mc
door mcg Dec 29, 2016 om 00:53
Geldzaken & recht

VVE en inboedel wijzen al een jaar naar elkaar, helemaal hopeloos

Alvast bedankt voor de tijd te nemen voor het lezen en reageren! Waardeer het zeer!

Wij hebben vorig jaar september ons eerste appartementje gekocht wat onder een VVE valt.

In het appartement is de slaapgedeelte beneden en de woonkamer/keuken boven.

1. In Januari op een zaterdag werden wij wakker met een lekkage boven onze slaapbank (hebben een half jaar boven geslapen ivm vervanging radiatoren in slaapkamer door VVE). Wat bleek, de ruimte bovenons is het ketelhuis/CV ruimte. Zeer vervelend aangezien wij daardoor ergens anders moesten verblijven en onze nieuwe slaapbank en kleed drijfnat is geworden. Wij hebben toen meteen contact opgenomen met onze VVE die na 2 dagen aan gaf dat het probleem opgelost zou zijn.

2. Een maand later was het weer zo ver, wakker worden met druppels uit het plafond. Wij hebben meteen de VVE gebeld waardoor er 2 controleurs'/handige mannetjes werden gestuurd en er werd geconstateerd dat het aan de boilers lag in het ketelhuis boven onze woonkamer. De leidingen waren niet aangesloten op de afvoer waardoor als de boilers overliepen het water op de grond kwam en door de grond zakte naar onze woonkamer! 2 controleurs' van de VVE hebben toen mondeling verteld een tussentijdse oplossing gemaakt te hebben en hebben dit wederom aangegeven aan hun baas dat het gemaakt moest worden. Dit mochten ze niet doen aangezien er een echte monteur moest komen.

3. Echter is dit niet gebeurd, in mei was het weer raak! Aangezien wij toen eindelijk in de slaapkamer sliepen merkte wij de lekkage niet optijd op en is heel de woonkamer wederom nat geworden. Weer bellen weer de 2 controleurs. Nadat de 2 controleurs weer kwamen kijken vertelde ze ons dat het nogsteeds niet was gemaakt ondanks dat we het meerdere keren hebben aangegeven. Ze vertelde ons zelfs dat er wel een monteur was gekomen maar deze dacht dat de tussentijdse oplossing het probleem was dus hij had die weg gehaald waardoor het weer is gaan lekken op de grond. Wat waar is weten we natuurlijk niet. Weer hebben we melding gemaakt bij de VVE. Onze bank begon toen al een beetje zuur te ruiken.

4. De 4de keer lekkage in onze woonkamer was begin juni, alles wederom nat met een enorme vieze zure geur. Ik heb 's ochtends meteen naar de VVE gebeld die aangaf iemand te sturen. In de namiddag lekte het nogsteeds en heb ik contact gezocht met de 2 controleurs, bleek dat de VVE hun nog helemaal niet had gecontact.. Zit je dan de gehele dag hopeloos in een stinkende lekkende woonkamer. Blijkbaar was het geduld ook op van de controleurs en hebben ze die dag goedkeuring gehad van de VVE om zelf de pijpen aan te leggen.

Door de 4 lekkages zijn onze meubels (bank en kleed) enorm zuur gaan ruiken en hebben we gele vlekken in het plafond. We hebben meerdere dingen geprobeerd om de geur eruit te krijgen maar dit is helaas niet te doen. Ik heb de VVE gebeld dat dit een schade is die door hun voorkomen kon worden als ze het meteen hadden gemaakt met een paar buizen aanleggen en ik mijn nieuwe bank en kleed vergoed wil hebben (600,-) en verf vergoed wil hebben om het plafond opnieuw te witten (nogsteeds gehele vlekken).

