigen. U dient asap de bijstand te informeren. Een buur van mij kreeg € 100 van de belasting terug, die werd mooi weer ingehouden op de bijstand ...........

La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 17:25
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je voor de reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 9, 2021 om 17:28
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend deze https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaw-uitkering en doe hoe dan ook navraag/maak melding om problemen te voorkomen zoals nu aan de orde met een bijstandsgerechtigde waarvpor de moeder deels boodschappen leverde.

La
door Laura 1 Jan 9, 2021 om 17:29
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je

ro
door ronny530 - Jan 10, 2021 om 09:31
2810 Antwoorden / 41 Vragen

Het pensioenfonds draagt de belasting af en keert het netto bedrag uit dat vervolgens ingehouden wordt op uw uitkering. Het is dus niet zo dat het bruto bedrag ingehouden wordt want dan zou u dubbel inkomstenbelasting betalen. U kunt het vroegpensioen niet utstellen omdat u eigenlijk meelift op het pensioen van uw ex partner die de keuze heeft gemaakt om dat pensioen te gaan ontvangen. Het is wel zaak dat u wijzigingen direct doorgeeft want gemeentes hebben nog steeds de opdracht om kleine fouten keihard af te straffen.

La
door Laura 1 Jan 10, 2021 om 09:36
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor deze duidelijke informatie. Als het zover is ga ik dat meteen regelen.

ro
door ronny530 Jan 10, 2021 om 11:06
2810 Antwoorden / 41 Vragen

Het voordeel dat u heeft is dat u de inkomsten uit dat pensioen maar éénmalig hoeft door te geven en niet elke maand zoals bij een bijstandsuitkering wel het geval is. Het nadeel is wel dat u er niets beter van wordt want het bedrag wordt van de uitkering ingehouden. In de tweede kamer wordt al gediscusieerd om de regels te versoepelen maar vooralsnog schiet u er niets mee op.

va
door vanlotjegetikt Jan 10, 2021 om 11:31
809 Antwoorden / Vragen

Ronny530
Pensioenen worden geindexeerd, dus dat moet elk jaar/half jaar worden gemeld en de Gemeente dmv een wijzigingsformulier..

ro
door ronny530 Jan 10, 2021 om 12:21
2810 Antwoorden / 41 Vragen

Dat klopt maar het maandelijks invullen van de inkomsten brief vervalt wel. Gemeenten versturen om de zoveel tijd wel een mutatieformulier aan bijstandsgerechtigden en aan de hand van dat formulier kunnen wijzigingen qua inkomsten doorgegeven worden en als die wijzigingen er niet zijn wordt de uitkering voortgezet zoals die was. Al met al is het ontvangen van een bijstandsuitkering niet zo simpel als men wel denkt omdat het invullen van formulieren voor menigeen niet makkelijk is en elke fout keihard wordt gestraft en iedereen die een fout heeft gemaakt als fraudeur wordt bestempeld.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2021 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk wordt het brutobedrag van het pensioen ingehouden op de IOAW uitkering. Men betaalt daardoordoor niet dubbel belasting. Over de IOAW wordt dan minder belasting afgedragen, zodat samen netto het bedrag san elkaar gelijk is.