Ol
door Olenkaa Dec 9, 2019 om 09:04
Geldzaken & recht

Wel of geen aangifte doen?

Hallo!
Volgende text heb ik op de internet gevonden en graag wil ik iets vragen.

Wel of geen aangifte doen?

‘De aanslaggrens voor de inkomstenbelasting is in 2018, 2019 en 2020 gelijk aan € 46. Dus als het verschil tussen de in een belastingjaar verschuldigde inkomstenbelasting hoger is dan € 46 volgt een belastingaanslag.’ ‘De meeste mensen ontvangen in februari een brief van de Belastingdienst met daarin het verzoek om voor 1 mei aangifte te doen. Soms hoef je geen aangifte te doen. Dat is het geval als je minder dan € 46 moet bijbetalen of als je minder dan € 15 terugkrijgt.’

Is dit ook geldig als je minder dan € 46 vermogenbelasting moet bijbetalen?

Ik ga niets terug krijgen van de BD. Ik ben getrouwd. Ik heb geen werkinkomsten.Ik heb alleen box 3 vermogen maar het is iets boven the vrijstelling, € 35.000.  Dus ontvang ik een brief van de BD voor dit bedrag?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Olenka

3236 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2019 om 09:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u getrouwd bent, hebt u en uw partner samen een dubbele vrijstelling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2019 om 10:19
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Als u geen verzoek krijgt om aangifte te doen behoeft u dat ook niet. Als u dat verzoek wel krijgt (op basis van door re fiscus ontvangen gegevens van wergever(s) moet u dat wel. U kunt bovendien ook zelf eenvoudig met het i-net programma dat de Belastingdienst tzt op de site plaatst voor de aangifte 20198 zelf nagaan of aangifte wel of niet zinvol is indien u geen brief ontvangt om aangifte te doen.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men geen verzoek krijgt, maar zelf veronderstelt wel na te moeten betalen, dan MOET men wel zelf aangifte doen.

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 10:39
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
U kunt bovendien ook zelf eenvoudig met het i-net programma dat de Belastingdienst tzt op de site plaatst voor de aangifte 20198 zelf nagaan of aangifte wel of niet zinvol is indien u geen brief ontvangt om aangifte te doen.

Dit wil ik graag gebruiken maar  waar kan ik hem vinden? Ik heb niet gezien op de belastingdiesnt webpagia. Hoe kan ik i-net programma gebruiken?
Bedankt.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2019 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@olenka

Uiteraard staat er nog geen aangufte voor 2019 op de site. Als u voir 2018 wilt kijken of u aangufte zou moeten doen, kunt u met uw Digid inloggen op de site van de belastingdienst en daar kiezen dat u aangifte zou willen doen.

Maar als uw partner dat al gedaan heeft, zal die ongetwijfeld het vermogen al vermeld hebben.

edrick3
door edrick3 Dec 12, 2019 om 11:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als u geen verzoek krijgt om aangifte te doen behoeft u dat ook niet.
Onjuist!
Lees hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/moet_ik_aangifte_doen

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 13:01
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi  @tijger1 ,

Ja, die heeft hij al gedaan.
'Maar als uw partner dat al gedaan heeft, zal die ongetwijfeld het vermogen al vermeld hebben.'

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 13:11
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi @Edrick3,

Ik probeer te begrijpen of ik een aangifte moet doen of niet.

Algemene heffingskorting is voor iedereen boven de 18 die inkomstenbelasting betaalt.  Het is € 2.477 voor mensen die minder dan ca. € 20.000 verdienen. Maar, als u niet werkt, heb je ook recht op algemene heffingskorting?

Ik heb gezien dat ik € 48.000 had op 1st Jan, 2019 en volgens mij moet ik € 102 box 3 vermogenbelasting betalen. Mag ik de gebruik maken van  de algemene heffingskorting? 2.477- 102= €2.375?

