Va
door Valkie1990 May 9, 2022 om 09:14
Geldzaken & recht

Werkgever betaald proefperiode niet

Beste lezer,

Betreft: Werkgever Noot personenvervoer betaald proefperiode niet.

Ik heb onder een officieel arbeidsovereenkomst (ondertekend door beide partijen) met een proefperiode van een maand, gewerkt bij nootpersonen vervoer. Tijdens het sollicatiegesprek leek het allemaal heel fatsoenlijk te gaan en werd er duidelijk aangegeven dat ik moest aangeven wat ik van het werk zou vinden.

Na 3 voltooide werkdagen heb ik besloten om niet verder te gaan, maar een betaling zou zeker plaats vinden.

Helaas, een maand verder heeft er nog geen betaling plaatsgevonden en reageert deze werkgever op geen enkele manier op mijn berichten of  emails.

Volgens mij valt dit gewoon onder fraude en wil ik deze werkgever aanpakken zodat ik alsnog het geld krijg over mijn gewerkte arbeidsuren.

Hebben jullie nog tips & trics voor mij?

Groet,

Remy

4244 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 9, 2022 om 09:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bel eens met het juridisch loket in uw gemeente.

Va
door Valkie1990 May 9, 2022 om 13:19
Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je reactie, ga ik zeker doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2022 om 09:36
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie wqaarvoor het van belang is om lid te zijn van een vakbond. U bent dat niet en is ook mijn advies: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020: € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl voor o.a. advies en een verwijzing naar een advocaat die u kan bijstaan. Het kan lastig zijn omdat het in uw geval slecht3 dagen betreft maar m.i. heeft u wel recht op uitbetalen.

U kunt ook zelf een verzoekschrift richten aan de sector kanton en ook daarvoor kunt u advies vragen bij het juridisch loket. (en mogelijk toch ook even afwachten).

Va
door Valkie1990 May 9, 2022 om 13:22
Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je reactie, ik zal het eens doornemen.

va
door vanlotjegetikt - May 9, 2022 om 09:55
809 Antwoorden / Vragen

Deze werkgever staat ook op LinkedIn
Zou er een melding van maken op deze site.
Salaris is wel erg verdrietig.

Va
door Valkie1990 May 9, 2022 om 13:19
Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reactie, ga ik zeker doen!

panter22
door panter22 - May 9, 2022 om 10:14
6599 Antwoorden / Vragen

Wanneer worden de salarissen uitbetaald?
Dat zal niet precies na 1 maand zijn. Misschien eind van deze maand?

Va
door Valkie1990 May 9, 2022 om 13:20
Antwoorden / 3 Vragen

Salaris zou voor de 1e van deze maand uitbetaald worden, werkgever heeft mij simpelweg verteld dat ik niet uitbetaald krijg zonder geldige reden.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 9, 2022 om 14:00
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Wettelijk behoort salaris voor het einde van de maand uitbetaald te worden, zie https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk-ontslag/loon/artikelen/op-welk-moment-moet-mijn-loon-betaald-worden hoeel het goed berekenen van evetuele verlofuren en vakantietoeslag hier aanleiding kan zijn voor de vertraging.Dit (uiut de link) zou ook van belang kunnen zijn hoewel naar mijn weten de taxi CAO duidelijk is m.b.t. de betaaltermijn. 'Let op: als er in uw arbeidsovereenkomst geen betalingstermijn is afgesproken, hoeft uw werkgever volgens de wet pas uiterlijk aan het eind van de volgende maand uw loon betaald te hebben. De wettelijke verhoging begint in de praktijk dan pas te lopen na afloop van de maand volgend op de maand waarover het loon verschuldigd is.

panter22
door panter22 May 9, 2022 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dus de werkgever heeft wel gereageerd.
Mondeling zeker.

Thecla58
door Thecla58 - May 9, 2022 om 10:36
854 Antwoorden / 3 Vragen

Remy,

je hebt drie dagen gewerkt. Natuurlijk krijg je die drie dagen betaald. Misschien heb je ze al betaald gekregen maar is dat aan je aandacht ontsnapt. Kijk je rekening nog een goed na.

Je kunt inderdaad, zoals @heremietkreeft aangaf, contact opnemen met het juridisch loket. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk gaan zeggen dat je eerst een brief moet sturen met daarin een termijn waarbinnen ze het afgehandeld moeten hebben. Om zeker te zijn dat ze de brief ontvangen hebben, stuur je hem per regulier post en aangetekend met handtekening voor ontvangst.

Via de juridisch (lees rechter) weg dit aanpakken is natuurlijk water naar de zee dragen.

Dus:

1. Kijk nog eens op je bankrekening
2. Stel een brief op en verstuur die per regulier post en aangetekend met handtekening voor ontvangst
3. Als punt 2 geen resultaat heeft dan kun je altijd naar het Juridisch Loket bellen.

