mi
door miepje muts Feb 10, 2015 om 00:57
Geldzaken & recht

Wat nu te doen??

Helaas zijn wij genoodzaakt om een bijstandsuitkering aan te moeten gaan vragen, geen recht op ww, ondanks 30 werkzame jaren en alle premies betaald... Nu wil het waterschap een bewijs van uitkering voor 28 februari om een eventuele kwijtschelding te kunnen geven, alleen kan de gemeente dat niet geven voor half maart...misschien nog wel later. Wat kunnen we nu nog doen, we hebben nog 2 maanden spaargeld om de vaste lasten te betalen en een beetje leefgeld, maar de waterschaps- belasting is niet te vermurven

880 11 Rapporteer

mi
door miepje muts - Feb 10, 2015 om 01:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Moet er misschien wel nog even bij vertellen dat we GEEN schulden,achterstanden of andere van dien aard hebben.. maar het begint nu wel een beetje nijpend te worden.. we redden het met spaargeld nog uiterlijk 2 maanden

diumenge
door diumenge - Feb 10, 2015 om 06:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dien een schriftelijke klacht in bij de gemeente en leg daar nogmaals de situatie in uit, wellicht kunnen ze verklaren dat de verklaring nog even op zich laat wachten. Geen reactie van de gemeente? Dan de ombudsman inschakelen. Dus vandaag nog die klacht indienen, het urgente karakter aangeven en vanaf morgen over gaan na bellen.

ph
door philip36 - Feb 10, 2015 om 09:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom is uw aanvraag voor ww afgewezen?

mahadma
door mahadma - Feb 10, 2015 om 10:43
11716 Antwoorden / 52 Vragen

U kunt wel in bezwaar gaan tegen een afwijzing van de kwijtschelding, tegen die tijd heeft u wel de papierwinkel rond mag ik hopen.

fi
door fisbel - Feb 10, 2015 om 21:48
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 10 feb 2015, 06:27]Dien een schriftelijke klacht in bij de gemeente en leg daar nogmaals de situatie in uit, wellicht kunnen ze verklaren dat de verklaring nog even op zich laat wachten. Geen reactie van de gemeente? Dan de ombudsman inschakelen. Dus vandaag nog die klacht indienen, het urgente karakter aangeven en vanaf morgen over gaan na bellen.
U schiet met een kanon op een mug. Kennelijk heeft u geen ervaring in dit soort zaken.
@ miepje muts:
Het is geen enkel probleem het verzoek tot kwijtschelding in te dienen zonder dat alle bewijsstukken aanwezig zijn. U dient het verzoek 'pro forma' in met de vermelding dat de ontbrekende stukken z.s.m. zullen worden nagestuurd.

Als het verzoekschrift ná de bezwaartermijn wordt ingediend, zal het verzoek toch nog (ambtshalve) in behandeling worden genomen. De termijn van 6 weken is geen harde termijn. Maar een 'pro forma' verzoek is beter.

door 1953 - Feb 11, 2015 om 02:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sociale zaken dient op een aanvraag binnen 4 weken een besluit in primo te doen.

door 1953 - Feb 11, 2015 om 02:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als het besluit in primo (BIP) uitblijft, kunt u Sociale zaken schriftelijk in gebrekestelle en dan heeft het nog 2 weken de tijd om het verzuim te herstellen.

diumenge
door diumenge - Feb 11, 2015 om 06:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=fisbel schreef op dinsdag 10 feb 2015, 21:48]
U schiet met een kanon op een mug. Kennelijk heeft u geen ervaring in dit soort zaken.
...
Een klacht indienen is met een kanon op een mug schieten? Kennelijk bent u een ouderwetse (belasting?)ambtenaar die de regels boven de klant stelt?

En nee, gelukkig geen ervaring met dit soort zaken.

fi
door fisbel - Feb 11, 2015 om 13:00
851 Antwoorden / 3 Vragen

@diumenge
De gemeente heeft niets afgewezen. Maar TS kan het verzoek tot kwijtschelding inclusief alle bijlagen niet op tijd inzenden. Er zijn nu twee mogelijkheden:
1. Een kort briefje naar de gemeente met het verzoek of de kwijtscheldingsaanvraag wat later mag worden opgestuurd. Reden: er is meer tijd nodig om de benodigde stukken te krijgen.
2. Het verzoek pro forma indienen. Dat wil zeggen: het verzoek wordt ingediend, alsmede de aanwezige bijlagen. Ontbrekende bijlagen worden later opgestuurd. Dit aangeven in een kort begeleidend schrijven. (voorkeur)

Een schriftelijke klacht of een bezwaarschrift indienen, dat komt eventueel pas later in beeld.
U slaat dus 1 of 2 stappen over.

En als informatie: het verzoek tot kwijtschelding kan nog gedurende het gehele jaar worden ingediend, ook al is de bezwaartermijn verstreken. Het verzoek wordt ambtshalve afgehandeld, net als een gewoon verzoek. Een coulante regeling, waardoor het indienen van een klacht in deze situatie een nogal boude reactie is.

En met een ouderwetse belastingambtenaar heb ik niets van doen. Een totaal ander beroep gehad vroeger.

diumenge
door diumenge - Feb 11, 2015 om 15:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De klacht, geen bezwaar, heeft betrekking op de gemeente die het bewijs niet voor een bepaalde datum wenst af te geven en niet op het Waterschap die dat bewijs vraagt.

Het verzoek om kwijtschelding heeft betrekking op.het waterschap, dus waarom een briefje naar de gemeente (zie 1)? Optie 2 lijkt mij een prima aanpak.

mi
door miepje muts - Feb 15, 2015 om 23:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

OK nog iets meer info: geen recht op WW, klopt..manlief heeft de laatste 15 jaar een eigen bedrijf gehad... dus geen recht, terwijl wel alle premies betaald..
Als je je meldt voor een bijstand moet je eerst een traject door lopen van minimaal 4 weken...daarna kan je pas een aanvraag voor bijstand indienen.
Dat duurt ook weer 4 weken, maar de rekeningen stapelen zich op ook,
De belasting dienst die nog steeds meent dat mijn man een eigen bedrijft heeft..dus dat is ook weer 2000,00 euro aan voorlopige aanslagen 2015.we zijn het overzicht nog niet kwijt maar wel het menselijke gezicht..