Ik heb ook gelezen dat ‘De algemene heffingskorting is een korting voor iedereen die gedurende het hele jaar in Nederland woont en belastingplichtig is.’

Als ik op 31st december vetrekt van Nederland, kan ik nog steeds gebruik maken van algemeen heffingskorting? Sommige bronnen zeggen dat langer dan 6 maanden in Nederland wonen voldoende is om gebruik te maken van heffingskorting. Is dit juist?

Als ik antwoord op deze vragen kan vinden, kan ik dan zien of ik het een aangifte moet doen

Bedankt..

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 12, 2019 om 16:01
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Dit van @TIJGER1  'Als men geen verzoek krijgt, maar zelf veronderstelt wel na te moeten betalen, dan MOET men wel zelf aangifte doen' is in één woord van TIJGER! zelf:  Onzin! Als de Belastingdienst op basis van door hen verkregen gegevens van mening is dat er aangifte moet worden gedaan zal men dat ook vragen.

Zie daarvoor o.a. deze: https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/is-belastingaangifte-verplicht   en ik mag/kan aannemen dat dit uw vraag ook verder verduidelijkt.  U leest daar dat u als u geen verzoek krijgt geen aangifte behoeft te doen maar het wel slim kan zijn om het wel te doen. Verder wordt aangegeven hoe u zelf een proefberekening kunt doen zoals ik al eerder aangaf.

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 16:24
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt..
Als ik de antwoord krijg over de algemene heffingskorting, weet ik da precies what moet ik doen.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2019 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Houd op met die foute adviezen. Als men zou moeten betalen, MOET men zelf aangifte doen. Simpel.

zw
door zwaardvis - Dec 9, 2019 om 10:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De aanslaggrens geldt voor het totaal van Box1, Box2 en Box3. Als u ook aandelen heeft, vergeet niet de betaalde dividend belasting te vermelden.
Bovendien is naast de aanslaggrens de algemene heffingskorting (2477 in 2019) ook  op u van toepassing. Hierdoor kan een alleenstaande 259.750 euro vermogen hebben voordat  belasting aan de orde is als uw inkomen enkel uit Box3 bestaat.
U bent getrouwd dus kunt u uw gezamenlijke vermogen zodanig verdelen dat tot de vrijstelling bij uw vrouw wordt ondergebracht. Ongeacht op wiens naam de spaar- of beleggingsrekening staat. Hierdoor kan er zelfs 290.000 euro belastingvrij vermogen worden aangehouden.

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 19:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ho, Zwaardvis,

Als de aanslaggrens  limiet is € 2.477, dan moet u in box 3 bijna € 260.000 vermogen hebben om € 2.477 te bereiken. Betekent dit dat als u minder dan € 260.000 heeft, u geen belasting hoeft te betalen omdat het niet  hoger dan  € 2.477 gaat? Is dit zo? (Ik vraag dit als het enige inkomen komt uit box 3)

zw
door zwaardvis Dec 12, 2019 om 19:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, je moet altijd aangifte doen als het resultaat is dat je belasting moet betalen. Als je geen belasting hoeft te betalen moet je alleen aangifte doen als de belastingdienst je verzocht heeft aangifte te doen. Je mag altijd aangifte doen en als je verwacht geld uitbetaald te krijgen adviseert iedereen je om aangifte (samen) te doen, maar het is niet verplicht om geld te vragen. Maar dan krijg je ook niets.

zw
door zwaardvis - Dec 9, 2019 om 12:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zie nog iets. Als u geen inkomen heeft en slechts 35.000 vermogen maar uw partner heeft wel een normaal inkomen dan zou u wel eens in aanmerking kunnen komen voor uitbetaling van de algemene heffingskorting als u aangifte doet. Als u voor 1963 geboren bent praten we al snel over ruim 2000 euro per jaar en als u na 1962 geboren bent wellicht tussen de 900 en 600 euro (bedragen 2016-2019). U kunt over de laatste 5 jaar alsnog samen (!) aangifte doen, dus dat kan geld opleveren. Tot einde deze maand (31-12-2019) kan nog over 2014 aangifte gedaan worden.