Wie moet het nou vergoeden?:

De VVE wijst al een half jaar naar onze inboedelverzekering en antwoord amper op mailtjes en wimpelt ons al helemaal af per telefoon 'we nemen nog contact met u op'... not. Onze inboedelverzekering geeft aan dat dit een schade is die voorkomen kon worden en de VVE in gebreken is gebleven dus dat hun het niet vergoeden. Ik heb van beide partijen dit via de mail zwart wit. Nu heb ik ook een maand geleden de verzekering van de VVE zelf gemaild maar deze antwoord niet terug.

Wat nu?! Het is misschien niet veel geld maar voor ons wel helaas.

De VVE geeft aan geen geld in de pot te hebben aangezien ze het gebouw 2 jaar geleden hebben overgenomen met veel schuld dus dat deze eerst moet worden afbetaald.
- Ik heb de VVE voorstelt een half jaar geen service kosten te betalen zodat wij nieuwe meubels kunnen kopen, word hopeloos van de zure lucht.
Kan ik de service kosten een half jaar niet betalen of krijg ik dan problemen?
- Ik heb de VVE en de inboedelverzekering aangegeven dat ik er klaar mee ben dus ga aankaarten ergens anders. Beide geven geen krimp.

Alvast bedankt!

Niet van belang denk ik maar ook vervelend en misschien goed omt te weten hoe het zit met deze VVE:
We meer problemen met de VVE maar dit komt door achterstallig onderhoud van de vorige VVE, zoals:
- We kunnen door het hout van onze kozijnen heen prikken, helemaal verrot en dus extra stoken in de winter. Sommige buren kunnen zelf naar buiten kijken. Onze VVE geeft aan eerst schulden te moeten afbetalen van de vorige VVE en dat dan pas nieuwe kozijnen geplaatst kunnen worden.

- De glazen achterdeur van het gebouw is al een jaar stuk, iedereen heeft 50,- euro extra gestort om deze deur te laten maken maar dit is nogsteeds een houten plaat. Onder de eerste verdieping zit een bakkerij en groenteman waarvan de plafonds zijn doorgezakt, de VVE geeft aan dat de 50,- hiernaartoe is gegaan maar de winkels zeggen tegen ons dat ze alles zelf hebben moeten betalen om te maken..

- De voordeur van ons appartement is helemaal krom wij zijn er in het begin achtergekomen dat deze is ingetrapt door de politie aangezien er drugs werd gehouden in ons appartement..  Wij hebben in het begin aangegeven dat de VVE de voordeur nog moest vervangen aangezien dit in dezelfde stijl moet blijven als de rest van het gebouw (volgens hun). De VVE gaf aan dat wij zelf de deur moesten vervangen maar wel bij een bepaalde deurbedrijf.. die goudgeld kost. We hebben het nu maar opgelost met geen deurkruk, wrikken en inbraakstrips.
- De mensen op de 1ste etage hebben tuintjes op een garagedek waarvan de omheinde hekjes helemaal uit elkaar zijn gevallen, de helft mist, gaten hebben en opnieuw geverfd moet worden. In februari werd dit aangekaart bij een vergadering met de VVE maar toen werd er gezegd dat het dezelfde stijl moest blijven dus dat er niets mocht gebeuren of iedereen moet zijn hekwerk aanpassen. Er zitten altijd mensen tussen die kapotte hekjes niet uitmaken of hier het geld niet voor hebben. Want dit betaald de VVE wederom niet.

.. Het lijkt nu een krot appartement door dit verhaal maar we zijn meer dingen tegen gekomen die we allemaal hebben opgeknapt en we wonen er met plezier maar een blijvende zure lucht in ons woonwerk kamer word ik toch wel erg triest, boos, hopeloos..

Dus vragen:
- Wat nu met vergoeding?
- Ik vraag mij ook af of het misschien raar is om de gemeente te contacten over het gehele gebouw? Dit is een gebouw midden in de stad. De gemeente is van alles aan het opknappen en ik snap niet waarom ze niet inspringen bij dit gebouw. Aangezien onze VVE nonactief is denk ik dat ze de gemeente helemaal niet hebben gecontact met de vraag om te helpen..
- Is er een opper VVE cooperatie die we kunnen contacten..
- ... andere tips?!

