ta
door tamz Jun 4, 2009 om 10:47
Geldzaken & recht

Wettelijke hoogte aanmaningskosten

In Maart heb ik mijn Fit For Free abonnement opgezegd. Ik was keurige netjes op tijd en heb dit schriftelijk gedaan.

Een paar weken later werd er via automatisch incasso 48 euro nog iets van mijn rekening afgeschreven door Fit For Free, aangezien ik het hier niet mee eens was ben ik uit gaan zoeken waarom ze dit deden en of dat mocht.
En dat was helaas het geval want daar stond iets over in de kleine lettertjes.

Nu kreeg ik in eens een brief waarin die 48 euro als hoofdsom werd berekend + 5 euro rente, 37 euro gerechtelijke incassokosten en 89 euro aanmaningskosten.

De hoofdsom, rente en gerechtelijke incassokosten heb ik netjes betaald maar het lijkt mij stug dat ik ook nog aanmaningskosten van bijna 90 euro moet betalen.
Dit bedrag is 2x de hoofdsom en ik heb al ruim 40 euro als boete doening te veel betaald....!

Weet iemand of Fit For Free zomaar zo'n bedrag aan aanmaningskosten mag rekenen?

Al vast bedankt!

Mvg, Tamz

5588 28 Rapporteer

wi
door wieksel - Jun 4, 2009 om 11:21
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi

Volgens mij betreft het hier een percentage van de hoofdsom, volgens mij ca 11% wat er max. bij mag

ta
door tamz - Jun 4, 2009 om 11:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie!

11% van de hoofdsom (48 euro) is nog geen 6 euro, als het klopt wat u zegt dan is mijn gevoel juist dat <90 euro niet mag.

Weet iemand dit zeker?

wi
door wieksel - Jun 4, 2009 om 11:27
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het nog even nagekeken:
voor iedereen die het weten wil. Er is ooit een rapport "Voorwerk II"
opgesteld als richtlijn voor rechters. Hierin staat dat de
buitengerechtelijke koten niet hoger dan 10% van de hoofdsom mogen
zijn. Betaal dus nooit meer dan 10%! Als ze het voor de rechter laten
komen krijgen ze namelijk ook alleen maar die 10% dus het is voor een
incassobureau niet aantrekkelijk om het restant nog op te eisen.

Het is trouwens een vraag die ik vaker zie, als je googlet op aanmaningskosten kom je veel info tegen!

dirck
door dirck - Jun 4, 2009 om 11:57
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap iets niet, of je hebt iets vergeten te vermelden.

Je krijgt ineens een brief van een incassobureau, waarin staat dat je € 48 moet betalen + die andere kosten, terwijl er via automatische incasso al € 48 van je bankrekening was afgeschreven.

Of heb je die € 48 weer terug laten boeken?

ta
door tamz - Jun 4, 2009 om 12:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

ja klopt!
Ik heb dat laten storneren omdat ik niet wist waar dit bedrag voor was.

Ik heb toen een brief gestuurd naar FFF om om opheldering te vragen.
Dit duurde wel een week of 3 (misschien zelfs wel langer) voordat ik hier een reactie op kreeg maar toen had ik dus al een brief van dat incassobureau gehad.

Toen heb ik dus de hoofdsom, rente en gerechtelijke incasso kosten direct overgemaakt maar niet die aanmaningskosten.

Ik had zo iets van 48,- hoofdsom + 42,- extra kosten vind ik wel genoeg.
Eerst even uitzoeken of ze me zomaar nog eens 90,- euro mogen aftroggelen.

ta
door tamz - Jun 4, 2009 om 12:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

de hoofdsom van 48,- was trouwens een kwartaal termijn die ze nog wilde, en voor zover ik weet, mochten berekenen.

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 13:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tamz,

Aan wie heb je de hoofdsom etc. overgemaakt?

Vladja

ta
door tamz - Jun 4, 2009 om 14:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

dit heb ik overgemaakt naar Direct Incasso.

