th
door theflyingdoctor Apr 1, 2013 om 17:59
Geldzaken & recht

Waarom is in Nederland altijd alles duurder

Steeds zie ik dat alles duurder word en de prijzen maar verhoogd worden.
Wat mij opvalt als ik maar eventjes over de grens ben alles ineens veel goedkoper is.
dat is al heel lang zo.
Kocht ik 20 jaar terug een dubbel Cd van een artiest koste die in Nederland Fl. 82,50 en in duitsland dezelfde in guldens Fl. 28,50.
Waarom eigenlijk????
Ik houd erg van om mijzelf eens lekker te verwennen met luchtjes en dingen ok mijn lijf goed te verzorgen.
Een flesje haaralcohol van Garnier hier €. 15,00 en net over de grens hetzelfde produkt €. 4,45.
Een lekkere after shave van een merk kost hier €. 80,00 en hetzelfde over de grens €. 55,00.
Waarom eigenlijk in een Europesche unie waar alles na eenwording allemaal gelijk zou zijn.?????
Hier kost de benzine een vermogen ex de wegenbelasting.
Over de grens veel goedkoper inclusief wegenbelasting. Waarom eigenlijk?????
De zorgkosten, hier kost een gebit renoveren €. 7500,00 en over de grens exact dezelfde behandeling €. 1500,00.
Waarom eigenlijk?????
Wie neemt nou eigenlijk wie in de maling en waarom worden de kosten in Nederland kunstmatig vele malen hoger gehouden dan over de grens.
Waarom eigenlijk????
Het word dus steeds aantrekkelijker om eens een dagje uit te gaan en over de grens te shoppen.
Je bezinegeld haal je er met vlag en wimpel snel uit.
Ik heb een wat oncourante maat van kleding, dus naar C&A maar hier heb je geen keus, laat staan een keus van maten, even over de grens is alles bij C&A mogelijk keuze zat en redelijke prijzen natuurlijk, waarom eigenlijk????
Wat zijn Nederlanders minder dan de rest van de Europeanen dat wij met veel minder keuze mogelijkheden altijd de hoogste hoofdprijs moeten betalen????
Waarom eigenlijk????

3543 10 Rapporteer

pino123
door pino123 - Apr 1, 2013 om 23:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ga je in een land wonen waar alles goedkoper is. Kijk dan ook even of je hetzelfde verdiend!

xi
door xilefsim - Apr 2, 2013 om 10:46
111 Antwoorden / 1 Vragen

In een winkel verdien je niet zoveel, dat kan het prijsverschil met buurlanden niet verklaren.

jo
door jorisw - Apr 3, 2013 om 12:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

NIet alles is duurder in Nederland. De dagelijkse boodschappen zijn in Nederland goedkoper dan in de meeste andere Europese landen.

En voor de rest is het appels en peren vergelijken. De zorgkosten lijken in Belgie bijvoorbeeld lager dan in Nederland, maar de Belgische overheid draagt een nog groter deel bij aan de kosten dan de Nederlandse overheid en de belastingdruk is hoger in Belgie.

Kortom: prijzen vergelijken heeft alleen maar zin als je naar het grote geheel kijkt en als je dat doet blijkt het helemaal zo slecht niet te zijn in Nederland. Mijn Belgische, Duitse en Zwitserse collega's hebben het echt niet beter dan ik.

jo
door jorisw - Apr 3, 2013 om 12:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=xilefsim schreef op dinsdag 2 apr 2013, 10:46]In een winkel verdien je niet zoveel, dat kan het prijsverschil met buurlanden niet verklaren.