Het is zeer jammer om te zien dat je betaald per maand en je ziet op de eindrekening dat de VVE gewoon dik betaald krijgt om alles te 'regelen' terwijl ik het gevoel heb dat er niets word geregeld.

We hebben trouwens alles zwart op wit met foto's...

3532 12 Rapporteer

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 29, 2016 om 01:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tjonge wat een ellende,ik reken erop dat juridisch beter onderlegde collega's u snel wat tips kunnen geven.
Ik eens u veel sterkte en hoop dat u snel weer met plezier en vooral weer droog kunt wonen.

Mijn idee is dat de VVE verantwoordelijk is. Dat ze nog schuld hebben is niet uw zorg. Ze dienen zelfs een minimum bedrag in de pot te hebben. Heeft u rechtsbijstand? Schakel die dan in.

Topantwoord

ha
door halex - Dec 29, 2016 om 09:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als eigenaar van een appartement bent u zelf deel van de VvE. Als ik uw verhaal zo lees -en dan met name de schulden- is de enige oplossing een zeer forse verhoging van de maandelijkse bijdrage.
Toen u het appartement kocht, bent u toen ook geïnformeerd over de 'gezondheid' van de VvE? De verkoper had u hiervan op de hoogte moeten stellen, want dit heeft nogal een waardedrukkend effect op de woning.

mc
door mcg Dec 29, 2016 om 11:22
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u antwoord.

Er word gezegd dat wij inderdaad deel zijn van de VvE maar dit is echter niet waar in praktijk. Het bestuur wat nu in de VvE zit woont zelf niet in het gebouw en is voglens mij een deel van een bedrijf wat meerdere panden heeft. Een verhoging van maandelijkse bijdrage zou niet helpen voor ons aangezien dit geld niet naar ons gaat maar naar schulden die afbetaald nog moeten worden van het vorige bestuur.. schijnt..

En nee wij zijn niet bij aankoop op de hoogte gesteld over de gezondheid van de VvE door de makelaar en met de VvE kregen we destijds geen contact. Er had al een alarmbelletje moeten afgaan maar tja eenmaal verliefd op een woning...

ha
door halex Dec 29, 2016 om 12:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U bent wel lid van de VvE. Dat is iedereen die in het complex woont. Het beheer van een VvE wordt vaak uitbesteed, maar dat houdt niet in dat de VvE zelf een externe partij is.
U moet het zo zien: u bent eigenaar van het recht om uw appartement te bewonen. Daarnaast bent u met alle andere bewoners mede-eigenaar van het gehele complex. Dat eigenaarschap wordt uigeoefend door de VvE. Dus als er iets kapot gaat in de CV-ruimte dan moeten alle bewoners bijdragen aan de reparatie. Bij een gezonde VvE is er voldoende in kas om dat op te vangen. In uw situatie niet. Dus met er door alle bewoners meer geld worden afgedragen aan de VvE om deze reparatie mogelijk te maken.
Het klopt dat extra bijdragen ook naar de schulden gaan. Maar een andere oplossing is er niet. U bent samen met uw medebewoners verantwoordelijk voor het gezond krijgen en houden van de VvE.
Dat u bij aankoop hierover niet geïnformeed bent, is niet goed. Dat had moeten gebeuren, want het is essentiële informatie voor een koper.

tijger1
door tijger1 Dec 29, 2016 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mcg. Dat het bestuur van de VvE niet in het gebouw woont is niet van belang. En uiteraard bent u wel deel van de VvE. Ook bent u aansprakelijk voor de oude schulden van die VvE. Het bestuur had die schulden niet, maar de VvE heeft die. Heel simpel. Tja, liefde maakt blind.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Dec 29, 2016 om 10:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

U kunt de VvE formeel in gebreke (laten) stellen, aansprakelijk stellen en sommeren tot herstel en schadevergoeding. In de ingebrekestelling moet een termijn worden gegeven om e.e.a. op te lossen. Doet men dat niet, dan is men in verzuim en kunt u (rechts)maatregelen nemen of aankondigen dat u de schade gaat verrekenen met uw maandelijkse betalingen aan servicekosten.

