an
door angel040 Mar 31, 2019 om 23:45
Geldzaken & recht

Wajong uitkering terug na werken

een vriend (ex tbs-er) vertelde mij het volgende en ik vindt het een intressant verhaal..hij ontving wajong uitkering voor hij in een tbs kliniek in eindhoven terecht kwam..in een tbs kliniek vinden ze het belangrijk dat de persoon een daginvulling heeft...en het tbs systeem is bekend.. er komt een fase transmuraal verlof en proefverlof..deze vriend ging terug naar zijn woonplaats groningen en ging werken bij de plantsoenendienst...na een jaar nam hij ontslag...en kreeg zijn wajong uitkering terug..op site uwv staat te lezen dat men kan terug vallen op de wajong uitkering als men het binnen 5jr niet volhoud..ik persoonlijk vindt het niet kloppen en dat het uberhaupt mogelijk is want deze vriend kan dus werken (??!!)...je kan toch alleen in de wajong komen als je geen arbeidsverleden hebt? of zit ik er nu naast?

5343 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2019 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u zit er naast. Maar ik geloof nooit dat dat uw vriend is.

tenormin
door tenormin Apr 1, 2019 om 00:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @tijger1. Angel040 (lekkere engel) probeert die vriend erin te luizen.

an
door angel040 - Apr 1, 2019 om 05:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

u hoeft het niet te geloven maar hij is een vriend van mij..ik ken hem al jaren..waarom zou een (ex) tbs-er geen vriend van mij kunnen zijn? je hebt de echte tbs klinieken in nederland waar de "zware" gevallen worden behandeld..die zware delicten hebben gepleegd zoals moord/verkrachting..je hebt ook tbs afdelingen in ggz instellingen waar de "lichte" gevallen worden behandeld..ze hebben een delict gepleegd zoals brandstichting of een paar diefstallen..u weet wat ggz betekend neem ik aan..deze tbs-ers (veel vrouwen) zijn over het algemeen borderliners of zijn licht verstandelijk beperkt..deze vriend was geplaatst op tbs afdeling in ggz eindhoven..dit terrein is heel groot..ik werkte een paar jaar als vrijwilliger op dat terrein bij de dieren..noem het liever hobby...ik heb 3 rughernias en artrose en had zo toch een (halve) daginvulling...echt werken kan ik niet...ik moet afwisselend staan.lopen,zitten ivm mijn rug die in puin ligt...dus ben op de ggze wat gaan doen...dieren voeren enzo..licht werk..eigen tempo..daar heb ik hem leren kennen..hij is weer in zijn woonplaats groningen nu..en pas bij mij op bezoek geweest een weekend

ne
door neodutchio Apr 1, 2019 om 08:13
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U kende die vriend al jaren. Hij woont in Groningen en u werkte in Eindhoven. Hij heeft jaren in Eindhoven gezeten? En dat voor een licht vergrijp?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 1, 2019 om 07:16
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw vriend helpen door hem te stimuleren om aan het werk te blijven en hopen dat hij begrijpt dat thuiszitten voor hem geen goed alternatief is of de plantsoenendienst is lichamelijk te zwaar en zou het mogelijk moeten zijn iets anders voor hem te vinden of korter werken.
Er zijn forumleden genoeg die uw verhaal wel geloven dus steek er geen tijd in om een en ander uit te leggen.
Er komen nog wel serieuze antwoorden,
Goed dat u iets gevonden heeft om uw rugpijn iets  draaglijker te maken.

ma
door maarten heest - Apr 1, 2019 om 08:32
463 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vriend kan het beste bij het UWV te rade gaan. Daar is de kans op een deskundig en vooral zakelijk inhoudelijk oordeel het grootst.

me
door mein33 Apr 1, 2019 om 10:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maarten,

De vriend heeft geen probleem, die heeft zijn uitkering terug.
Ts vindt dat vreemd en stelde de volgen de vraag:  je kan toch alleen in de Wajong komen als je geen arbeidsverleden hebt? of zit ik er naast?

ma
door maarten heest Apr 1, 2019 om 12:00
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi MEIN33, u hebt volkomen gelijk zie ik.
Dus ik had degene die de vraag hier stelt naar het UWV moeten verwijzen. Bij deze alsnog.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2019 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, lichte gevallen, brandstichting. Compleet onbelangrijk.:-((

ma
door marnix1 - Apr 1, 2019 om 11:53
256 Antwoorden / 22 Vragen

De wajong is door de jaren heen ontoegankelijker geworden,
Tot 2010 was men nogal coulant met het toewijzen,
Dat veranderde dus in 2010, in 2015 is de toewijzing helemaal streng geworden,

Iemand met abeidsverleden of met de mogelijkheid tot arbeid krijgt de uitkering nu niet meer.

maar het verhaal van persoon in kwestie kan heel goed kloppen,

Zijn instroomjaar bepaalt eigenlijk de regels voor hem.

Tot 2010 was de eventuele (gedeeltelijke) arbeidsgeschiktheid niet van belang.

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2019 om 13:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar van die vriend zoals u deze persoon noemt gaat dit u toch helemaal niets aan?
Of wilt u over deze persoon klikken o.i.d.?

panter22
door panter22 - Apr 1, 2019 om 13:21
6599 Antwoorden / Vragen

Recht op Wajong:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-wajong
Als je vriend aan de voorwaarden voldoet om weer een Wajong uitkering te krijgen, dan is dat zo.
Je kunt wel met een schuin oog naar je vriend kijken, maar je hebt er niets meer of minder om.
Als jij door je klachten niet kunt werken en een (bijstands) uitkering hebt en je moet vrijwiligerswerk doen, dan geldt die regeling voor jou. Info:
https://a-typist.nl/voordelen-wajong/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2019 om 17:03
16864 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. de eerste vraag/opmerking van @TIJGER1 en uw reactie.
Het lijkt mij dat u jaloers bent op degene die u uw vriend noemt. Stel dat u met uw vraag/opmerking 'een slapende hond wakker maakt'? Iedereen kan dit lezen.
Uw vriend zou dan geconfronteerd kunnen worden door deze vraag  met een nader onderzoek terwijl kan worden aangenomen dat juist door striktere toepassing de regel goed wordt gehanteerd.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 1, 2019 om 17:15
7195 Antwoorden / 3 Vragen

TS wil vriend behoeden dat hij later met terugwerkende kracht de uitkering “die mogelijk onterecht is” terug moet betalen, vandaar deze vraag.

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2019 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelooft u het zelf?:-))

ma
door maarten heest Apr 2, 2019 om 08:22
463 Antwoorden / 0 Vragen

Als je positief in het leven staat en van het goede in de mens uitgaat zouden vrienden maar zo eens zo met elkaar om kunnen gaan.

ro
door ron503 - Apr 1, 2019 om 19:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het verleden van die vriend doet eigenlijk niet ter zake omdat die vriend na een jaar werken weer terug kon vallen op de Wajong uitkering. De werkzaamheden van plantsoenendiensten worden vaak door mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt gedaan maar nooit in loondienst en meer met een behoud van Wajong. Als na een jaar blijkt dat het echt niet gaat en die vriend er alles aan gedaan heeft om het toch te laten lukken dan kan die vriend wel spreken van ontslag maar zou daar een andere draai aan kunnen geven omdat het wel een soort van schaamte zou kunnen zijn. Uit eerste reactie lees ik dat u zelf ook gezondheidsklachten heeft en kan dat niet de reden zijn dat u zich een beetje benadeeld voelt?.