Me
door Meta en Aaldrik Feb 9, 2021 om 04:20
Geldzaken & recht

Waarom worden vooruit gemaakte kosten voor een uitvaart niet bij leven uitbetaald?

Mijn partner en ik hebben beide een graf gekocht op Natuurbegraafplaats Hillig Meer in Drenthe. Onze grootste wens is namelijk helemaal in de natuur opgenomen te worden na onze dood op een zo natuurlijk mogelijke
wijze. Omdat er steeds meer animo voor is, besloten we onze graven nu alvast te kopen op dit landgoed.
De kosten lagen rond de 7000 euro. Onze uitvaartverzekeringen keren echter pas uit na overlijden. Maar we hebben nu al veel geld geinvesteerd en we kunnen nog wel 25 jaar leven!
Waarom kunnen we onze gemaakte kosten voor beide graven nu alvast niet declareren?

5042 11 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 9, 2021 om 07:07
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Voor een verzekering is het meest voordelig dat u zo lang mogelijk leeft.
Als ze nu al een deel uitbetalen hebben ze geen rendement op uw betaalde premie.
Uw mogelijkheid zal dan ook zeker niet in hun voorwaarden staan.
Voor uitbetaling moet u dus dood zijn.

ne
door neodutchio - Feb 9, 2021 om 07:20
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat uw keuze nu is hoeft niet de keuze van later te zijn. Ik ken gevallen waarbij de vrouw redelijk vroeg is overleden. Er waren toen 2 graven naast elkaar gekocht zodat als de man ook kwam te overlijden hij er naast kon. De man was ondertussen hertrouwd en heeft nog zo lang geleefd dat hij naast zijn tweede vrouw is begraven. Weggegooid geld dus.

getty
door getty - Feb 9, 2021 om 08:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Simpel, omdat het een overlijdensrisicoverzekering is....

In
door IneS-H Feb 10, 2021 om 13:00
4 Antwoorden / Vragen

uitvaartverzekering

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2021 om 10:02
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Kan het zo zijn dat uw vraag bedoeld is voor de redactie vam het TV programma? kassa@bnnvara.nl

 Ik kan u hierop geen ander antwoord geven dan het het eenn kwestie is van geregeld zijn in de verzekeringsvoorwaarden bij uw verzekeraar.
En normaliter zullen denk ik alle verzekeraars eerst uitkeren bij overlijden van één van u.

Daarbij zal ook gelden dat u mogelijk nog geen € 7.000,00 'heeft gespaard'.

Als al gezegd is het ook een risicoverzekering en zie:

(Bron) Nuvema

  1. Is een uitvaartverzekering nodig als ik een risicoverzekering heb?
    Een risicoverzekering is wat anders dan een uitvaartverzekering. Een risicoverzekering heeft in veel gevallen betrekking op de hypotheek en zorgt ervoor dat deze afgelost wordt mocht je overlijden. Als je je geen zorgen wilt maken over de kosten en het regelen van een uitvaart, dan is het verstandig om een uitvaartverzekering af te sluiten.
  2. Moet ik het doorgeven als ik ergens anders een uitvaartverzekering heb afgesloten?
    Ja, het is slim om dit door te geven. Nuvema vult het verzekerde bedrag dat je hebt gespaard aan met hun verzekering, zodat je op maat verzekerd bent. Weet je niet zeker of je dit al hebt doorgegeven aan Nuvema? Als ze op de hoogte zijn, dan staat dit vermeld op je uitvaartverzekering.
Re: Ps. heeft u dit aan uw verzekeraar voorgelegd en is uw vraag gebaseerd op het verkrehgen antwoord? Heeft u ook gevraagd naar de mogelijkheid van alvast een voorschot gelet op de aankoop?

me
door mein33 - Feb 9, 2021 om 10:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR META EN AALDRIK Mijn partner en ik hebben beide een graf gekocht op Natuurbegraafplaats Hillig Meer in Drenthe.  De kosten lagen rond de 7000 euro. Onze uitvaartverzekeringen keren echter pas uit na overlijden.

@meta en aaldrik,

Wat staat er in uw polissen m.b.t. de te vergoeden grafkosten, voor welk bedrag is het eigen graf (eeuwig durend) meeverzekerd ?

mahadma
door mahadma Feb 9, 2021 om 13:49
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Eeuwig durende graven zijn er zeldzaam. Daar zijn de RK begraafplaatsen bijna kapot aan gegaan. Je koopt grafrechten voor 5 10 of 20 jaar. Worden die niet verlengd? PP = pure pech maar weg graf.

me
door mein33 Feb 9, 2021 om 14:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wij hebben wel de rechten op een eeuwigdurende rustplaats** en nog wel voor een paar tientjes aan legale kosten.
Verstrooien op het Kootwijkerzand geeft ons nl. die 'garantie'.

** Hoewel door het bijna constant verstuiven van het zand, zal de rustplaats op zich niet zo rustig zijn. ;-))

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2021 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zou ook nog zomaar kunnen dat u niet van dat graf gebruik kunt maken na overlijden.

En als u nog 25 jaar kunt leven, zal er sowieso nog niet veel opgebouwd zijn in de polis. En zit er al wel een flinke waarde in, dan kunt u overwegen die polissen af te kopen, om de kosten te dekken.

Niet dat dat verstandig is.

sw
door swat1500 - Feb 9, 2021 om 13:14
3779 Antwoorden / 0 Vragen

U betaald de dekking van uw uitvaartverzekering op door gedurende uw leven een premie te betalen waarbij de verzekeraar hoopt dat u een lang en gelukkig leven heeft, waardoor u uiteindelijk meer premie hebt betaald dan het bedrag waarvoor u de verzekering heeft afgesloten. Dat is dan de winst voor de verzekeraar.
U kunt alleen een beroep doen op de verzekering als u daadwerkelijk komt te overlijden. Als dat eerder Is dan waar de verzekeraar op hoopte, waardoor u dus minder premie hebt betaald dan de waarde van de polis, is het verlies voor rekening van de verzekeraar.
Als de verzekeraar op voorhand al kosten zou moeten voorschieten zonder dat er sprake is van een overlijden en dan maar moet hopen dat u lang genoeg blijft leven is het verdien model te ongewis en dus niet aantrekkelijk om aan te bieden.

rj
door rjw - Feb 9, 2021 om 18:26
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Een verzekering is geen spaarrekening.
En los daarvan: waarom zou het logisch zijn dat je eenzijdig de voorwaarden kunt veranderen? Als een verzekeraar dat doet kan je als klant overstappen. Stel je voor dat een verzekeraar dat ook kan doen....

mo
door mof - Feb 10, 2021 om 11:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat de uitvaartverzekeringen pas mogen uitkeren na uw dood.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 10, 2021 om 11:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beetje dom,   eerst kopen en contract tekenen voor €7000 en  je bent de voorwaarden van ooit getekende vergeten.

Later komen er nogmaals kosten en daar is deze polis wel voor.
Word een dure plek,  ik kies voor crematie en  meeverhuizen als ik ooit elders ging wonen.

Vele dure graven verwaarloost en geruimd... dus om daar nu veel voor te betalen?

koekeloer
door koekeloer - Feb 10, 2021 om 12:07
562 Antwoorden / 18 Vragen

U kunt misschien Uw verzekering afkopen en met dat geld de kosten betalen.