pe
door peterjansen Jun 28, 2010 om 16:59
Geldzaken & recht

Waaom betalen voor verplichte ID?

De overheid wil met alle geweld dat we allemaal een ID-bewijs krijgen. Over het nut er van kun twisten. Maar wat ik raar vind, is dat ik op kosten gejaagd wordt, voor iets wat ZIJ zonodig willen. ALs zij vinden dat ik er een moet hebben, moeten ze het ook maar gratis verstrekken. En de prijzen liegen er niet om. Voor dat stukje plastic kun je een goedgevulde tas met boodschappen kopen.

Ik pleit daarom voor gratis ID-bewijzen.

1937 35 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 28, 2010 om 17:21
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het helemaal met je eens, verplicht = gratis.

pe
door peterjansen - Jun 28, 2010 om 17:33
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben PISSIG. Ik ben verplicht een ID-bewijs te hebben, ze willen nu ook al vingerafdrukken, mijn bankgegegevens zijn niet meer veilig. Ik word op kosten gejaagd. Mijn privacy wordt meer en meer aangetast. En nu moet ik lezen dat al die maatregelen nul komma nul zin hebben, want Uncle Sam weet al jaren niet waar Osama Bin Laden is. PISSIG ben ik PISSIG! Ik voel me GENAAID!

bo
door bopper - Jun 28, 2010 om 17:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Verplicht lijkt mij ook gratis. Overigens wordt het dan alsnog betaald van ons eigen belastinggeld en zal onze bijdrage wel weer omhoog gaan....

Is het niet links-om dan rechts-om

laaglander
door laaglander - Jun 28, 2010 om 18:10
473 Antwoorden / 1 Vragen

beetje heel erg kort door de bocht he?

voor autorijden is een rijbewijs verplicht.. dus ook maar gratis? gratis lessen en gratis kaart en zo?
zwemkleding verplicht in zwembaden, dus dan maar gratis zwemkleding?
het is (te) duur ok, maar dan direct verlangen dat het gratis is?

birdies
door birdies - Jun 28, 2010 om 18:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............Is het niet links-om dan rechts-om........... Helemaal mee eens! Wordt het ID-bewijs gratis, gaan andere gemeentelijke heffingen wel omhoog. Lood om oud ijzer, dus.

En zou niet weten waarom het gratis moet: zoals laaglander ook al aangeeft: om te kunnen autorijden is ook een rijbewijs verplicht.

En waar hebben we het over? 35,- euro o.i.d. waar je weer jaren mee vooruit kan!

erik008
door erik008 - Jun 28, 2010 om 18:17
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik merk het verschil niet.
Ik woon dicht bij de grens een pas of een id heb ik altijd al gehad.
De ID kaart is wel makkelijk i.p.v. het boekje.

erik008
door erik008 - Jun 28, 2010 om 18:27
1401 Antwoorden / 25 Vragen

ID kaart is maximaal €42.85
De prijs per gemeente verschilt heel erg veel.
Het prijsverschil vindt ik eigenlijk niet kunnen.

birdies
door birdies - Jun 28, 2010 om 19:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Het prijsverschil vindt ik eigenlijk niet kunnen............. Kunnen ze inderdaad wel een landelijke prijs van kunnen maken, net als binnenkort gebeurd met de rijbewijzen.

Er van uitgaande dat in de duurste gemeente het ID bewijs 50,- euro kost (meeste gemeenten ligt de prijs stukken lager) praten we dus over 10,- euro per jaar. Dus wat mij betreft: waar hebben we het over.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 28, 2010 om 22:06
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het rijbewijs zelf zou idd ook gratis moeten.
Lekker makkelijk, alles verplichten en de burger maar laten betalen.

la
door lapto - Jun 28, 2010 om 22:18
53 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=laaglander schreef op maandag 28 jun 2010, 18:10]beetje heel erg kort door de bocht he?

voor autorijden is een rijbewijs verplicht.. dus ook maar gratis? gratis lessen en gratis kaart en zo?
zwemkleding verplicht in zwembaden, dus dan maar gratis zwemkleding?
het is (te) duur ok, maar dan direct verlangen dat het gratis is?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er wel mee eens ben dat een ID-kaart gratis zou moeten zijn omdat je dat MOET hebben.
En ja dan gooien ze de belasting wel weer omhoog maar dat doen ze ook als je nog voor een ID-kaart moet betalen.

