zeilvrouw
door zeilvrouw Jan 26, 2009 om 11:59
Geldzaken & recht

Wel of niet belasting betalen?

Graag zou ik antwoord krijgen op het volgende:

22 Jaar geleden hebben wij een hypotheek annex levensverzekering afgesloten. Na verkoop van het huis -na 12 jaar- is de levensverzekering premievrij gemaakt.

Nu willen wij het 'kapitaal'laten uitbetalen. Van diverse kanten hoor ik dat je daar geen belasting over hoeft te betalen.

Wie kan hier iets over zeggen?

626 6 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 26, 2009 om 12:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

22 jaar geleden zijn de hypotheek en de verzekering afgesloten en na 12 jaar is het huis verkocht??? Of is de woning 12 jaar terug verkocht en de verzekering door blijven lopen? Ik snap het even niet.

Ik ga er maar even van uit dat de verzekering 12 jaar is door blijven lopen nadat het huis verkocht is. In dat geval is er geen sprake meer van een Kapitaal Verzekering Eigen Woning en zal de uitkering belast zijn met Inkomstenbelasting.

Als het verkeerd zie, lees ik dat graag.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 26, 2009 om 12:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag zeilvrouw,

Dat kan inderdaad zo zijn. In die tijd had je voor kapitaal-levensverzekeringen, ook met éénmalige premiestorting een z.g.n. 12 jaar constructie. Daarbij werd gedurende minimaal 12 jaar rendement opgebouwd en hoefde over de rente geen belasting te worden betaald. Uw verzekeraar kan u daar vast meer over vertellen, specifiek op deze verzekeringsvorm in uw situatie gericht.

Overigens moet het vrijgekomen kapitaal wel in box 3 worden aangegeven, voor zover (er) het 31 december 2009 nog (wat van) aanwezig is. Van het bedrag of het restant wil de fiscus wel graag 1,2 % snoepen.

Dus als u het in de loop van dit jaar opmaakt is er ook niets aan te geven of te snoepen.

Hardware ERror MAN.

zeilvrouw
door zeilvrouw - Jan 26, 2009 om 13:45
9 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt H'man,

Ik begrijp het. En wat denk je, als (een gedeelte van) het bedrag gelijk op een deposito voor 5 jaar gestort wordt, hoe zou het dan gaan (met de belasting).?

zeilvrouw
door zeilvrouw - Jan 26, 2009 om 13:48
9 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Marcel, nou ja houd 't maar op het laatste. Huis verkocht, verz. premievrij laten bestaan om (haha) later nog een appeltje voor de dorst te hebben.... :)

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 26, 2009 om 13:54
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Destijds bestond de mogelijkheid inderdaad nog om belastingvrij uit te keren indien aan de voorwaarde voor een contract van tenminste 12 jaar premiebetaling werd voldaan. Op koopsom afsluiten was ook toegestaan maar was aan een bandbreedte van maximaal 10 : 1 gebonden, d.w.z. dat de eerste koopsom storting maximaal 10 maal de jaarpremie voor de overige jaren mocht bedragen. Alles op koopsom storten was dus niet toegestaan om aan de voorwaarden van destijds te voldoen.
Kortom na verkoop van het huis is de polis premievrij gemaakt en ik ga er van uit dat u ook tenminste 12 jaar premies heeft betaald, dan is de volledige uitkering van de levensverzekering belastingvrij. Een leuk appeltje voor de dorst dus, geniet ervan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 26, 2009 om 18:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ zeilvrouw:

Net zoals Tonnieboy opmerkt, een mooi appeltje voor de dorst:
In 1992 dumpte ik de maximum koopsom oud regiem (€. 7900,- en nog wat) in zo'n constructie. Vorig jaar ontving ik daar ruim €29000,- uit. Belastingvrij.
Dat stond ook in een deposito, vorige week vrijgekomen.

Als u het voor 5 jaar in een deposito plaatst, dan dient dit gewoon jaarlijks aangegeven te worden in Box 3 bij spaar en banktegoeden.

Hardware ERror MAN.