Afhankelijk van de hoogte van het inkomen van uw partner ook nog recht op zorgtoeslag. (2019: 1078 euro bij 30.000 euro inkomen) en misschien ook nog huurtoeslag...

Ol
door Olenkaa Dec 9, 2019 om 19:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, Bedankt voor uw antwoord.

Mijn man en ik gaan de aangifte niet samen doen want ik ga naar buitenland verhuizen. Dus moet ik een M- formulier invullen. Ik heb alleen box 3 vermogen. Dus ontvang ik een brief van de BD voor dit bedrag?

Maar de volgende begrijp ik niet. De vrijsetelling vermıogenbelasting voor singles is € 30.860, toch? What betekent € 259.750?

Bovendien is naast de aanslaggrens de algemene heffingskorting (2477 in 2019) ook  op u van toepassing. Hierdoor kan een alleenstaande 259.750 euro vermogen hebben voordat  belasting aan de orde is als uw inkomen enkel uit Box3 bestaat.
U bent getrouwd dus kunt u uw gezamenlijke vermogen zodanig verdelen dat tot de vrijstelling bij uw vrouw wordt ondergebracht. Ongeacht op wiens naam de spaar- of beleggingsrekening staat. Hierdoor kan er zelfs 290.000 euro belastingvrij vermogen worden aangehouden.

bedankt!

zw
door zwaardvis Dec 9, 2019 om 21:53
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Vrijstelling 2019, peildatum 1-1-2019 is 30.360 euro en straks in 2020, peildatum 1-1-2020 is dat 30.846 euro (aangifte pas in 2021 aan de orde). 2019: bij 259.750 vermogen (229.390 belastbaar) betaal je in principe 2522 euro vermogens rendements heffing (VRH). daarvan gaat de algemene heffingskorting af van 2477 euro. Je zou dan 45 euro moeten betalen en dat valt onder de aanslaggrens.NIHIL aanslag dus.

Nee u ontvangt geen brief. Als ze u zouden moeten betalen doen ze dat meestal niet spontaan. ;-) Ik heb trouwens geen kennis van uw situatie en M-formulieren.

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 13:15
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi @ zwaardvis,

Bedankt voor uw antwoord. Algemene heffingskorting is voor iedereen boven de 18 die inkomstenbelasting betaalt.  Het is € 2.477 voor mensen die minder dan ca. € 20.000 verdienen. Maar, als u niet werkt ,dus geen box 1 inkomen,  heb je ook recht op algemene heffingskorting?

Ik heb gezien dat ik € 48.000 had op 1st Jan, 2019 en volgens mij moet ik € 102 box 3 vermogenbelasting betalen. Mag ik de gebruik maken van  de algemene heffingskorting? 2.477- 102= €2.375?

Ik heb ook gelezen dat ‘De algemene heffingskorting is een korting voor iedereen die gedurende het hele jaar in Nederland woont en belastingplichtig is.’

Bijv, Als ik op 31st december vetrekt van Nederland, kan ik nog steeds gebruik maken van algemeen heffingskorting? Sommige bronnen zeggen dat langer dan 6 maanden in Nederland wonen voldoende is om gebruik te maken van heffingskorting. Is dit juist?

Als ik antwoord op deze vragen kan vinden, kan ik dan zien of ik het een aangifte moet doen

Bedankt..

zw
door zwaardvis Dec 12, 2019 om 18:54
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Is uw echtgenoot eigenlijk ook woonachtig in Nederland en hier belastingplichtig? Zo ja, en uw echtgenoot betaalt voldoende belasting (meer dan de uit te betalen heffingskorting), dan kan de heffingkorting geheel of gedeelteljk worden uitbetaald. Feitelijk wordt zo bij éénverdieners een dubbele heffingskorting toegepast alleen wordt die tegenwoordig aan de niet- of minder verdienende partner uitbetaald.