Alleen vind ik die vergelijkingen een beetje raar betreft rijbewijs en zwemkleding enz,
JIJ wil dan toch autorijden ???
Eigenlijk moet je ook een auto hebben om auto te kunnen rijden waar je dat pasje voor MOET hebben zullen we de auto dan ook maar gratis doen ?

Maarja hierna krijg je dan vanzelf de discussie over de zorgverzekering want die MOET je ook hebben.
Hoewel ik er wel iets voor zou voelen want die prijs is ook enorm hoog maar dat is nu niet ter discussie.

Greetings Lapto

robert11
door robert11 - Jun 29, 2010 om 07:20
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=peterjansen schreef op maandag 28 jun 2010, 16:59]De overheid wil met alle geweld dat we allemaal een ID-bewijs krijgen. Over het nut er van kun twisten. Maar wat ik raar vind, is dat ik op kosten gejaagd wordt, voor iets wat ZIJ zonodig willen. ALs zij vinden dat ik er een moet hebben, moeten ze het ook maar gratis verstrekken. En de prijzen liegen er niet om. Voor dat stukje plastic kun je een goedgevulde tas met boodschappen kopen.

Ik pleit daarom voor gratis ID-bewijzen.

Gratis zal het nooit worden! Ik betaald al meer dan 40 jaren voor mijn ID, rijbewijs, zorgverzekering etc...
Zoals lapto vermeld,
Alleen vind ik die vergelijkingen een beetje raar betreft rijbewijs en zwemkleding enz,
JIJ wil dan toch autorijden ???
Eigenlijk moet je ook een auto hebben om auto te kunnen rijden waar je dat pasje voor MOET hebben zullen we de auto dan ook maar gratis doen ?

Je mag ook kiezen om geen ID te hebben....met alle risico's van....
Je mag kiezen om geen rijbewijs te hebben ...met alle risico's van....etc...etc....

44 jaren geleden moest ik toen al betalen voor mijn rijbewijs of ID kaart die gratis was....op de leggen na.... En toen klagen we ook dat het duur was.
De staat moet aan geld komen, dus :JIJ WIL IETS? BETALEN DAN MAAR....

birdies
door birdies - Jun 29, 2010 om 07:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........op de leggen na.......... ?????

robert11
door robert11 - Jun 29, 2010 om 07:43
310 Antwoorden / 25 Vragen

vroeger was het zegeltjes.... Het identiteitskaart of de rijbewijs was "gratis" maar de zegeltjes moesten betalen worden....of is het legde?...kan niet op de juiste woord komen....sorry

robert11
door robert11 - Jun 29, 2010 om 07:57
310 Antwoorden / 25 Vragen

Aanvulling:....Wanneer iemand bijvoorbeeld een ID ging halen, kreeg hij vroeger in de tijd dat documenten met de hand geschreven waren zo'n zegeltje opgeplakt als bewijs van betaling en juistheid van het document!

birdies
door birdies - Jun 29, 2010 om 09:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@robert: dank v.d. uitleg, is blijkbaar van ver voor mijn tijd.

pe
door peterjansen - Jun 29, 2010 om 13:10
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 28 jun 2010, 19:33].........Het prijsverschil vindt ik eigenlijk niet kunnen............. Kunnen ze inderdaad wel een landelijke prijs van kunnen maken, net als binnenkort gebeurd met de rijbewijzen.

Er van uitgaande dat in de duurste gemeente het ID bewijs 50,- euro kost (meeste gemeenten ligt de prijs stukken lager) praten we dus over 10,- euro per jaar. Dus wat mij betreft: waar hebben we het over.

[quote=erik008 schreef op maandag 28 jun 2010, 18:27]ID kaart is maximaal €42.85
De prijs per gemeente verschilt heel erg veel.
Het prijsverschil vindt ik eigenlijk niet kunnen.