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 14:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kom er zo op terug, je moet twee brieven schrijven, denk even na over de inhoud en moet nog wat opzoeken.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 16:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Aangetekende brief met ontvangstbewijs aan Direct Incasso:

Op ... heb ik € 95,-- aan u betaald, zijnde: de hoofdsom van € 48,-- +  € 42,-- extra kosten + € 5,-- rente.

Rechters in Nederland hebben gezamenlijk een staffel afgesproken die zij hanteren bij het toewijzen van incassokosten. Deze staffel wordt Voorwerk II genoemd.  Volgens Voorwerk II mag voor de hoofdsom tot € 250,--: € 37,-- excl. BTW in rekening gebracht worden = € 44,03. Dit zijn dus de kosten, die toegewezen worden bij een rechtszaak en meer niet. De door u in rekening gebrachte € 89,-- aanmaningskosten worden door mij dus niet betaald, daar de aanmaningskosten inbegrepen zijn in de incassokosten volgens de staffel Voorwerk II. Dat u een lager tarief hanteert dan de staffel aangeeft, is uw keuze. Het principe van de incassokosten incl. aanmaningskosten blijft echter gelijk.

De wettelijke rente vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en gepubliceerd in het Staatsblad bedraagt sinds 01.01.2007 6% over de periode dat er te laat betaald is. Een jaar wettelijke rente over € 48,-- à 6% = € 2,88. De rekening slechts een paar weken te laat betaald en u brengt hiervoor € 5,-- in rekening. Dit is een grove overtreding van Burgerlijk Wetboek nr. 6, Verbintenissenrecht, art. 119, lid 1 , dat luidt:

De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.

Een afschrift van deze brief heb ik gezonden aan Fit for Free. Zij kunnen dus op zeer korte termijn de hoofdsom van € 48,-- + de door u geïncasseerde € 5,-- rente (waarop zij recht hebben en niet u) tegemoet zien, daar deze zaak hiermee is afgehandeld.

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 16:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Brief aan Fit for Free:

Bijgaand een kopie van mijn brief aan Direct Incasso, waarvan de inhoud voor zich spreekt. U kunt dus op korte termijn de hoofdsom + rente van Direct Incasso verwachten. Voor mij is deze zaak verder gesloten.

Ik wijs u er echter wel op dat u zaken doet met een incassobureau, dat de wet overtreedt en exorbitante incassobedragen berekent. . Terecht of niet: deze gang van zaken is onlosmakelijk ook aan uw naam verbonden.

Vladja

ta
door tamz - Jun 4, 2009 om 17:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hey Vladja, hartelijk bedankt voor het meedenken!
Ik ga de brieven morgen direct aangetekend versturen!

Thanks!

Mvg Tamz

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 17:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Graag gedaan.

€ 89,-- aanmaningkosten en nog eens gerechtelijke incassokosten voor hooguit een kwartiertje werk. Het lijkt haast wel een Moszkowicz-tarief.

                                             ;~)

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 5, 2009 om 02:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag tamz,

Mooi bedrijf, Fit For Free. De naam zegt dat het gratis is..... En je moet wel betalen....

Hardware ERror MAN.

eclipse
door eclipse - Jun 5, 2009 om 12:56
1561 Antwoorden / 370 Vragen

hoi, ik heb eeb jaar of 3  terug  mijn lidmaatschap opgezegt, ( ivm ziekte )  en mijn pasje mocht ik houden voor het geval ik ooit  mocht  terugkomen , hiervoor werd 2,95 gerekend  ik heb het al die jaren betaald, en toen fff  een brief  geschreven dat ik afzie van het pasje en chronisch ziek was geworden welke sporten niet meer mogelijk maaktte,   geen brief  terug  zoals gewoonlijk bij FFF  maar zag weer een afschrijving  van 2,95  met sportieve gr  FFF  ...??? dacht ownee  dus gestorneerd, direct dezelfde week een brief  van 2,95, + 35 euro aanmaningskosten ??? ik terug  geschreven dat k wel degelijk had  opgezegt , met reden van opzegging ( ziekte) maar nee hoor als ze geld  ruiken  worden ze pas wakker  de tweede brief  bedroeg het verschuldigde al 120 euro ???? de derde  bij 180 euro  ...  ik heb ze maar weer geschreven, en gezegt oké maak er maar een rechtzaak van aub  dan zien  we het bij de rechter wel, , kwam er weer een brief  van FFF  tegen de 380 euro en dat ik GEBRUIK HAD  GEMAAKT  MET DAT PASJE  VOOR KORTING  BIJ FFF AANGESLOTEN WINKELS ????  hierop  schreef ik welke winkels  en welke artikelen,  ik heb dat pasje gewoon nooit gebruikt.... en nogmaals gevraagt een incasso bureau in te schakelen en dan de gang naar de rechter, na een jaartje heb ik nog  niet s vernomen

enzo zijn er honderden klachten over  Pik for free opsoute die klootzakken    gr han

stekel
door stekel - Jun 5, 2009 om 14:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de hoofdsom plus kosten betaald heb kunnen ze je daar nooit meer voor de rechter brengen.

blijft over de incassokosten van 90 euro of ze daar het lef voor hebben betwijfel ik

mvgr Michel

jo
door jomarelda - Jun 5, 2009 om 14:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit met verbazing je verhaal te lezen Betalen aan een icasso bureau
nooit doen. ( als je bewijzen van betaling ad hebt).
Ik zit zelf midden in een incasso zaak. Wel een andere bedrijf, Maar het komt op het zelfde neer.
Na een aangetekende brief  met bewijs van betaling. krijg ik alleen dreigbrieven. Ik heb inmiddels juridisch advies ingewonnen. En deze bureau's kunnen en mogen niets doen. ik wacht maar af tot dat er daadwerkelijk wat gebeurt. Dit loopt al ruim een half jaar. En er gebeurt niet meer dat dreigen. jammer dat je betaald hebt. Hier draaien deze bureau's nl op. mensen bang maken en veel geld innen. Veel succes met de zaak.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 5, 2009 om 14:26
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het valt me op dat ik Fit for Free wel erg vaak langs zie komen op dit forum....     ...of ligt dat aan mij?

li
door lianne66 - Jun 5, 2009 om 15:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tamz,

Ik heb voor mijn zoon ook zijn abonnement bij FFF opgezegd, hij heeft wel zelf getekend,en de opzegging was netjes op tijd.

Hij heeft echter zijn pasje niet ingeleverd, dus kreeg ik een rekening van 5,90. Deze heeft hij niet betaald en kreeg 2 maanden later een rekening van incasso direct met dreiging van beslag te leggen op spullen, mits hij het bedrag van 195,50(!!!!!!!) euro zou betalen!!

Dus 5,90 wordt 195,50 binnen 2 maanden, hoezo onterecht.

Wij hebben alleen die 5,90 betaald en wachten verder af.

Heb ze wel gezegd dat wij Kassa zouden inlichten over deze rare gang van zaken. Heb verder niets gehoord, wacht rustig af en pasje is ingeleverd.

grtz lianne

in
door internetbk - Jun 5, 2009 om 15:11
12 Antwoorden / 8 Vragen

Fit For Free is berucht .Ga naar Google en voer die naam in en huiver.Zie ook de Cons.bond.Ben

me
door metafora - Jun 5, 2009 om 16:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als je verstandig bent dan laat je het terugstorten en vertel dat je niet betaald omdat je optijd hebt opgezegd. Volgens mij moet dat voldoende zijn. Ik heb het zelf gehad met een telefoonabonn. Kreeg na een half jaar een incassoburo op mijn dak. Ben net zolang in bezwaar gegaan bij het incassoburo tot ze ermee ophielden. Nooit iets betaald, niet aan de telf.provider, ook niet aan het incassoburo. Het heeft ze vast meer gekost dan ze dachten nog van mij te krijgen.

vladja
door vladja - Jun 5, 2009 om 16:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Metafora,

Geld wat je zelf overgemaakt hebt, kan je niet laten terugstorten. Alleen de ontvanger van het geld kan het terugstorten en ik denk niet dat die dat doet.

Vladja

me
door metafora - Jun 5, 2009 om 16:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja. Het was een automatische afschrijving die ik heb stopgezet én terug laten boeken. In ieder geval is dat gelukt voor de laatste 2 maanden van de automatiche betaling, toen nog via de Postbank.

mo
door moravis2 - Jun 5, 2009 om 18:05
16 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja heeft aleen goede reactie gegeven. Toch een aanvulling.

1. Zorg altijd dat je tijdig een schriftelijke bevestiging krijgt van een opzegging. Zonder zo'n bevestiging kan een bedrijf altijd zeggen dat je niet hebt opgezegd - met alle gevolgen van dien.

2, Hoe is het mogelijk dat je te laat betaald hebt als Fit for Free via een automatische incasso geld kan innen?

3. Je behoeft slechts twee bedragen te betalen: aan Fit for Free het bedrag dat je normaal moet betalen (je moet dit betalen omdat je geen bewijs hebt van je opzegging) en een bedrag van hooguit enkele euro's omdat je voornoemd bedrag niet tijd hebt betaald.

4. Direct Incasso blijkt een malafide incassobureau te zijn. Zij zullen vermoedelijk doorgaan met het schrijven van vervelende brieven. Als je geld terug moet ontvangen van Direct Incasso, dan zullen zij dit waarschijnlijk pas doen nadat je Direct Incasso hebt gemaand om binnen veertien dagen het geld terug te storten (met een uitleg natuurlijk) en met de vermelding dat, indien dat niet gebeurt, je zonder verdere aanmaning een gerechtelijk procedure zal starten waarbij je Direct Incasso aansprakelijk stelt voor alle in dat verband door jou te maken kosten. Aangetekend verzenden met ontvangstbewijs.

vladja
door vladja - Jun 5, 2009 om 18:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Metafora,

Vraagsteller heeft het geld zelf overgemaakt, zoals je kunt lezen.

Vladja

kj
door kje - Jun 5, 2009 om 19:01
9 Antwoorden / 3 Vragen

Tamz,

Wat jammer dat je die 37 euro al meteen hebt betaald, ik lees nergens iets over aanmaningen na de storno. Meteen een incassoburo inschakelen is schandelijk en ook juridisch niet juist, zeker gezien jouw vraag om uitleg. Alleen de hoofdsom was genoeg geweest.

dirck
door dirck - Jun 5, 2009 om 20:57
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Voor iedereen die problemen heeft met FFF, raad ik aan om dit stuk ook eens te lezen:

Fit For Free heeft de verkeerde te pakken!

pi
door pietje1000 - Jun 5, 2009 om 21:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tamz,

Ik las je vraag en had de behoefte om je te beantwoorden. Ik ben jurist  en heb vaak met procedures als deze bij de rechtbank te maken. Wat er precies aan vooraf is gegaan voordat jij die brief kreeg waarin je werd gevraagd hoofdsom, wettelijke rente, incassokosten en aanmaningskosten te betalen, kan ik uit je verhaal niet helemaal opmaken, maar in beginsel is het zo dat FFF je eerst een behoorlijke aanmaningsbrief moet sturen voor betaling van de hoofdsom met de uitdrukkelijke aanzegging dat je kosten verschuldigd gaat worden als je niet betaalt binnen de termijn die wordt genoemd. Anders mogen ze in principe geen kosten rekenen.

Overigens de door jouw genoemde aanmaningskosten hoef je in jouw casus in het geheel niet te voldoen, omdat die kosten in het geheel niet redelijk zijn, gezien in relatie tot de hoofdsom. Dit temeer niet waar er ook al 37 euro incassokosten zijn betaald. (Die waren volgens mij trouwens ook niet verschuldigd.) Het dunkt mij dat je genoeg betaald hebt en ik zou niets meer voldoen. Als men blijft aandringen, een keer je standpunt schriftelijk kenbaar maken en mededelen dat je niet verder lastig gevallen wilt worden hiermee.

Succes ermee.