Succes!

Va
door Valkie1990 May 9, 2022 om 13:21
Antwoorden / 3 Vragen

Beste TheCLA58,

Bedankt voor je reactie, maar mijn rekening controleer ik wel hoor haha. De werkgever heeft in eerste instantie aangegeven dat zij zullen uitbetalen maar weigeren dit nu.

Een aangetekende brief is al verzonden, maar weigeren te reageren.

Groetjes,

Remy

am
door amelissen - May 9, 2022 om 13:50
77 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer ben je er begonnen met werken?
Meestal worden de salarissen halverwege de maand gefinaliseerd voor het einde van de maand.
Het kan dus best dat als jij op bijvoorbeeld 18 april begonnen bent en 3 dagen hebt gewerkt, het salaris pas eind mei betaald wordt.

panter22
door panter22 - May 9, 2022 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je hebt een aangetekende brief gestuurd. Daar heb je niets op gehoord. Heb je er wel een termijn in gezet voor waanneer de ex- werkgever moest reageren?
Lees deze info van het juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidsvoorwaarden/werkgever-betaalt-loon-niet/#:~:text=Neem%20contact%20op%20met%20uw,zo%20snel%20mogelijk%20te%20betalen.
Als je ex-werkgever niet reageert, dan zul je naar de rechter moeten. Het bedrag wat je nog krijgt zal niet heel hoog zijn, mogelijk gokt hij er op dat je het laat zitten. Naar de rechter gaan is duur.
Info:
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx

mo
door mof - May 9, 2022 om 16:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is geen fraude. Een werkgever die zich niet aan zijn afspraken houdt is nog geen fraudeur. Fraude is een strafbaar feit, ik denk zelfs een misdrijf. Hier heeft u te maken met een werkgever die het loon niet tijdig betaalt. U kunt op de site van de rijksoverheid zien wat u kunt doen tegen werkgevers die geen loon betalen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-betaalt-mijn-werkgever-mijn-loon
Als er een proeftijd in uw contract is afgesproken dan kunt u danwel uw werkgever, op ieder willekeurig moment tijdens de proeftijd ontslag nemen/ontslagen worden. Dit kan om vrijwel alle redenen behalve om redenen dat u ziek bent. Als u daarom vraagt is de werkgever wel verplicht uit te leggen waarom hij u ontslagen heeft. Dat moet schriftelijk. U hoeft niets uit  te leggen als u zelf ontslag neemt.

Echter: staat er geen proeftijd in het contract, of is het contract maximaal voor 6 maanden en er zodoende geen proeftijd mag worden afgesproken dan kunt u niet zonder meer ontslag nemen: dan heeft u zich aan de  de opzegtermijn die in huw contract  is afgesproken te houden. Tenzij de werkgever akkoord is gegaan met uw ontslagname, dan kan altijd op een andere termijn ontslag worden genomen.

De regel is dat bij maandelijkse betaling het loon bij u op de rekening moet staan op de 1ste dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft gewerkt. Dus als u in mei werkt hoort het loon op 1 juni te zijn uitgekeerd. Doet de werkgever dat niet dan is hij in verzuim. Vanaf dag 4, in dit voorbeeld dus 4 juni, kunt u een verhoging van het loon claimen: 5% verhoging per dag voor dag 4, 5, 6, 7 en 8: dus op 8 juni kunt u la 25% meer loon claimen. Daarna komt er 1 % per dag bij tot een maximum van 50% in totaal: dat betekent dat u na nog eens 25 dagen anderhalf maal het u toegezegde loon kunt claimen. Dat is dus een dikke maand na de maand dat u heeft gewerkt! Verder kunt u ook de wettelijke rente (2% op jaarbasis dacht ik) claimen, maar dat zal niet veel zoden aan de dijk zetten  aangenomen dat u drie dagen heeft gewerkt en dat daarmee het schuldbedrag erg klein is.
Er is een nadeel: u moet naar de rechter om het loon te claimen en die kan die 150% ook lager instellen. Dat hangt van de argumenten af die uw ex werkgever aanvoert om het loon niet uit te betalen. Als u door de rechter in het gelijk wordt gesteld moet de werkgever ook de gerechtelijke kosten overnemen van u. Advocaat kosten inclusief.

Schrijft u dus een aangetekende brief aan uw werkgever dat u hem in verzuim stelt en dat u doorgaat tot aan de rechter: als het werkelijk maar een paar dagen loon is en niet een te groot bedrag dan zal hij wel eieren voor zijn geld kiezen ...

mi
door miennaamishaaz - May 10, 2022 om 19:14
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze echt niet willen betalen gewoon een Incassobureau op ze afsturen.