Dit staat trouwens op de site van de BD:
Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting. Maar of u volledig gebruik kunt maken van deze heffingskorting, hangt af van uw leeftijd en of u het hele jaar in Nederland hebt gewoond. En elders op die site: Verhuist u in 2015, dan krijgt u het volledige bedrag van de heffingskortingen waar u recht op hebt. Verhuist u in 2016 of later? Dan krijgt u alleen de heffingskortingen over het deel van het jaar dat u in Nederland woonde. Het bedrag van de heffingskortingen is hierdoor lager.

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 19:38
Antwoorden / 1 Vragen

 Hoi Zwaardvis,

Mijn man  is woonachtig in Nederland en hier belastingplichtig maar we kunnen onze aangifte niet samen doen want we kunnen geen fiscal partners zijn  omdat ik vetrekt buitenland in 2019. Dus  gebruik ik M-formulier voor het jaar 2019 ( als het nodig is) , en mijn man doet online aangifte voor het jaar 2019. Die heb ik van de BD gehoord.

Ik weet dat maximum uitbetaling algemene heffingskorting als u bent geboren na 31.12.1962 en in 2019 de niet –of weining verdienende fiscal partner is € 661. Omdat we geen fiscal partner kunnen zijn voor het jaar 2019, dus dit is niet voor mij. Ik wil graag alleen weten als ik aangifte moeten doen voor het jaar 2019 of ontvang ik een brief van de BD?

Ik vetrekt in 2019 dus vermogen is van belang voor de datum van 1 januari 2019.  En mijn vermogen op 1 Januari 2019 is € 48.000. Voor het jaar 2019 doe ik mezelf, niet met mijn man. Daarom wil ik graag weten als ik aangifte moet doen voor mijn box 3 vermogen.  Ik ben in 2019 niet gewerkt en heb ik geen huis.

*Heb ik recht op algemene heffingskorting als ik geen fiscal partner ben met mijn man?

*Als ik niet werkt in 2019, heb ik ook recht op algemene heffingskorting (€2.477) voor box 3 vermogen?

*Volgens mij moet ik € 102 box 3 vermogenbelasting betalen voor € 48.000. Mag ik de gebruik maken van de algemene heffingskorting? Valt het onder de aanslaggrens? Dus ontvang ik  brief van de BD?

Bedankt!

zw
door zwaardvis Dec 12, 2019 om 19:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Iedereen heeft recht op de AHK. Dus je hoeft alleen te betalen als je meer dat 2477+45 zou moeten betalen. (AHK en aanslaggrens)
Of je een brief ontvangt weet ik niet.Dat bepaalt de BD aan de hand van de bij hen bekende gegevens. Je hoeft echter niet spontaan aangifte te doen, want je hoeft niets te betalen.

Ol
door Olenkaa Dec 30, 2019 om 20:13
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
 @ zwaardvis

Graag wil ik iets vragen.  Mijn plannen helaas veranderd.

U had geschreven dat:  ‘Iedereen heeft recht op de AHK. Dus je hoeft alleen te betalen als je meer dat 2477+45 zou moeten betalen. (AHK en aanslaggrens).’

Wij gaan onze laatste vier jaar aangifte terug corriegeren. Mijn man heeft mijn goudbezittingen niet angegeven in onze oude aangiftes, wil ik dit  corriegeren en hoef niet de verdelen van box 3 in onze oude aangiftes veranderen .

Als we dit nieuwe vermogen aangeven, mag ik nog steeds gebruik maken van de algemeen heffings korting? Houdt de BD  hier rekening mee? Voegt de  BD  het nieuwe inkomen toe aan box 3 in onze oude aangiftes en gebruik de algemene heffings korting Of  als het gaat om een ​​nieuw inkomen dat niet eerder is aangegeven, is het niet mogelijk om de algemeen heffings korting te gebruiken?

Bedankt.

zw
door zwaardvis Dec 30, 2019 om 22:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Algemene heffingskorting geldt in principe altijd. Alleen bij een hoog inkomen in Box1 kan het zijn dat het tot 0 wordt afgebouwd.
Het geldt ook als je bijvoorbeeld alleen Box2 of alleen Box3 hebt. Dan is het altijd het maximumbedrag, want alleen in Box1 kan het afgebouwd worden bij hoge(re) inkomens.

Misschien hoef je goud trouwens niet op te geven. Ringen en kettingen, sierraad dus, is vrijgesteld. Zelfs een normale gouden munten verzameling uit liefhebberij is vrij. Dus niet 100 dezelfde Krugerrands of zo. Alleen goud als belegging is belast.

Ol
door Olenkaa Dec 31, 2019 om 11:34
Antwoorden / 1 Vragen

@ zwaardvis
Ja, ik het gevraagd en ze vertelden me dat ik moet daarover aangeven ( maakt niet uit de waarde)  en oude belastingaangiften moeten worden gecorrigeerd, opniuew maken.  (Goud als belegging is belast) Ik wil dat ze ahk gebruiken als ze corrigeren want ik valt onder de aanslaggrens. Ik had geen werk.

‘Algemene heffingskorting geldt in principe altijd.’  Dit is eigenlijk wat ik graag wilde weten.  Geld de algemene heffingskorting ook als ze onze oude aangiftes corrigeren?

Of als het om eerder niet-aangegeven vak 3 vermogen gaat, ze berekenen belasting zonder gebruik te maken van de algemene heffings korting  want ahk is alleen toegepast voor de oorspronkelijke belastingaangiftes?

tijger1
door tijger1 Dec 31, 2019 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een goud beleggingsrekening hebt, zou die allang op de aangifte vermeld zijn.

Maar de vragen worden steeds raarder. U bent in ieder geval nog hier, dus bij de aangifte over 2019 bent u nog steeds fiscaal partner. Dat scheelt weer gedoe.

zw
door zwaardvis Dec 31, 2019 om 12:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

want ahk is alleen toegepast voor de oorspronkelijke belastingaangiftes?

Nee, natuurlijk niet.
Altijd. Edoch maar 1x voor het jaar waar de aangiftes over gaan.

zw
door zwaardvis Dec 31, 2019 om 12:40
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom vult u niet online bij "Mijn Belastingdienst" een aangifte in of corrigeert u de bestaande aangifte aldaar. dan ziet u direct het resultaat van uw vragen. U kunt daarna desgewenst de nieuwe aangifte verzenden of verwijderen.
https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/

Ol
door Olenkaa Dec 31, 2019 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

@ zwaardvis, Ze zeggen dat ze de oude aaangiftes gaan corriegeren want online is het alleen 5 jaar terug corriegeren. Ze denken dat ik ook aangifte 2013 moet gedan worden, misschien 2012. Maakt niet uit, als ze het doet, is het ook prima.

ok, dus algemene heffingskorting geldt ook als ze onze oude aangiftes corrigeren, toch?

'Edoch maar 1x voor het jaar waar de aangiftes over gaan.' Dit begrijp ik niet.  Als ze gaat tussen 2013-2018 corriegeren, ze gaan n a. heffings korting  gebruiken voor elke belasting jaar, toch?

 TIJGER1
plannen zijn verandered en nu de vraag is oude aangiftes corriegeren, niet fiscal parterschap.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2019 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u woont nog steeds hier, dus voor dit jaar kunt u nog kiezen voor fiscaal partnerschap.

Dus is per 1-1-2019 ruim € 60.000 vrijgesteld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 12, 2019 om 16:03
16849 Antwoorden / 202 Vragen

In geval 'u door de bomen het bos nog niet ziet dan nog even deze: https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/is-belastingaangifte-verplicht

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2019 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk lijkt het mij verstandiger, gezien ook uw aanvullende vragen, dat u met uw aangiften naar een belastingconsulent gaat en die door hem/haar laat verzorgen.