Uw verzekeraar vergoedt de  kosten terecht niet.

U kunt altijd contact opnemen met gemeente/brandweer etc. met het verzoek om het complex te inspecteren.

U kunt niet naar een andere VvE. U bent van rechtswege lid van deze Vereniging van Eigenaren. Een andere is er niet. Verder is er ook geen nieuwe VvE, er is wellicht een nieuw bestuur.

Bent u wel goed voorgelicht toen u het appartement kocht?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

mc
door mcg Dec 29, 2016 om 11:07
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u antwoord!

Klopt er is een nieuw bestuurd ipv VvE. Er is bij het kopen van dit appartement niets gezegd over deze VvE, Wel hebben we toen al contact gezocht maar deze werd pas RUIM na aankoop beantwoord door het bestuur. We hebben al verhaald bij de makelaar maar die laat ook het een en ander liggen dus komen we niet verder mee.

Bedankt voor de tip om andere partijen het complex te laten inspecteren. Dit gaan we zeker doen!
Ook gaan wij proberen de VvE formeel aansprakelijk stellen met aankondiging van de schade verrekenen doormiddel van de servicekosten.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2016 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men een appartement koopt zit de boel anders in elkaar dan als men een gewoon huis koopt.

Alle klachten over het gebouw, dus de staat van inderhoud, en ook de financiële situatie van die VvE had u van te voren kunnen weten.

Dat de huidige VvE schulden aan het afbetalen is van de vorige, vind ik een raar verhaal.

Dus de gemeente of een overkoepelende organisatie heeft daar niets mee van doen. De VvE bent u deels zelf.

Uw eigen inboedel verzekering had de eerste keer de schade aan bank en kleed moeten vergoeden, maar die blijven natuurlijk niet aan de gang met vergoeden als het probleem niet verholpen wordt. Het plafond is voor rekening van de verzekering van de VvE.

U kunt niet zomaar stoppen met het betalen van uw bijdrage.

U zou contact met uw inboedelverzekering kunnen opnemen en hen vragen of zij een bedrijf weten wat uw kleed en bank kan reinigen, zodat u van de stank afbent.

mc
door mcg Dec 29, 2016 om 11:11
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u antwoord.

De makelaar heeft ons nooit hierop gewezen en de Vve kregen we destijds bij aankoop geen contact mee. Wij hebben hier al de makelaar op gewezen maar deze is ook niet de actiefste dus daar hielt het bij op.

Ik heb al meerdere malen contact opgenomen met mijn inboedel maar deze vergoeden niets. De eerste keer stonk het nog niet dus daarom niet gemeld. Volgende keer gaan we inderdaad meteen een melding maken.

uwjurist
door uwjurist Dec 29, 2016 om 11:19
1043 Antwoorden / 0 Vragen

dubbelpost

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Dec 29, 2016 om 10:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Veel ellende voor u, maar ook goede adviezen op dit forum.

Toch maar vandaag nog meteen beginnen bij het begin: met de opdracht aan de VvE om de oorzaak binnen twee weken te laten repareren omdat verven en schoonmaken letterlijk dweilen met de kraan open blijft en zet die stinkende bank maar op de overloop, zodat de andere eigenaars meteen  'wakker worden'.

mc
door mcg Dec 29, 2016 om 11:16
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u antwoord!

De 4de keer (na een half jaar) is gelukkig de lekkage gemaakt dus de woonkamer is weer droog.

