ma
door marcel67 Jan 15, 2005 om 18:02
Geldzaken & recht

Weigeren biljeten van 200 euro

nu hebben we al een x aantal jaar de euro,maar hoe komt het toch dat we steeds meer het probleem krijgen dat biljeten van 200 euro overal gewijgerd worden.ik had vandaag een aankoop van 600 euro precies op de kop af. nu staa ik bij de kassa en ze weigeren gewoon om 3 biljetten van 200 euro aan te nemen.staa ik daar dus,aan de kassa met mn hele aangekochte handel.en goed over de rooien dus. maar ik heb wel begrip als je een aankoop doet van 10 euro en je wild met een biljet van 200 euro betalen,en dat ze dat dan weigeren kan ik best inkomen.maar een aankoop doen van 600 euro en dan 3x 200 euro weigeren.......dat kan er bij mij niet in. nu wil ik wel eens weten of er wel regels zijn hier voor.en of dat allemaal zomaar mag.

het is uiteindelijk een europees betaal midel. anders haal dat grote geld uit de handel en laat de de muntjes van 1eurocent voor wat het is.grtz marcel

20679 14 Rapporteer

freya
door freya - Jan 15, 2005 om 18:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marcel,

Hoewel het pinnen van dergelijke bedragen toch gebruikelijker is zie ik ook geen reden waarom ze die biljetten weigeren. Uiteindelijk zou ik ze voor de keuze zetten, óf de biljetten accepteren óf deze bij de concurent gaan uitgeven. Eens kijken of ze een klant van €600 laten lopen.

m.vr.gr. Freya

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Jan 15, 2005 om 18:29
763 Antwoorden / 1 Vragen

hallo marcel,

Daar sta je dan de winkelier wil het niet aannemen kan dat mag dat helaas klantvriendelijk is het niet maar de winkelier mag de biljetten weigeren.

hoe dit is geregeld: een wettig betaalmiddel is een middel om aan je betaalverplichtingen te voldoen, er is geen wettige acceptatieplicht.

groet tuinfreak

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Jan 15, 2005 om 18:35
763 Antwoorden / 1 Vragen

sorry even een foutje wegpoetsen laatste wettig moet zijn wettelijke,

liekie
door liekie - Jan 15, 2005 om 18:53
7 Antwoorden / 11 Vragen

Ik zou graag willen weten hoe dit afgelopen is!

tigertje
door tigertje - Jan 15, 2005 om 19:07
402 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd. Ik heb het even opgezocht maar het 200 euro biljet behoort niet tot de meeste vervalste biljetten. Dat had ik namelijk nog een aanvaardbare reden gevonden voor een winkelier.

Anderzijds willen winkeliers liever niet teveel cash in hun kassa's hebben i.v.m. diefstal. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn.

wi
door willem2_1 - Jan 30, 2005 om 12:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het weigeren van "grote"bankbiljetten heeft inderdaad te maken met mogelijke valse biljetten. Volgens een medewerker van een winkel waar ik hetzelfde mee maakte is het teveel werk om deze biljetten te controleren op echtheid. Raar, zeker als je weet dat er meer valse "kleine" biljetten in omloop zijn. Controleren ze deze niet dan?

my
door mystery - Jan 30, 2005 om 13:12
34 Antwoorden / 0 Vragen

Het weigeren van "grote"bankbiljetten heeft inderdaad te maken met mogelijke valse biljetten. Volgens een medewerker van een winkel waar ik hetzelfde mee maakte is het teveel werk om deze biljetten te controleren op echtheid. Raar, zeker als je weet dat er meer valse "kleine" biljetten in omloop zijn. Controleren ze deze niet dan?

dat is lulkoek want de kleinere biljetten worden altijd nagemaakt want een groot biljet valt teveel op vandaar een klein biljet 10, 20 en 50 euro.
die worden overal aangenomen en is het dus makkelijker om die vervalsingen uit te geven.

dat er teveel in kas zou zitten is ook larie want als je bv voor 600 euro koopt en je betaald met 3x200 0f 12x50 of 30x20 het bedrag wat in kas komt blijft 600 euro en niks anders.

elke winkelier heeft als het goed is een nieuwe uv lamp en kan dus elk biljet scannen op echtheid.
DUS ZEG NU NIET HIJ KAN HET NIET CONTROLEREN want elke scanner accepteerd alle biljetten dus veel werk heeft ie er niet aan.
of ie er nu een biljet van 20, 50 of 200 oid onderlegt de controle gaat net zo snel.
aangezien alle winkeliers tegenwoordig elk biljet controleren onder uv is dit smoesje veel teveel werk voor ons dus gewoon bull-shit.