En al helemaal omdat u blijkbaar nooit de algemene heffingskorting hebt uit laten betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 12, 2019 om 16:50
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ook m.i. toch het meest verstandige om te doen als het nog steeds onduidelijk blijft, een belastingconsulent inschakelen.

Als u inderdaad het aspect van de heffingskorting 'over het hoofd heeft gezien' resp. daar nooit rekening mee heeft gehouden kan dat ook nog enkele jaren, ik meen 3, terugwerkend worden aangevraagd/gecorrigeerd. Ik zie inmiddels dat het 5 jaren is, zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/aangifte_doen/hoeveel-jaar-terug-belastingaangifte-doen

Ol
door Olenkaa Dec 14, 2019 om 19:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gelezen dat  we onze aangifte tot 5 jaar terug  corriegeren. Maar kunnen we verdelen van box 3 ook veranderen als we onze aangifte willen corriegeren?

Wij hebben de definitieve aanslagen gekeregen. Wijziging verdeling vermogen in box 3 ook nog steeds mogelijk?

mvg,

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2019 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, een wijziging van de verdeling in box 3 is na het definitief worden van de aanslag, dus zes weken na de datum van de aanslag, niet meer mogelijk.

zw
door zwaardvis Dec 14, 2019 om 21:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Tenzij er tevens een nieuw element of correctie van een bestaand element van toepassing is. Bijv. een extra inkomen, vermogen, aftrekpost, al is het maar een (of paar) euro. Dan kun je wel correctie van de aangifte doen met de nieuwe verdeling. Niets let u trouwens om het ook zonder nieuw element te proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2019 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zijn dit eigenlijk voor bijzondere vragen. Echtgenoot zou al aangifte gedaan hebben. Heffingskortingen zouden uitbetaald zijn.

Binnen 14 dagen het land uit en nu ineens vragen over vijf jaar aangiften? Gekkigheid.

Ol
door Olenkaa Dec 16, 2019 om 18:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar mijn man blijft in Nederland. En ik was in Nederland toen we onze belastingaangifte indienden.

Ol
door Olenkaa Dec 16, 2019 om 18:54
Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis
Bedankt. Goede informatie ! Waar heeft u deze informatie gevonden? Op de website van de BD?
' Tenzij er tevens een nieuw element of correctie van een bestaand element van toepassing is. Bijv. een extra inkomen, vermogen, aftrekpost, al is het maar een (of paar) euro. Dan kun je wel correctie van de aangifte doen met de nieuwe verdeling.'

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2019 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het gaat toch over de asngifte 2019? Die kan nog niet gedaan worden.

En waarom zou u oudere jaren willen laten herzien?

zw
door zwaardvis Dec 16, 2019 om 19:42
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Olenkaa
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/ik-heb-een-foutje-ontdekt

En uit ervaring. Alleen verdeling wijzigen kan officieel niet,maar ik heb enkele jaren geleden voor iemand meerdere aangiftes tot 5 jaar terug gecorrigeerd met een iets lager vermogen dan opgegeven en toen tevens de oorspronkelijke, door de belastingplichtige zelf ingevulde en onvoordelige, verdelingen gewijzigd. Geaccepteerd.

Ol
door Olenkaa Dec 18, 2019 om 22:02
Antwoorden / 1 Vragen

@ Zwaardvis

Bedankt. Even kijken of ik het goed heb begrepen?

Als je een nieuw element hebt, zoals inkomen, vermogen, dan is het mogelijk om de oorsprokelijke box 3 verdeling te wijzigen. Toch? (Wij hebben ook een nieuwe element)

Dit was uit uw ervaring. Misschien heb je maar gewoon geluk gehad of is het eigenlijk voor idereen van toepassing?

Mvg,

tijger1
door tijger1 Dec 18, 2019 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wel een werkelijk nieuw element. Vermogen was er al en moet al aangegeven zijn. Van inkomen kan er nauwelijks een nieuw element zijn.

