mo
door monza Mar 24, 2007 om 17:34
Geldzaken & recht

Weduwenpensioen

Ik heb een buurman die in 1981 weduwe is geworden ,en zijn vrouw heeft toch 10 jaar gewerkt op een kantoor ,maar hij heeft nooit pensioen van haar ontvangen ,en zelfs ook geen weduwen pensioen .Klopt dat wel ,of laat hij nu iets kiggen voor de staat .Groetend M.V. Vliet  [Edit redactie]@quicknet.nl

1623 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, in die tijd bestond het WEDUWNAARS pensioen nog niet.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter aanvulling, nu ook niet meer. Alleen nog voor mensen die VOOR 1950 zijn geboren.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee oke ,dat dan niet ,maar zijn vrouw heeft toch gewerkt ,waar blijft dat pensioen dan ??

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is de vraag of zijn overleden vrouw pensioen heeft opgebouwd. De wet gelijke behandeling mannen en vrouwen is 1 maart 1980 in werking getreden. Echter pas vanaf 17 mei 1990 is het verboden om (gehuwde) vrouwen en deeltijders uit te sluiten van pensioendeelname. Het  zou dus heel goed kunnen dat zijn vrouw om die rede geen pensioen heeft opgebouwd.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja zijn vrouw heeft 10 jaar pensioen opgebouwd ,en ze is in 1982 overleden ,dus dat het in 1990 verboden is heeft daar volgens mij niets mee te maken ..Ook is de buurman voor 1950 geboren ,dus ook dat telt niet .

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

In 1982 bestond de AWW (Algemene weduwen en wezenwet) nog. Tot 1988 hadden alleen vrouwen recht op een weduwenuitkering. Dus hiervoor kwam en komt de buurman niet in aanmerking.

Als zijn vrouw ook bedrijfspensioen heeft opgebouwd kan de buurman wellicht contact opnemen met het pensioenfonds om te achterhalen of er nog rechten bestaan. Weet hij de naam van het pensioenfonds niet dan zou hij dat wellicht kunnen achterhalen bij de helpdesk vergeten pensioenen. Tel 070-3117373.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u bedoelt dat zijn vrouw omdat zij heeft gewerkt AOW premie heeft betaald dan het volgende:

De AOW is een sociale verzekering. In principe is elke ingezetene van Nederland hiervoor verzekerd. Mensen zonder inkomen betalen niets, mensen met een inkomen brengen de premie op. Bij het bereiken van de 65ste leeftijd heeft iemand recht op een AOW pensioen. De hoogte van de AOW is afhankelijk van het aantal jaren dat iemand verzekerd is geweest en van de woonsituatie op dat moment. Als we ervan uitgaan dat uw buurman altijd in nederland heeft gewoond en nooit buiten nederland heeft gewerkt dan heeft hij 100% AOW opgebouwd. Als hij 65 jaar wordt zal hij afhankelijk van zijn situatie AOW ontvangen. Is hij alleen gebleven dan zal hij het bedrag voor ongehuwden ontvangen € 970,-- per maand (70% van het minimumloon). Is hij hertrouwd of gaan sammenwonen dan zal hij het bedrag voor gehuwden gaan ontvangen € 667,55 (50% van het minimumloon).

groet louisa2

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Monza

Pensioen opbouwen wil niet per se zeggen dat er een nabestaandenpensioen is opgebouwd. Zonder nabestaandenpensioenopbouw, dus ook geen uitkering. Er is dan namelijk alleen pensioen opgebouwd ten gunste van mevrouw zelf.

Bovendien: hoe lang is het geleden dat dit vermeend pensioen dan in had moeten gaan?

Een nabestaandenpensioen gaat doorgaans direct in. Het zou dus ook kunnen zijn dat zijn aanspraak op dit pensioen al verjaard is.

Groet, C.