Geen slecht plan van de bank dan worden ze inderdaad wel wakker... Het is lastig aangezien het bestuur van de VvE zelf niet in het gebouw woont dus ook weinig motivatie heeft. Weet niet of de bank helpt maar het zal wel een opluchting zijn haha

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Dec 29, 2016 om 11:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

"Bedankt voor u antwoord!    Klopt er is een nieuw bestuurd ipv VvE. Er is bij het kopen van dit appartement niets gezegd over deze VvE, Wel hebben we toen al contact gezocht maar deze werd pas RUIM na aankoop beantwoord door het bestuur. We hebben al verhaald bij de makelaar maar die laat ook het een en ander liggen dus komen we niet verder mee. Bedankt voor de tip om andere partijen het complex te laten inspecteren. Dit gaan we zeker doen! Ook gaan wij proberen de VvE formeel aansprakelijk stellen met aankondiging van de schade verrekenen doormiddel van de servicekosten."

Stel uw makelaar ook aansprakelijk. En hoe zit het met de notaris? Die had ook informatie moeten achterhalen. En ook de verkoper had informatie moeten leveren. Die kunt u ook aansprakeijk stellen. Er hadden o.a. notulen en jaarstukken moeten worden aangeleverd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2016 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk alles en iedereen wel aansprakelijk gaan stellen, maar mijns inziens hebt uzelf ook de nodige fouten gemaakt, en verzuimd zaken te onderzoeken. En hebt u iets gekocht zonder te weten van dat behelst.

Bij de aankoop van een appartementsrecht komt altijd de VvE om de hoek kijken. En als u daar geen informatie over krijgt, had u niet tot aankoop moeten overgaan.

De pot van de VvE wordt gevuld door de eigenaren van de appartementsgerechtigden en als die pot leeg is, kan er geen onderhoud gepleegd worden.

En waar hebben we het nu over, een zuur ruikende bank en vloerkleed. Laat dat reinigen.

U klaagt ook over uw inboedelverzekeraar, maar blijkbaar hebt u die eerste keer de schade niet eens gemeld. Dus die valt al helemaal niets te verwijten. En voor de volgende schades met dezelfde oorzaak kunt u natuurlijk niet bij hen aankloppen.

Die makelaar zal ook niet uw makelaar zijn geweest, maar de makelaar van de verkoper.

Blijkbaar ook geen bouwkundige keuring laten doen.

En dan komt de gemeente en/of de brandweer het complex inspecteren, wat dan nog? Die zien dan ook dat de kozijnen rot zijn, de hekjes niet goed en de deur krom. Jammer, maar ook die doen daar niets aan. Dat kan alleen de VvE doen en dat bent u, met de anderen,

mc
door mcg Dec 29, 2016 om 13:10
Antwoorden / 1 Vragen

Pardon?! Ik vraag om hulp en tip en niet om een les te krijgen..

- Wij hebben het laten onderzoeken en toen lekte het nog niet in de woonkamer dus konden wij niet weten lijkt mij.
- Wij hadden inderdaad geen info van de VvE en dit had een belletje moeten laten rinkelen maargoed als starter ben je blij dat je wat kunt kopen dus enige sympatie graag.
- Waar hebben we het over, een zuur ruikend woonkamer? Ik weet niet of u een half jaar in een zure woning hebt gewoond terwijl al je centjes erin zitten maar daar wordt je niet vrolijk van.. Zoals aangegeven hebben we het bank en kleed laten reinigen dit helpt niet en nee wij kopen niet makkelijk even nieuwe meubels..
- Ik klaag niet over mijn inboedel ik snap helemaal dat ze niet betalen voor iets wat voorkomen kon worden. De eerste keer hebben we niets gemeld omdat het toen niet zuur rook en er werd gezegd dat het gemaakt was.

Ja misschien zijn wij nog te onwetend hierin en was ik te geduldig begin dit jaar maar ik vraag nu om tips en niet om een extra stootje. En inderdaad wel mooi gezegd 'liefde maakt blind'

hansje klein
door hansje klein Dec 29, 2016 om 13:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@MCG. "Onze Tijger1" is niet links en niet rechts, maar recht door zee!!