als ik voor 600 euro koop en het wordt geweigerd dus accuut naar de concurent want bij zo'n zaak wil ik niet eens meer kopen.

laat het wel duidelijk zijn het terug tegeven bedrag moet wel in verhouding staan dus geen lollie van 0,50 kopen met 100 euro ofzo

wi
door willem2_1 - Jan 30, 2005 om 22:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

dat is lulkoek want de kleinere biljetten worden altijd nagemaakt want een groot biljet valt teveel op vandaar een klein biljet 10, 20 en 50 euro.
die worden overal aangenomen en is het dus makkelijker om die vervalsingen uit te geven.

Dat bedoel ik juist in mijn reactie

elke winkelier heeft als het goed is een nieuwe uv lamp en kan dus elk biljet scannen op echtheid.
DUS ZEG NU NIET HIJ KAN HET NIET CONTROLEREN want elke scanner accepteerd alle biljetten dus veel werk heeft ie er niet aan.
of ie er nu een biljet van 20, 50 of 200 oid onderlegt de controle gaat net zo snel.
aangezien alle winkeliers tegenwoordig elk biljet controleren onder uv is dit smoesje veel teveel werk voor ons dus gewoon bull-shit.

Met alleen scannen onder een UV-lamp ben je er niet meer. Als je een biljet goed wilt controleren zul je ook naar andere echtheidskenmerken moeten kijken zoals het watermerk. Vraag eens bij een bank wat alle echtheidskenmerken zijn. Dan zul je ook begrijpen dat het onzin is dat ze als reden mogelijke valse biljetten opgeven bij het weigeren van "grote" biljetten.

my
door mystery - Jan 30, 2005 om 22:38
34 Antwoorden / 0 Vragen

Met alleen scannen onder een UV-lamp ben je er niet meer. Als je een biljet goed wilt controleren zul je ook naar andere echtheidskenmerken moeten kijken zoals het watermerk. Vraag eens bij een bank wat alle echtheidskenmerken zijn. Dan zul je ook begrijpen dat het onzin is dat ze als reden mogelijke valse biljetten opgeven bij het weigeren van "grote" biljetten.

de nieuwe apparaten die ik oa al gezien heb bij blokker ah ed scannen het hele biljet op alle kenmerken dus wat zeiken die winkeliers toch allemaal

wxndy
door wxndy - Jan 31, 2005 om 00:47
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik werk zelf in een winkel. 5 euro biljetten worden het meest vervalst. Raar maar waar. Natuurlijk worden er net zo goed 200 euro biljetten vervalst. Alleen minder vaak. Als een winkelier per ongeluk een vervalst briefje van 5 euro aanneemt schiet de winkelier er maar 5 euro bij in. Dat is nog te over zien. Maar als dezelfde winkelier een vervalst briefje van 200 euro aan neemt, schiet de winkelier er 200 euro bij in! Is nogal een verschil lijkt me! Verder is het zo dat als in de buurt van de kassa aangegeven staat dat de winkelier 200 en 500 eurobiljetten niet aan neemt, de winkelier niet verplicht is deze biljetten aan te nemen. Overigens is het zo dat in de gulden tijd 250 gulden ook praktisch nergens aangenomen werd. En 200 euro is qua waarde nog wel een beetje meer. Groetjes

my
door mystery - Jan 31, 2005 om 08:20
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf in een winkel. 5 euro biljetten worden het meest vervalst. Raar maar waar. Natuurlijk worden er net zo goed 200 euro biljetten vervalst. Alleen minder vaak. Als een winkelier per ongeluk een vervalst briefje van 5 euro aanneemt schiet de winkelier er maar 5 euro bij in. Dat is nog te over zien. Maar als dezelfde winkelier een vervalst briefje van 200 euro aan neemt, schiet de winkelier er 200 euro bij in! Is nogal een verschil lijkt me! Verder is het zo dat als in de buurt van de kassa aangegeven staat dat de winkelier 200 en 500 eurobiljetten niet aan neemt, de winkelier niet verplicht is deze biljetten aan te nemen.

Raar maar waar kloppen er een paar dingen niet in je verhaal.

1. vijf euro wordt vaak vervalst maar ook de 20 en de 50 biljetten dus het probleem blijft hetzelfde alleen het bedrag is groter.

