gandhie
door gandhie Apr 21, 2009 om 10:09
Geldzaken & recht

Wet voetgangers

Mijn vraag is, dat mijn dochter tijdens oversteken van zebrapad werd door politieauto zijn doorgang geblokkerd. Omdat halverwege het voetgangers licht op rood werd. Hierop is zei aangesproken door de agent dat zei moet doorlopen naar de overkant. Tweede deel van de weg werd door de politie geblokkeerd en mijn dochter moest verder door rood licht naar de overkant lopen. Overkant wordt gezegd dat je een boete krijg geef mij je ID en hierop vraag mijn dochter van op welke artikel krijg ik het boete voordat ik mijn ID overhandig. Zover dat ik weer moet een agent je rechten eerst voorlezen opgrond van welk artikel je wordt aangehouden of boete krijg. Mag je dan hiervoor meegenomen worden naar het bureau alleen om de boete uit te schrijven alleen dat je het vraag. Mag je op het bureau als misdadiger behandeld worden. Staat voor roodlicht oversteken een artikel.

Ik denk dat hier alleen kwestie van macht misbruik is en leugens wordt verteld, als je als ouders vragen steld en leugens wordt verteld. Is het verstandig om een aangifte te doen wegens macht misbruik, onrechtmachhtig aanhouding en nog discriminatie. Deze omdat nog meer is afgespeeld op het bureau.

Hoop op goede antwoord waarmee ik wat kan.

Een bezorgde vader.

796 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 21, 2009 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@bezorgde vader,

Je kunt uiteraard een gemotiveerde klacht indienen bij de korpschef van het betreffende district. Als die jouw klacht niet fatsoenlijk wil afhandelen, dan kun je daarna een klacht over dit naar mijn mening hufterige gedrag indienen bij de Nationale Ombudsman.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2009 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

--c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen. -- De regels rond de voetganger

--Tweede deel van de weg werd door de politie geblokkeerd en mijn dochter moest verder door rood licht naar de overkant lopen. --

Ze had dus op middenstuk moeten blijven wachten tot het weer groen werd.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2009 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij wet is soms de verplichting geregeld dat een politieambtenaar (algemeen opsporingsambtenaar) een aanwijzing (b.v. in belang van het verkeer) kan geven, die betrokkene dient op te volgen! Dat kan zijn zoals door rood licht rijden/lopen (b.v. terplaatse is een ongeval gebeurd/gevaarlijke verkeerssituatie.

Indien aan zo'n aanwijzing niet wordt voldaan, is men in overtreding en is de politieagent bevoegd de overtreder staande of aan te houden. Aanhouden betekent overbrenging naar het politiebureau ter geleiding voor een (hulp)officier van justitie! Het tevens niet kunnen aantonen wie je bent, via de op dat moment bestaande identificatieplicht, geeft de aanhouding, overbrenging naar het bureau en voorgeleiding een extra basis/bevoegdheid voor afwerking aan het bureau.

Voordat een politieagent met het verhoor begint, heeft deze de verplichting je als verdachte mede te delen dat je niet tot antwoorden verplicht bent. Je behoeft dus op dit punt niet mee te werken aan je veroordeling. Bij een overtreding ligt het bewijs dat je daaraan onschuldig bent nagenoeg altijd bij de overtreder. Het constateren door de politieagent van de overtreding is op dat punt voldoende om van voornoemde bevoegdheden gebruik te maken.

Bij een misdrijf ligt dat anders. Het bewijs dat betrokkene het misdrijf heeft begaan. ligt bij het openbaar ministerie (politie), hetwelk later door de rechter op zijn juistheid wordt getoetst.

Bij staande of aanhouden is het als verdachte altijd verstandig om beleefd te blijven en de wettelijk gevraagde medewerking te verlenen.

Dat men in de hier beschreven situatie behandeld wordt als een misdadiger, komt bij mij niet geloofwaardig over.

Bij aanhouden (overtreding/misdrijf wordt de wet toegepast en kan men voorlopig, afhankelijk van het soort strabare feit, voorlopig 6 (zes) uren worden verhoord/opgesloten, waarbij de uren van 00.00 tot 09.00 uur niet meetellen!!!

Overigens kan men over een behandeling altijd nog een klacht indienen!!!

Tot zover mijn reactie op uw vraag

Groetend,

sterkearm

ve
door verwijderd - Apr 22, 2009 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedank voor u reactie op mijn vraag.

Ik zal alle antwoorden verzamelen en dan aktie ondernemen.

Alsnog bedankt