Je
door JeveeGe Oct 28, 2020 om 07:11
Geldzaken & recht

Wie betaalt al die duizenden Corona-testen? Ik moet eigen risico 'inleveren'.

Wie betaalt eigelijk al die duizenden Coronatesten?
Ik krijg van CZ de 'rekening gepresenteerd' via mijn eigen risico.

Is dit niet in strijd met hetgeen op de site van het min voor Volksgezondheid vermeld staat m.b.t. de kosten van Coronatesten voor de burgers?

En hoe doen (bijvoorbeeld) al die voetbalclubs dat?

1410 6 Rapporteer

ne
door neodutchio - Oct 28, 2020 om 07:40
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan waar u zich hebt laten testen. Commerciële testen kosten sowieso geld. Bij klachten en testen in een coronastraat kost het u niets. En in het ziekenhuis of op de poli valt het onder ziekenhuiszorg en daar wordt het wel van uw eigen risico afgehaald.

sw
door swat1500 - Oct 28, 2020 om 08:08
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen testen op afspraak via de GGD is gratis. U wordt daar alleen getest als u symptomen heeft.
Testen om op vakantie te kunnen komen voor eigen rekening.

Silliejeanie
door Silliejeanie - Oct 28, 2020 om 08:35
10 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is vast een -} excuus, incorrect, excuses voor het ongemak geval?

rj
door rjw - Oct 28, 2020 om 08:54
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien moet de vraag wat concreter maken. Welke coronatesten bedoel je? Die van de GGD, of die in commerciele teststraten, of anders?

marita5
door marita5 - Oct 28, 2020 om 08:55
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JeVeege ,

Dit staat bij veel zorgverzekeraars .

Voldoet u aan de voorwaarden , behalve ziekenhuis / of commerciëel bedrijf  , neem dan contact op met CZ , klik op de rode regels .

Wat moet ik betalen voor een Coronatest ?

  • Een test bij de GGD kost je niets. Ook geen eigen risico. Heb je klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202.
  • Vraagt de huisarts de test voor je aan? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico. Krijg je toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
  • Word je getest via je werkgever? Dan kost je dat je niets. Ook geen eigen risico. Je werkgever moet de test namelijk betalen. Dit staat zo in de Arbowet.
  • Word je getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico.
  • Word je getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij je ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar je betaalt wel eigen risico

https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/Hoeveel-kost-een-coronatest#:~:text=Kosten%20coronatest,het%20afnemen%20van%20de%20test.&text=Via%20de%20werkgever.,via%20de%20werkgever%20kost%20niks.

https://www.plusonline.nl/coronavirus/wie-betaalt-de-coronatest

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 28, 2020 om 09:13
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, uiteindelijk betalen we toch met zijn allen de kosten die gemoeid zijn met de gehele Covid-19 problematiek en dus ook de testen aangezien 'alles uit de lengte of breedte zullken moeten komen'.  Wel is het zo dat er in zekere mate een spreiding is omdat bijv. als al genoemd testen bij de GGD uit de algemene kosten wordt vergoed. Ze zijn niet genoemd in het basispakket van ziektekostenverzekeraars en dan zal het eigen risico worden toegepast en als u zich laat testen bij een commercieel bedrijf betaalt u hoe dan ook zelf. (De algemene kosten worden door ons allemaal opgebracht via belastingen/algemene verzekeringen).