Het is heel vaak gokken, om vanaf een half A4-'t je een complexer probleem compleet te kunnen bevatten/analyseren. Uw probleem gaat zonder twijfel een juridisch karakter krijgen, waarbij een rechtsbijstandsverzekering (met de module wonen) erg hulprijk zal zijn. Mogelijk hebben 'partners' in het voortraject voor u nadelige fouten gemaakt, u niet goed ingelicht of zich zèlfs niet aan de wet gehouden. Dit is géén zaak meer voor een paar regels op een forum. Op uw onderzoeksplicht werd al eerder gewezen.

NB. 'Uw stinkende spullen op de overloop zetten' is niet ook symbolisch of lollig bedoeld, maar een effectief drukmiddel om de andere eigenaars wakker te schudden, resp. tot actieve(re) deelname uit te nodigen, want die zullen hetzelfde onderliggende probleem met de VvE hebben.

Topantwoord

ha
door halex - Dec 29, 2016 om 12:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het staat al wel tussen de antwoorden, maar ik weet niet of u het zich goed beseft: U draait zelf op voor een deel van de kosten waarvoor u de VvE aansprakelijk stelt. U en alle andere eigenaren van het pand waar u in woont moeten ervoor zorgen dat de VvE voldoende geld heeft om alle kosten te dekken. Stelt u de VvE aansprakelijk, maar is er geen geld? Dan zullen u en uw buren ervoor moeten zorgen dat er voldoende geld komt. En dat betekent een (forse) extra bijdrage overmaken aan de VvE.

tijger1
door tijger1 Dec 29, 2016 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij denkt de Ts dat een VvE een derde is, maar snapt de Ts niet dat hij of zij zelf (een deel van) die VvE is. En als die VvE schulden heeft, zullen die eerst betaald moeten worden, voordat er ook maar iets aan het pand gedaan wordt of kan worden.

mc
door mcg Dec 29, 2016 om 13:02
Antwoorden / 1 Vragen

O jawel de Ts snap zeker dat de bewoners het geld van de bewoners moet komen maar dit heeft niets met het geld in de pot te maken lijkt mij. De service kosten is al verhoogt maar de VvE houd zich niet aan de afspraken om dingen op te knappen. Daarnaast lijkt mij dit te vallen onder de verzekering van de vve of mijn inboedel vandaar de vragen

ha
door halex Dec 29, 2016 om 13:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vermoed ook dat TS de VvE voor een derde houdt. En niet voor een vereniging waar TS zelf deel van uitmaakt en mede aansprakelijk voor is. Vandaar mijn aparte toelichting.

ha
door halex Dec 29, 2016 om 21:52
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ah op die manier. Achterstallig onderhoud valt niet onder dekking van de opstalverzekering van de VvE. Waarbij ik de aanname doe dat het achterstallig is, omdat u een beeld schetst van een VvE die niet echt actief is. Daarom denk ik nog steeds dat het uit de -lege- kas van de VvE moet komen. En die moet daarom dus wel eerst gevuld worden. Ik geef u meer kans (maar nog steeds een kleine kans) als u de makelaar, de notaris en de verkoper probeert aansprakelijk te stellen. Het lijkt er op dat u flink hebt gedwaald bij de aankoop van uw woning. Een VvE met schulden niet melden, lijkt mij schadeplichtig. Ik weet alleen niet wie daarvoor het eerst aansprakelijk zou moeten zijn. Ik gok op de notaris. Als onafhankelijke partij had hij dit soort zaken moeten controleren.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2016 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hebt u aan sympathie? Kunt u daar een nieuwe bank en vloerkleed voor kopen?

En juist als starter, dus compleet onwetend op de huizenmarkt, had u geld moeten investeren om u deskundig te laten voorlichten. Dat hebt u niet gedaan en dat is jammer. Ook zult u niet in het bezit zijn van een rechtsbijstand verzekering, anders had u die allang ingeschakeld.

De kop van uw topic is VvE en inboedel wijzen naar elkaar, maar die kop is dus onjuist, want de inboedelverzekeraar is geen partij (meer).

U meent naar anderen te kunnen wijzen, maar als er naar u gewezen wordt, staat u op uw achterste benen. U schrijft zelf over verliefd worden op die woning. Als u een aankoopmakelaar had genomen, maar dat kost geld, had hij u voor veel zaken kunnen behoeden.