2. Ook al geeft een winkelier het aan dmv een sticker wil dat niet zeggen dat ie het wettelijk gezien niet hoeft aan te nemen.
Het is al meerdere malen aangegeven dit is diefstal/overval preventie dat men daar geen wisselgeld op terug kan geven dat is heel de opzet en niks anders.
Als jij als consument koopt desnoods bij jullie in de winkel kun je gewoon heel netjes bv 6x 100 of 3x200 aannemen want je hoeft nl geen of bijna geen wisselgeld terug te geven.

3. je geeft aan de winkelier heeft met 5 euro minder schade als met 200 van dat punt uit klopt het maar:

je vergeet 2 dingen (er zijn goede valsgelddetectors die alles controleren en kosten 89 euro ex btw) dus als je als winkelier daar al niks mee wilt doen ben je al stom bezig.
Maar het allerleukste is dit nl, nu koop ik met 10 valse briefjes van 20 euro iets bij jullie of als het iets kleiners is met 10 valse van 5 de schade is enorm en het gebeurt nog steeds met winkels die geen scanapparatuur hebben.

dan is de schade ook 50 of 200 euro dus kom niet met het verhaal aan dat het geweigerd wordt omdat de schade dan groter is.
als u als winkelier een vals biljet aannneemt hebt u niks gedaan aan preventie want de apparatuur is voorhanden maar u doet het niet u plakt alleen een sticker die waardeloos is.

winkeliers moeten de problemen met vals geld niet op de consument afschuiven maar op de nederlandsche bank die geld maakt wat na te maken is.
en op u zelf omdat er middelen zijn om het te onderscheppen alleen geeft u daar geen geld aan uit

user123
door user123 - Jan 31, 2005 om 10:14
1346 Antwoorden / 3 Vragen

@ mistery:
Het is lekker makkelijk praten als je zelf geen enkel risico loopt.

Een winkelier mag toch wel zijn eigen beleid bepalen om _zijn_ risico's te beperken ?

my
door mystery - Jan 31, 2005 om 10:26
34 Antwoorden / 0 Vragen

@ mistery:
Het is lekker makkelijk praten als je zelf geen enkel risico loopt.

Een winkelier mag toch wel zijn eigen beleid bepalen om _zijn_ risico's te beperken ?

Er is een verschil tussen een beleid van een winkel om schade te beperken en wat wettelijk is toegestaan.
een winkelier is zelf ook verplicht om er alles aan te doen dat ie geen vals geld aanneemt (denk aan goede detectors).
voor overvallen wordt er ook (voor de verzekering geeist) dat het goed beveiligd is.

een risico is altijd aanwezig maar genoemde maatregelen van bv een goede detector zet meer zoden aan de dijk dan biljetten van 100 en hoger weigeren.

Zolang het terug te betalen bedrag acceptabel is zal de winkelier het moeten aanvaarden of ie nu wil of niet.
nogmaals twee vb

bedrag 10 euro betalen met 100 hoeft niet geacepteerd te worden ivm diefstal en overval gevoeligheid en omdat 90 euro teveel wisselgeld is.

bedrag is nu 165 euro is de winkelier dus verplicht om 200 euro aan te nemen het bedrag wat terug gegeven wordt zit in kas.
als ik voor 15 euro koop en betaal met 50 krijg ik ook zonder moeite 35 euro terug.

zolang het terug te geven bedrag onder de 50 euro ligt moet de winkelier het gewoon accepteren doet ie dat niet pech voor de winkelier, neem desnoods het gekochte mee en nee dit is geen diefstal voor de wet laat dat duidelijk zijn.

u heeft nl willen betalen maar u mag niet betalen van de winkelier.
overvalgevoelig een bedrag van 200 of 500 ja dat kan, maar of ik nu iets koop voor 200 of 500 euro hoe ik het ook betaal CASH heeft de winkelier dat geld in zijn kas.

of dat nu in briefjes van 10, 20, 50, 100 of 500 is het bedrag in kas blijft dus na een aankoop van 500 euro zo hoog

mi
door miek63 - Jan 31, 2005 om 19:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nou hier snap ik dus niets van. Wij waren deze zomer in Oostenrijk en hier kwamen de briefjes van 200 overal zo uit de automaten rollen en kon je er overal gewoon mee betalen. Zijn hier dan geen Europese richtlijnen voor. Schiet lekker op zo met dat europese gedoe. Waarom zijn deze briefjes dan in omloop als je er niet mee kunt betalen.