In veel Duitse winkels verdient men minder dan in Nederland.

xi
door xilefsim - Apr 3, 2013 om 15:27
111 Antwoorden / 1 Vragen

In het algemeen liggen de lonen in Duitsland hoger dan in Nederland. Bovendien is het minimumloon in NL voor een 18 jarige maar 3.86 euro per uur. Vergelijk dat eens met 5.65 euro per uur die een 18 jarige in de VS kan verdienen.
Wat je over cd`s en parfum kan zeggen is dat er prijzen gevraagd worden die de consument bereid is te betalen. Vind je het te duur? Koop het dan niet.
Ben het met de vraagsteller eens dat het assortiment per winkel van dezelfde keten erg kan verschillen. In bepaalde steden zie je mooiere kleding hangen dan in andere steden. De restanten van de randstad proberen ze elders in het land te slijten. AH heeft ook verschillende winkels. In de ene stad hebben ze een beter assortiment dan in de andere.

empyria
door empyria - Apr 3, 2013 om 18:01
504 Antwoorden / 3 Vragen

En in Nederland wil de belasting een grotere portie van het bestede geld hebben.

xi
door xilefsim - Apr 4, 2013 om 11:19
111 Antwoorden / 1 Vragen

Daar komt nog bij dat particuleren veel meer zijn gaan betalen sinds 2000 en bedrijven juist veel minder. link

he
door hepol - May 26, 2013 om 14:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gisteravond was er een uitzending van kassa, waarin werd beweerd dat wij hier in Nederland minder betalen voor produkten dan in Duitsland. Wat een lariekoek is dit. In Duitsland kun je echt goedkoper je boodschappen halen, zelfs de Lidl is in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Alles is goedkoper in duitsland, een auto of de apotheek. Hoeveel mensen zijn er niet die als ze een nieuwe keuken willen hebben, deze in Duitsland bestellen?
Dus Kassa, wees wel eerlijk naar de kijkers!

valerius-2
door valerius-2 - May 26, 2013 om 14:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hepol schreef op zondag 26 mei 2013, 14:00]Gisteravond was er een uitzending van kassa, waarin werd beweerd dat wij hier in Nederland minder betalen voor produkten dan in Duitsland. Wat een lariekoek is dit. In Duitsland kun je echt goedkoper je boodschappen halen, zelfs de Lidl is in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Alles is goedkoper in duitsland, een auto of de apotheek. Hoeveel mensen zijn er niet die als ze een nieuwe keuken willen hebben, deze in Duitsland bestellen?
Dus Kassa, wees wel eerlijk naar de kijkers!

#Er is maar een vergelijking waar u aan kan zien waar het leven goedkoper is. Namelijk neen een gemiddelt inkomen en verlijk is in welk land u er het beste mee kan rondkomen, dan heeft u pas een goede verlijking. Naar de prijzen alleen kijken is makkelijk je haalt de duurdere er uit en verlijk men met de goedkoperen prijzen elders. Omgekeert wordt er niet naar gekeken.

harrie
door harrie - May 26, 2013 om 15:24
765 Antwoorden / 36 Vragen

Het blijft appelen met peren vergelijken..... Sinds een jaar of 12 woon ik 1500 meter van de Belgische grens en kan daar een vergelijking mee maken.
Ja, de benzine is daar goedkoper.... ik betaalde 2 weken geleden nog € 1,519 per liter. Maar zouden de wegen in NL de zelfde kwaliteit als in BE hebben, breekt hier de pleuris los....
Dit nog afgezien van het aantal verkeersdoden wat daar bijna het dubbele is....
En als je hoofdpijn van die wegen hebt, betaal je daar voor de paracetamolletjes bijna het 10- voudige (remgeld)
Wat supermarkten betreft, het beste kun je dan resp. Aldi en Lidl (zelfde artikelen) aan de 2 kanten van de grens vergelijken.
De prijsverschillen zijn op een paar artikelen na, niet groot....Opvallend voordeliger in BE zijn:
Broodbakmix..
Deodorant...
Koffie (geen last van Douwe Egberts die in NL de prijs bepaald (heeft?))
Flesjes citroensap...
Kauwgom...
Verder nog sommige chocola ..... Maar de rest is 5 tot 10% duurder.....

Bij de NL vestigingen is het op de parkeerplaatsen in NL veel drukker met Belgen dan andersom....
Zelfs bij Appie staat de parkeerplaats vol met Belgen, ondanks dat Colruyt dichterbij is.

De prijsverschillen zijn historisch ontstaan, mede door monopolisten die de prijs opgedreven hebben en wij aan gewend zijn.

Ex-Haagsche Harrie