An
door Andreas10 Sep 3, 2021 om 18:19
Geldzaken & recht

Waarborgsom bij huren van woning

In januari 2021 heb ik een dubbele huur moeten betalen als waarborgsom bij aanvaarding. Zo staat het ook in het contract.
Kortgeleden las ik dat het innen van waarborgsom bij verhuren onrechtmatig is.
Bij informatie bij het kantoor wat de overdracht voor verhuurder regelt werd meedegedeeld dat ze dit al jaren doen en geen reden
zien om dit te veranderen. Daarbij verdedigen zij zich dit te doen in opdracht van de verhuurder.
Vraag: Is dit bedrag terug te vorderen en zo ja, hoe en wat zijn daarvoor de wettelijke grondslagen?

2540 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 3, 2021 om 18:25
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Normaliter krijgt unde borg terug als u  de huur van de woning opzegt mits u deze in goede staat achterlaat.
U kunt ook in deze link nog iets hierover lezen.

https://www.arag.nl/particulier/wonen/huur-of-verhuur/borgsom-huurwoning-terugvragen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2021 om 18:37
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben wel benieuwd waar u de informatie vandaan heeft dat het vragen om waarborg bij huur onrechtmatig zou zijn. Dat is het absoluut niet. Wel is het onrechtmatig indien u na einde van de huur de waarborgsom die u heeft betaald niet terug krijgt mits er geen bewijsbare redenen zijn om u na vertrek. eventuele schade op de waarborgsom te verrekenen. En dat betekent dat er dan een opname moet zijn van de situatie bij vertrek en u de kans heeft gekregen om eventuele mankementen zelf op te lossen.  En deze opname staat ook vergeleken wordt met de staat waarin u de huur heeft aanvaard. (Indien dat niet zo is, maak nu foto's en bewaar die goed.)

Het komt helaas wel een voor dat er behoorlijk wat moeite moet worden gedaan om waarborgsommen dan ook terug te ontvangen.

Aanvullend: Zie de info in de link die @TIJGER1 u kruisend geeft met mijn reactie.

ro
door ronny530 - Sep 3, 2021 om 18:57
2786 Antwoorden / 41 Vragen

In de sociale woningsector mag het niet meer maar in de vrije sector dan weer wel want de verhuurder bepaald de regels. De waarborgsom mag niet hoger zijn dan twee maanden huursom en u heeft één maand huur extra moeten betalen. Het kantoor dat bemiddeld heeft om u een passende woning te verhuren mag u geen kosten in rekening brengen omdat die kosten voor de verhuurder zijn. U kijgt de waarborgsom terug betaald zodra u de woning in goede staat achter laat en wat is daar mis mee als u een auto huurt betaald u ook een waarborgsom die u als de auto zonder schade ingelevert wordt weer retour krijgt.

rj
door rjw Sep 4, 2021 om 08:54
3269 Antwoorden / 5 Vragen

je hebt gelijk dat de kosten voor bemiddeling voor de verhuurder zijn maar je kunt je afvragen of het uiteindelijk niet goedkoper is als de huurder zelf een eenmalige fee betaald. De verhuurder zal dit soort kosten immers linksom of rechtsom versleutelen in de maandelijkse huur.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 4, 2021 om 09:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vele verhuurders  vragen Deze lopende maand + 1 vooruit te betalen.

Voor de  eind van de maand moet je betaald hebben voor volgende, dan is 1e maand ook 2x betalen.

Zelf doe ik het ook zo, en  zie dat als borg als ze de woning verlaten en er iets vernield is.

Na oplevering, als niets gevonden word dit zelfde dag overgeboekt met aftrek van gevonden puntjes.

Verder kan elke verhuurder doen wat hij wilde,  er is geen controle en handhaving op.

Net zoals ik de meterkast  controleerde  of ze geen Plantage begonnen zijn.

1x alles ontruimd na  1 week stoken, en  die is 2 maanden huur armer.

Deze vrije sector huurder is nu op regionale zwarte lijst gezet en  uit meerdere woningen uitgezet.

Politie weet van niets want de oogst is voor de schade aan de woning en  appartuur  is prima verkoopbaar.

Als verhuurder moet je overal rekening mee houden en die  maand vooruit,  dat mag nog wel.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2021 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd toch eens op met al die leugens.

marita5
door marita5 - Sep 4, 2021 om 16:06
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Andreas10 ,

Borg is toegestaan, behalve als het bedrag onredelijk hoog is'

Het is gebruikelijk dat een verhuurder een waarborgsom vraagt. Rijksoverheid meldt dat het mag van de wet, 'behalve als het bedrag onredelijk hoog is'. Er bestaan echter geen regels met betrekking tot hoe hoog de borg mag zijn. ‘De rechter ziet een waarborgsom van maximaal drie maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen.'

Voor verdere informatie , klik op de rode regel.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/verhuurder-betaalt-borg-niet-terug-dit-zijn-de-regels/

he
door henk51 - Sep 4, 2021 om 17:15
90 Antwoorden / 0 Vragen

U bent in de war met bemiddelingskosten dat is heel wat anders dan borg dat mag niet meer aan de huurder berekend worden.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 5, 2021 om 11:54
857 Antwoorden / 3 Vragen

Toen ik mijn appartement ging huren, in 2014, moest in inderdaad ook een waarborg betalen. Wat schetste mijn verbazing? Een aantal jaren terug (meen 2019) kreeg ik een schrijven van mijn verhuurder (corporatie) dat ik mijn betaalde waarborg, met rente, terug kreeg omdat waarborgsommen niet meer gevraagd mogen worden. Maar... onlangs reageerde ik op een woning van een ander corporatie en die vroeg wel - als enige hier in de gemeente - nog steeds een waarborgsom.

Blijkbaar mag het dus wel, wat ik vreemd vind. Maar hoe het met particuliere verhuur gaat weet ik niet.