ne
door nemop Nov 6, 2011 om 11:08
Geldzaken & recht

Wet Van Dam - telefonisch opzeggen

Onder de Wet Van Dam (per 1 dec 2011) mag je altijd opzeggen via dezelfde weg als waarlangs je je abonnement bent aangegaan. Als je dus telefonisch een abonnement afsloot, moet je dat ook langs die weg kunnen opzeggen. Een bedrijf mag niet eisen dat je schriftelijk opzegt, en mag je opzegging niet weigeren te accepteren als je via de telefoon opzegt.

Probleem is alleen dat je wel moet kunnen bewijzen dat je telefoontje is ontvangen en dat is vaak lastig. Een aangetekende brief versturen wordt daarom vaak als de veiligste manier van opzeggen gezien.

Bij telefonisch opzeggen is dat geen probleem als je je gesprek via bijvoorbeeld Nemop opneemt. De opname van het gesprek (die je in je mailbox ontvangt) is het bewijs van je opzegging en een md-5 cheksum (Nemop verzorgt die bij de opname) bewijst dat je niet met je opname geknoeid hebt.

Bijkomend voordeel is dat de kosten van een telefoongesprek opnemen vele malen lager zijn dan die van een aangetekende brief.

Wie heeft er ervaring met telefonisch zijn of haar abonnement opzeggen?

2034 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Nov 6, 2011 om 11:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

** SPAM **


tdehond
door tdehond - Nov 6, 2011 om 11:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

Volgens de Wet van Murphy lijkt mij dat een onnodig dure optie.

Aan het begin van de maand opzeggen met het verzoek om binnen uiterlijk 14 dagen de opzegging schriftelijk te bevestigen.

Is deze brief dan niet binnen, dan opzegging schriftelijk aangetekend herhalen.
Kopie brief + verzendbewijs goed bewaren.
Dan is alsnog op tijd rechtsgeldig aantoonbaar opgezegd.

ne
door nemop - Nov 6, 2011 om 17:03
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 11:41]Volgens de Wet van Murphy lijkt mij dat een onnodig dure optie.


Niet helemaal met je eens. Stel het telefoonnummer waar je kan opzeggen is een vaste lijn en stel je hebt 3 minuten nodig voor een opzeggesprek. Dan kost je dat voor de opname nog geen 60 cent. Kan je opzeggen via een 0800-nummer dan is het nog iets goedkoper.

Een postzegel kost 46 cent, en dan moet je de brief nog schrijven en printen. Alsnog aangetekend versturen als je geen bevestiging ontvangt kost nog eens 7 euro.

Waar het bij de Wet Van Dam om gaat is dat als je telefonisch een abonnement afsloot, je dat ook langs die weg kan opzeggen. Maar degene die opzegt moet kunnen bewijzen dat er inderdaad telefonisch is opgezegd. Dat kan in mijn optiek alleen als je van dat gesprek een opname hebt gemaakt.

Ik heb zoiets een keer meegemaakt en dan kan je hoog en laag springen, maar als de andere partij volhoudt je telefoontje niet te hebben ontvangen delf je het onderspit.

tdehond
door tdehond - Nov 6, 2011 om 18:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=nemop schreef op zondag 6 nov 2011, 17:03][quote=tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 11:41]Volgens de Wet van Murphy lijkt mij dat een onnodig dure optie.


Niet helemaal met je eens. Stel het telefoonnummer waar je kan opzeggen is een vaste lijn en stel je hebt 3 minuten nodig voor een opzeggesprek. Dan kost je dat voor de opname nog geen 60 cent. Kan je opzeggen via een 0800-nummer dan is het nog iets goedkoper.

Een postzegel kost 46 cent, en dan moet je de brief nog schrijven en printen. Alsnog aangetekend versturen als je geen bevestiging ontvangt kost nog eens 7 euro.

Waar het bij de Wet Van Dam om gaat is dat als je telefonisch een abonnement afsloot, je dat ook langs die weg kan opzeggen. Maar degene die opzegt moet kunnen bewijzen dat er inderdaad telefonisch is opgezegd. Dat kan in mijn optiek alleen als je van dat gesprek een opname hebt gemaakt.

Ik heb zoiets een keer meegemaakt en dan kan je hoog en laag springen, maar als de andere partij volhoudt je telefoontje niet te hebben ontvangen delf je het onderspit.

Ik heb meegemaakt dat ik gesprek niet mocht opnemen.

Nee, geef mij maar een aangetekende brief als bedrijf niet binnen 14 dagen een schriftelijke bevestiging einde overeenkomst stuurt.

Kost wat, maar dan heb je rechtsgeldig aantoonbaar bewijs van opzeggen.

ne
door nemop - Nov 6, 2011 om 20:50
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 18:07]

Ik heb meegemaakt dat ik gesprek niet mocht opnemen.


Dat begrijp ik niet. Van wie mocht dat niet?

Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je dat opnemen, en hoef je ook niet van tevoren te zeggen dat je het opneemt. Je mag de opname echter niet zomaar openbaar maken.

Als je geen deelnemer bent aan een gesprek, en je zou dat opnemen, is er sprake van afluisteren, en dat is strafbaar.

tdehond
door tdehond - Nov 7, 2011 om 09:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=nemop schreef op zondag 6 nov 2011, 20:50][quote=tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 18:07]

Ik heb meegemaakt dat ik gesprek niet mocht opnemen.


Dat begrijp ik niet. Van wie mocht dat niet?

Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je dat opnemen, en hoef je ook niet van tevoren te zeggen dat je het opneemt. Je mag de opname echter niet zomaar openbaar maken.

Als je geen deelnemer bent aan een gesprek, en je zou dat opnemen, is er sprake van afluisteren, en dat is strafbaar.

Destijds door de supervisor van de "klantenservice" van een provider. Vervolgens ben ik 9 maanden gestalkt door dit bedrijf omdat de opzegging per migratiedatum van mijn oude provider naar dit bedrijf dermate knullig verwerkt was dat ik onder een nieuwe gebruikersnaam: "Removed dollartekens enz" een nieuw leven begonnen was.

Uiteindelijk is dankzij moederbedrijf het probleem opgelost zonder vergoeding van de kosten van 2 onbeantwoorde aangetekende brieven, die ik n.a.v. dit schijnbaar onoplosbare probleem had verzonden.

Nee, als mijn opzegging niet beantwoord wordt met een bevestiging, dan stuur ik een aangetekende brief, bewaar copie brief + verzendbewijs.

Vervolgens stap ik naar de geschillencommissie telecommunicatie als er toch een probleem rond einddatum overeenkomst ontstaat.

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 7, 2011 om 09:41
842 Antwoorden / 1 Vragen
0

tdehond gaat een beetje voorbij aan het punt: tuurlijk heb je met een aangetekende brief een bewijs in handen waar de tegenpartij niet omheen kan. Maar het punt is, dat je moet kunnen opzeggen via de telefoon, terwijl dit minder makkelijk te bewijzen is. Daarom vind ik (ondanks dat dit natuurlijk SPAM is van hier tot tokyo) het een goede tip om opzeggingsgesprekken op te nemen. Wat mij betreft mag het productnaam hier dan ook weg, en kan dit topic zo verhuist worden naar het TIP-gedeelte op deze site (iemand die graag telefoongesprekken wil opnemen kan via Google zo een aantal aanbieders vinden, gok ik).

tdehond
door tdehond - Nov 7, 2011 om 12:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=naitsoezn schreef op maandag 7 nov 2011, 09:41]tdehond gaat een beetje voorbij aan het punt: tuurlijk heb je met een aangetekende brief een bewijs in handen waar de tegenpartij niet omheen kan. Maar het punt is, dat je moet kunnen opzeggen via de telefoon, terwijl dit minder makkelijk te bewijzen is.

Natuurlijk zou je telefonisch moeten kunnen opzeggen.
Je kunt dat ook zelf opnemen zonder gebruik te maken van een of andere toko op internet. Ook dat zou m.i. bij een integer werkend bedrijf niet nodig hoeven te zijn.

De realiteit is echter dat de klant gen..... wordt door sommige bedrijven, zelfs als er een aangetekende brief verstuurd is zoals bij Leesland het geval is.

Ik heb deze maand bij 2 verenigingen mijn lidmaatschap beëindigd wat keurig bevestigd is.
Zo hoort het. ( e-mails gestuurd).

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 7, 2011 om 12:14
842 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tdehond schreef op maandag 7 nov 2011, 12:07]
Je kunt dat ook zelf opnemen zonder gebruik te maken van een of andere toko op internet.

Tuurlijk, dat probeerde ik ook te zeggen. Niet iedereen zal hieraan denken en / of zal weten hoe dit moet, dus vandaar dat ik het een goede tip vind.

ne
door nemop - Nov 7, 2011 om 18:25
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=naitsoezn schreef op maandag 7 nov 2011, 09:41]Wat mij betreft mag het productnaam hier dan ook weg, en kan dit topic zo verhuist worden naar het TIP-gedeelte op deze site (iemand die graag telefoongesprekken wil opnemen kan via Google zo een aantal aanbieders vinden, gok ik).

Geen enkel bezwaar. Het gaat mij om telefoongesprek opnemen als zodanig, dus productnaam kan weg. Is het een idee dat jij dit onder tips zet, zodat alle schijn van 'spam' voorkomen wordt?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer