Ex
door Expansievat Feb 1, 2017 om 10:18
Geldzaken & recht

Waar UWV WIA uitkering te noteren bij belastingopgave

Mijn vrouw heeft MS en heeft sinds 2009 een uitkering welke haar salaris aanvult.

Sinds 2014 heeft zij niet meer gewerkt bij haar werkgever en ontving zij 75% salaris en een aanvullende uitkering.
Eind 2016 is mijn vrouw voor 100% afgekeurd en is ontslagen bij haar werkgever.

Op de aangifte 2015 heeft de belastingdienst een correctie toegepast, waardoor wij € 1500 moeten terugbetalen op eerder terugontvangen te veel betaalde belasting.  Als dit een terechte uitspraak is, logisch natuurlijk.
Volgens de uitleg hierbij behoort de aanvullende uitkering in het vak " inkomsten uit vorige dienstbetrekking " waarbij  je geen recht hebt op arbeidskorting en niet in het vak " huidige dienstbetrekking " waar de uitkering was ingevuld.

Het UWV kan mij hier niet verder mee helpen.

Volgens de Belastingdienst ( Belastingtelefoon ) hoort dit bij " vorige dienstbetrekking "  omdat het recht op de aanvullende uitkering is opgespaard tijdens eerder gewerkte jaren ?   Maar goed, zij preken denk ik voor eigen parochie ...   En ik wil daar ook niet iedereen wakker schudden en mijn aangifte 2014 nog eens onder de loep laten nemen.

Ik zou vermoeden dat in 2015 haar salaris "huidige" inkomsten waren ( want nog in dienst )  en ook de aanvullende uitkering over dat jaar.

wie weet het onafhankelijk juiste antwoord ?  Alvast bedankt 1

13955 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch simpel. Uitkeringen zijn geen inkomsten uit "huidige dienstbetrekking" . En daarover is ook geen arbeidskorting van toepassing.

Dus de belastingdienst heeft groot gelijk.

En als zij in eerdere jaren van het UWV een aanvullende uitkering kreeg, en u hebt die uitkering ook vermeldt bij inkomsten uit huidige dienstbetrekking, maak dan uw borst maar nat. Er kunnen nog controles volgen.

Als uw vrouw ook over 2014 twee jaaropgaves had, dus van werkgever en UWV, is die van het UWV ook inkomsten uit vorige dienstbetrekking.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De enige inkomsten van het UWV die inkomsten uit huidige dienstbetrekking zijn, zijn inkomsten van iemand die bij het UWV werkt.

Alle andere zijn inkomsten uit vroegere dienstbetrekking, en vallen dus niet onder de groep waarop arbeidskorting van toepassing is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2017 om 10:55
16878 Antwoorden / 202 Vragen

De 'ham'vraag is hier: van wie kreeg uw echtgenote de aanvullende uitkering? Indien ook van haar ex werkgever dan is het loon uit inkomen maar als het van de UWV werd ontvangen. dan niet.

Het bedrag van eventueel onterecht ontvangen arbeidskorting kunt u hier afleiden (ik vraag mij af of het bedrag ad. € 1.500 wel correct is. Bezwaar c.q. om uitleg vragen bij de inspecteur kan altijd. Bij de Belastingtelefoon weet men het helaas ook niet altijd goed)

Ontvangen uitkering aftrekken van loon uit arbeid. Uit het loon volgt dan de arbeidskorting die van toepassing had moeten zijn. M..b.t 2015 kunt u het zelf nog uitwerken via het aangifteprogramma 2015 dat toen nog beschikbaar was en nog beschikbaar is.

Tabel arbeidskorting 2015

U bereikt in 2015 nog niet de AOW-leeftijd

Arbeidsinkomen
meer dan
Arbeidsinkomen niet
meer dan

Arbeidskorting

-

€ 9.010

1,810% x arbeidsinkomen

€ 9.010

€ 19.463

€ 163 + 19,679% x (arbeidsinkomen - € 9.010)

€ 19.463

€ 49.770

€ 2.220

€ 49.770

€ 100.670

€ 2.220 - 4% x (arbeidsinkomen - € 49.770)

€ 100.670

-

€ 184

Voorbeeld

Uw inkomen uit loondienst is € 65.000. De arbeidskorting is dan: € 2.220 – 4% x (€ 65.000 - € 49.770) = € 1.611.

U bereikt in 2015 de AOW-leeftijd

Als u in 2015 de AOW-leeftijd bereikt, hebt u te maken met een aangepast belastingtarief. Dit beïnvloedt ook uw arbeidskorting in 2015. De hoogte van deze heffingskorting berekent u met de online aangifte.

U hebt in 2015 het hele jaar de AOW-leeftijd

Arbeidsinkomen
meer dan
Arbeidsinkomen niet
meer dan

Arbeidskorting

-

€ 9.010

0,922% x arbeidsinkomen

€ 9.010

€ 19.463

€ 84 + 10,028% x (arbeidsinkomen - € 9.010)

€ 19.463

€ 49.770

€ 1.132

€ 49.770

€ 100.670

€ 1.132 - 2,038% x (arbeidsinkomen - € 49.770)

€ 100.670

-

€ 94

ii

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Zou die aanvullende uitkering via de werkgever lopen, dan is er maar één loonopgave en niet twee.

Ex
door Expansievat - Feb 1, 2017 om 12:00
38 Antwoorden / 2 Vragen

Duidelijk. Bedankt, vooral Gerrit Altena voor de documentatie

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2017 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waren het nu twee jaaropgaven?

lo
door lovewinnie - Feb 1, 2017 om 15:54
1210 Antwoorden / 1 Vragen

\Hij moet in inkomsten uit vorige diensbetrekking.
niet de bovenste maar de onderste bij de aangifte online,

Dit houdt in dat u partner geen recht heeft op oa Arbeidskorting

Zelf kreeg ik toen ik werkte maandelijks op de 15e een mooi bedrag a 100 euro. zodra ik in de wia kwam had ik dat ene jaar er nog wel recht op ivm deel ww en deel wia. Na een kalender jaar volledige wia moest ik dit eind van het jaar terug betalen. Hier kwam ik echter pas achter bij de aangifte van dat jaar erop toen ik ineens wel erg veel moest terug betalen. meteen aangepast. Krijg nu geen geld meer de 15e van de belasting omdat ik niet werk . Dan zou je denken, wellicht heb je recht op aanrechtgeld (heet anders uiteraard) maar dat ook  niet omdat je wel een uitkering hebt. Niet kunnen werken kost je dus 30% salaris en het scheelt behoorlijk in de verlopige teruggave