Hebben jullie wel eens teruggerekend naar de gulden? Bijna 100 gulden, en ja dat is dan 20 gulden per jaar. En dat is voor iets waar ik eigenlijk niet voor kies.

Vergelijken met een rijbewijs, waarvoor overigens wel een max van 36 euro, aan gesteld wordt, is een luxe. Je kunt er voor kiezen om geen rijbewijs te willen. Een rijbewijs heeft als doen je rijvaardigheid te bewijzen.

Een ID bewijs is alleen bedoeld om te weten wie men is. Echter diegene die niet willen weten wie ze zijn, zorgen wel dat ze een vals ID-bewijs hebben. Dus nee, het dient geen enkel doel, want terroristen weten ze er toch niet mee tegen te houden.

se
door seeker - Jun 29, 2010 om 13:55
181 Antwoorden / 13 Vragen

Waarom gratis? Een ID of Paspoort is een goeie investering voor de komende 5 jaren, ik bedoel je kunt er ook voor kiezen hem niet te halen, maar dan loop je met een verlopen ID rond.

birdies
door birdies - Jun 29, 2010 om 16:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Hebben jullie wel eens teruggerekend naar de gulden? ........ Nee, lijkt mij totaal zinloos, aangezien de gulden niet meer bestaat.

la
door lapto - Jun 29, 2010 om 17:14
53 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=seeker schreef op dinsdag 29 jun 2010, 13:55]Waarom gratis? Een ID of Paspoort is een goeie investering voor de komende 5 jaren, ik bedoel je kunt er ook voor kiezen hem niet te halen, maar dan loop je met een verlopen ID rond.

Heb je gelijk in en je krijg een leuke bon daarvoor.
Maar het blijft een verplichting dat je het MOET aanschaffen.

Ik meen me te herinneren dat je het vanaf 14 jaar moet hebben maar dat weet ik niet zeker meer.
Maar stel dan zou het gaan over 10.000.000 ( slechts een voorbeeld ) en per kaart betaal je €35,00 dan gaat het wel over een €350.000.000 wat ze per 5 jaar innen door een verplichting.

Greetings Lapto

peedee
door peedee - Jun 29, 2010 om 21:29
96 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=robert11 schreef op dinsdag 29 jun 2010, 07:43]vroeger was het zegeltjes.... Het identiteitskaart of de rijbewijs was "gratis" maar de zegeltjes moesten betalen worden....of is het legde?...kan niet op de juiste woord komen....sorry

Het woord dat je zoekt is: LEGES (spreek uit: leesjes)

robert11
door robert11 - Jun 29, 2010 om 21:41
310 Antwoorden / 25 Vragen

Danke peedee.....was het idd ff kwijt....

user123
door user123 - Jun 30, 2010 om 06:05
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Zodra de overheid iemand vindt die de kaarten gratis maakt en verstrekt zullen wij deze ook wel gratis krijgen denk ik.

Tot die tijd kosten de kaarten gewoon geld en moet degene die ze maakt ook worden betaald.

se
door seeker - Jun 30, 2010 om 11:34
181 Antwoorden / 13 Vragen

Inderdaad ze moeten ook gemaakt worden, maar bekijk het van de positieve kant met een ID kun je tenminste vrij rondreizen.

erik008
door erik008 - Jun 30, 2010 om 16:05
1401 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=user123 schreef op woensdag 30 jun 2010, 06:05]Zodra de overheid iemand vindt die de kaarten gratis maakt en verstrekt zullen wij deze ook wel gratis krijgen denk ik.

Blijf Dromen.

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2010 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@birdies,

Denk dat er leges bedoeld wordt.

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2010 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oei, beetje stom. had niet gezien dat er al een 2e pagina was.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 30, 2010 om 18:11
1961 Antwoorden / 1 Vragen

maar bekijk het van de positieve kant met een ID kun je tenminste vrij rondreizen.

Ik reis nooit maar word wel verplicht zo`n ding te hebben.

ge
door gerland - Jun 30, 2010 om 19:33
127 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn kennelijk nog steeds mensen die denken dat als ze de rekening bij de overheid neer kunnen leggen, dat het dan "gratis" is.

Gratis bestaat niet!

testcase
door testcase - Jun 30, 2010 om 21:00
189 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, wat moet je op deze naive vraag nu antwoorden.

Laat ik voorop stellen dat je natuurlijk ter discussie kunt stellen dat er wel of niet een verplichte ID oet hebben. Ik ben overigens voor.

Verder kan je ter discussie stellen of de prijs goed is of dat het ook goedkoper kan. Ik denk het niet als je even erbij stil staat wat er allemaal moet gebeuren voor zon ID.

Maar goed dan nu naar de vraagsteller en medestanders. De overheid is GEEN gratis geld machine. Al het geld dat zij krijgen verkrijgen zij via heffingen en belastingen. Dus de overheid iets gratis verstrekken bestaat niet. Dus als je het gratis wilt hebben krijg je keihard voa de achterdeur weet terug in de gemeentelijk belastingen en heffingen. Wat ook weer extra kost want dan hebben zo ook ambtenaartjes n odig om al dat geld te heffen. Een heel slecht en vooral ondoordacht idee.

Daarom ben ik voor een kleine overheid. Hoe kliner de overheid hoe minder belastingen hoe meer je zelf kunt bepalen waar je geld naar toe gaat. Maar dat is misschien een leuke andere discussie.

jscholtes
door jscholtes - Jun 30, 2010 om 22:25
777 Antwoorden / 31 Vragen

Deze discussie gaat over principes. In een respectvolle economie kunnen we respect opbrengen voor alle principes?
Als je 14 wordt krijg je je eerste ID-kaart gratis. Waarom? Omdat de overheid dat in de belasting versleuteld heeft?
Je hebt in Nederland keuze als het gaat om je te identificeren. Ik ben er daarom voor dat de overheid de kosten heft via de belastingen net als de kosten van de ambtenaren e.d..
Een rijbewijs is een vrije keuze die je als mens kunt maken. Die vrije keuze betekent dat je er voor kiest om er ook voor te willen betalen.

Aangezien het verder een academische discussie is die gaat over Mickey Mouse dollars (het wordt altijd door ons betaald; direct of indirect) wil ik hier verder niet meer over nadenken.

spooky01
door spooky01 - Jun 30, 2010 om 22:33
418 Antwoorden / 56 Vragen

wat ik vervelend vind dat niet alle instanties de id-kaart als geldige legitimatie zien. Als je je brommer wilt laten overschrijven is een id-kaart alleen niet genoeg, dan moet je ook een uittreksel van het geboorteregister overleggen(als je geen rijbewijs hebt) van het rdw. Wordt je weer op extra kosten gejaagd. Dit uittreksel is ook maar 1 jaar geldig

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 1, 2010 om 08:49
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als je 14 wordt krijg je je eerste ID-kaart gratis

Vroeger ja, nu niet meer.

melomaan
door melomaan - Jul 2, 2010 om 01:10
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 28 jun 2010, 17:21]Ben het helemaal met je eens, verplicht = gratis.

Belasting betalen is ook verplicht. Zullen we daar dan ook maar mee stoppen?

Krijgen alle mensen die vanuit de belastingopbrengsten inkomen genieten helemaal niets meer!
Lijkt mij niet zo'n goed idee. Dit lijkt mij dus niet zo'n sterk argument.

di
door dirk2 - Jul 2, 2010 om 08:36
364 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan wel goedkoper, in Antwerpen kost het 17 euro.

rosacrouch
door rosacrouch - Jul 7, 2010 om 17:43
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb altijd een paspoort omdat je met een ID-kaart niet eens compleet bent qua reizen. Maar ik vond ook toen dit werd ingevoerd dat de overheid dan best eenmalig iedereen een ID-kaart kon verstrekken.

Want het paspoort, wat ik heb, is veel te groot om in mijn broekzak te hebben als ik eens ergens naartoe ga. En om dan nog éxtra een ID te kopen alleen maar om me te kunnen identificeren?? Onzin.

En de vingerafdrukken in mijn paspoort, de tracking van de OV-kaart... ik vind Nederland maar verdomd eng worden. Bestaat er niet zoiets als privésfeer meer?