jo
door jorina Feb 23, 2007 om 14:13
Geldzaken & recht

Wet walvis en ziektewetuitkering

Om duidelijk te maken waar mijn vraag precies om gaat moet ik eerst even de situatie uitleggen.


Ik ben begin november 2006 in de ziektewet gekomen. Normaal gesproken krijg je dan binnen 4 weken je ziektewetuitkering van het UWV. In mijn geval kreeg ik de eerste betaling(plus achterstallige uitbetalingen) pas op 27 december 2006, dit was dus een redelijk groot bedrag in een keer. Nu kreeg ik vorige week ineens een paar euro minder uitbetaald en deze week weer iets minder. Omdat ik hier niets van begreep heb ik het UWV gebeld. Zij konden mij vertellen dat dit te maken heeft met dat bedrag dat ik op 27 december heb gekregen en de wet walvis, maar verder konden ze me het hoe en waarom niet uitleggen. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?


Alvast bedankt.

615 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

lexus1979
door lexus1979 - Feb 23, 2007 om 14:17
13 Antwoorden / 2 Vragen
0

http://www.st-ab.nl/wetwalvismvt.htm


Misschien kan je daar iets mee.


Daar staan alle antwoorden op de vragen die je kan hebben


succes!

stacey
door stacey - Feb 23, 2007 om 16:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

Hoi,


Heb je geen maand specificatie van je uitkering gekregen?


Het zal te maken hebben met premies en inhoudingen die ze nu corrigeren wellicht.


Op de specificatie zou je het verschil moeten kunnen zien.


Groetjes,

fr
door fransieh - Feb 23, 2007 om 20:25
4 Antwoorden / 2 Vragen
0

hoi Jorina


nav de wet walvis gebruikt het uwv een programma (ook genaamd walivs)  om de hoogte van een dagloon vast te stellen. alle loongegevens over een referteperiode worden in walvis ingevoerd en gedeeld door werkbare dagen in die periode.  Op zich kan de wet niets te maken hebben met een lager bedrag aangezien de wet niet is veranderd. Het is wel mogelijk dat het dagloon in eerste instantie onjuist is vastgesteld (meestal doordat niet alle gegevens aanwezig zijn). Om te voorkomen dat mensen helemaal zonder inkomen zitten wordt dan een dagloon vastgesteld aan de hand van de aanwezige gegevens.  Op het moment dat de ontbrekende gegevens binnenkomen worden de gegevens in walvis aangepast en dit kan tot gevolg hebben dat een uitkering lager (of hoger) uitvalt. Hier zou je normaal gesproken een herzieningsbrief over moeten ontvangen.


In dit geval lijkt het mij het makkelijkst als je bij het uwv een specificatie van de weekbetalingen opvraagt zodat je per week kunt bekijken welke bedragen op je uitkering zijn ingehouden.


hoop dat je hier wat aan hebt


groetjes fransje


  

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer