Je
door Jen90 Dec 15, 2016 om 22:11
Geldzaken & recht

Welke stappen kan ik ondernemen?

Er is een lekkage ontstaan in de warmwaterleiding in mijn woning. Deze leiding loopt van de hal naar de keuken. Ik merkte de lekkage op toen ik beneden in de bergingen liep. Er stroomde water bij de deur naar beneden, later stroomde er water op de trap en vervolgens ontdekte ik dat het uit mijn woning kwam.

Nu heb ik deze klacht 6 weken geleden gemeld bij mijn wooncorporatie. Ze zijn meerdere malen geweest omdat ze de oorzaak niet konden vinden. We zijn nu dus 6 weken verder en eindelijk hebben ze de klacht 'opgelost'. Ze hebben de warmwaterleiding van de hal naar de keuken afgesloten en een boilertje geplaatst in mijn keukenblok.

De gevolgschade is alleen enorm. Ik woon hier net 9 maanden. Er ligt pas sinds juli een nieuwe vloer vanwege eerdere waterschade.
Nu moet de vloer er voor een deel opnieuw uit plus de plinten, tevens zijn er muren nat geworden. Ik baal hier ontzettend van. Ik had de wooncorporatie gezegd dat zij verantwoordelijk zijn en ik vind dat zij de betonnen vloer moeten drogen. Zij vinden dat het onder mijn inboedelverzekering valt. Vandaag is de schadeexpert geweest van mijn verzekering en ook zij zeggen dat het niet onder mijn inboedel valt maar onder opstal; de wooncorporatie is dus verantwoordelijk. Dit is hun gebouw en hun bezit.

Welke stappen kan ik nu ondernemen? Ik heb al gedreigd dat ik Radar of dergelijke in ga schakelen. Ze willen namelijk niet zorgen voor bouwdrogers of andere oplossingen. Ik zit nu al weken in een huis waar overal vocht is ontstaan. Het ruikt al muf als je binnen komt. Wat moet ik doen?

6013 10 Rapporteer

fl
door flyingfrance - Dec 16, 2016 om 12:17
62 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen aan uw verzekering of zij kunnen bemiddelen met de eigenaar / verzekering eigenaar.
Een verklaring vragen aan uw verzekering waarin staat dat zij de schade afwijzen en met welke redenen zij dit afwijzen
Dit alles (copie) aangetekend met bewijs van ontvangst naar de eigenaar sturen waarin u eist dat zij maatregelen nemen binnen 48 uur na ontvangst. En dat u het anders voor hun kosten alles regelen.
Heeft een rechtbijstand verzekering die als eerste bellen ! Zij kunnen vaak ook bemiddelen.

Je
door Jen90 Feb 6, 2017 om 21:53
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is mijn rechtsbijstand te laat ingegaan. Dit heb ik pas afgesloten toen de lekkage er al was. Daardoor kon ik geen gebruik maken van deze hulpdienst, voor deze situatie. De schade expert wilde geen afwijzing op papier schrijven aangezien hij vond dat het probleem overduidelijk was veroorzaakt door de huidige bouwstaat van de woning.

pe
door peto13 - Dec 16, 2016 om 12:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

'N aangetekende brief naar de woningcorporatie sturen waarin je hun aansprakelijk stelt heb ik zelf ook ondervonden en is daarna tot tevredenheid afgehandeld

Je
door Jen90 Feb 6, 2017 om 21:52
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik ga meteen een aangetekende brief sturen, aangezien ik nu nog geen reactie zwart op wit heb ontvangen.

tr
door trofaiac - Dec 16, 2016 om 13:02
57 Antwoorden / 4 Vragen

In ons vorige appartement (1e verdieping) hadden wij een overstroming in de keuken via het gootsteen. Blijkt in de afvoerbuis van onze benedenburen veel vuil zich heeft opgehoopt waardoor de afvoer naar het hoofdriool op straat niet meer mogelijk was. Rioolbedrijf laten komen en het geheel, ook die van de bovenburen, goed doorgespoten en schoon gemaakt. Nooit een rekening ontvangen en blijkt dat onze woningcooperatie alles heeft vergoed. Zelfs de schoonmaak- en reparatiekosten (witte van het plafond en muren)  van de keuken van onze beneden buren waar het water het plafond en de muren heeft vuil gemaakt. Dus..... dat zegt genoeg.

paula e
door paula e - Dec 16, 2016 om 13:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook lekkage gehad, na 3 weken werd er eindelijk actie ondernomen.

inmiddels worden de herstelwerkzaamheden binnenkort gedaan. e.e.a. is al opgelost.

echter de muur (behang) werd niet herstelt. idd via de inboedelverzekering.
de woningbouw zei wel dat als de inboedelverzekering het NIET zou vergoeden ik die afwijzing moest sturen
en dan ging het via de verzekering woningbouw.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

sterkte ermee.

ch
door chronisch zieke - Dec 16, 2016 om 14:33
19 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vreselijk voor u.

Maar jaren geleden had de woningbouw in mijn toenmalige huurhuis een nieuwe boiler geplaatst.

Echter ze waren vergeten een overdrukventiel te plaatsen, met als gevolg dat ik de volgende dag wakker werd van het geluid van water, wat vanuit de boiler zo de gang in spoot en de trap af.

Ik moest het maar afdoen met mijn verzekeringsmaatschappij, dan zouden zij de rest op zich nemen, zoals opnieuw schilderen en andere vloerbedekking.

Ik heb het altijd oneerlijk gevonden, dat mijn verzekering dat zou moeten betalen, maar mijn verzekeringsagent zei dat zoiets wel vaker gebeurt. Op een accoordje gooien dus!

Dus uiteindelijk, u raadt het al waarschijnlijk, heeft mijn verzekeringsmaatschappij mij eenkleine vergoeding gegeven en de verhuurder is nooit meer langsgeweest of nog iets van gehoord.

Allerlei smoesjes, maar na maanden draai je toch uiteindelijk voor de meeste kosten op, helaas.

Ik kan je dus eigenlijk geen advies geven, maar er moet toch iets overkoepelends bestaan, die je zou kunnen aanschrijven of schakel je eigen verzekering in.

Succes!

Je
door Jen90 Feb 6, 2017 om 21:55
Antwoorden / 1 Vragen

Jeetje wat een verhaal zeg! Bedankt voor het delen!

Ik ben nog steeds niet uit de problemen maar ik heb aanstaande donderdag eindelijk een gesprek met een medewerker van vastgoed. Ik hoop dat ik dan meer duidelijkheid krijg en meer antwoorden krijg.

Bedankt.

ch
door chronisch zieke Feb 9, 2017 om 00:57
19 Antwoorden / 0 Vragen

Alle succes!

uwjurist
door uwjurist - Dec 16, 2016 om 14:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder is wel aansprakelijk. U kunt de verhuurder formeel via aangetekende brief aansprakelijk stellen en sommeren de schade te vergoeden.

En vergeet niet te vermelden dat u bij gebreke daarvan, zelf opdracht zult geven en de nota's op verhuurder zult verhalen (en zo nodig zult verrekenen met de huur als men de nota weigert te voldoen).

Als dat niet helpt kunt u een jurist inschakelen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Je
door Jen90 Feb 6, 2017 om 21:56
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie Monique!

Ik ga morgen inderdaad een aangetekende brief opstellen. Donderdag heb ik een gesprek met een medewerker van de corporatie en als dat geen duidelijkheid bied, ga ik de brief meteen versturen.

MVG,

Jennifer

uwjurist
door uwjurist Feb 6, 2017 om 22:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Succes. Zonodig kunt u contact met me opnemen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

1paul
door 1paul - Dec 16, 2016 om 16:53
3149 Antwoorden / 0 Vragen

woningbouw MOET alle schade betalen, er is nog iets, die boiler in het keukenkastje zou ik als ik u was weg laten halen en eisen dat er weer een solide verbinding kwam van de oorspronkelijke warm watervoorziening, uw kosten voor verwarmen van water lopen nu erg op ten opzichte van de oude situatie, ga hier niet mee accoord of eis dat zij maandelijks de kosten voor verwarming van het water betalen...

Je
door Jen90 Feb 6, 2017 om 21:57
Antwoorden / 1 Vragen

Goed dat u dit nog meld!

Hier heb ik helemaal niet overna gedacht. Ik ga hier alsnog achteraan.
Bedankt hoor!

karelstromph
door karelstromph - Dec 16, 2016 om 17:26
95 Antwoorden / 5 Vragen

In principe is alle schade verhaalbaar op de veroorzaker. De verzekeringssoorten veroorzaken alleen maar verwarring. Heeft het eigendom van de corporatie schade veroorzaakt, dan moet de eigenaar opdraaien voor de schade. Sterktre ermee.
Karel

Ja
door JanUitDeventer - Dec 16, 2016 om 19:25
4 Antwoorden / Vragen

Je kunt gewoon fluiten naar enige vergoeding van de woningbouwvereniging. Mijn broer heeft 2 keer waterschade gehad. Hij huurt van Ieder1 in Zutphen. Die boeven verwijzen gewoon naar je eigen inboedelverzekering. En, ......die keert alleen maar de dagwaarde uit. Natuurlijk zit je dan met een flink gat tussen de kosten van datgene dat je allemaal moet vernieuwen en de zogenaamde dagwaarde die je vergoed krijgt. Vervolgens krijg je van de woningbouwvereniging te horen dat hun verzekering zegt dat degene die schade lijdt er niet beter van mag worden en er dus niets betaald hoeft te worden. Mijn broer had meer dan
€ 2.000 schade na vergoeding van de dagwaarde van zijn eigen inboedelverzekering. De schade expert van zijn eigen verzekeringsmaatschappij vertelde dat woningbouwverenigingen altijd proberen onder hun eigen verantwoordelijkheid proberen uit te komen. Mijn broer is met woningbouwvereniging Ieder1 (degene die tot 2 keer toe de schade veroorzaakte) inmiddels ervaringsdeskundige. De door PET013 vermelde aansprakelijkheidsstelling heeft bij mijn broer tot 2x toe niets uitgehaald. Mijn persoonlijke mening is dat er heel wat boeven zitten onder de woningbouwverenigingen.

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2016 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook de woningbouwvereniging hoeft niet meer dan de dagwaarde te vergoeden. En wat er beschadigd was, was blijkbaar ook al niet verl meer waard dat de eigen verzekeraar slechts de dagwaarde vergoedde. Er zijn maar heel weinig verzekeraars die lange tijd de nieuwwaarde vergoeden.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2016 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had voor juli op die plek ook al waterschade en hebt een nieuwe vloer gelegd? Kwam die schade door dezelfde oorzaak?

U schrijft dat na zes weken de oorzaak gevonden is van het lek, is die lekkage dan al die tijd doorgegaan?

Uiteraard valt het drogen van die betonnen vloer niet onder de inboedelverzekering. Dat gaat gewoon vanzelf in de tijd. Ventileren helpt.

Ik neem aan dat uw vloer wel vergoed is door uw verzekering.