Ik vraag me af waar u eigenlijk mee bezig bent. Probeert u de boel achteraf met terugwerkende kracht te flessen?

Ol
door Olenkaa Dec 19, 2019 om 10:48
Antwoorden / 1 Vragen

@ Tijger1
Ik probeer de antwoord vinden voor die vraag.  Belastingdienst kan bij particulieren tot vijf jaar terug gaan tot een correctie.
  Als je een nieuw element hebt, zoals inkomen, vermogen, is het mogelijk om de oorsprokelijke box 3 verdeling te wijzigen?

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2019 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw echtgenoot kan nog geen aangifte gedaan hebben voor 2019, dat kan pas na 1 maart 2020.

En u bent voor het jaar 2019 fiscaal partner totdat u vertrekt. En het vermogen is van belang voor de datum van 1 januari 2019.

Men hoeft juist geen inkomen gehad te hebben om de heffingskorting uitbetaald te krijgen. Of u dat krijgt hangt af van de afgedragen belasting van uw echtgenoot.

Ga naar een belastingconsulent, misschien krijgt u nog over vijf jaar die heffingskorting uitbetaald als dat nog nooit aangevraagd is.

Ol
door Olenkaa Dec 12, 2019 om 19:21
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger1,

We kreeg heffingskorting elke jaar. Mijn man doet de aangiftes en heffingskorting uitbetaald.

We kunnen onze aangifte 2019 niet samen doen want we kunnen geen fiscal partners zijn  omdat ik vertrekt in 2019. Dus  gebruik ik M-formulier voor het jaar 2019 ( als het nodig is) , en mijn man doet  zijn eigen aangifte online  voor het jaar 2019. Die heb ik van de BD gehoord.

Ik weet dat maximum uitbetaling algemene heffingskorting als u bent geboren na 31.12.1962 en in 2019 de niet - of weining verdienende fiscal partner is € 661. Omdat we geen fiscal partner kunnen zijn voor het jaar 2019, dus dit is niet voor ons.

Ja, klopt. Ik vetrekt in 2019 dus vermogen is van belang voor de datum van 1 januari 2019.  En mijn vermogen op 1 Januari 2019 is € 48.000. Voor het jaar 2019 doe ik mezelf, niet met mijn man. Daarom wil ik graag weten als ik aangifte moet doen voor mijn box 3 vermogen.  Ik ben in 2019 niet gewerkt en heb ik geen huis. Ik heb alleen volgfende vragen.

* Heb ik recht op algemene heffingskorting als ik geen fiscal partner ben met mijn man?

* Als ik niet werkt in 2019, heb ik ook recht op algemene heffingskorting (€2.477) voor box 3 vermogen?

* Ik moet € 102 box 3 vermogenbelasting betalen voor € 48.000. Mag ik de gebruik maken van de algemene heffingskorting? Valt het onder de aanslaggrens? Dus ontvang ik geen brief van de BD?

Alvast bedankt
J

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2019 om 19:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al deze vragen voorleggen aan een belastingconsulent zoals al geadviseerd is? En/of een proefaangifte doen voor eigen gebruik?

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2019 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U blijft maar doorzagen dat u niet samen aangifte kunt doen, maar als u in december vertrekt, bent u nog gewoon het hele jaar fiscaal partner.

Dus u en uw man kunnen volgend jaar gewoon samen aangifte doen.

Overigens kan uw man niet uw heffingskorting uitbetaald hebben gekregen.

En als u helemaal geen inkomen hebt gehad in 2019 hoeft u ook geen aangifte te doen. Uw echtgenoot kan het vermogen opgeven.

Ta
door Tarzanhond - Dec 18, 2019 om 22:13
15 Antwoorden / 4 Vragen

De vrijstelling is per persoon en gezamenlijk als u ben gehuwd.
U behoef helemaal geen aangifte te doen want de opgave wordt verstrekt door de bank.