En zoals ik al schrijf, zou het witten van het plafond voor rekening van de verzekering van de VvE komen, vooropgesteld dat die verzekering ook waterschade dekt. En anders voor rekening van de aansprakelijkheidsverzekering van de VvE, vooropgesteld dat zij die hebben, en anders ten laste van de pot van de VvE, maar u schrijft dat die leeg is, dus dan zal iedereen, dus ook u die moeten vullen. Maar uiteraard gaan oude schulden van de VvE vóór. En daar bent u net zo aansprakelijk voor. U had volgens mij ook niet eerder aangegeven dat u uw spullen had laten reinigen.

Als u niet tevreden bent over de gang van zaken in de VvE zult u dat kenbaar moeten maken op de algemene ledenvergadering, ook kunnen de leden een nieuw bestuur kiezen, en of de bijdrage nog verder verhogen zodat er wel een bodem in die pot gaat komen.

U wilt een tip? Schijnbaar bent u jong en onwetend. Als u andere zaken gaat regelen op wat voor gebied dan ook, spreek daar eerst met anderen over, vraag naar eventuele problemen die u tegen kunt komen, want u hebt nu verliefd en daardoor blind een appartement gekocht, maar er kunnen nog heel wat andere zaken op uw pad komen waar u zonder kennis van zaken een flinke buil aan kan vallen.

ha
door halex Dec 29, 2016 om 21:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Tijger1, hoewel u inhoudelijk gelijk hebt, gaat u wel erg snel door de korte bocht. TS denkt of hoopt dat er wellicht iets bij de verzekering van de VvE te halen is. Of bij de makelaar, notaris of verkoper. De verzekering lijkt me uitgesloten, maar dat TS mede zelf op moet draaien voor de kosten staat voor mij nog niet vast. Wellicht hebt u nog tips om de partijen die betrokken waren bij de aan- en verkoop aan te kunnen spreken?

tijger1
door tijger1 Dec 29, 2016 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nog maar twee tips voor de Ts. Ga naar Karwei cs. En koop daar een pot latex en wit uw plafond. Volgende tip. Zet verspreid in de kamer schoteltjes met gemalen koffie neer. Dat zal de zure lucht en ook de stank van de latex absorberen.

Aansprakelijk stellen van wie dan ook lijkt mij een heilloze zaak. De pot van de VvE is leeg, heeft alleen maar schulden. We kennen de verzekering van de opstal niet, weten dus niet of er dekking voor waterschade is. Uiteraard is de VvE aansprakelijk, maar waar niet is, verliest de keizer zijn recht. De Ts had ongetwijfeld geen makelaar, dat zal de makelaar van de verkoper geweest zijn. De notaris? Lijkt mij sterk, wij weten helemaal niet wat daar besproken is, noch weten we wat er in het koopcontract staat over die VvE. De verkoper is natuurlijk niet aansprakelijk dat ruim drie maanden na de verkoop de overstort van de boiler kapot is. En dan nog wat. De Ts heeft het over die zure lucht, blijkbaar is er verder geen echte schade aan vloerkleed en bank. Ook zijn er plekken op het plafond. Vervelend, maar simpel te verhelpen.

En als is zo de toelichting lees, zijn dat nog wel de minste problemen in die woning en in de rest van de flat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2016 om 17:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Samengevat: als mede lid van de VVE bent u zelf mede verantwoordelijk/aansprakelijk. Maar in aansluiting op andere antwoorden betekent dat ook dat niet u alleen aansprakelijk bent maar geldt dat voor alle VVE leden die dan gezamenlijk de kosten zullen moeten dragen Het bestuur of uw beheerder heeft daar voor te zorgen maar helaas leert de ervaring dat de wil dan op het kerkhof lijkt te liggen. Bent u lid van Eigen Huis? Vraag daar in ieder geval om advies, ook als u geen lid bent.