St
door Stephan Bloeming Jan 7, 2021 om 01:01
Geldzaken & recht

Waarom krijg ik geen zorgbonus van duizend euro?

Vanaf Juli 2020 werk ik als gedetacheerde verpleegkundige(DAAN) invalkracht in de wijk voor ZorgGroepDrenthe (ZGD). Ik werk meer dan 24 uur per week, doe excact dezelfde werkzaamheden als mijn collega's en voldoe aan de criteria conform website Rijksoverheid betr. aanvraag bonus. ZGD heeft bepaald dat uitzend/invalkrachten geen bonus krijgen zonder een argument daarvoor aan te leveren. Ik voldoe aan alle criteria om in aanmerking te komen voor de zorgbonus. Waarom krijg ik geen zorgbonus? Hoe kan ik mijn recht hierop claimen? en bij wie?

3173 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2021 om 01:26
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Is misschien omdat u pas in Juli 2020 begonnen bent? Tenminste, zie dat telkens als ik uw vraag op Google intik.

St
door Stephan Bloeming - Jan 7, 2021 om 01:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

@TENORMIN: Er staat: tussen (!) maart 2020 en eind september.

ti
door tilpend Jan 7, 2021 om 06:47
133 Antwoorden / 0 Vragen

En daarmee wordt bedoeld dat u de gehele periode van 1 maart tot 1 september zich hebt ingezet, niet slechts een deel zoals in uw geval. Anders zou je ook in aanmerking komen als je maar een week gewerkt heb in die periode.

U voldoet dus niet aan de voorwaarden en komt daarom niet in aanmerking voor een zorgbonus.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2021 om 12:43
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@stephan, ik lees me een slag in de rondte maar ik zie het niet. Er staat: vanaf Juli werk ik.... enz.

ti
door tilpend Jan 7, 2021 om 13:15
133 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, dat staat er ook. Stephan bedoelt dat een van de voorwaarden is dat je tussen 1 maart en 1 september 2020 hebt gewerkt in de zorg.
En omdat hij in juli is begonnen, gaat hij ervan uit dat hij aan die voorwaarde voldoet maar het is natuurlijk de bedoeling dat je de hele periode van 1 maart tot 1 september hebt gewerkt, niet slechts een deel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 7, 2021 om 01:34
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stephan,

Als u lid bent van een vakbond, kunt u daar informeren.

mr
door mrmoto Jan 7, 2021 om 10:32
167 Antwoorden / 4 Vragen

zoals gewoonlijk weer slap gel*l .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2021 om 11:52
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mr. Moto,

Leg eens uit waarom het vakbond lidmaatschap slap gelxl is.....

Ho
door Hommer Jan 7, 2021 om 13:54
30 Antwoorden / Vragen

Geboren Amsterdammer: wat voegt het toe om de vakbond te raadplegen indien TS niet aan de voorwaarden van de zorgbonus voldoet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2021 om 19:13
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

Misschien, dat er toch uitzonderingen zijn.

panter22
door panter22 - Jan 7, 2021 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

De belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te komen is de volgende:
De zorgprofessional moet in de periode van 1 maart tot 1 september 2020 werkzaam zijn geweest bij de zorgaanbieder, op basis van een (arbeids)overeenkomst of een inhuurconstructie.
Je kunt de voorwaarden hier nalezen:
https://www.dus-i.nl/subsidies/bonusregeling

diumenge
door diumenge Jan 7, 2021 om 10:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen speld tussen te krijgen, TS voldoet niet aan de eisen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 7, 2021 om 09:01
7200 Antwoorden / 3 Vragen

Uw werkgever zal u niet voor de bonus aangedragen  hebben, u kunt bij deze om uitleg vragen.
Een gedeeltelijke bonus zou een mogelijkheid kunnen zijn maar denk niet dat dit voorkomt.

justmeagain
door justmeagain Jan 8, 2021 om 00:04
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts voldoet niet aan de eisen en bonussen naar rato bestaan hier niet voor.

Topantwoord

ma
door malty - Jan 7, 2021 om 10:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat uw werkgever zo eigenwijs is om u in de kou te laten staan.
Het is echt de schuld van uw werkgever, uw werkgever had de bonus gewoon aan moeten vragen voor u en die hadden ze ook gekregen. De overheid gaat echt niet de aanvragen in detail controleren.
Ga nog eens praten met de ZGD personeelsafdeling.

ti
door tilpend Jan 7, 2021 om 13:16
133 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk, fraudeer er maar op los!

St
door Stephan Bloeming Jan 7, 2021 om 14:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Frauderen?? Was het maar zo dat er enige controle /overzicht zou zijn. Heb contract van 24 uur/week, werk elke maand meer dan 30 uur/week. Als invalkracht help ik de tent te redden daar. Ik doe exact dezelfde werkzaamheden als mijn collega's die wel een bonus hebben gekregen. Ik heb de site van rijksoverheid goed gelezen. Bestuur zorginstelling heeft gewoon besloten invalkrachten niet te belonen met de bonus en blijft daar bij, zonder argumenten aan te voeren en ondanks inzet personeelsafdeling.

St
door Stephan Bloeming Jan 7, 2021 om 14:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga met mijn zoektocht naar antwoord op mijn vragen een andere weg inslaan.
Hartelijk dank voor jullie reacties!

ma
door malty Jan 8, 2021 om 10:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tilpend De handreiking van de overheid voor de COVID-19 bonus is zo ruim te interpreteren dat je zelfs voor een stagiaire die 2 weken in dienst is een bonus kunt aanvragen.
De overheid gaat hierover niet in discussie met de aanvrager en controleren van de aanvragen kost meer dan de winst van de twijfel gevallen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 7, 2021 om 10:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het aantal gewerkte uren  doet er niet toe,  als je alle maanden gewerkt had of  ziek was kreeg je dit wel....
U heeft maar 3 van de 6 dus kansloos,  wel  mogelijk als er een volgende ronde komt en er bleef werken.

Voor deze bonus waren vooraf regels en  U  voldoet er helaas niet aan.
Het enige  dat je kunt doen is op 17 maart een  andere keuze te maken....
Politiek  maakte deze regels.

St
door Stephan Bloeming - Jan 7, 2021 om 12:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

@$0MSSS.. : Er staat: Tussen (!) maart en september, niet vanaf dus...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 7, 2021 om 13:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je  vanaf Februari werkte en  in 31 augustus  weg ging kreeg je ook niets....

Ik heb het zelf gelezen en  Tussen maart en september moest je in dienst zijn....
Tussen  betekend dat je  alle 6 maanden daar was.

Dus ze bedoelen niet iemand die  maar korte tijd tussen deze gewerkt hebben helaas.....
De intrepetatie van U begrijp ik wel maar ze hadden het inderdaad ietsje duidelijke moeten schrijven.....

Vanaf  maart  tot oktober  in dienst moeten zijn was betere beschrijving geweest.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 7, 2021 om 13:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Binnen een zorgorganisatie komen zorgprofessionals in aanmerking voor een bonus die zich in
de afgelopen periode (1 maart 2020 tot 1 september 2020):

Dat is wat ik lees.....

diumenge
door diumenge Jan 7, 2021 om 13:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je alleen leest wat je uitkomt dan staat dat er inderdaad. Je kan de rest natuurlijk gewoon overslaan, maar daarmee wordt het niet ineens niet van toepassing...

De zorgprofessional moet in de periode van 1 maart tot 1 september 2020 werkzaam zijn geweest bij de zorgaanbieder, op basis van een (arbeids)overeenkomst of een inhuurconstructie.

hutch
door hutch - Jan 7, 2021 om 12:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

DE voorwaarden (Rijksoverheid) kunt u * hier * downloaden.

Dan kunt u zien of u hieraan voldoet.

rj
door rjw - Jan 7, 2021 om 13:35
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je direct met COVID-19 te maken gehad? (al zijn er ook zorgaanbieders die dat niet meenemen bij de toekenning: mijn zus heeft de bonus gehad terwijl zij het juist minder druk heeft gehad omdat de reguliere zorg op z'n gat lag).

lo
door lovewinnie - Jan 7, 2021 om 14:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Een voorwaarde is dat je van maart tot september werkzaam moet zijn geweest in de zorg. pas dan kan werkgever het aanvragen. Wissel je juli van baan ( maar blijft wel in de zorg ) dan mag of oude of nieuwe werkgever het aanvragen . Soms gaat fout en krijg je 2x.
( Zie dat ook al paar keer voorbij komen)

Ben je echt pas juli begonnen in de zorg heb je er geen recht op. Stop je in augustus in de zorg dan ook niet

St
door Stephan Bloeming - Jan 7, 2021 om 15:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, meerdere zorginstellingen hebben dit besluit genomen en veel invalkrachten die aan de criteria voldoen lopen de bonus, onterecht, mis.
Ik ga met mijn zoektocht naar antwoord op mijn vragen een andere weg inslaan.
Hartelijk dank voor jullie reacties!

diumenge
door diumenge Jan 7, 2021 om 17:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je voldoet niet aan de criteria, maar succes met je zoektocht!

justmeagain
door justmeagain Jan 8, 2021 om 00:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

@diumenge Het top antwoord past erg in haar straatje maar klopt niet. Ze wil gewoon haar zin. Als er staat dat je tussen 1 maart en 1 sept moet hebben gewerkt wordt dat door ts geïnterpreteerd alsof werken vanaf 30 augustus ook meetelt.

Laat haar maar verder zoeken de juiste informatie is gegeven maar wil ze niet begrijpen.

panter22
door panter22 - Jan 8, 2021 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel van 1 maart tot 1 september gewerkt in de zorg en maar weigerde het bestuur van de laatste zorginstelling om de bonus voor je aan te vragen? En dat dan zonder reden op te geven?
Het is geen verplichting van de zorgbonus aan te vragen. Uit de link Hutch:
Andersom zijn de zorgaanbieders niet verplicht een bonus toe te kennen aan zorgprofessionals die op grond van deze handreiking wel binnen de genoemde categorieën vallen, als daar volgens de zorgaanbieder geen reden toe bestaat.
De aanvraagtijd voor deze bonus was op 6 november verstreken.
Het klinkt niet helemaal eerlijk om invalkrachten en uitzendkrachten uit te sluiten.
Is er een ondernemingsraad binnen de instelling die iets voor je kan doen?

ma
door malty - Jan 8, 2021 om 10:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees nergens dat je, om voor de bonus in aanmerking te komen, de totale periode van 1 maart tot 1 september met COVID-19 patiënten moet hebben gewerkt of een arbeidscontract moet hebben gehad.
Er staat dat de zorgverlener door de uitbraak van COVID-19 in de periode van 1 maart tot 1 september een uitzonderlijke prestatie hebben moeten leveren.
Dat kan dus ook een kortere periode zijn, als deze maar ligt in de aangegeven periode.
Zo komen ook zorgverleners voor de bonus in aanmerking die een kortere periode met deze patiënten hebben gewerkt omdat b.v. een collega ziek is geworden.
De TS had de bonus kunnen krijgen maar de werkgever heeft, naar mijn idee, onterecht de uitzendkrachten uitgesloten.
In de handreiking van de overheid COVID-19 bonus worden uitzendkrachten niet uitgesloten.
Misschien een telefoontje naar het Juridisch loket plegen om te horen of u de werkgever nog kunt aanspreken op het niet aanvragen van de bonus voor uitzendkrachten.